[AR] Help welk bit!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:29

anneliesdj schreef:
JoyCiej007 schreef:
-leidsels in bril = geen scherpe inwerking, vrijwel gelijk aan ongebroken trens. (nr. 1)
-leidsel in bril maar om de hefboom = ietsje hefboomwerking (nr. 2)
- leidsels in 1e sleuf = nog iets meer hefboomwerking. (nr. 3)
etc.

Met een stang heb je dus meer te vertellen áls je er voor kiest om de leidsels naar onderen te vergespen of 'grof' in de mond door te komen.
Vandaar: zo scherp als de hand van de menner.
Totaal niet tegenstrijdig dus :)

Dat is wel een heel leuk verhaal en je hebt natuurlijk gelijk wbt de scherpere en zachtere inwerking maar 't is toch jammer dat je in praktijk zelden menners ziet die de leidsels aan de bril gespen.
Daarnaast is het echt niet zo dat de inwerking gelijk is met een trens wanneer je ze aan de bril gespt.
Want wat je vergeet is dat een liverpool (meestal) zo'n leuk geribbeld mondstuk heeft en dat werkt véél scherper in dan een glad mondstuk.
En dan laten we het verschil tussen gebroken en recht mondstuk maar even in het midden, dat is ook per paard verschillend.

Dan kun je hem ook nog altijd omdraaien. Dan heb je daar aan de achterkant geen last van.

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:30

anneliesdj schreef:
Dat is wel een heel leuk verhaal en je hebt natuurlijk gelijk wbt de scherpere en zachtere inwerking maar 't is toch jammer dat je in praktijk zelden menners ziet die de leidsels aan de bril gespen.

Hmm, misschien dan toch maar wat vaker bij wedstrijden of trainingen gaan kijken....

anneliesdj schreef:
Want wat je vergeet is dat een liverpool (meestal) zo'n leuk geribbeld mondstuk heeft en dat werkt véél scherper in dan een glad mondstuk.

Dan neem ik aan dat je ook weet dat de meeste liverpooltjes ook een gladde kant hebben, zodat je nóg meer de keus hebt hoe je het bit wil laten inwerken.

Nienkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:33

anneliesdj:

Ik heb voor mijn pony de liverpoolstang aangepast. Als je de kinketting omzet ligt het bit met de gladde kant in de mond, het hoeft dus niet met de geribbelde kant naar beneden in de mond te liggen.

@TS: als ik jou was zou ik een liverpoolstangetje gebruiken. Zoals ook al eerder gezegd heeft het meer mogelijkheden dan een gewone trens en kun je dus over het algemeen veilig rijden. Als je pony dan wel heet word kun je hem scherper ingespen.....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:35

Dat die ribbelkant aan de bovenkant zit wil niet zeggen dat het niet inwerkt. Bovendien heb ik nog nooit iemand gezien die hem zo gebruikt.
Misschien kom jij uit een wat paard-vriendelijker omgeving dan ik maar hier wordt er uberhaupt niet over nagedacht watvoor bit erin moet en maar weinig of de leidsel misschien een gaatje hoger kan.

jouke_h

Re: Help welk bit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:41

Wij hebben ze ook omgedraaid en dan de kinketting aan de andere kant vastgemaakt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 01:48

anneliesdj schreef:
Dat die ribbelkant aan de bovenkant zit wil niet zeggen dat het niet inwerkt. Bovendien heb ik nog nooit iemand gezien die hem zo gebruikt.
Misschien kom jij uit een wat paard-vriendelijker omgeving dan ik maar hier wordt er uberhaupt niet over nagedacht watvoor bit erin moet en maar weinig of de leidsel misschien een gaatje hoger kan.

Voor wat betreft de plaatsing van de leidsels: dan vraag ik mij af wat voor ervaring jij met het mennen hebt. Ik zie er juist veel in de bril of eerste sleuf rijden, helemaal op wedstrijd.
En wat betreft de opmerking over het mondstuk; het is nu eenmaal zo dat bij een stang die gebroken is (enkel of dubbel) dat niet paardvriendelijker is vanwege het notenkraakeffect omdat je bij een stang hefboomwerking hebt.
Je vraagt mij naar mijn ervaring met beleren en mbt het mennen; ik kan het ook omdraaien en aan jou vragen wat jou ervaring hierin is, natuurlijk heeft ieders zijn eigen mening maar sommige dingen die jij beweert dat klopt gewoon niet.

De opmerking dat een paard voor de wagen goed verkeersmak en beleerd behoord te zijn vóordat je er de weg mee op gaat ben ik het hélemaal 100% mee eens:
anneliesdj schreef:
Een paard wat goed gewend is aan de wagen zal niet snel in paniek raken van de herrie die hij maakt.
En juist omdat die kar erachter hangt hoort een paard dus volledig mak te zijn voor je ermee de weg op gaat.

Echter, dat hij niet snel in paniek zal raken van de herrie die de wagen maakt, ik weet niet waar je dat vandaan haalt maar als een paard compleet in paniek op hol slaat, kar slaat om, menner en groom/passagiers van de wagen af en paard aan de kletter met omgeslagen wagen, tsja geloof mij aan die herrie en dat gesleep achter zich zijn ze vaak echt niet gewend.

anneliesdj schreef:

Maar dat jij dat toevallig bij jou in de buurt zo ervaart wil niet direct zeggen dat de meerderheid van de menners dit zo doet. Als jij het niet bij anderen hebt gezien, wil niet zeggen dat het niet gebeurd. Dat is mijns inziens ook geen reden om direct zo fel tegen liverpools of stangen te zijn, ieder bit kan en wordt weleens misbruikt.

Ik snap je punt, maar ik denk er wel anders over :)

Ook ik rijdt trouwens met de ribbelkant naar voren. Je hebt zelfs liverpools (en andere stangen) met een compleet glad mondstuk.

@ TS: wat is er mis met de reacties die hier gegeven worden? Volgens mij wordt alles op een normale, respectvolle toon gebracht en bovendien is er soms helemaal niets mis mee om eens van diverse kanten de voors en tegens te horen. Vind jou reactie nogal behoorlijk van toon eerlijk gezegd. Er wordt hier nergens beweerd dat jij 'je sielughe powny mishandeld' of in die trant, mensen waarschuwen er alleen voor om niet te vroeg te beginnen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:13

JoyCiej007 schreef:
Voor wat betreft de plaatsing van de leidsels: dan vraag ik mij af wat voor ervaring jij met het mennen hebt. Ik zie er juist veel in de bril of eerste sleuf rijden, helemaal op wedstrijd.
En wat betreft de opmerking over het mondstuk; het is nu eenmaal zo dat bij een stang die gebroken is (enkel of dubbel) dat niet paardvriendelijker is vanwege het notenkraakeffect omdat je bij een stang hefboomwerking hebt.
Je vraagt mij naar mijn ervaring met beleren en mbt het mennen; ik kan het ook omdraaien en aan jou vragen wat jou ervaring hierin is, natuurlijk heeft ieders zijn eigen mening maar sommige dingen die jij beweert dat klopt gewoon niet.

Maar dat jij dat toevallig bij jou in de buurt zo ervaart wil niet direct zeggen dat de meerderheid van de menners dit zo doet. Als jij het niet bij anderen hebt gezien, wil niet zeggen dat het niet gebeurd. Dat is mijns inziens ook geen reden om direct zo fel tegen liverpools of stangen te zijn, ieder bit kan en wordt weleens misbruikt.

Ik heb niet gezegd dat het ongebroken mondstuk het scherp maakt, het is de hefboomwerking. En ookal doe je de leidsels in de bril dan nog werkt het niet hetzelfde als een ongebroken trens.

Wat mijn ervaring met beleren is heb ik je geloof ik al verteld maar kan het wel iets verduidelijken; ik heb namelijk al een aantal paarden gehad die een stang niet verdroegen, één van die paarden was 'beleerd' bij ons gekomen (alsin; was het tuig gewend en was stuurbaar) maar was simpelweg niet te houden of te sturen. We hebben daar een hele reeks aan bitten in gehad maar het bleef hetzelfde. Uiteindelijk heb ik een simpel trensje geprobeerd (waarbij de eigenaar me voor gek verklaarde omdat hij van mening was dat er juist een scherper bit in moest) en ze fleurde helemaal op.

Ik ben niet per definitie tegen een stang maar ik erger me er wel aan dat er bij mennen niet eens over nagedacht wordt of er misschien wat simpelers in zou kunnen, er wordt standaard een liverpool gepakt en als dat niet lukt komt de hele bittenwinkel eraan te pas maar dat zijn allemaal bitten mét een hefboomwerking.
Uit ervaring weet ik dat er veel paarden zijn zoals het voorbeeld hierboven en ik vind het ergerlijk dat die paarden verprutst worden omdat de menwereld van mening is dat een bit een hefboomwerking moet hebben.

En ja, misschien gebeurd het wel alleen in mijn omgeving maar ik betwijfel het. Met mijn omgeving bedoel ik niet een straal van 10km rond mijn woonplaats. Het is waar dat ik niet veel op wedstrijden kom maar ik zie daar nog genoeg foto's van en ook daarbij blijft het me opvallen, daarbij is het echt niet zo dat als het op wedstrijden gebeurd het overal gebeurd.

En ik denk dat ik er nu wel genoeg over heb gezegd, mijn punt is allang duidelijk.
Voor TS; je kunt rustig een trens gebruiken als je dat wilt, het is echt geen zonde om te mennen met een trensje.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:03

Je hebt ook nog meer menbitten dan alleen een liverpool?!?! Je hoeft daar nog niet bij te blijven?? Bokkebitjes enz zijn er ook nog. En een hefboom creeer je zelf.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:51

anneliesdj schreef:
Ik ben niet per definitie tegen een stang maar ik erger me er wel aan dat er bij mennen niet eens over nagedacht wordt of er misschien wat simpelers in zou kunnen, er wordt standaard een liverpool gepakt en als dat niet lukt komt de hele bittenwinkel eraan te pas maar dat zijn allemaal bitten mét een hefboomwerking.
Uit ervaring weet ik dat er veel paarden zijn zoals het voorbeeld hierboven en ik vind het ergerlijk dat die paarden verprutst worden omdat de menwereld van mening is dat een bit een hefboomwerking moet hebben.

Ik erger mij dus aan dit soort vooroordelen; en dan ook direct maar alle menners over 1 kam scheren. Zo ken ik er ook een paar: westernruiters rijden ook altijd met een speciaal stangbit voor western, dressuurruiters gooien er ook stang en trens in, etc. etc.
Maar blijkbaar is jou ervaring wel zó omvangrijk dat je op deze manier over de hele menwereld kan praten, een bit hoeft helemaal geen hefboomwerking te hebben, dat is hier toch ook duidelijk gezegd?
Knap dat jij er zo over kan oordelen, zonder dat je er eigenlijk maar al te veel over weet.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:56

ik geloof ook dat niemand specifiek heeft gezegd dat ze een stang MOET nemen, het is een optie. Je kan er mee beginnen omdat een liverpool heel veelzijdig is, maar er is niks op tegen om met een trensje te beginnen. Ik geloof dat iedereen het daar wel over eens is

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:57

Qimm schreef:
ik geloof ook dat niemand specifiek heeft gezegd dat ze een stang MOET nemen, het is een optie. Je kan er mee beginnen omdat een liverpool heel veelzijdig is, maar er is niks op tegen om met een trensje te beginnen. Ik geloof dat iedereen het daar wel over eens is

En dat probeer ik dus de hele tijd al te zeggen, maar dat wordt dus blijkbaar niet op die manier begrepen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:58

ik begrijp je wel :(:)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:15

Ook ik begrijp je volkomen !! :7

Ik ben ook begonnen met een liverpool, idd de leidsels door de bril, dan is het een zelfde bit als een ongebroken trens.

Voordeel van een liverpool, je hebt een soort 4 in 1 bit, het bit kan op allerlei manieren gebruikt worden.

Daarom word een liverpool bijna altijd gebruikt bij de menners ! niet uit gewoonte, maar omdat het een bit is met veel mogelijkheden !
Het is een bit wat mooi stil in de mond ligt, en daarom niet stoort zoals een gebroken bitje, die bij het aannemen van de leidsels toch een V-vorm in de mond maakt, niet prettig voor het paardje.

Begin gewoon met een liverpool van de juiste breedte, zit je altijd goed ! 8-)

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:26

Hier ook iemand die 'gewoon' de ribbels naar boven heeft liggen. Zo'n uitzondering is dat niet, er zijn veel meer menners die er voor kiezen om de ribbels nauwelijks inwerking te laten hebben, en ze dus naar boven leggen.

hijnebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:01

sweet calypsso

neem voor de veiligheid gewoon een liverpoolstang en wikkel deze om met latex bandage
hij blijft dan zacht in z`n mond mits je natuurlijk je eigen handen onder controle houdt

hijnebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:04

en daarbij komt dan de hefboomwerking van de liverpoolstang om de hoek kijken: rij in de bril of eerste gat.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:05

hijnebol schreef:
sweet calypsso

neem voor de veiligheid gewoon een liverpoolstang en wikkel deze om met latex bandage
hij blijft dan zacht in z`n mond mits je natuurlijk je eigen handen onder controle houdt

Latex bandage is echt prutspul, dat zou ik dan ook zeker niet gebruiken. Wil je er iets omheen, gebruik dan een zeemleertje.
Latex bandage zuigt speeksel op, gaat schuren e.d.

SweetCalypso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 23:33

Ik ben vandaag bij me oude stageplek geweest. Hij raad aan om er gewoon een liverpooltje in te doen. Hij heeft er diverse liggen en heeft gezegd waar ik ze kan halen. Ik doe er zelf een zeemlapje omheen. Maar Voorlopig is hij anderhalf ik heb nog genoeg de tijd! Eerst maar eens de dingen die hij kan doen. Van de zomer word hij 2 dan kan ik toch al wat meer doen met hem dan nu. En nee zit niet op een schietstoel weetje. Wil alle optie openhouden.

hafjelingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:38

JoyCiej007 schreef:
hijnebol schreef:
sweet calypsso

Latex bandage is echt prutspul, dat zou ik dan ook zeker niet gebruiken. Wil je er iets omheen, gebruik dan een zeemleertje.
Latex bandage zuigt speeksel op, gaat schuren e.d.

Ik lees al een tijdje mee, maar dat latex prutspul is ben ik het niet mee eens. Ik gebruik dat bij de liverpoolstang van onze 5-jarige kwpn en dat gaat goed, het schuurt niet of zoiets dergelijk, en mijn paardje loopt er goed op.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:25

JoyCiej007 schreef:
anneliesdj schreef:

Ik erger mij dus aan dit soort vooroordelen; en dan ook direct maar alle menners over 1 kam scheren. Zo ken ik er ook een paar: westernruiters rijden ook altijd met een speciaal stangbit voor western, dressuurruiters gooien er ook stang en trens in, etc. etc.
Maar blijkbaar is jou ervaring wel zó omvangrijk dat je op deze manier over de hele menwereld kan praten, een bit hoeft helemaal geen hefboomwerking te hebben, dat is hier toch ook duidelijk gezegd?
Knap dat jij er zo over kan oordelen, zonder dat je er eigenlijk maar al te veel over weet.

Die 'vooroordelen' zie ik anders weinig in praktijk en mogen vaak niet eens onder een bepaald wedstrijdniveau, is dus heel iets anders.
Daarbij heb ik het niet over een vooroordeel maar over iets wat ik zelf in praktijk zie en hoor, daar kun je wel heel beledigd over doen maar dat heeft 'de menwereld' toch echt aan zichzelf te danken
En zoals ik gezegd heb; je kunt je teugel wel in de bril doen maar dat maakt de inwerking niet gelijk aan een bit zonder hefboomwerking.
jouke_h schreef:
Je hebt ook nog meer menbitten dan alleen een liverpool?!?! Je hoeft daar nog niet bij te blijven?? Bokkebitjes enz zijn er ook nog. En een hefboom creeer je zelf.

Een bokkebitje heeft ook hefboomwerking en je kunt niet anders inwerken dan het bit wat je erin hangt, ookal denken velen daar blijkbaar anders over.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:28

Wel, ik geef het op. Ik sta open voor andere ideeen, maar als je oogkleppen voor bind en alleen maar hamert op het feit 'zo zie ik het, zo gebeurd het hier dus zo ís het', dan valt er weinig meer te praten.

Houd vooral je eigen idee, maar bedenk dat er meer is dan jou ervaring 'met de menwereld' alleen. Een stukje verbreding zou dan ook zeker niet verkeerd zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:45

En heb jij er ook weleens bij stilgestaan dat er misschien meer mensen zijn die mennen behalve jij?
Je kunt wel doen alsof je de wereld aan ervaring hebt en daar kan ik natuurlijk niet over oordelen maar dat wil niet zeggen dat ik geen ervaring heb.
Ik heb geen zin om er verder over de discussieren, ik wil alleen maar aangeven dat je prima met een trens kunt mennen. Dat jij daar zo fel op reageert is ook niet erg bevorderlijk voor het wegnemen van mijn 'vooroordeel'.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:48

dan lees je toch echt niet goed want er wordt zo ongeveer in elk bericht (van mij, maar ook van anderen) gezegd dat er prima met een trens gement kan worden....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:52

anneliesdj schreef:
Waarom zou je hem moeten beleren met een liverpool dan?

Je kunt hem evengoed beleren met een simpel trensje en daar kun je ook gewoon mee mennen, als je denkt een liverpool nodig te hebben kun je die er altijd nog in hangen.

We beleren alle paarden hier met een Liverpool, maar dan in de bitring zelf hangen en niet diepe instellen.

Rano, Fries x Koudbloed, loop ook gewoon op een Liverpool, lichtste instelling. Trainen op de plaats doe ik met een simpel dubbelgebroken bitje. Loopt hij super op, hij is hartstikke lich in de mond en staat fijn aan de hulpen...

Kan dus op zich wel, het ligt er maar net aan wat voor ruiterhand/mennerhand je hebt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:57

ik ga even in herhaling vallen

Qimm schreef:

annelies, jij begint volgens mij zelf telkens weer over een liverpool