[AR] [LO]Bijzetten met longeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 14:09

Mijn ervaring met bijzetteugels is dat zodra je paard begint te ontspannen, de rubber ringen gaan bewegen. Doordat ze wat zwaarder zijn, beginnen ze op en neer te "dansen".

Ik longeer altijd met touwtjes, van de singel tussen de benen door naar de zijkant van de singel. Zodra ze nageeft/ ontspant blijft alles mooi stil en soepel.
Daarbij train ik absoluut niet alleen de voorhand of hals. Door haar van achteren flink actief te houden, train je het hele lichaam en laat je ze ook door de rug werken.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 17:37

Ik longeer altijd met de pessoateugel, vind hem super!! Geen getrek van touwtjes in de mond door de katrollen, en zo houdt ze haar achterhand er ook heel goed bij Lachen

Nathalietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 21:50

Weetje ik denk idd dat het toch beter is om gewoon zonder iets te gaan longeren, ik heb er nog niet erg veel ervaring mee enz.
Ik denk dat jullie wel gelijk hebben over 'het bekende krulletje', dat is natuurlijk niet goed he! M'n paardje moet toch echt niet stug worden.....
Ik zal 's kijken of ik foto's ga maken dan zet ik ze wel n keer op bokt.
Doe je het dan trouwens gewoon wel met een hoofdstel in of met halster?
Doeii!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 12:07

Zonder bijzet longeren is nogal doelloos, dan kan je ook gewoon in de bak een beetje opjagen.
Of je paard/pony moet heel goed in de hand staan,
dan kan je de lijn door de binnenste bitring halen, achter de oren en dan weer vastmaken en de buitenste ring. Als ze fijn in de hand zijn zullen ze daar ook op nageven.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 13:24

ik heb het idee dat er een aantal de touwtjes (lammert haanstra methode) op dezelfde manier gebruiken als een bijzetteugel.
dat is niet helemaal de bedoeling van deze methode. je moet de touwtjes niet aan het bit vastmaken, maar aan de longeersingel, via het bit weer door naar de longeersingel tussen de benen. op deze manier krijgt je paard geen klap in zijn mond maar druk zoals hij deze ook zou krijgen van de ruiterhand.
nog een tip gevraagd van jullie: hoe kan je het beste een paard longeren wat de bel wel heeft gehoord, maar nog niet weet waar de klepel hangt. maw ze snapt het enigzins wat ik bedoel met longeren, maar met bijzet is ze nog nooit gelongeerd. ze is overigens wel normaal bereden onder het zadel. ze wordt dit jaar vier en is sinds een klein half jaar bereden.
hoe pak ik dit het handigst aan?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 20:13

Lammer Haanstra zelf doet het voor zover ik weet zowel op de manier die jij omschrijft maar ook op de 'slofmanier'.

Lautjuhzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 12:53

ik heb het ook heel lang met stro-touwtjes gedaan, bij mij werkt dat supergoed Haha! ik doe het eigelijk nu nog steeds.... Knipoog

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 23:21

Sjuimpje schreef:
Zonder bijzet longeren is nogal doelloos, dan kan je ook gewoon in de bak een beetje opjagen.
Of je paard/pony moet heel goed in de hand staan,
dan kan je de lijn door de binnenste bitring halen, achter de oren en dan weer vastmaken en de buitenste ring. Als ze fijn in de hand zijn zullen ze daar ook op nageven.

Het is onzin dat longeren zonder bijzet/ touwtjes nogal doelloos is! Als je goed kan longeren heb je dat spul namelijk niet nodig en bereik je nog beter je doel= ontspanning waardoor tact, swung en regelmaat Misschien is het makkelijk om te stellen dat bijzet/ touwtjes beter werkten omdat je dan niet geconfronteerd wordt met jezelf..... Het is een feit dat longeren werkt zonder hulpteugels in welke vorm ook, omdat paarden en pony's zelf het resultaat laten zien.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 10:18

Aqua8horse schreef:
Het is onzin dat longeren zonder bijzet/ touwtjes nogal doelloos is! Als je goed kan longeren heb je dat spul namelijk niet nodig en bereik je nog beter je doel= ontspanning waardoor tact, swung en regelmaat Misschien is het makkelijk om te stellen dat bijzet/ touwtjes beter werkten omdat je dan niet geconfronteerd wordt met jezelf..... Het is een feit dat longeren werkt zonder hulpteugels in welke vorm ook, omdat paarden en pony's zelf het resultaat laten zien.

Niet aan beginnen Aqua8horse, deze discussie heb ik ook al eens proberen te voeren Haha! . Ze zullen het toch nooit begrijpen. Zoek maar eens ergens op ITP over o.a. het longeren van Sjuimpje...etc.

Nathalietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-03 10:53

okey okey!! meningsverscillen genoeg zo te zien. zijn wel beetje off topic gegaan geloof ik....

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 23:45

Beste Appie en alle anderen, er komt een tijd dat zij ook gaan zien dat het veel beter werkt. En pas als vele anderen het ook doen zullen ze vanzelf gaan volgen....het is wel jammer want je kan met deze methode veel meer uit je paard halen en dat resultaat merk je al na 10 minuten..
Van ontspanning naar inspanning met minder moeite en meer en beter resultaat resultaat! Het klinkt te mooi om waar te zijn maar het kan!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 08:15

Aqua8horse schreef:
Beste Appie en alle anderen, er komt een tijd dat zij ook gaan zien dat het veel beter werkt. En pas als vele anderen het ook doen zullen ze vanzelf gaan volgen....het is wel jammer want je kan met deze methode veel meer uit je paard halen en dat resultaat merk je al na 10 minuten..
Van ontspanning naar inspanning met minder moeite en meer en beter resultaat resultaat! Het klinkt te mooi om waar te zijn maar het kan!

Ik heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in dat 'zij' het ooit zullen inzien. Aan de manier van werken met de paarden en de gedachten erover merk je al heel duidelijk dat 'ze' er nog erg ver van af staan. Wanneer 'ze' het nooit zelf ervaren hebben en daarin ook geen goede begeleiding hebben (of ooit krijgen), zullen ze die weg nooit vinden.

Het kan zeker, het resultaat is geweldig en nog belangrijker; het is zoveel eerlijker tegenover het paard!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 09:39

appie en aqua, misschien kunnen jullie eens foto's, film of een clinic organiseren van een mooi gesloten paard zonder fysieke bijzet. ik ben nog steeds benieuwd naar jullie methode, ook al is het in het verleden gebleken dat jullie methode in theorie beschrijven erg moeilijk is en daarom misschien wat ongeloofwaardig overkomt, misschien is de tijd nu om wat van de praktijk te laten zien.

Nathalietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 15:44

Ja ik zou het ook wel eens willen zien. Zouden jullie fotows kunnen plaatsen?! Ik geloof heus dat het mogelijk is zonder bijzet een goed resultaat te bereiken!! Heb zelf ook nog nooit met bijzet gelongeerd, meetsal gewoon enkel halster met longeerlijn. Aangezien ik niet goed kan longeren heeft het niet erg veel effect heb ik het idee. Maar als jullie ff fotos plaatsen! Steken we nog wat van op. Lachen

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 15:45

SuperPepeijn schreef:
appie en aqua, misschien kunnen jullie eens foto's, film of een clinic organiseren van een mooi gesloten paard zonder fysieke bijzet. ik ben nog steeds benieuwd naar jullie methode, ook al is het in het verleden gebleken dat jullie methode in theorie beschrijven erg moeilijk is en daarom misschien wat ongeloofwaardig overkomt, misschien is de tijd nu om wat van de praktijk te laten zien.

Ik heb er een hard hoofd in dat dat gaat gebeuren.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 16:24

essie79 schreef:
Ik heb er een hard hoofd in dat dat gaat gebeuren.
we zien wel. iig heeft sjuimpje vaak genoeg laten zien wat ze kan.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 16:33

Idd, een paard longeren zonder iets eraan is doelloos.. Dus ik wacht net als hierboven op foto's..

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 16:43

Appie"]
[quote="Aqua8horse schreef:

Ik heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in dat 'zij' het ooit zullen inzien. Aan de manier van werken met de paarden en de gedachten erover merk je al heel duidelijk dat 'ze' er nog erg ver van af staan. Wanneer 'ze' het nooit zelf ervaren hebben en daarin ook geen goede begeleiding hebben (of ooit krijgen), zullen ze die weg nooit vinden.

Het kan zeker, het resultaat is geweldig en nog belangrijker; het is zoveel eerlijker tegenover het paard!
[/quote]

Gaaaap Pennygezever Slapen

Als ik op deze manier mijn paard longeer.. en geloof me ik heb het geprobeerd dan gooit hij heerlijk zijn koppie in de lucht en geniet van het uitzicht *LOL* Hij loopt dan ook absoluut niet door zijn rug en ik kan hem dan inderdaad net zo goed opjagen in de losgooibak.. het is niet meer dan conditietraining. Ik gebruikte eerst bijzetteugels maar dat ging niet echt lekker en nu ben ik overgestapt op touwtjes (niets gemeens aan en ook niet in krul gebonden ofzo ) en dat ging echt super.. Omar begon na te geven net als onder het zadel en ging niet in protest en geloof mij... als Omar het er niet mee eens was gegaan had hij me dat duidelijk laten merken Knipoog Ik ga voor de touwtjes!

Mause

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 16:45

youngster schreef:
Idd, een paard longeren zonder iets eraan is doelloos.. Dus ik wacht net als hierboven op foto's..

ook ik wacht (vol ingeloof) op de betreffende foto´s die bewijzen dat een paard "gesloten" loopt zonder hulp van bijzet oid...

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 16:48

Ik longeer zelf met elastiek, ik vind het wel goed werken..

Bij een pessoa moeten ze toch ook hun achterhand gebruiken? en werkt een pessoa goed?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 17:42

Wij zijn op dit moment bezig met een website en daar zullen we zeker foto's op plaatsen. Tot die tijd zijn jullie van harte welkom om langs te komen en te kijken of het waar is wat wij beweren. Ook geven wij een clinic waar ook een dierenarts bij aanwezig is. Over de dag houd ik jullie op de hoogte...ik verwacht na zulke reacties uiteraard wel dat jullie ook de moeite nemen om te komen zodat wij de kans krijgen om het tegendeel te bewijzen. En onthoudt dit, onze methode is ontwikkeld in het belang van het welzijn van paarden en pony's. Daar hoef je niets voor aan te schaffen(zoals bv LH touwtjes, LH singel en LH zweep) Het enige is dat je de methode moet leren kennen om hem te kunnen toepassen.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 17:48

iedereen krijgt een kans om iets te bewijzen bij mij. ik wacht af op de foto's/clinic. de orthodoxe manier van (goed) longeren houdt zich ook bezig met het aspect diervriendelijkheid. met jouw een na laatste zin suggereer je iets anders, waarom?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 17:48

Nog even terug komen op die foto's.....hoe betrouwbaar achten jullie die dan? Ik zou in princiepe elke foto kunnen plaatsen die ik wil, dus dan weten jullie toch nog niets?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 17:49

het is meer dan we tot nu toe gezien hebben aqua. op dit moment zijn het allemaal nog roze olifanten.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 17:54

Sp, wij begrijpen jouw reactie niet? LH heeft naast zijn orthodoxe methode ook een zakelijk aspect. Daarnaast is zijn methode zeker niet diervriendelijk. Ik zit hier met twee bokkers en ook zij begrijpen jouw reactie niet. Misschien kunnen zij antwoord geven op al jullie reacties en vragen...zij lopen hier stage en vallen van de ene verbazing in de andere omdat zij zien dat er weinig voor nodig is om de standaard gang van het paard automatisch vol swung en tact te laten zijn. De paarden lopen echt binnen 10 minuten anders. Wil je ze horen reageer dan even dan maak ik even plaats voor hun.