[AR] Mennen met shet in winter , maar heeft probleem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:48

S__L schreef:
Zolang ze in beweging zijn maakt het niet uit... Na het mennen even laten rollen in het zand en voila!

Tsja, ik ben het er niet mee eens, maargoed.

Een nog half nat en bezweet paard op de wei gooien, ook nog eens met vorst, zonder zweetdekentje, kan het alsnog koud krijgen en inderdaad bovendien spierpijn.

Lauura

Re: [AR] Mennen met shet in winter , maar heeft probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:49

Nat en bezweet van de BUITEN kant. Zolang de huid op normaale temp. is en ze dan dus goed heeft uitgestapt is er niks aan de hand.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 12:51

tja ik weet het ook niii meer. .

TIPS ZIJN WELKOM

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:51

Als de vacht zo dik is en je shets niet meer op adem komen kan je ook de helft scheren. Bijv alleen de onderhals. Dat doe ik ook en er hoeft dan geen dek op.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:15

Ga eerst maar eens kijken of je nog echt wel van plan bent om te mennen met vorst

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:19

Sluit me aan bij Puchje en S_L.
Goed uitstappen en daarna in de schuilstal zetten, ze kunnen dan nog nazweten. Ondertussen spullen opruimen en dergelijke.
Als je klaar bent, ruwvoer geven in de schuilstal. Dan blijven ze automatisch nog even binnen en door eten kunnen ze zich ook warm houden van binnen uit.

Als je ze verder niet borstelt, dan zul je zien dat er op de punten van de haren/buitenkant van de vacht allemaal dauwdruppeltjes zitten. Dat is het vocht dat naar buiten wordt afgevoerd en dan verdampt. De huid is dan al droog. Laten rollen in het zand werkt ook goed.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:11

Na het mennen uitspannen, zweet deken op doen en lekker gaan wandelen, krijg je het zelf ook weer warm ;)
Ojaa.... als je wil weten of ze droog zijn, moet je even je vingers onder de vacht steken, als dat droog is kan je ze buiten zetten.
Laatst bijgewerkt door Mars op 08-11-09 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag editknop gebruiken

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:53

Is de eigenaar niet gewoon bang, dat bij vorst, als ze bezweet zijn en dan de bovenvacht nog nat is na het uitstappen, de bovenvacht dan bevriest bij vorst, ik kan me voorstellen dat de pony's het dan toch wel een beetje koud kunnen krijgen als het ook nog eens gaat waaien, en sneeuwen, en ander prutweer.

Ik zet bij vorst als de pony bezweet is de pony altijd op stal tot ook de bovenvacht droog is, om kouvatten e.d. te voorkomen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:21

JoyCiej007 schreef:
En Shetten met een goede wintervacht krijg je niet zomaar op adem gestapt en zo droog gestapt dat ze op de huid niet meer nat zijn.

Op adem stappen dat lukt wel, maar de bovenvacht helemaal droog krijgen, nee dat lukt niet zomaar in de winter, maar toch ging ik dan wel vaak rijden en/of flinke wandelingen maken; heerlijk in de winter.
Maar lette wel op dat ik niet te overdreven 'ging crossen', en begon al wat eerder met uitstappen. Niettemin van alleen al stappen aan de hand raakt de mijne bezweet.

Ik leg geen deken op, maar laat eerst in het losse zand rollen bij thuiskomst.
Dan krijgt ze wat hooi in de schuilstal. tijdens het eten, droogt ze wat. De (onder)vacht tegen de huid aan (onderste paar mm) is snel droog. De rest (bovenvacht) blijft soms wel tot 24 uur !! lang nat ... en bevroor zelfs wel eens tot ijspegeltjes :o
Maar ze is nog nooit verkouden geworden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:27

Ik stap ook altijd totdat het paard koud is. Dan hebben ze het dikste nazweten ook al gehad en is de huid inderdaad droog. Vervolgens kun je ze misschien met hooi in de schuilstal zetten?
Dan blijven ze daar neem ik aan wel staan -want ze hebben er wat te eten- en het hooi eten zorgt meteen dat ze het niet zo snel koud krijgen omdat hun verbrandingsmotortje druk aan het werk is en dat zorgt voor warmte. Tevens staan ze uit de wind/regen.
Je zou een kleine streep over borst/hals kunnen scheren tegen het dikste zweet, dan hoeven ze geen deken op maar kunnen ze wel net iets beter de warmte kwijt.

Mijn haflinger ging ook altijd na de les met zweetdeken de trailer op en eenmaal thuis zonder deken het land in, ze was dan helemaal afgekoeld maar wel aan de buitenvacht nog goed nat.
Nooit problemen mee gehad, ze stond 24/7 buiten het hele jaar door met als schuilplek alleen een rij bomen of een stenen schuur om naast te staan, wel had ze onbeperkt ruwvoer tot haar beschikking.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:20

Leer mij die ukjes kennen hier zijn ze dan ook door en door nat in de winter zelfs van ff longeren.

Geen haar op mn hoofd dat ik zo buiten weg zet, worden ze hartstikke ziek van!

Voordat de huid van een dikke wollige shet vacht droog is... Dan kan je wel een uur blijven stappen en zijn ze nog nat.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:57

*geeft 't maar op* -O- :roll:

welsh1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:20

Hallo pummer12,

Je zou een keer na het mennen dry fast kunnen gebruiken.
Ik heb een a welshje met een ontzettend dikke vacht.
Het duurde iedere keer 8 uur en 4 zweetdekens voordat ze droog was.
Iemand adviseerde me dry fast (zit in een spuit fles (net als manenspray)).
Ik heb dit geprobeerd en na 1 uur was mijn pony voledig droog.
Het stinkt ontzettend maar is echt een wonder middel.
Ik heb het gehaald bij een ruiterzaak.
Ik zou zeggen probeer het eens.