[AR] Shetlander voor de kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marrianne

Re: Shetlander voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:05

tsja dan kan je er toch niets mee... waarom dan nu niet al een jaartje menervaring opdoen en dan volgend jaar met wat hulp die pony ook belere, hebje een leuk tweespan;)

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:30

ja zou ik ook doen. ik ben met Hamish pas begonnen toen hij drie en een half was. geen haast, nergens voor nodig. ik heb er een jaar over gedaan terwijl de meesten ze er binnen een paar weken al voor zetten. ik vond het beleren op zich ook zo leuk om te doen. als je je jonge pony er bij kunt houden kun je die misschien over een jaar of 1, 2 zelf doen?? je kan wel alvast zorgen dat ie mak in het verkeer is en braaf kan halthouden enzo, dat loont echt voor later.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:32

en wat dacht je van laten beleren in de zomer? :)
meestal kun je bij veel ervaren menners de pony een stuk goedkoper gewoon in het land zetten ( dus geen 100 euro stalgeld per week :+ ) en kost het je alleen het beleergeld?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:41

Shetje wegdoen zou voor mij persoonlijk geen optie zijn, daar koop je geen dier voor en ik denk dat de shet het niet erg vindt dat er nu niet veel mee gedaan wordt als hij lekker met een soortgenoot buiten kan lopen. Maar goed dat is voor iedereen anders.

Ik ben afgelopen jaar met mijn shet begonnen. Ze kende het lange lijnen al en is erg goed aan de (stem)hulpen. Toen ben ik samen met een ervaren menner aan de slag gegaan. Voor een normale les vraagt hij 30 euro per uur. Nu deed hij het voor minder. Ik denk dat hij een stuk of 8x is geweest. Hij heeft ons geholpen met dubbele longe en dan ging ik de weken daarna zelf oefenen. De les daarna gingen we er wat bijpakken. Ik las dat je zelf weinig tijd hebt, maar er zijn vast wel menners in de buurt die je pony een tijdje intern willen? Alleen de kosten zou ik dan niet weten. Wij hebben er ongeveer een half jaar over gedaan van de eerste longeerles tot voor de wagen, maar dat kwam ook door tijdgebrek door school en werk.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:11

1Boefje schreef:
Sommige hebben een gat in hun kop of gedragen zich als muggen. Zoveel mogelijk onnozel zuigen........
Die bedragen van 150/200 week! Voor een Shetje die ik aanschaf 100 euro kost! Kan ik beter een oudje kopen voor 350 euro die alles al kan, toch?

Wat is dit eigenlijk voor opmerking. Als je uit gaat van tien uren in de week, verdient de beleerder dus maar 15 euro per uur. En een shet beleren of een groot paard, tis evenveel werk.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 00:57

15 euro per uur is wijnig???? Maannnn!!! achter de kassa is 3.50 per uur.
Ik heb mijn shetlander zelf beleerd, en denk dat een prijs voor beleren per week
rond de 30 euro moet liggen (ex. stalling, voer enz).

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 01:11

15 euro voor een paard of pony grondig laten beleren door vakmensen is inderdaad een spotprijs.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:57

Ik vind 15 euro per uur ook niet veel. Je kunt het zelf natuurlijk goedkoper (zoals Loveidefix), maar als er iets niet helemaal volgens plan verloopt (pony gaat staken of wathever) dan weet zo'n ervaren menner veel beter hoe die met zo'n probleem moet handelen. Dus ik zou niet zelf beleren, zorg dat er iemand bij is op het moment dat de pony ingespannen gaat worden. Dan weet je iig dat je het goed oplost en dat de pony geen verkeerde dingen aanleert :)

_Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:54

Wij zijn net bezig met onze shet om hem voor de kar te beleren. WE zijn nu denk ik ongerveer een maandje bezig en hij doet het echt super goed. In het begint vond ie het heel moeilijk om stil te staan en dan van uit stil stand weer weg te rijden. Maar nu heeft hij het door. Ze pikken het wel heel snel op en ze zijn veel makkelijker bij te sturen dan een groot paard voor de koets. Alvast veel succes ;)

Beestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:29

Hallo,
Ook ik heb mijn shet zelf beleerd (had ook geen ervaring). Wij zijn rustig begonnen met logeren. We zijn heel simpel begonnen: voorwaards (stappen), draf, halt enz., net zo lang dat hij het snapte (dat leren ze heel gauw). Toen begonnen met het hoofdstel en bit. Toen iets laten slepen, zodat hij er aan gewend was dat er iets achter hem aan kwam. En de volgende stap was de kar. Tussen door hebben we veel gewandeld, om hem aan het verkeer te laten wennen.

Ga zelf rustig aan de gang en neem de tijd. En als je pony leergierig is duurt het echt niet lang voor dat hij/zij voor de kar staat. Maar bouw alles wel rustig op. Je kunt als je pony 2 jaar is rustig aan beginnen met longeren en al wat commando's leren. Maar pas echt beginnen als hij 3 jaar is echt niet eerder voor de kar zetten of zwaar belasten!!! En voor het inspannen zou ik wel een keer gaan kijken bij een ervaren iemand, want dan weet je waar je op moet letten.

O ja, ik las dat u misschien een ervaren shet erbij wilde kopen?!
Ik heb een leuke donker buine (tegen het zwarte aan) hengst van 7 jaar schofthoogte 80 a 85 te koop staan. Hij is beleerd in tuig. Heeft een nederlands shetland pony stamboek en is regelmatig ontwormd en bekapt. Echt een lieverd. Ook voor kinderen, mijn zoontje van 2 jaar doet er alles mee. Geen hengsten streken. Onze vraag prijs is 500 euro dit is inclusief het tuig. Deze is zo goed als nieuw (in augustus 2009 aangeschaft) en alleen door deze pony gebruikt. Het is helemaal van soepelleer en verstevigd met nylon. Als u interresse heeft of vragen mag u mij altijd mailen: maus.anja@casema.nl (ook voor foto's). De reden dat wij hem weg doen is omdat wij een grotere pony hebben aangeschaft. Deze is nog erg jong en moet alles nog leren, dus de tijd voor de shet schiet er een beetje bij in. Na lang nadenken hebben we daarom besloten om hem te verkopen.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:35

bij mij ging het zo

± 1 maand
± 250,- voor kar en tuig (was echt een koopje) (normaal zou ik er voor nieuw tuig en nieuwe kar 2000,- voor rekenen)
± vanaf 3 (de onze bij 4-5)

en als je hem wegbrengt kost het volgens mij 400 per week(incl. stalling, voer, etc.) ofzo om hem te laten beleren
en evt. menbewijs halen vanaf 70,-