[AR] FNRS CME 1 "Leer mennen met plezier"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:01

Jah ik wilde ook dolgraag in Kootwijk lessen, maar helaas,...
Ik moet toegeven dat ik het in Vaassen ook erg naar mijn zin heb en ee nsuper instructeur!! Hij leert je heel snel heel veel dingen!! Ik vind juist die druk van het examen heerlijk,.... Er moet een beetje actie in zitten en niet alleen maar kijken hoever we komen en wanneer we iets doen.

liberty

Re: FNRS CME 1 "Leer mennen met plezier"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:08

Via deze opleiding wordt er ook meer aandacht aan de dressuur gegeven. Vind de proeven erg leuk voor de beginnende menners! Mensen die liever geen eigen aanspanning willen hebben via de FNRS net zoveel moeglijkheden als de manegeruiter

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:28

weet iemand of er ook FNRS opleidingen voor tweespan zijn en in Limburg? Klinkt erg leuk in ieder geval en ik wil volgend jaar tweespan gaan mennen en denk dat wat lessen niet verkeerd is.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:00

Zijn die proeven ook ergens in te zien? Want het is voor mij nog een beetje vaag :o?

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:07

@sonjim, tweespan is nog in de maak

@VHU, nee ze staan niet online.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:31

Jammer want nu wordt steeds gezegd dat deze cursus meer aandacht besteed aan het dressuurmatig mennen maar ik kan dat als consument dus niet vergelijken, anders dan dat ik op uitspraken af moet gaan. Geen kritiek hoor, maar opmerking.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:42

Proeven zijn in het begin makkelijk, grote volte bij A en C, van hand veranderen, overgangen e.d. Vanaf proef 3 worden er voltes 15 meter gevraagd en moet je door een poortje van kegels rijden. Ook komt er verruimen en halsstrekken in voor. Er zijn ook vaardigheidsproeven gemaakt. De eerste is een soort obstakelproef met allerlei 'enge' dingen zoals een parasol. De andere proeven zijn gewone vaardigheidsproeven in een 20x40 rijbaan. Overigens zijn alle proeven in een 20x40 rijbaan (10 stuks), aangezien de meeste manege's over deze binnenafmeting beschikken.

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:07

Misschien wel een intressante link
http://www.fnrs.nl/ruiters/index.php?id ... ght=mennen

Ik heb de proeven hier in mijn boek staan, maar weet niet of ik die mag inscannen, ik heb ze iig nog niet online gevonden.

Maar je kan ze beetje vergelijken met B proef ohz, volte, gebroken lijn, afwenden in stap en draf. en daarbij ook beoordeling op opstappen, houding menner, leidselhulpen e.d.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:24

OK al stuk duidelijker, bedankt, nu begrijp ik echt het verschil :D

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:21

Even een updatetje.

TS en ik zijn gister geslaagd voor CME1.
Examen bestond uit stukje theorie ( was niet zo heel moeilijk). en optuigen/inspannen en uitspannen.
en het rijden van een FMD1 proefje.

Nu door voor CME2, waar het wel wat serieuzer gaat worden allemaal, waar we bij CME1 nog wel wat mochten smokkelen
met achenbachsysteem zal daar nu meer de nadruk op gelegd gaan worden.

Tot nu toe bevalt deze cursus ons nog erg goed. Het tempo is wat lager, en daardoor makkelijker te combineren met werk/paard/huis/vriend e.d.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:31

VanHuisUit schreef:
Jammer want nu wordt steeds gezegd dat deze cursus meer aandacht besteed aan het dressuurmatig mennen maar ik kan dat als consument dus niet vergelijken, anders dan dat ik op uitspraken af moet gaan. Geen kritiek hoor, maar opmerking.

Ik sprak dit weekend toevaliig iemand van de FNRS over de nieuwe cursus. Deze is nog splinternieuw (TS doet mee aan de allereerste!) en daarom staat er nog weinig info online. De FNRS kennende zal dit wel snel veranderen; geef ze even de tijd!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:35

Er zijn nog maar een paar maneges die nieuwe cursus geven, oa wij en OdK.

@Nala, op naar deel 2!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:36

Nala26 schreef:
Even ingaande op het zelf beleren, het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat we dit helemaal zelf willen gaan doen hoor. Wel wordt er in deze cursus ( in tegenstelling tot koetsiersbewijs) wel meer aandacht aan besteed. Mijn pony is nog niet beleerd voor de kar, dat wil ik na deze cursus wel graag, maar dan wel OF met iemand die hier meer ervaring mee heeft, OF ik neem haar mee naar Onder de Kastanje, en dan miss. gezamenlijk met onze instructeur. Wegbrengen om te beleren en were ophalen vind ik zelf niet zo leuk, ik wil er graag deel van uitmaken. Gelukkig hebben we hier een hoop mogelijkheden. Dus ik denk dat we hier wel uit gaan komen!

Mijn vriend en ik hebben ons koesiersbewijs bij Onder de Kastanje gehaald en komer er nog regelmatig (o.m. om mee te gaan met de wekelijkse zondagsrit; harsdstikke gezellig! :D ). Ik weet zeker dat je je paard bij hun kunt laten beleren en dat je als je wilt zelf deel kunt uitmaken van dit proces. Onze tinker was al beleerd, maar had een tijd stilgestaan. Toen we 'm net hadden zijn we twee weken met vakantie gegaan naar de Veluwe en hebben we 'm bij OdK voor 't eerst weer voor de kar gezet en de eerste ritten ook samen met een instructeur van hen gereden. Dat was super! +:)+