Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
snissje schreef:We hebben haar vanaf dat ze uit de buik was maarja kennelijk snappen jullie niet wat ik bedoel..
Ibbel schreef:Nagano schreef:nu vraag ik me dan af van waneer zou het dan wel kunnen
ik wil ook gaan mennen met mijn haflinger
maar weet niet waneer hij daar klaar voor is kwa groei en zo???
Ongeveer op het zelfde moment als wanneer hij klaar is om onder het zadel beleerd te worden. Maakt dus geen fluit uit, kar erachter of zadel erop, paard moet geestelijk en lichamelijk er aan toe zijn. En dan is 3,5 eigenlijk al jong zat. Je kunt ze dan het basiswerk leren, hooguit 2-3 maandjes hooguit 2-3 keer/week 20 minuutjes bezig zijn, en daarna lekker de hele winter weer niets doen en het land op.
In het voorjaar van het 4e jaar kun je dan je pony zo weer oppakken, en wat meer gaan doen (maar nog steeds niet meer dan 2-3 keer/week en niet veel meer dan 30-45 minuten). Bij voorkeur geef ik ze dan nóg een winter vakantie, zodat ze met 5 jaar écht een beetje aan het werk kunnen.
En dan zal jij verbaasd zijn wat zo'n paard je aanbiedt qua conditie en werklust, en hoe snel zo'n 5-jarige die in de ogen van sommigen nog geen barst heeft hoeven doen, dan opeens dingen oppakt en leert. Dat geduld in die eerste paar jaar loont zich. Echt. En niet alleen qua gezondheid.
snissje schreef:Het was geen tegenreactie maar wat is er erg aan dat een meisje van 9 lekker met haar pony gaat spelen en er dan achter gaat lopen?
Nagano schreef:JoyCiej007 schreef:Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar ik vraag me écht af waarom sommige mensen altijd zo'n haast hebben met jonge paarden.
TS: laat je pony lekker in de wei staan, veulen zijn, met soortgenootjes spelen, lekker spelenderwijs bezig met alleen de echte basisdingen; af en toe borstelen, voetjes geven, stukje wandelen, beetje verkeersmak maken, nette manieren aan het halstertouw, etc.
Straks heb je nog tijd genoeg om echt te gaan beleren en om aan het werk te gaan met je pony, dan is hij een stukje ouder en kan hij het ook makkelijker aan.
Waarom nu al beginnen? Wat zijn daar in godsnaam de voordelen van? Jonge pony's zijn zowel fysiek alsook geestelijk nog lang niet toe aan werk; fysiek omdat pezen, spieren e.d. nog lang niet uitgegroeid zijn, groeiplaten zijn nog niet gesloten, en geestelijk kan een jong dier ook niet al te lang zijn concentratie bij het werk houden, dat mag je ook niet van hem eisen vind ik.
Ik verbaas me er steeds meer over. Als jij zo'n haast hebt met werken e.d. dan moet je niet beginnen aan een jonge pony; koop dan een dier wat al beleerd is en wat al wat ouder is, zodat je daar lekker mee aan de slag kan!
nu vraag ik me dan af van waneer zou het dan wel kunnen
ik wil ook gaan mennen met mijn haflinger
maar weet niet waneer hij daar klaar voor is kwa groei en zo???
tine10 schreef:Een 9-jarige met een veulen?????? Hoe gek kan het worden?
Er is hier al meer dan genoeg over gezegd, maar ts/zus willen dit duidelijk niet horen.
Jammer, weer een paard de vernieling in.![]()
Als je echt verstand had van paarden, zou je niet klagen dat nu heel bokt over je heen komt. Dan wist je dat dit een belachelijke vraag was.
tine10 schreef:Een 9-jarige met een veulen?????? Hoe gek kan het worden?
Er is hier al meer dan genoeg over gezegd, maar ts/zus willen dit duidelijk niet horen.
Als je echt verstand had van paarden, zou je niet klagen dat nu heel bokt over je heen komt. Dan wist je dat dit een belachelijke vraag was.
Cowgirl schreef:tine10 schreef:Een 9-jarige met een veulen?????? Hoe gek kan het worden?
Citaat:En dan het liefst eerst onder het zadel. Het moet zoveel leren. Ik vind zelf een fatsoenlijke basis onder het zadel belangrijker. Dat geeft naar mijn idee ook een makkelijkere doorstart naar mennen.
VanHuisUit schreef:Kan natuurlijk niet met kleine pony's.... geen idee waarom het een 'makkelijkere doorstart geeft naar het mennen'? Volgens mij is het eerste leren slepen en wat licht werk voor een sulky voor een jong paard juist veel prettiger dan met een persoon op zijn rug...