[AR] Welk mes hebben jullie mee tijdens het mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 21:21

als je googled op line cutter kom je op het idee mes uit dat ik zoek. Nu alleen nog kijken welk soort en of ze naast nylon lijnen ook door leer heen komen...

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:48

Afbeelding

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:48

ik blijf erbij dat een pocket resque tool van de firma Eickhorn, die ook door de (duitse) brandweer en politie wordt gebruikt zeer geschikt is om ook dik leer mee door te snijden. en is ook met handschoenen aan te openen.
Afbeelding

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:04

ykja

Re: Welk mes hebben jullie mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:46

over het algemeen : als je het in een normale winkel kan kopen is het niet verboden om bij je te dragen ( omdat verkoop van "gevaarlijke messen"strafbaar is )

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:33

frangelica schreef:

Overtypen werkt :o
~waarvan de wet stelt dat ze geen enkel maatschappelijk nut hebben:
Stiletto's, valmessen en vlindermessen, alleen als het lemmet meer dan één snijkant heeft óf 7 cm of langer en 14 mm of smaller is óf 9 cm of langer is en van een stootplaat is voorzien.
(Daar vallen ook jacht-, vil- en knipmessen met een slot op het lemmet onder)
Andere opvouwbare messen, als het lemmet meer dan één snijkant heeft óf de lengte in opengevouwen toestand langer dan 28 cm is.~

Hier in Amsterdam is het al verboden om een aardappelschilmesje in te gebruiken staat op zak te hebben.
Niet dat dat me tegenhoudt, ben er een van de oude stempel.
Een zakmes is voor klussen en noodgevallen, niet voor vechtpartijen.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:36

ykja schreef:
over het algemeen : als je het in een normale winkel kan kopen is het niet verboden om bij je te dragen ( omdat verkoop van "gevaarlijke messen"strafbaar is )

Het bij je dragen van keukenmessen is toch echt verboden als je geen kok bent en onderweg van of naar je werk..

:+

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:42

Tuihanti schreef:
ik blijf erbij dat een pocket resque tool van de firma Eickhorn, die ook door de (duitse) brandweer en politie wordt gebruikt zeer geschikt is om ook dik leer mee door te snijden. en is ook met handschoenen aan te openen.

Waar is dit mes te krijgen?

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:57

slokkie schreef:
ykja schreef:

Het bij je dragen van keukenmessen is toch echt verboden als je geen kok bent en onderweg van of naar je werk..

:+

alleen als je hem direct kan gebruiken .. dus niet in een speciale opberghoes.
en je geen duidelijke verklaring kan geven waarom je hem mee hebt.

Ik heb mijn folding knife van homeij ( super goed spul en niet te duur: heb geen aandelen) dus altijd in het meegeleverde hoesje zitten. Alleen met trainen haal ik hem uit het hoesje en stop hem los in mijn worker = marathonbroek.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:27

S_zanne schreef:
Tuihanti schreef:

Waar is dit mes te krijgen?

Bij de betere messen winkels.
Dit is er een met showroom in Rotterdam
Je kunt ze ook online bestellen, bedenk wel dat niet alles vanuit het buitenland Nederland in mag (douane).
Een tientje goedkoper in Frankrijk of Amerika kan een bos papierwerk, een boete en geen mes opleveren.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:12

slokkie schreef:
Hier in Amsterdam is het al verboden om een aardappelschilmesje in te gebruiken staat op zak te hebben.
Niet dat dat me tegenhoudt, ben er een van de oude stempel.
Een zakmes is voor klussen en noodgevallen, niet voor vechtpartijen.

Daarom krijg je, als je in Amsterdam een mes koopt, een verklaring erbij en moet ie fatsoenlijk opgeborgen zijn. Dus in een hoesje, in een tasje en dan in je tas. Niet los als mes in je broekzak.
Heb laatst bij een winkel aan de nieuwe dijk gekeken voor een nieuw mes, maar as er een beetje huiverig voor omdat ik nog een tijd in de tram moest.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:42

Eindelijk een onderwerp waar ik iets van weet en een steentje kan bijdragen. Ik vind zelf de messen van Spyderco http://www.spyderco.com/ super! :) Je hebt ze in alle soorten, maten en prijsklasses. Dus er is voor ieder budget wel wat te vinden. Alles wat hier in NL is te verkrijgen voldoet aan de wet wapens en munitie. Afhankelijk waar het mes van gemaakt is, is het beter te hanteren of blijft het langer scherp. Bijna alle messen zijn geblokkeerd zodat als je er mee aan het snijden bent het niet opeens dicht kan klappen en je vingers er tussen zitten. Meestal zijn ze ook verkrijgbaar met kartels of een combi. Half kartels en half gewoon. De messen met kartels zijn erg geschikt om vezelig/draderig materialen mee door te snijden en blijven ook veel langer scherp. Het nadeel van kartels is dat ze veel lastiger te slijpen zijn en niet altijd even geschikt zijn voor gewone dingen om bijvoorbeeld even je appeltje mee te schillen. Mensen vinden helaas messen met kartels er veel gevaarlijker uitzien, terwijl ze dat niet zijn. :( Het voordeel van een gewone snede is dat ze veel makkelijker zijn te slijpen en ze veel minder opvallen. Er zijn ook zelfs messen te koop die niet roesten en ook heel goed in vochtige omgevingen bruikbaar zijn.

Niet schrikken, maar om even een indicatie te geven hoe duur de messen van Spyderco zijn:

Voorbeeld goedkoop:
Byrd Meadowlark FRN (niet gekarteld / half gekarteld)
http://www.knivesandtools.com/nl/pt/-sp ... rk-frn.htm
€ 23,90

Voorbeeld midden-segment:
Spyderco Delica 4 (niet gekarteld, half gekarteld, gekarteld)
http://www.knivesandtools.com/nl/pt/-sp ... lica-4.htm
€ 80,50

Voorbeeld top-segment:
Spyderco Paramilitary (gekarteld, niet gekarteld)
http://www.knivesandtools.com/nl/pt/-sp ... litary.htm
€ 170, 81

Ik wil zeker geen reclame maken, maar de messen zijn meestal alleen te verkrijgen in speciaalzaken zoals de Bever. Verder is http://www.knivesandtools.nl een goede site waar ze deze messen en nog veel meer leveren.

-edit

Zie dat ze zelfs ook messen hebben speciaal met afgeronde punt. Stuk veiliger voor bij de paarden! :D
Spyderco Assist I
http://www.knivesandtools.com/nl/pt/-sp ... sist-i.htm
Helaas wel bijna € 90,- :(

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:54

Ik vermoed dat als je een mes hebt met de afgestompte punt, zoals de laatste, dat de politie niet erg moeilijk zal doen als je die op je koets bij hebt.
Iemand daar mee neer steken is niet te doen ook al kun je daar nog erg mee verwonden op een andere manier en ook je verklaring dat je dat mes bij hebt voor het tuig en de botte punt zodat het paard niet geprikt wordt is wel erg goed te verklaren. Ook al zou het volgens de wet niet mogen, maar jij bent er geen andere dingen mee aan het doen wat gevaarlijk is, geloof ik niet snel in problemen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:58

Opinel heeft ook een groot assortiment fijne en betaalbare messen.
Simpel en gaan jaaaaaaren mee.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:03

Die Spyderco Assist is gewoon toegestaan om te dragen. Het is "maar" 21,3 cm en valt ruim onder de toegestane 28cm open geklapt. De Politie zal zelden moeilijk doen als je vouwmes niet te groot is. Zeker als je een afgeronde punt hebt en met je paard op stap bent. Als je nou gaat stappen of naar festival gaat oid dan begrijp ik dat de Politie wel moeilijk zal doen. En terecht.

meintsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:17

Een zeer voordelig maar vlijmscherp mes is te koop bij de dumpshop: een opvouwbaar stanleymes, kost ca € 8,-. De mesjes zijn vervangbaar door gewone stanleymesjes dus altijd vlijmscherp

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 12:35

Die Spyderco Assist I is een goed voorbeeld. gewoon zonder punt. Helaas is die voor mij nog wel wat te duur.

Ik vind een gewoon mes, zoals die andere die bagheera_206 laat zien, gewoon niet geschikt als je met levende wezens en nood situaties bezig bent. In mijn ogen kan dat alleen maar verkeerd gaan. Zo'n mes moet vlijmscherp zijn om door het leer heen te komen. Kun je na gaan wat je bij je paard veroorzaakt als je hem per ongeluk aanraakt..

Zelf zit ik dus naar zoiets te kijken.
http://www.haccpartikelen.nl/epages/621 ... roducts/BF
De mondopening is in maximaal 9 mm te krijgen, dus dat is eigenlijk nog wel krapjes. ik denk dat 12 tot 15 mm beter zou zijn.. Heb nu nog gevraagd hoe scherp hij echt is en of de betreffende meneer denkt dat het door leer kan gaan..

Maar zoiets dus.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:43

eefielover schreef:
Die Spyderco Assist I is een goed voorbeeld. gewoon zonder punt. Helaas is die voor mij nog wel wat te duur.

Ik vind een gewoon mes, zoals die andere die bagheera_206 laat zien, gewoon niet geschikt als je met levende wezens en nood situaties bezig bent. In mijn ogen kan dat alleen maar verkeerd gaan. Zo'n mes moet vlijmscherp zijn om door het leer heen te komen. Kun je na gaan wat je bij je paard veroorzaakt als je hem per ongeluk aanraakt..

Zelf zit ik dus naar zoiets te kijken.
http://www.haccpartikelen.nl/epages/621 ... roducts/BF
De mondopening is in maximaal 9 mm te krijgen, dus dat is eigenlijk nog wel krapjes. ik denk dat 12 tot 15 mm beter zou zijn.. Heb nu nog gevraagd hoe scherp hij echt is en of de betreffende meneer denkt dat het door leer kan gaan..

Maar zoiets dus.

Die Spyderco Assist gaat wel overal dwars doorheen met 1 haal, maar daar betaal je helaas ook voor. :(

Kun je dat mes niet gewoon ergens in de winkel testen? Het ziet er iig wel betaalbaar en veilig uit! :) Kan die meneer wel vinden dat hij door leer gaat, maar wat voor leer en hoe dik en hoe snel?

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 12:57

Tja dat word denk ik moeilijk. Zie tot nu toe ze alleen bij hem en online. Dus het is dan altijd een gok denk ik..
maar zag net ook dat je er minimaal 5 moet aanschaffen, tja dat ga ik natuurlijk niet doen... Maar goed misschien wil hij wel een uitzondering maken.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:45

Lastig... Maar als die meneer aangeeft dat het echt werkt met leer zijn er misschien wel 4 anderen op Bokt te vinden dat jullie het samen kunnen bestellen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:45

Ik heb al sinds 1984 het zelfde zakmes bij me. Simpel en roestvrij: een Amefa KL 84 zakmes.

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 00:16

jammer alleen dat als ik hem vraag of hij een uitzondering kan maken en er eentje zou willen leveren, hij dat niet meer reageerd..

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 00:24

het zou om deze gaan.. http://www.safetyknife.net/bigfish.htm
Als die meneer morgen nog niet reageerd ga ik kijken of ik hem uit een ander land kan halen. want het ziet er goed uit, én is betaalbaar, én bovenal veilig!

En voor 20 euro probeer ik hem graag uit. Vergis je niet hoe stug dat zeiltouw is, dat ook uit meerdere lagen bestaat. En er zijn gewoon nieuwe mesjes voor te krijgen dus als je hem dan eens gebruikt heb kun je voor de zekerheid een nieuw mesje erin doen. Is ie weer zo scherp als mogelijk is.