[AR] Welke maat paniekhaken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: Welke maat paniekhaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:48

Heb ook panieksluitingen aan mijn zweng zitten :) heb een ideal tuig :) Laatste flapje van mijn strengen afgehaald zodat daar alleen de D ring nog zat en kon ik zo aan de haken vastmaken. Geen dure tussenstukjes e.d. nodig :) Maar denk dat alleen goed werkt als de ring aan het einde van je streng rond is, niet als hij vierkant is :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 13:29

Evelli schreef:
Heb ook panieksluitingen aan mijn zweng zitten :) heb een ideal tuig :) Laatste flapje van mijn strengen afgehaald zodat daar alleen de D ring nog zat en kon ik zo aan de haken vastmaken. Geen dure tussenstukjes e.d. nodig :) Maar denk dat alleen goed werkt als de ring aan het einde van je streng rond is, niet als hij vierkant is :)

Normaal gesproken zit er toch geen D-ring aan je strengen als je strengen met strop hebt? Tenminste, mij is wel altijd verteld dat je niet zomaar panieksluitingen aan die vierkante ijzeren dingen mag maken die aan de strengen zitten met een strop. Of heeft jou tuig D-ringen waar je dus ook een strop mee kan maken?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:39

Afbeelding
Zo ziet het uiteinde van mijn streng er nu uit :)
Eerst zat er aan de andere kant van de ring nog een flapje leer en zat er een lus. Die lus ging om de zweng heen, met dat flapje bovenop. Flapje eraf, lus eruit en dus een ring aan het einde.
Die maak ik aan de sluitingen vast :) Zie inderdaad veel strengen met vierkante 'ringen' aan het uiteinde
Afbeelding

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 13:41

Ik heb ze inderdaad dus ook vierkant. Of nouja, vierkant, rechthoekig en dan wat gebogen, echt alleen voor stroppen bedoeld dus.

Enige oplossing is dus denk ik als ik zowel met paniekhaken als ook met stroppen zou willen rijden, om dus zo'n verbinding met een triangel te maken. Anders kan het tuig dus niet meer makkelijk met stroppen gebruikt worden.

Als ze nou eens een D-ring hadden waarmee je dus met paniekhaken kan rijden én waar je ook een strop mee kan maken??? :) Dan zou mijn probleem opgelost zijn.
Die triangeldingen lijken mij namelijk ook heel zwaar, en in gezwiep etc. heb ik ook weer geen zin.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:10

Ik heb voor je gemeten, breedte van de strengbus is 3,8 cm (38 mm), dan loopt de streng er netjes door, een iets bredere streng kan er ook nog wel tussen, maximaal 4 cm.
Zijn wel iets zwaar, zullen dus wel iets meer gaan schommelen, maar dat hoeft geen enkel probleem te zijn (reed met les met een ketting er tussen, dat zat aan die wagen zodat je 2 mogelijkheden (afstand) had om met veiligheidssluitingen te mennen), dit schommelde ook meer, maar geen enkel probleem voor die van mij, nog voor mij.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:25

Evelli schreef:
Afbeelding
Zo ziet het uiteinde van mijn streng er nu uit :)
Eerst zat er aan de andere kant van de ring nog een flapje leer en zat er een lus. Die lus ging om de zweng heen, met dat flapje bovenop. Flapje eraf, lus eruit en dus een ring aan het einde.
Die maak ik aan de sluitingen vast :) Zie inderdaad veel strengen met vierkante 'ringen' aan het uiteinde
Afbeelding

bovenste zitten in principe aan de nieuwere tuigen, dan kun je kiezen zonder te moeten slopen strop of panieksluiting...

onderste zaten aan de oudere tuigen, kun je alleen als strop gebruiken, en als je toch panieksluiting wilt moet je aanpassen...

dat is tenminste wat ik gehoord heb wat de ideal tuigen betreft... 8-)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:10

De bovenste is niet bedoelt om te werken middels een strop, deze is echt alleen voor panieksluitingen. ;)
En de onderste echt alleen om te werking middels een strop.
Maar er is nog een manier, ik weet alleen zo even niet hoe men die noemt en tja dan is het lastig om hier neer te zetten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:12

josie schreef:
De bovenste is niet bedoelt om te werken middels een strop, deze is echt alleen voor panieksluitingen. ;)
En de onderste echt alleen om te werking middels een strop.
Maar er is nog een manier, ik weet alleen zo even niet hoe men die noemt en tja dan is het lastig om hier neer te zetten

die bovenste is een combi, als je ze koopt zit er ook een leren lipje aan voor als je 'm als strop gebruikt, die kun je eraf halen als je 'm voor een snelsluiting gaat gebruiken...
(wat evelli hierboven al beschrijft)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:17

Idd, als je ze koopt zit er een lipje aan net als bij de onderste :) kan je er een strop van maken :) Haal je het lipje eraf, kan je heb voor de snelsluitingen gebruiken :) Zo worden de Ideal tuigen tegenwoordig verkocht ) ieder geval de kleine maatjes

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:19

Bij mij niet hoor, geen enkel lipje te bekennen en ook alleen maar geschikt in combi met panieksluitingen.
Dit kan ook niet omdat het een D ring is en daar zal de streng nooit goed invallen als het ware en nooit goed kunnen aansluiten op je zweng, zoals bij een strop. En dat moet wel, voor de veiligheid.
Daarom is bij een strop het metalen gedeelte ook zo gebogen.

Dit laat het wel een beetje zien, kun je ook goed zien hoe het zo rond een strengbus/triangel:
http://www.mencursus.net/index2.htm
Laatst bijgewerkt door josie op 07-01-10 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:21

josie schreef:
Bij mij niet hoor, geen enkel lipje te bekennen en ook alleen maar geschikt in combi met panieksluitingen.
Dit kan ook niet omdat het een D ring is en daar zal de streng nooit goed invallen als het ware en nooit goed kunnen aansluiten op je zweng, zoals bij een strop. En dat moet wel, voor de veiligheid.
Daarom is bij een strop het metalen gedeelte ook zo gebogen.

dan heb jij er eentje die puur alleen gemaakt is voor snelsluitingen! ;)
maar Ideal heeft tegenwoordig een combiring erop zitten, dan kun je na aankoop nog kiezen... 8-)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:27

Als er een D ring aan het einde, dan is het niet te combineren helaas......., dan zal er dus een andere soort ring aanzitten, heb je er ook een plaatje van?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:27

josie schreef:
Als er een D ring aan het einde, dan is het niet te combineren helaas......., dan zal er dus een andere soort ring aanzitten, heb je er ook een plaatje van?

de ring op de foto van evelli... 8-)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:30

Josie: waarom geloof je niet wat wij hier zeggen? Nouvel en ik hebben blijkbaar beide dezelfde strengen die op dezelfde manier gebruikt worden (waarschijnlijk ook nog dezelfde tuigdealer).
Oze strengen zien er net zo uit als de strengen op het laatste plaatje, alleen hebben wij er een D ring tussen zitten en geen vierkant geval.
Zo moeilijk is die uitleg toch niet?

Omdat jouw tuig het dus blijkbaar niet heeft, kan geen enkel tuig het wel hebben?

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:30

Dat is een D ring.........., dus geen combi mogelijk ;(
Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat als je streng een D ring als uiteinde heeft, zoals op het plaatje, er geen combi mogelijk is, reden heb ik al uitgelegd.
Het is of een strop of een D ring in combi met een panieksluiting.
Laatst bijgewerkt door josie op 07-01-10 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:32

josie schreef:

:x de streng kan er gewoon in een lus doorheen (door de ring) met het flapje eraan ziet het er precies zo uit als de strengen met dat vierkante ding, alleen dan met een ronde ring ertussen :x

Echt........ :\

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:33

josie schreef:

en het is echt zo, geloof me maar... :(:)

kan er geen plaatje van vinden, is jammer, ik zou het je graag laten zien, want ik weet zeker dat ze zo gemaakt zijn dat het kan...
ik heb ze zelf in mijn handen gehad en het gevoeld en gezien...

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:33

Het probleem is echter dat het nooit goed kan aansluiten, zoals bij een strop, het is er echt niet voor bedoeld, sorry :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:34

josie schreef:
Het probleem is echter dat het nooit goed kan aansluiten, zoals bij een strop, het is er echt niet voor bedoeld, sorry :o

bij deze werkt het echt...

mocht je eens bij een Ideal dealen komen, vraag er dan even naar en probeer het uit...
dit is een gevalletje 'eerst zien dan geloven'... :D

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:39

Was ik vandaag ;) en heb daar even een strengbus voor de TS opgemeten, maar hier heb ik niet gekeken............. :o
Als ik het had geweten, tja maar das achteraf.......
Maar als ik weer ergens ben waar Ideal verkocht wordt ga ik hier zeker naar kijken en uitproberen........

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 00:21

Nogmaals bedankt voor alle informatie, ik snap er steeds meer van :)

Het zou eigenlijk helemaal ideaal zijn als ik mijn strengen dus met panieksluiting zou kunnen gebruiken, maar voor in de toekomst eventueel ook met strop. En als ik het zo begrijp kan dat dus zowel met een triangel (wat ik niet zo zie zitten ivm. het wiebelen en de zwaarte etc.) als zo'n 'speciale' D ring?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:30

Ik zou zelf voor de D-ringen kiezen. Vind het een makkelijk systeem in combi met de panieksluitingen. Wij hebben een klein touwtje aan het ringetje waar je de sluiting open trekt. Dit werkt nog net iets handiger en sneller dan dat je aan het ringetje trekt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 02:38

jouke_h schreef:
Ik zou zelf voor de D-ringen kiezen. Vind het een makkelijk systeem in combi met de panieksluitingen. Wij hebben een klein touwtje aan het ringetje waar je de sluiting open trekt. Dit werkt nog net iets handiger en sneller dan dat je aan het ringetje trekt.

Maar het nadeel van D-ringen is toch dat daar geen schroefsysteem in zit? Dus dat een D-ring niet 'geopend' kan worden? Dat zou betekenen dat de lus v/d streng eerst opengemaakt moet worden, D-ring er om en dan weer dichtmaken door de tuigenmaker.
Is het systeem van bontegevaar dan niet handiger in dat geval?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:45

Als je zeker weet dat je de stroppen niet meer nodig hebt zou ik kiezen voor deze oplossing:
Afbeelding

Dan zaag je die vierkante 'ring' van je strop eraf en schroef je deze eraan, deze heeft dezelfde functie als een D-ring, alleen hoef je je streng niet te 'slopen'...

en het is wat compacter dan zo'n dikke bus die je in je strop doet...

zo hebben wij het bij een vorig tuig ook gedaan en dat ging prima!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:24

Dat is ook een mooie oplossing :)