[AR] groomen bij marathon: Wat kan ik verwachten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:00

Het hangt van de snelheid af, vooral als je net begint kun je je beter aanleren om maar gewoon boven het wiel te gaan zitten, maar kom je verder in de sport dan redt je het daar niet mee, naarmate de snelheid toeneemt en er scherpere bochten worden gemaakt. Verder zie ik trouwens ook vaak zat, dat de groom níet het gewicht met beide benen over de achterkant verdeeld maar juist echt aan één kant zowat naast de wagen meerijdt... maar daarmee wel keurig het spul aan de grond weet te houden!!

menfanaat
Berichten: 63
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:01

patrick76 schreef:
hoezo heeft het hangen van een groom bij een enkelspan geen zin? Zijn genoeg enkelspannen zowel bij de pony's als de paarden die hoge snelheden behalen. Als mijn groom niet zo zou hangen als ze normaal doet had ik toch al vaak een groot probleem gehad. Een goede groom kan het verschil zijn tussen winnen en verliezen.



Hier sla je de spijker op de kop.

Ben het volkomen met je eens.
En de ene groom vind het gewoon fijner als de andere om achter op te hangen inplaats van op de banken.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: groomen bij marathon: Wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:55

Dat zie je inderdaad veel gebeuren. Maar even heel back to basics.
Wat willen we voorkomen? Omslaan
Hoe kunnen we dat doen? Door het gewicht aan de binnenzijde van de wending te plaatsen.
Wat wil je precies op de grond houden? De wielen.
Waar kunnen we dan het beste het contragewicht van de groom plaatsen? (Naar mijn idee) Boven de binnenwielen. Omdat je als groom niet bij de voorwielen kunt komen, maar wel bij de achterwielen. Kun je dus het beste bovenop het achterwiel gaan zitten. En eventueel kun je dan je gewicht wel iets verder buiten de koets plaatsen, maar daarmee verhoog je nauwelijks de druk op het binnenachterwiel, maar verhoog je wel de kans dat je een paal raakt.
Wanneer je gaat hangen, heb je vaak (onbewust) druk op je buitenbeen, tenzij je dan weer met 2 benen aan 1 kant staat (en dus niet stevig staat), probeer het maar eens uit.
Achter de wagen gaan hangen, en dus achter het wiel, zorgt voor een lagere druk op het binnenachterwiel dan wanneer je op het binnenachterwiel gaat zitten.

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Re: groomen bij marathon: Wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:00

Kijk, da's heel duidelijk uitgelegd!
Even een tip uit de praktijk: ga niet met je gehele gewicht ACHTER de achteras staan, als het een lichte wagen betreft is de kans op het omhoog wippen van de voorwielen aanwezig, wat in een wending kan leiden tot.... omslaan. Op of voor de achteras blijven, da's het beste.

patrick76
Berichten: 1366
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:29

Echwel schreef:
Patrick de groom moet ervor zorgen dat de weilen op e grond blijven, dus dat doe je door eenvoudig je gewicht te gebruiken, plomp dat dan gewoon boven het wiel
Hoe vaak zie je niet dat een groom overdreven hangt maar het gewicht op twee benen over de hele achterkant verdeeld heeft..


een goede groom, en dat is de mijne, hangt of staat boven het binnen wiel of aan de hoge kant als er over een schuine kant wordt gereden. Als het nodig is om overdreven te hangen dan wordt dat gedaan. Het op kant gaan van een aanspannning is bijna altijd de schuld van de groom, uitzonderingen daar gelaten.

patrick76
Berichten: 1366
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:31

Divine schreef:
Kijk, da's heel duidelijk uitgelegd!
Even een tip uit de praktijk: ga niet met je gehele gewicht ACHTER de achteras staan, als het een lichte wagen betreft is de kans op het omhoog wippen van de voorwielen aanwezig, wat in een wending kan leiden tot.... omslaan. Op of voor de achteras blijven, da's het beste.


of een groom zoeken die qua gewicht past bij de aanspanning :D :D :D

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:33

Verwachten dat je heel veel moet oefenen, dit is niet "even gaan hangen" maar er zitten ook speciale bewegingen bij. ;)

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:45

patrick76 schreef:
een goede groom, en dat is de mijne, hangt of staat boven het binnen wiel of aan de hoge kant als er over een schuine kant wordt gereden. Als het nodig is om overdreven te hangen dan wordt dat gedaan. Het op kant gaan van een aanspannning is bijna altijd de schuld van de groom, uitzonderingen daar gelaten.

Dat ben ik nu helemaal met je eens. (goh, waar heeft ie dat nu vandaan? :D )
Ik zie liever een actieve groom, die is er altijd met zijn gedachten bij.
Op wedstrijden zie je ze ook wel die in het midden blijven of zelfs aan de verkeerde kant blijven staan.
Dan gaat het bij ons denk ik inderdaad niet goed komen Patrick ;)

menfanaat
Berichten: 63
Geregistreerd: 07-10-09

Re: groomen bij marathon: Wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:01

Ben het ook volkomen met jullie eens heren.
Een groom moet ook zelf zien en voelen waar er gehangen moet worden.
En als de rijder het niet meer weet moet een goede groom ook de weg kunnen zeggen en helpen de rijder weer op het juiste spoor te krijgen.

En een goede groom vinden is gewoon heel erg moeilijk.

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:06

patrick76 schreef:
Divine schreef:
Kijk, da's heel duidelijk uitgelegd!
Even een tip uit de praktijk: ga niet met je gehele gewicht ACHTER de achteras staan, als het een lichte wagen betreft is de kans op het omhoog wippen van de voorwielen aanwezig, wat in een wending kan leiden tot.... omslaan. Op of voor de achteras blijven, da's het beste.


of een groom zoeken die qua gewicht past bij de aanspanning :D :D :D


:o , je hebt helemaal gelijk! Alleen probeer dat maar eens heel tactisch te vertellen :D . Nouja, probleem is al opgelost: andere groom. :Y)

patrick76
Berichten: 1366
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:41

BlackDevils schreef:
patrick76 schreef:
een goede groom, en dat is de mijne, hangt of staat boven het binnen wiel of aan de hoge kant als er over een schuine kant wordt gereden. Als het nodig is om overdreven te hangen dan wordt dat gedaan. Het op kant gaan van een aanspannning is bijna altijd de schuld van de groom, uitzonderingen daar gelaten.

Dat ben ik nu helemaal met je eens. (goh, waar heeft ie dat nu vandaan? :D )
Ik zie liever een actieve groom, die is er altijd met zijn gedachten bij.
Op wedstrijden zie je ze ook wel die in het midden blijven of zelfs aan de verkeerde kant blijven staan.
Dan gaat het bij ons denk ik inderdaad niet goed komen Patrick ;)



link naar de foto had wel groter gemogen hoor 8-) . Dat waren nog eens tijden :D

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Re: groomen bij marathon: Wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 23:07

Toen je nog hard mocht rijden met een omgekeerd petje op je hoofd :D

menfanaat
Berichten: 63
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 23:10

Waren nog wel de goede oude tijden.
En helaas komen ze niet terug.
Er is al heel veel veranderd de laatste jaren.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 23:13

Divine schreef:
Toen je nog hard mocht rijden met een omgekeerd petje op je hoofd :D

Dat was voor de stroomlijn; de dood of de gladiolen...
Gelukkig werd t dat laatste. :D

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 23:21

BlackDevils schreef:
Dat was voor de stroomlijn; :D


U-huh! :D
de helmen van tegenwoordig worden ook steeds aerodynamischer hoor. Misschien eens zo'n tijdrit helm zien te scoren van een wielrenner. Hoe hard zul je dan wel niet gaan?! (wellicht nog voor aankomend weekend? ;) )