Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
patrick76 schreef:hoezo heeft het hangen van een groom bij een enkelspan geen zin? Zijn genoeg enkelspannen zowel bij de pony's als de paarden die hoge snelheden behalen. Als mijn groom niet zo zou hangen als ze normaal doet had ik toch al vaak een groot probleem gehad. Een goede groom kan het verschil zijn tussen winnen en verliezen.
Echwel schreef:Patrick de groom moet ervor zorgen dat de weilen op e grond blijven, dus dat doe je door eenvoudig je gewicht te gebruiken, plomp dat dan gewoon boven het wiel
Hoe vaak zie je niet dat een groom overdreven hangt maar het gewicht op twee benen over de hele achterkant verdeeld heeft..
Divine schreef:Kijk, da's heel duidelijk uitgelegd!
Even een tip uit de praktijk: ga niet met je gehele gewicht ACHTER de achteras staan, als het een lichte wagen betreft is de kans op het omhoog wippen van de voorwielen aanwezig, wat in een wending kan leiden tot.... omslaan. Op of voor de achteras blijven, da's het beste.
patrick76 schreef:een goede groom, en dat is de mijne, hangt of staat boven het binnen wiel of aan de hoge kant als er over een schuine kant wordt gereden. Als het nodig is om overdreven te hangen dan wordt dat gedaan. Het op kant gaan van een aanspannning is bijna altijd de schuld van de groom, uitzonderingen daar gelaten.
patrick76 schreef:Divine schreef:Kijk, da's heel duidelijk uitgelegd!
Even een tip uit de praktijk: ga niet met je gehele gewicht ACHTER de achteras staan, als het een lichte wagen betreft is de kans op het omhoog wippen van de voorwielen aanwezig, wat in een wending kan leiden tot.... omslaan. Op of voor de achteras blijven, da's het beste.
of een groom zoeken die qua gewicht past bij de aanspanning![]()
![]()
BlackDevils schreef:patrick76 schreef:een goede groom, en dat is de mijne, hangt of staat boven het binnen wiel of aan de hoge kant als er over een schuine kant wordt gereden. Als het nodig is om overdreven te hangen dan wordt dat gedaan. Het op kant gaan van een aanspannning is bijna altijd de schuld van de groom, uitzonderingen daar gelaten.
Dat ben ik nu helemaal met je eens. (goh, waar heeft ie dat nu vandaan?)
Ik zie liever een actieve groom, die is er altijd met zijn gedachten bij.
Op wedstrijden zie je ze ook wel die in het midden blijven of zelfs aan de verkeerde kant blijven staan.
Dan gaat het bij ons denk ik inderdaad niet goed komen Patrick