Marjo2009 schreef:ik snap het, maar.......je paardje kent dus wel het aan de teugel lopen al loopt ze nog niet constant in die houding en met halthouden staat ze netjes nageeflijk, tijdens het achterwaarts gaan, is je paardje netjes qua houding op je filmpje, dat bedoel ik dus.
Zonder die nageeflijke houding is het voor een paard heel lastig om achterwaarts te gaan.
Het lijkt mij zelfs praktisch onmogelijk.
Mijn paardje is nu sinds kort met halthouden zover dat ze netjes nageeflijk kan staan, en nu doen we dus de volgende stap, het achterwaarts gaan, nu eerst nog maar 1 of 2 stapjes, als ze dat goed doet, laat ik haar weer halthouden en stap daarna weer weg.
Dit wil ik dan gaan uitbouwen.
Het werkt prima.
Dus als je het je paardje wil aanleren lijkt het mij ook zaak dat hij nageeflijk is, anders wil je eigenlijk een stap te snel, en kan je je paardje overvragen, en word het meer een trekwedstrijd ben ik bang.
Daar heb je wel gelijk in ja....
al durf ik niet te zeggen dat ze het aan de teugel lopen ook echt kent..... ben allang blij als ze het bit soms niet vastpakt

maar in die zin; bij halthouden (en evt. daarna dus achterwaarts gaan) laat ze het bit wel los ja, en neemt uit zichzelf die houding aan.
edit: bedenk me net pas dat het filmpje van mij al van 2 jaar geleden is inmiddels

volgens mij kan ze het nu nog wel iets netter, 't is wel meer bevestigd, vind haar op het filmpje nog wat aarzelen, als ik het zo eens terug bekijk.