[AR] mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

essie1995

Re: mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:38

Ik ebn het eens met de eerdere reacties! Laat de pony nog lekker op de wei staan. Laat hem nog veulen zijn! Ja kan natuurlijk nu wel poesten, wandelen en knuffelen. Maar ga nog niet aan het werk.
Begin pas bij 2.5/3 jaar met andere dingen. dan pas, vind ik, kan je wat gaan doen. Maar laat hem nog lekker op de wei staan..!

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:22

snissje schreef:
We hebben haar vanaf dat ze uit de buik was maarja kennelijk snappen jullie niet wat ik bedoel..

Of jij snapt niet wat wij bedoelen. :) Laat dat diertje gewoon nog veulen zijn. Als hij kan voetjes geven en overal aangeraakt kan worden ben je meer dan ver genoeg.
Je zou het toch ook raar vinden dat een kleutjertje al naar de middelbare school gaat? Waarom een kleuter paard dat dan wel al?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:23

Neem zelf, samen met je zus, les in het mennen en leer mennen met ervaren paarden. En als je pony straks 3 jaar oud is, kan je beginnen (onder leiding van een ervaren menner) met de basisprincipes aan leren voor het mennen.
Want echt, als het 1 keer fout gaat voor de koets, gaat het vaak heftig mis voor de koets.

Dus lekker je pony laten opgroeien en zelf op les gaan met een ervaren koetspaard.

En dan hebben jullie straks een super menpony.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:28

Mee eens. Beleren doe je niet alleen, maar met een ruim ervaren persoon. En dat geldt voor onder het zadel als met mennen.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:34

Ik heb het idee dat dit iemand is die een grapje wilt maken, altans dat hoop ik maar ;)

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:47

Ibbel schreef:
Nagano schreef:
nu vraag ik me dan af van waneer zou het dan wel kunnen
ik wil ook gaan mennen met mijn haflinger
maar weet niet waneer hij daar klaar voor is kwa groei en zo???

Ongeveer op het zelfde moment als wanneer hij klaar is om onder het zadel beleerd te worden. Maakt dus geen fluit uit, kar erachter of zadel erop, paard moet geestelijk en lichamelijk er aan toe zijn. En dan is 3,5 eigenlijk al jong zat. Je kunt ze dan het basiswerk leren, hooguit 2-3 maandjes hooguit 2-3 keer/week 20 minuutjes bezig zijn, en daarna lekker de hele winter weer niets doen en het land op.
In het voorjaar van het 4e jaar kun je dan je pony zo weer oppakken, en wat meer gaan doen (maar nog steeds niet meer dan 2-3 keer/week en niet veel meer dan 30-45 minuten). Bij voorkeur geef ik ze dan nóg een winter vakantie, zodat ze met 5 jaar écht een beetje aan het werk kunnen.

En dan zal jij verbaasd zijn wat zo'n paard je aanbiedt qua conditie en werklust, en hoe snel zo'n 5-jarige die in de ogen van sommigen nog geen barst heeft hoeven doen, dan opeens dingen oppakt en leert. Dat geduld in die eerste paar jaar loont zich. Echt. En niet alleen qua gezondheid.

bedankt voor je uit leg ga hier zeker wat mee doen
hij is nu pas een dus nog lekker de wei aan het verkenen :D

kirstindans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 18:20

hallo hier het 9 jarige meisje ik kan er niks aan doen want het komt
uit de buik van mijn vorige paardje :( et was geen tegenreactie maar wat is er erg aan dat een meisje van 9 lekker met haar pony gaat spelen en er dan achter gaat lopen?
[/quote]

Als je een 9 jarige wil laten spelen met ponies dan koop je geen 2 jarige maar eentje van +10 die kip mak is.

Beleren onder het zadel en voor de wagen gewoon pas vanaf 3 jaar. Dat is een leeftijd waarop ze zowel lichamelijk als geestelijk in staat zijn een paar keer per week een half uurtje iets van werk aankunnen.
Paarden kunnen wel 30 worden dus waarom die haast altijd maar, en een goed opgevoed paard kun je ook wel beleren als ze wat ouder zijn.[/quote]

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:22

beetje tuttelen, beetje een meisje van 9 schuin erachter laten lopen... nee, krijgt het beestje niks van. Voegt het echter wat toe? Nee, IMO niet.
Echt voorbereiden op het menwerk is toch wat anders dan "een beetje erachter lopen"

kirstindans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 18:50

ja dat vind ik ook
stef schreef:
beetje tuttelen, beetje een meisje van 9 schuin erachter laten lopen... nee, krijgt het beestje niks van. Voegt het echter wat toe? Nee, IMO niet.
Echt voorbereiden op het menwerk is toch wat anders dan "een beetje erachter lopen"

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:58

Een 9-jarige met een veulen?????? Hoe gek kan het worden?
Er is hier al meer dan genoeg over gezegd, maar ts/zus willen dit duidelijk niet horen.

Jammer, weer een paard de vernieling in. :(

Als je echt verstand had van paarden, zou je niet klagen dat nu heel bokt over je heen komt. Dan wist je dat dit een belachelijke vraag was.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:59

Sorry paard in de vernieling dan weet jij nie thoe wij met onze paard omgaan ;) Maarja ik lsuit dit af doeii

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:00

Let je als oudere zus ook een beetje op je zusje dan als ze aan de slag gaat met zo'n jonge pony. Zeker als ze in de puber leeftijd komen van 2 / 3 jaar (de pony dus ;) ). Bij werken met lange lijnen / of wandelen met langere lijnen hoe je het ook gaat doen is het voor een pony veel makkelijker om er tussenuit te schieten. Zal niet het eerste kind zijn dat achter een pony aan wordt gesleept of erger.
Mensen zijn gewoon bezorgd omdat ze weten hoe mis het kan gaan. Zowel met de pony als dus met de begeleider .

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:23

Ik vroeg het al eerder, waar zijn de ouders? Hopelijk weten die meer van paarden dan dat de meisjes hier willen?

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:29

snissje schreef:
Het was geen tegenreactie maar wat is er erg aan dat een meisje van 9 lekker met haar pony gaat spelen en er dan achter gaat lopen?

Wat is er mis mee om nee tegen een meisje van 9 te zeggen en haar te leren dat ze nu eenmaal niet altijd haar zin kan krijgen? Zeker als het gaat om het welzijn van een dier.

Nee is geen vies woord hoor, en van teleurstellingen wordt je groot. -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:35

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:25

Nagano schreef:
JoyCiej007 schreef:
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar ik vraag me écht af waarom sommige mensen altijd zo'n haast hebben met jonge paarden.
TS: laat je pony lekker in de wei staan, veulen zijn, met soortgenootjes spelen, lekker spelenderwijs bezig met alleen de echte basisdingen; af en toe borstelen, voetjes geven, stukje wandelen, beetje verkeersmak maken, nette manieren aan het halstertouw, etc.

Straks heb je nog tijd genoeg om echt te gaan beleren en om aan het werk te gaan met je pony, dan is hij een stukje ouder en kan hij het ook makkelijker aan.

Waarom nu al beginnen? Wat zijn daar in godsnaam de voordelen van? Jonge pony's zijn zowel fysiek alsook geestelijk nog lang niet toe aan werk; fysiek omdat pezen, spieren e.d. nog lang niet uitgegroeid zijn, groeiplaten zijn nog niet gesloten, en geestelijk kan een jong dier ook niet al te lang zijn concentratie bij het werk houden, dat mag je ook niet van hem eisen vind ik.

Ik verbaas me er steeds meer over. Als jij zo'n haast hebt met werken e.d. dan moet je niet beginnen aan een jonge pony; koop dan een dier wat al beleerd is en wat al wat ouder is, zodat je daar lekker mee aan de slag kan!

nu vraag ik me dan af van waneer zou het dan wel kunnen
ik wil ook gaan mennen met mijn haflinger
maar weet niet waneer hij daar klaar voor is kwa groei en zo???

Er zijn rassen die zowiezo al 'laat' volwassen zijn; die rassen worden doorgaans ook het liefst later beleerd en ingereden.
Mijns inziens zou geen enkel paard beneden de 3 jaar gelongeerd moeten worden, voor de kar geknupt moeten worden, ingereden worden of (vrij)springen.
Natuurlijk kun je wel spelenderwijs beginnen met wat voorbereidend werk, maar lange lijnen en longeren e.d. valt daar dus niet onder. Ga er mee naar buiten, stukje wandelen, worden ze verkeersmak van. Leer ze de basisprincipes, voetjes geven, nette manieren aan het halstertouw, dat soort dingen.

kirstindans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 07:49

ja maar het veulen is ook van mijn vader :(
tine10 schreef:
Er is hier al meer dan genoeg over gezegd, maar ts/zus willen dit duidelijk niet horen.

Als je echt verstand had van paarden, zou je niet klagen dat nu heel bokt over je heen komt. Dan wist je dat dit een belachelijke vraag was.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 10:58

tine10 schreef:

Sorry hoor maar dit is wel heel erg overdreven.
Er zijn genoeg kinderen die veulen poetsen.

En bij mij was het niet eerder duidelijk dat het paard bij hun zelf geboren is.
En het topic gaat voornamelijk over het beleren en daar is de pony simpelweg nog te jong voor.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:01

Cowgirl schreef:
tine10 schreef:

Sorry hoor maar dit is wel heel erg overdreven.
Er zijn genoeg kinderen die veulen poetsen. En op zich is daar niks mis mee zolang de kinderen maar niet aan hun lot worden oevr gelaten. Dat is niet alleen slecht voor de opvoeding van het paard maar ook gevaarlijk.
Kinderen horen gewoon ten alle tijden onder toezicht met paarden bezig te zijn.

En bij mij was het niet eerder duidelijk dat het paard bij hun zelf geboren is.
En het topic gaat voornamelijk over het beleren en daar is de pony simpelweg nog te jong voor.

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:54

Wat een spannend topic!!

Ik vind zelf dat je met alle pony's en paarden moet wachten met beleren tot ze 3 zijn geweest. En dan het liefst eerst onder het zadel. Het moet zoveel leren. Ik vind zelf een fatsoenlijke basis onder het zadel belangrijker. Dat geeft naar mijn idee ook een makkelijkere doorstart naar mennen.

Daarnaast vind ik dat er een ervaren (volwassen) menner bij moet zijn om een pony of paard hiervoor te beleren. Ik reken mezelf tot redelijk ervaren in het mennen. Maar tussen mennen en het beleren ervoor zit ook nog een heel verschil. Als alles er al in geprogrammeerd zit, is het een stuk makkelijker dan dat je met de bandjes moet gaan oefenen in de bak, het tuig moet passen en je pony het laten voelen en ervaren. Ben nu met de 3e pony bezig te beleren en ook dit is een hele uitdaging!! Elk paard reageerd anders. En dat je dan al kilometers gemend hebt, heeft daar nog weinig mee te maken. Dat heb ik vorige week gemerkt. Mw. zag de bandjes achter zich hangen en ging aan de stuiter. Oorzaak: ik had er voor gekozen de kleppen niet te gebruiken doordat ze dingen juist graag ziet en dingen dan vaak minder eng vind. Wrong!! Bij de vorige pony, hebben we zelfs nooit kleppen gebruikt. Bij deze pony moet dit dus juist weer wel. Elke pony is anders, hoe ervaren je ook bent. Vraag hulp aan nog meer ervaren mensen, als jijzelf en stel voor jezelf heel duidelijk wat je wilt. Wil je marathon gaan rijden of lekker recreatief rondhobbelen met een kar.

Wel leuk dat je een pony hebt vanaf de geboorte, veel succes ermee. Wacht nog effe met beleren, bouw eerst een goeie band op door lekker te poetsen, stukje wandelen en veeeeeeel knuffelen ;) Als 'ie dan uitgegroeid is kennen jullie elkaar al goed, dat scheelt ook weer een stuk.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:16

Citaat:
En dan het liefst eerst onder het zadel. Het moet zoveel leren. Ik vind zelf een fatsoenlijke basis onder het zadel belangrijker. Dat geeft naar mijn idee ook een makkelijkere doorstart naar mennen.

Kan natuurlijk niet met kleine pony's.... geen idee waarom het een 'makkelijkere doorstart geeft naar het mennen'? Volgens mij is het eerste leren slepen en wat licht werk voor een sulky voor een jong paard juist veel prettiger dan met een persoon op zijn rug...

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:55

VanHuisUit schreef:
Kan natuurlijk niet met kleine pony's.... geen idee waarom het een 'makkelijkere doorstart geeft naar het mennen'? Volgens mij is het eerste leren slepen en wat licht werk voor een sulky voor een jong paard juist veel prettiger dan met een persoon op zijn rug...

hihi daar denkt onze pony anders over. Die is heel boos op het sleepje.
Uit het bericht kan ik niet opmaken wat voor pony het is. Een klein meisje kan een kleine pony toch wel inrijden.
Maar idd bij de vorige shet hadden we geen pittig kind voor handen en hebben we hem alleen beleerd voor een karretje. Ligt denk ik ook aan de situatie. Ikzelf vind dat je beter contact maakt als je erop zit dan erachter hangt. Vandaar dat ik voor inrijden onder het zadel ben en als er een basis inzit gaan mennen. Maarja als je de keuze niet hebt, is het simpel.

Las net even je profiel, ik vind dat je gelijk hebt om datgene te doen met je paard waar 'ie goed in is. Vind je schimmeltje trouwens te gek!! LIEF

Maar goed alles, in ieder geval niets voor zijn 3e verjaardag ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:24

Ik heb mijn shetlander zelf beleerd toen hij 3 jaar was.
Toen hij 2 en half was ben ik begonnen met lange lijnen
en ik heb dit lekker rustig opgebouwt en op en duur bandje
erachter gehangen enzo ;) Alleen werd ik wel geholpen door
een ervaren menner, en had ik zelf ook al ervaring met mennen.
Ik had hem ook al sinds hij in de buik zat, en zijn moeder is helaas
overleden. Maar echt, laat hem nog even lekker staan, blijf nog
even wandelen en doen, en begin pas met 2 en half met de lange
lijnen hoe moeilijk het ook is om je in te houden. Op deze leeftijd zijn
de mentaal ook nog lange niet sterk genoeg om dat aan te kunnen.
Het is dan alsof we jou nu wiskunde en schijkunde gaan geven en je
niet meer buiten mag spelen (ook al mag je paard het in dat geval wel natuurlijk) ;)

Die van mij is niet eerst onder het zadel gegaan, omdat ik niet vind dat je op shetters hoort te rijden
als je ouder bent dan 7, en omdat ik graag zelf mijn pony wou beleren op mijn hulpen en comandos.
Hij is nu erg fijn om mee te mennen. De eerste men les zei mijn instructeur ook dat ik hem netjes
had beleerd. Ik ben begonnen met sulkie, en men nu nog steeds met sulkie, bevalt erg goed,
mischien ook omdat hij 1.03 meter is :+ Heb wel fotos op mijn previel staan :D