[AR] Mendekens hoe bevalt dat en wie heeft ze al in gebruik?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:14

Ik zou wel sowieso een waterdichte deken nemen. Want van regen smelten paarden inderdaad niet, maar wat gebruik je dan als er een ijzige wind staat en er regen/natte sneeuw valt en je wilt toch rijden omdat je bijvoorbeeld een wedstrijd of een rit van je menvereniging hebt?

Eén van mijn eigen paarden is geschoren en daar ga ik echt niet bloot mee mennen in dergelijk weer zonder dekentje. Zijn rug verkrampt dan helemaal en dat werkt dus niet prettig, niet voor hem en niet voor mij.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:46

Ik heb ook meerdere nierdekens voor mijn mini shet dit is er eentje van waterdicht en licht gevoerd. super makkelijk op en af te doen tijdens het rijden, bevestigingen eraan en voor bij het schofttuigje met klitterband onder de buitensingel door. :D

Heb ook zulke te koop. hellaas alleen in kleine maten en dus geen paarden maat.
Afbeelding

Die van Ideal vind ik zelf niet echt fijn, en zijn niet echt geschikt voor de ini minis onder ons. Ik vind de diepte er ook te lang van.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 08:21

Echwel schreef:
Janouk dit is geen mendeken, waarbij je leidselgaten enz enz hebt.
Wij gebruiken tegen het afkoelen tussen door gewoon een fleecedekentje van Zeeman kijk daar zit nut in om ze warm te houden tijdens het wachten met een wedstrijd
Maar een hele deken zodat ze niet nat worden tijdens het rijden, daar had ik het over, net over het wachten tijdens een wedstrijd..
Als het regent nou worden ze nat komen we thuis en gaat er een zweetdeken op...ze smelten niet van de regen hoor, ik denk dat wij eerder smeleten

wel hoor :D is wel een mendeken, want er zit nog een los voorstuk bij, dat weer tot aan de schoft zit. De mendeken bestaat uit 2 delen. Met leidselgaten, etc.

xElienx

Re: Mendekens hoe bevalt dat en wie heeft ze al in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:48

ik heb deze wollen deken van Eskadron. volgens mij niet eens een echte mendeken, maar hij bevalt me prima om mee naar les te rijden :)

Afbeelding
(voorkant hangt wat laag doordat hij niet vast zit)

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:04

Maisie schreef:
... en dan vatten ze toch snel een koutje.

Is dat zo? Heeft een van jullie wel eens meegemaakt dat je paard verkouden is geworden nadat 'ie (al dan niet geschoren) 's winters zonder deken voor de wagen had gestapt? En is er toen door de dierenarts ook een verband gelegd met het (uit)stappen zonder deken?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:36

Volgens mij gaf Maisie aan dat ze onderweg nogal eens stil hebben gestaan, en em TOEN die deken heeft opgelegd. Als je met koude temperaturen/wind ed. met een warm/bezweet paard gaat stil staan voor langere periodes, tja... dan zou ik em ook een deken opleggen tijdens de rust.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:07

ElsB schreef:
Maisie schreef:
... en dan vatten ze toch snel een koutje.

Is dat zo? Heeft een van jullie wel eens meegemaakt dat je paard verkouden is geworden nadat 'ie (al dan niet geschoren) 's winters zonder deken voor de wagen had gestapt? En is er toen door de dierenarts ook een verband gelegd met het (uit)stappen zonder deken?

Met stappen niet, maar dan merk ik bij mijn paard dat de spieren in zijn lendenen stijf worden.
Bij stilstaan zonder deken heb ik inderdaad een keer een verkouden paard gehad. Was stom, want ik was hem gewoon vergeten mee te nemen. Sindsdien controleer ik alles 3x ;-)

Een paard kan best wat hebben, maar wat heb ik aan een stijf paard als ik dressuur wil rijden? En zelfs al rij ik recreatief en is dat dus voor mij minder belangrijk: dan zijn die stijve spieren voor mijn paard toch ook niet fijn? Waarom zou je dan niet gewoon een nierdekentje op doen? Zo duur zijn ze nou ook weer niet en als je een goede neemt gaan ze een leven lang mee.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:08

Divine schreef:
Volgens mij gaf Maisie aan dat ze onderweg nogal eens stil hebben gestaan, en em TOEN die deken heeft opgelegd. Als je met koude temperaturen/wind ed. met een warm/bezweet paard gaat stil staan voor langere periodes, tja... dan zou ik em ook een deken opleggen tijdens de rust.

Maar als je hem alleen gebruikt voor bij het stilstaan kan je net zo goed een "gewone" wollen zweetdeken over je paard heen leggen. Daar heb je niet specifiek een men nierdeken voor nodig.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:22

@ buckje die vind ik echt wel heel erg mooi!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:28

ik vind het wel een nadeel dat die zo ver open is op de rug door de zadeluitsparing. daar komt juist de wind onder.
had BR ook maar mendekens

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:29

Inderdaad, gewoon in de br4ever lijn oid :)
Weet wel dat er van de After Dark collectie een OHZ uitrijdeken is geweest :)
Denk dat ik zelf maar wat in elkaar ga zetten :)

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:32

Voor stilstaan tijdens een rit ga ik niet speciaal een men/nierdeken kopen, vind ik ze te duur voor! Zou dan eerder een fleece deken er over heen knallen Doet ook prima z'n best. :D

:n deze is niet zo ver open als een orginele zadeluitrijdeken.... hij is ingenomen van voren en neemt daardoor minder ruimte in. En wind kan er onder iedere deken komen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:35

Ik zal straks eens een foto maken van die van mij (= een blauwe Bucas men nierdeken). Die is echt ideaal! Wel wat prijziger dan de meeste andere, maar ook wel de allersterkste. Daarnaast ademt hij goed en is hij toch 100% waterdicht Door de fleece voering neemt hij ook eventueel wat zweet op.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:36

Horseware schreef:
Ik zal straks eens een foto maken van die van mij (= een blauwe Bucas men nierdeken). Die is echt ideaal! Wel wat prijziger dan de meeste andere, maar ook wel de allersterkste. Daarnaast ademt hij goed en is hij toch 100% waterdicht Door de fleece voering neemt hij ook eventueel wat zweet op.

Ja maar is dat ook (mini)shetland maat?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:40

ik heb de smartex in een gewone deken. ze zijn inderdaad heel fijn. alleen wel prijzig ja. helemaal als je er dan 2 nodig hebt.
ik morgen eerst maar eens kijken wat ze op P&K hebben. zal wel niet veel zijn, maar wie weet.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:57

Evelli schreef:
Horseware schreef:

Ja maar is dat ook (mini)shetland maat?

Daarvoor zou je Letty ('t Peerdewinkeltje) even moeten bellen; zij verkoopt ze namelijk.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:58

xElienx schreef:
ik heb de smartex in een gewone deken. ze zijn inderdaad heel fijn. alleen wel prijzig ja. helemaal als je er dan 2 nodig hebt.
ik morgen eerst maar eens kijken wat ze op P&K hebben. zal wel niet veel zijn, maar wie weet.

Kijk anders ook eens bij de stand van Letty ('t Peerdewinkeltje) morgen. Zij staat ook altijd op Paard&Koets (ik heb ze daar gekocht).

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:59

letty's vraagt sowieso de hoofdprijs :+

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:00

Horseware schreef:
Daarvoor zou je Letty ('t Peerdewinkeltje) even moeten bellen; zij verkoopt ze namelijk.

Mijn bankrekening is nooit zo blij met producten bij Letty vandaan. Dus denk niet dat dat hem gaat worden.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:01

Ga maar vanuit van niet. :') Ik heb toen contact gehad met paardendrogist.. Als ze ze wel heb heb ze ze vermaakt, en daarom zo duur. gheghe. :Y)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:09

xElienx schreef:
letty's vraagt sowieso de hoofdprijs :+

Das waar, maar de kwaliteit is dan ook wel beter dan van andere nierdekens. Tis maar net wat je wilt :-)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:57

Echwel schreef:
Dat vind ik een van de meest nuteloze uitvindingen die er zijn..gewoon rijden zonder en als je thuiskomt paard droogwrijven en een zweetdeken erop...
Ze zijn niet van poppenstront gemaakt de paarden, kunnen best tegen een buitje hoor..
Lekker hard doordraven zie je de damp eraf komen.

ik vind het het niet eerlijk tegenover mn pony's om 's avonds de lekkere warme dekens er af te trekken en met hun geschoren velletje richting les te stappen. bij mj krijgen ze dan gewoon een mendekentje op en die haal ik er in de manege weer af.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:29

xElienx schreef:
Echwel schreef:
Dat vind ik een van de meest nuteloze uitvindingen die er zijn..gewoon rijden zonder en als je thuiskomt paard droogwrijven en een zweetdeken erop...
Ze zijn niet van poppenstront gemaakt de paarden, kunnen best tegen een buitje hoor..
Lekker hard doordraven zie je de damp eraf komen.

ik vind het het niet eerlijk tegenover mn pony's om 's avonds de lekkere warme dekens er af te trekken en met hun geschoren velletje richting les te stappen. bij mj krijgen ze dan gewoon een mendekentje op en die haal ik er in de manege weer af.

Ik ben het eens met xElienx; daarnaast - zoals gezegd - merk ik het bij mijn geschoren paard echt wel dat hij strakker wordt in zijn lendenen als ik zonder zo'n nierdekentje rij. Ik vind het dus juist een hele goede uitvinding!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:09

Ik heb een uitrijdeken gekocht bij http://www.goedhard.nl. Dit is oorspronkelijke een endurance winkel en hij maakt uitrijdekens op maat, dus ook alle maten en kleurencombi's zijn mogelijk.
Oorspronkelijk is het een deken voor achter een endurance zadel, en omdat endurance zadels vaak geen zweetbladen hebben heb je dus niet van die rare flappen die onder je zweetblad door moeten gaan. Deze deken maak je met 3 riempjes vast aan het zadel, maar door deze vorm past hij ook echt perfect aan mijn tuig. Het middelste riempje maak ik vast bij de overgang van staartriem naar schoft en de andere twee riempjes gaan links en rechts van het schoftje vast.

Deze deken heeft ook een staartriempje (kan je los halen). En het is mogelijk om de deken op te rollen, dan zitten er klittebandjes waarmee je de 'rol' kan maken achter het zadel óf het schoftje. Echt ideaal gewoon!

Nadeel is wel dat ie best wat kost, maar ik ben er heel erg blij mee in ieder geval. Supermooi ding ook van zeer mooie kwaliteit. Helaas heb ik geen foto terwijl ik hem bij mijn tuig op heb. De link naar goedhard lukt me ook niet, maar op hun site kan je de deken vinden onder 'uitrijdekens'.

En over het nut ervan; tja, ik heb ook mijn beide paarden geschoren en het zijn al twee volbloedjes, die hebben het gewoon wel nodig met slecht weer. Zeker de ene krijgt anders best snel last van z'n spieren. En tja, met wind en regen rijdt ik ook, dus dan maar met dekentje.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 14:47

gisteren op paard en koets geweest en op zoek geweest naar een men uitrijdeken.
Die van letty's zijn inderdaad erg mooi.Maar ja 89 of 99 euro vindt ik erg duur.

ik vond ook goedkope maar die vond ik echt niet mooi.

Nu heb ik een mooie van zilco gekocht.Ben er erg blij mee.