[AR] Hoera!!! Ik heb een "nieuwe" koets

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:27

Wat een leuk wagentje! :D
Hoe je er een rem op kunt maken zou ik niet weten := Kun je niet eens op de menvereniging in de buurt rondvragen of iemand je kan helpen? Of eens kijken hoe dat precies zit bij andere wagentjes? :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 11:55

Wendy15 schreef:
Wat een leuk wagentje! :D
Hoe je er een rem op kunt maken zou ik niet weten := Kun je niet eens op de menvereniging in de buurt rondvragen of iemand je kan helpen? Of eens kijken hoe dat precies zit bij andere wagentjes? :)

Ik ga het gewoon eens aan mijn buurman vragen, die heeft eerder mijn sulkytje ook onder handen genomen alleen kon daar geen rem op gezet worden. Nog een weekje geduld en dan kan ik beginnen met longeren :))

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:46

Een heel leuk wagentje!
Die zal er heel mooi uit zien als het weer strak in de verf zit.

Anders navragen bij een wagenbouwer, want ik zie dat je bij mij in de buurt woont en zonder rem is het niet te doen in het Limburgse heuvellandschap ;) .

Alvast heel veel menplezier gewenst!

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:30

wat een leuke wagen! (en een leuk slachtoffer! }>)

dat van die rem zou ik niet weten. Maar volgens mij is dat toch niet noodzakelijk? waar is anders de broek voor? (intresse niet aanvallend ;))

chocobroodje

Re: Hoera!!! Ik heb een "nieuwe" koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 21:56

Klopt het is niet strikt noodzakelijk, maar zoals avaluna al zegt: ik woon in het limburgse heuvellandschap en dan is een rem wel erg fijn. Niet alle pony's kunnen/durven in de broek te gaan hangen bij een wat stijlere berg(mijn vorige pony wel trouwens).
Daarbij zit de handrem rechts en juist die hand kan ik minimaal bewegen.

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:08

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:13

Op http://www.hcaklarenbeek.nl kan je ook remsets zien (voor echte wagens en niet voor sulky's, een vrachtwagen kan je ook niet remmen met 2CV remmen)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 19:20

liiza schreef:
op http://www.horseshopinternational.nl staat een rem- set maar dit is een sulky site dus ik weet niet of dat ook voldoende is voor een
grotere kar.

Volgens mij (en ik zeg dit als leek!) is dit wat ik zoek. Ik ga van de week eens bij buurman aanbellen en vragen of hij mij kan en wilt helpen.
Ik heb inmiddels de longeersingel besteld dus binnekort kan ik gaan beginnen :))

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:32

@Chocobroodje: heb je al een tijd niet meer gemend? Je bent anders van harte welkom om eens te komen mennen, hoor!

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:35

sjun kar

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:37

TS op de sloop een rempendaal halen van een autro en een handige buurman kan die zo monteren dat het werkt :j
heel veel plezier met je karretje

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 16:45

avaluna schreef:
@Chocobroodje: heb je al een tijd niet meer gemend? Je bent anders van harte welkom om eens te komen mennen, hoor!

Het is inderdaad alweer een tijdje geleden maar het is net als fietsen dat verleer je niet echt ;) Ik moet vooral even uitzoeken hoe ik het beste de leidsel kan vasthouden met mijn rechterhand. Heb ook al ontdekt dat de zweep in mijn linkerhand moet. Even proberen dus :))
Woon je in de buurt avaluna?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:50

Ja, ik woon wel redelijk in de buurt, ja ;) .
Dat zal idd even uitzoeken zijn, zelf heb ik veel last van mijn pols en heel slecht ik weet het :o , ik heb de zweep dan vaak ook niet vast.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:52

Misschien een blond idee :o? maar kan je de handrem niet rechts van jouw zitting plaatsen en dan de kabaal onder de zitting laten lopen?
Ik heb geen verstand van koetsjes, maar ik heb de foto even zitten bestuderen en kwam op dit idee.
In ieder geval veel km toegewenst met je nieuwe aanwinst.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 17:01

Nou avaluna, het is een heel verleidelijk aanbod! Zou je me per Pb eens laten weten waar je woont?
@astrid, de handrem zit nu rechts maar juist die hand wil niet wat ik wil ;). Voetrem zou de beste oplossing zijn.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 17:10

Ja sorry, ik bedoel natuurlijk links van jou en dan het kabaaltje verlengen en die onder de zitting laten lopen.
Ik zei toch ook: Blond idee misschien!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 17:13

@Chocobroodje: je hebt pb!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 17:34

astridelise schreef:
Ja sorry, ik bedoel natuurlijk links van jou en dan het kabaaltje verlengen en die onder de zitting laten lopen.
Ik zei toch ook: Blond idee misschien!

Hihi, geeft niks hoor, elke vorm van meedenken wordt gewardeerd! De kabel is opzich is lang genoeg, maar ik denk dat het heel onhandig is om midden op het bankje een rem te maken. Lijkt me niet prettig vooral niet voor de groom :P

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 17:37

Haha, die dan vol spanning "per ongeluk" aan de rem trekt!!!
Nee, dat moet je niet hebben die toestanden.
Succes verder.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 14:11

Een handrem is net als bij een auto bedoelt als je stilstaat, die kan je niet gebruiken op die heuvels waar jij hem voor wil gebruiken. Je moet dus een voetpedaal monteren (en dat kan vaak niet zomaar een set zijn van de sloop, gezien er aan auto's andere remtrommels of schijven zitten als op een wagen)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 14:20

Napie schreef:
Een handrem is net als bij een auto bedoelt als je stilstaat, die kan je niet gebruiken op die heuvels waar jij hem voor wil gebruiken. Je moet dus een voetpedaal monteren (en dat kan vaak niet zomaar een set zijn van de sloop, gezien er aan auto's andere remtrommels of schijven zitten als op een wagen)

Nee die conclusie had ik ook al getrokken. Het moet echt een voet pedaal worden. Nappie zou je eens naar deze link willen kijken en zeggen wat je ervan vindt? Volgens mij gaat dat op mijn soort wielen of niet?
http://www.horseshopinternational.nl/pr ... cts_id=377

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 15:58

Zoals ik al zei ga je een vrachtwagen ook niet remmen met autoremmen. Deze remmen zijn bedoeld om een lichte sulky te remmen, dit zijn te vergelijken met fietsremmen, stelt niks voor dus.
Heb je remschijven of remtrommels op je kar zitten op dit moment?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 18:36

Volgens mij zijn het schijven, maar dat weet ik (nog) niet zeker. Kan ik straks wel even vragen. Het koetsje zelf weegt ook niet veel, volgens mij rond de 100 kilo. Ik denk dat het wel zou kunnen, maar dat is puur op gevoel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:41

Leuk wagentje chocobroodje.
Inderdaad even goed uitzoeken hoe het zit met de rem.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:29

chocobroodje schreef:
Nappie zou je eens naar deze link willen kijken en zeggen wat je ervan vindt? Volgens mij gaat dat op mijn soort wielen of niet?
http://www.horseshopinternational.nl/pr ... cts_id=377

ik weet even niet waar jij je zorgen over maakt. zoals in een eerdere post van mij te lezen is zijn het wielen (en remmen) van een zündapp. deze remmen zijn door zündapp destijds toegepast op exportmodellen zoals de gts50 voor de Nederlandse markt maar zijn oop toegepast op de gts 80 en gts 125 motorfietsen. de remmen hebben een echt ongelofelijke remwerking, vele malen beter dan de hobby rememtjes van een sulky van het bekende merk. ik heb zelf ook zo'n sulky maar ben niet echt onder de indruk van de remwerking.

even een paar tips voor het ombouwen:

haal geen rempedaal van een auto, deze zijn hydraulish gestuurd en lastig om te bouwen.
ga naar de sloop en koop een gaspedaal of een koppelingspedaal van een oudere auto. deze zijn al gemaakt voor een kabel.
bouw het pedaal omgekeerd op de koets (bovenkant beneden) dan is het makkelijker de kabel aan te sluiten.
hou ook rekening met de slag van het pedaal, bij maximale remwerking het pedaal begrenzen door een aanslag anders zou je door hard te trappen de kabel kunnen breken.

suc6