[AR] Oogkleppen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:17

wij doen altijd zonder. met word ze ook schrikkeriger dan zonder, ze wil graag zien wat er gebeurd, en verder heeft het geen negatief effect op haar

Afbeelding

LADPR

Re: Oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:48

Ik men ook zonder kleppen. Mijn pony is perfect verkeersmak maar met kleppen gaat ie van elk geluidje aan de haal. Zelfs na oefenen bleef dit zo.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 12:17

Ik heb mijn tuig besteld.

Het komt in februarie binnen.
De kleppen laat ik eraf halen. Ik oefen nu alleen nog maar met een gewoon hoofdstel.

Pony was erg erg nerveus van geworden later ook met rijden.
Nu is alles weer goed.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:49

Het euvel met kleppen is vaak, dat ze te dicht op de ogen zitten en paarden daardoor gaan flippen van een hoofdstel met oogkleppen. Kijk dit dus eerst goed na, of het goed past.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 15:59

Kleppen waren al van de ogen weggebogen. De pony heeft redelijke lange wimpers.

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:58

JoyCiej007 schreef:
Smartie2004 schreef:
Dank je ik ga even op de site kijken.
Mijn haflinger heeft geen angst voor de zweep en bijft ook rustig staan als ik ermee naast haar op de grond sla.

Dubbelspan zit er niet in.

_O- Zie 't al voor me, beetje hoogte verschil he? Bovendien krijg je dan vast reactie's dat het zielig is, of wel heel schattig, 'want die kleine is het veulen van die grote!'. :+

Ik zou inderdaad, als ze maar niet kan wennen aan de oogkleppen, gewoon zonder gaan rijden. Ik geef persoonlijk wel de voorkeur aan een tuighoofdstel zonder oogkleppen ipv. een rijhoofdstel, die zijn via internet overal wel te bestellen, en ook de betere tuigenmakers en ruitersportzaken hebben vaak wel menhoofdstellen zonder oogkleppen.

Mag ik vragen wat precies het verschil is dan met een tuighoofdstel ten opzichte van een rijhoofdstel? Ik ben hier erg benieuwd naar. Mijn shet loopt met een rijhoofdstel voor de wagen (zonder oogkleppen dus), mede ook omdat het hoofdstel van mijn tuig voor hem te groot is. Maar ik heb nu een nieuw tuig besteld en daar zit een hoofdstel bij natuurlijk.

Maar wat is nu precies het verschil tussen een tuighoofdstel en een menhoofdstel (met of zonder kleppen?)

Tinky12 schreef:
Je hoeft een paard niet met hele oogkleppen te rijden,je kunt er ook voor kiezen om een 3/4 of halve te nemen.Ik heb klepjes die alleen het directe zicht van achter wegnemen maar ze kunnen zeker alles aan de zijkant nog zien.Bij sommige paarden moet je gewoon even uitproberen wat ze prettig vinden ;) .

Hier een voorbeeldje:

Afbeelding

Dit is wel een schitterend hoofdstel. Is het een shet die het draagt? Mag ik vragen waar dit hoofdstel vandaan komt?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:52

xLenax schreef:
Maar wat is nu precies het verschil tussen een tuighoofdstel en een menhoofdstel (met of zonder kleppen?)

Tuighoofdstel en menhoofdstel zijn eigenlijk verschillende benamingen voor vrijwel hetzelfde.
Verschil tussen rijhoofdstel en menhoofdstel zonder kleppen, is voornamelijk dat menhoofdstellen vaak wat zwaarder en steviger zijn uitgevoerd. Daarbij hoort bij een menhoofdstel de neusriem verbonden te zijn met de bakstukken voor een juiste inwerking van een stangbit, als je die zou gebruiken. Rijhoofdstellen hebben een neusriem die onafhankelijk van de bakstukken is.

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:57

Ik bedoelde natuurlijk ook rijhoofdstel en menhoofdstel. Misschien moet ik mijn haar gaan verven, hihi :o?

Je legt het erg duidelijk uit. Nog een vraagje! Als je je paardje met een normale trens voor de kar hebt lopen, kun je dan dus beter een rijhoofdstel gebruiken als je gaat mennen? Ten minste als ik jouw uitleg goed begrepen heb. Want dan heeft een menhoofdstel geen meerwaarde meer. Of heeft een menhoofdstel met een trensje ook je voorkeur boven een rijhoofdstel met trensje?

Ik ben oprecht benieuwd.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:10

Tsja, dat is maar net wat je zelf wilt. Er zijn er volgens mij zat die gewoon met een rijhoofdstel mennen. Ik persoonlijk vind het gewoon niet fijn, maargoed ik ben dan ook vrij 'traditioneel' met oogkleppen en stang (liverpool).

Maar in feite kun je inderdaad dan net zo goed met een rijhoofdstel mennen.

Mona14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:50

Tinky12 schreef:
Je hoeft een paard niet met hele oogkleppen te rijden,je kunt er ook voor kiezen om een 3/4 of halve te nemen.Ik heb klepjes die alleen het directe zicht van achter wegnemen maar ze kunnen zeker alles aan de zijkant nog zien.Bij sommige paarden moet je gewoon even uitproberen wat ze prettig vinden ;) .

Hier een voorbeeldje:

[ Afbeelding ]

Mag ik vragen waar je die heb gekocht en zijn ze ook te verkrijgen voor paarden maat full.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:09

Smartie2004 schreef:
lizzyveulen schreef:
Bij jou paard lijkt het erop dat het het omgevingsgeluid niet vertrouwt zonder zicht te hebben op de bron. Dat is nou precies het punt waar je aan moet werken. Het paard moet vertrouwen in jou krijgen. Dat komt vanzelf als je er veel mee oefent.

Sind ik haar aan huis heb staan is ze voor 200& bomproef geworden. Ze is ook nergens bang voor niets wat van voren naderd en ook niets van achter. Honden die blaffend op ons afrennen ook geen enkel probleem.
Als ik op het land ben om mest op te ruimen is het net een hond ze volgt me overal. Een keer liep ze op het land naast dat van ons, het gras was daar groener em beter dus was ze over de omheining gegaan. De buurman kwam me het zeggen, ik hoedfe maar een keer te roepen en ze kwam zonder problemen.

Ik zelf vind dat de band en het vertouwen wel goed is ander was ik nooit begonnen met het voor de kar zetten.

Ik blijf nog even oefenen (om de dag) mocht het er niet beter op worden dan kan ik nog de halve of de 3/4 proberen.

lizzyveulen heeft hier denk ik wel een punt.
Dat een paard je achterna loopt zegt natuurlijk niets over vertrouwen in het verkeer.

Ik zelf heb ook een pony die, dacht ik, 200% verkeersmak was. Dat was die inderdaad ook, als hij het zelf in de gaten houdt. Ik heb er KM's mee gefietst, dwars door stad etc en hij heeft nog nooit ergens op gereageerd; loopt als hondje achter me aan etc.

Maar doe er oogkleppen op en hij is ineens onherkenbaar, super onzeker en schrikkerig. MAW, ik heb een super band met mijn pony, maar vertrouwen doet ie mij blijkbaar toch niet helemaal.

Dus ik heb juist heel veel vertrouwensoefeningen MET kleppen op gedaan en dat heeft zeker wel geholpen (incl eea andere aanpassingen). Dus longeren met, fietsen met, wandelen met, vrijheidsdressuur met.
Ik zeg niet dat het volledig weg is, maar ik kan er nu wel 'gewoon' mee mennen, iets wat ik een jaar geleden ECHT niet durfde. Ook kan ik hem snel kalmeren als hij nu wel ergens van schrikt, hij blijft er niet in hangen.

Soms kunnen kleppen dus wel 'het echte vertrouwen' naar boven brengen, blijkbaar. Blijkbaar denken ze toch nog teveel 'zelf' in het verkeer en zijn ze nog niet echt bereid om volledig op jouw te vertrouwen. met kleppen moeten ze wel want je neemt ze een zintuig af.

Ik zeg niet dat het altijd zo is, maar ik heb sterk het vermoeden dat het bij TS wel zo is.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:18

Ik heb er hier 3 op hele lopen en 1 op halve.
Afbeelding
Deze zijn van Ideal.
Zilco heeft ze ook meer zoals Tinky's foto:
https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/ ... 472724.jpg?
Maar vind dat weer meer zoals de can't-see-backs uit de drafsport: http://trav24.no/var/ezwebin_site/stora ... medium.jpg.
Is ook een optie, maar vind het weer geen gezicht maar goed dat is minder belangrijk.

Ik heb hem in 2 span staan met halve kleppen, zonder oogkleppen ging ie teveel zoeken en hij loopt juist zonder oogkleppen erg fijn (net even wat wakkerder en meer zelf oplettend), dus dit is een super tussenoplossing.

Longeren doe ik hier ook bij 1 met oogkleppen, waarom? Om het echte gevoel van mennen na te bootsen voor ze; ze zien mij dan niet dus enkel op stemhulp longeer ik dan, heb er 1 die graag teveel op mij gaan letten. De andere worden met gewoon hoofdstelletje gelongeerd.

Zoals Toydoll hierboven al zegt; ga aan de hand meer dingen doen met oogkleppen inderdaad en zie hoe ie daar op reageert. Is idd altijd even uitzoeken wat voor jouw pony/paard lekkerste werkt, vaak zijn oogkleppen standaard en dan kijk je vanuit daar verder. :j

Vaak zijn ze toch wel even wakkerder zonder oogkleppen, vaak de reden dat je shetjes ook zonder kleppen ziet en welshjes in 4 spannen, worden ze net even feller omdat er meer indrukken komen, maar kan ook soms andersom werken; dat ze niet meer goed doorlopen omdat er teveel te zien is in de omgeving.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 05:43

Mona14 schreef:
Tinky12 schreef:

Hier een voorbeeldje:

[ Afbeelding ]

Mag ik vragen waar je die heb gekocht en zijn ze ook te verkrijgen voor paarden maat full.

Ik heb ze in bruikleen,ze worden vaak bij dravers gebruikt.Ga eens kijken als er een koers is,staat vaak ook wel iemand die tuig verkoopt ;)

Dit is trouwens een IJslander,geen shetlander xLenax :) (al is het tijdje geleden :P )

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 08:37