[AR] Oogkleppen; wel of niet ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KristaJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:20

ik men zonder oogkleppen, mijn pony loopt dan veel ontspannender. ik men nog niet zolang, maar als ik met oogkleppen men dan gaat hij de hele tijd om zich heen proberen te kijken enzo.
Als ik zonder men, loopt hij heel mooi met z'n oren naar voren.
ik men ook niet voor mijn plezier, ik men voor ons beide. hij moet het ook leuk vinden.

Bedankt voor het lezen.

willemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:49

Gedag,
In de laatste "Mensport" stond op pag.47 een redactioneel artikel met foto, waarin men schrijft dat Zilco een hoofdstel heeft met een nieuw type oogkleppen. Hiermee zou het paard alle kanten op kunnen kijken, behalve naar achteren.
Omdat Zilco ook losse delen levert, zou dit misschien het proberen waard zijn. Reageert het paard niet zoals gehoopt, dan zou je er bakstukken zonder of juist met volledige kleppen op kunnen zetten denk ik.

Groet
Willem

beantsje

Re: Oogkleppen; wel of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:09

Als je steeds met oogkleppen hebt gemend, en je probeert ineens zonder, kunnen ze dan ook enorm schrikken? Of is dat onwaarschijnlijk?

Mijn paard (tinker) is 10, is altijd onder de man gereden (nog steeds) en is vorig zomer betuigd. Alleen heb ik het idee dat ze onzeker wordt van de oogkleppen. Dus ik denk erover om het eens zonder te proberen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:37

beantsje schreef:
Als je steeds met oogkleppen hebt gemend, en je probeert ineens zonder, kunnen ze dan ook enorm schrikken? Of is dat onwaarschijnlijk?
Ja, hier moet je terdege rekening mee houden.
Als je zonder kleppen wilt gaan rijden moet je het beschouwen als opnieuw beleren.

JoyCiej007 schreef:
Wat een onzin komt hier voor bij....

En dat probleem is met kleppen al erg groot, laatstaan zonder.... := Alhoewel ik veel verschillende route's altijd rijdt en ook genoeg variatie per route in bouw, weet m'n pony op de één of andere manier toch altijd welke weg ik min of meer meestal neem....
Dit heeft niets met kleppen te maken. Ook met kleppen weet een paard uitstekend de weg naar huis te vinden.
Het gaat hier om vertrouwen en overwicht.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:56

@ BD: dat zal ongetwijfeld meespelen.
Laat dat echter nu net níet de weg naar huis zijn, juist ook en vooral de weg van huis af, gewoon ergens in een bos een paar km. verderop. Meestal rijdt ik daar bijv. links, en soms ga ik ook eens rechts...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:58

JoyCiej007 schreef:
@ BD: dat zal ongetwijfeld meespelen.
Laat dat echter nu net níet de weg naar huis zijn, juist ook en vooral de weg van huis af, gewoon ergens in een bos een paar km. verderop. Meestal rijdt ik daar bijv. links, en soms ga ik ook eens rechts...
Ook daarin spelen kleppen geen rol...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:11

Goed, als jij dat zegt dan zal dat wel zo zijn dan....
ik ervaar het wel als een factor die ook meespeelt. Met kleppen hebben ze vaak toch meer ook hun aandacht bij jou ipv. bij de omgeving, maargoed.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:55

Oogkleppen, het blijft een langdurige discussie waar iedereen een eigen mening en eigen positieve en/of negatieve ervaringen mee heeft.

Mijn mening is dat oogkleppen bij een enkelspan eigenlijk best weggelaten zouden kunnen worden. Het paard ziet de hulpen van de zweep aankomen en zal eerder/vroeger op de hulp reageren. Daar kun je als menner op anticiperen en rekening mee houden en zou het in sommige gevallen zelfs van voordeel kunnen zijn.

In een meerspan vindt ik echter oogkleppen wel belangrijk. Doordat de paarden de zweep niet kunnen zien kun je een van beide paarden hulpen geven zonder dat het andere paard wordt gehinderd of gestoord in beweging of concentratie. Vooral bij twee (of meer) paarden die nogal scherp op de zweep staan zijn oogkleppen een must als je dressuurmatig wilt mennen.