anneliesdj schreef:Dat die ribbelkant aan de bovenkant zit wil niet zeggen dat het niet inwerkt. Bovendien heb ik nog nooit iemand gezien die hem zo gebruikt.
Misschien kom jij uit een wat paard-vriendelijker omgeving dan ik maar hier wordt er uberhaupt niet over nagedacht watvoor bit erin moet en maar weinig of de leidsel misschien een gaatje hoger kan.
Voor wat betreft de plaatsing van de leidsels: dan vraag ik mij af wat voor ervaring jij met het mennen hebt. Ik zie er juist veel in de bril of eerste sleuf rijden, helemaal op wedstrijd.
En wat betreft de opmerking over het mondstuk; het is nu eenmaal zo dat bij een stang die gebroken is (enkel of dubbel) dat niet paardvriendelijker is vanwege het notenkraakeffect omdat je bij een stang hefboomwerking hebt.
Je vraagt mij naar mijn ervaring met beleren en mbt het mennen; ik kan het ook omdraaien en aan jou vragen wat jou ervaring hierin is, natuurlijk heeft ieders zijn eigen mening maar sommige dingen die jij beweert dat klopt gewoon niet.
De opmerking dat een paard voor de wagen goed verkeersmak en beleerd behoord te zijn vóordat je er de weg mee op gaat ben ik het hélemaal 100% mee eens:
anneliesdj schreef:Een paard wat goed gewend is aan de wagen zal niet snel in paniek raken van de herrie die hij maakt.
En juist omdat die kar erachter hangt hoort een paard dus volledig mak te zijn voor je ermee de weg op gaat.
Echter, dat hij niet snel in paniek zal raken van de herrie die de wagen maakt, ik weet niet waar je dat vandaan haalt maar als een paard compleet in paniek op hol slaat, kar slaat om, menner en groom/passagiers van de wagen af en paard aan de kletter met omgeslagen wagen, tsja geloof mij aan die herrie en dat gesleep achter zich zijn ze vaak echt niet gewend.
anneliesdj schreef:Dat die ribbelkant aan de bovenkant zit wil niet zeggen dat het niet inwerkt. Bovendien heb ik nog nooit iemand gezien die hem zo gebruikt.
Misschien kom jij uit een wat paard-vriendelijker omgeving dan ik maar hier wordt er uberhaupt niet over nagedacht watvoor bit erin moet en maar weinig of de leidsel misschien een gaatje hoger kan.
Maar dat jij dat toevallig bij jou in de buurt zo ervaart wil niet direct zeggen dat de meerderheid van de menners dit zo doet. Als jij het niet bij anderen hebt gezien, wil niet zeggen dat het niet gebeurd. Dat is mijns inziens ook geen reden om direct zo fel tegen liverpools of stangen te zijn, ieder bit kan en wordt weleens misbruikt.
Ik snap je punt, maar ik denk er wel anders over 
Ook ik rijdt trouwens met de ribbelkant naar voren. Je hebt zelfs liverpools (en andere stangen) met een compleet glad mondstuk.
@ TS: wat is er mis met de reacties die hier gegeven worden? Volgens mij wordt alles op een normale, respectvolle toon gebracht en bovendien is er soms helemaal niets mis mee om eens van diverse kanten de voors en tegens te horen. Vind jou reactie nogal behoorlijk van toon eerlijk gezegd. Er wordt hier nergens beweerd dat jij 'je sielughe powny mishandeld' of in die trant, mensen waarschuwen er alleen voor om niet te vroeg te beginnen.