Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
JoyCiej007 schreef:Smartie2004 schreef:Dank je ik ga even op de site kijken.
Mijn haflinger heeft geen angst voor de zweep en bijft ook rustig staan als ik ermee naast haar op de grond sla.
Dubbelspan zit er niet in.
Zie 't al voor me, beetje hoogte verschil he? Bovendien krijg je dan vast reactie's dat het zielig is, of wel heel schattig, 'want die kleine is het veulen van die grote!'.
Ik zou inderdaad, als ze maar niet kan wennen aan de oogkleppen, gewoon zonder gaan rijden. Ik geef persoonlijk wel de voorkeur aan een tuighoofdstel zonder oogkleppen ipv. een rijhoofdstel, die zijn via internet overal wel te bestellen, en ook de betere tuigenmakers en ruitersportzaken hebben vaak wel menhoofdstellen zonder oogkleppen.
Tinky12 schreef:Je hoeft een paard niet met hele oogkleppen te rijden,je kunt er ook voor kiezen om een 3/4 of halve te nemen.Ik heb klepjes die alleen het directe zicht van achter wegnemen maar ze kunnen zeker alles aan de zijkant nog zien.Bij sommige paarden moet je gewoon even uitproberen wat ze prettig vinden.
Hier een voorbeeldje:
xLenax schreef:Maar wat is nu precies het verschil tussen een tuighoofdstel en een menhoofdstel (met of zonder kleppen?)
Tinky12 schreef:Je hoeft een paard niet met hele oogkleppen te rijden,je kunt er ook voor kiezen om een 3/4 of halve te nemen.Ik heb klepjes die alleen het directe zicht van achter wegnemen maar ze kunnen zeker alles aan de zijkant nog zien.Bij sommige paarden moet je gewoon even uitproberen wat ze prettig vinden.
Hier een voorbeeldje:
[ Afbeelding ]
Smartie2004 schreef:lizzyveulen schreef:Bij jou paard lijkt het erop dat het het omgevingsgeluid niet vertrouwt zonder zicht te hebben op de bron. Dat is nou precies het punt waar je aan moet werken. Het paard moet vertrouwen in jou krijgen. Dat komt vanzelf als je er veel mee oefent.
Sind ik haar aan huis heb staan is ze voor 200& bomproef geworden. Ze is ook nergens bang voor niets wat van voren naderd en ook niets van achter. Honden die blaffend op ons afrennen ook geen enkel probleem.
Als ik op het land ben om mest op te ruimen is het net een hond ze volgt me overal. Een keer liep ze op het land naast dat van ons, het gras was daar groener em beter dus was ze over de omheining gegaan. De buurman kwam me het zeggen, ik hoedfe maar een keer te roepen en ze kwam zonder problemen.
Ik zelf vind dat de band en het vertouwen wel goed is ander was ik nooit begonnen met het voor de kar zetten.
Ik blijf nog even oefenen (om de dag) mocht het er niet beter op worden dan kan ik nog de halve of de 3/4 proberen.
Mona14 schreef:Tinky12 schreef:Je hoeft een paard niet met hele oogkleppen te rijden,je kunt er ook voor kiezen om een 3/4 of halve te nemen.Ik heb klepjes die alleen het directe zicht van achter wegnemen maar ze kunnen zeker alles aan de zijkant nog zien.Bij sommige paarden moet je gewoon even uitproberen wat ze prettig vinden.
Hier een voorbeeldje:
[ Afbeelding ]
Mag ik vragen waar je die heb gekocht en zijn ze ook te verkrijgen voor paarden maat full.