Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:16

Ik twijfel zeer ernstig aan het gewicht wat erbij staat. Zeker de verhalen die ik rondom hoor, zijn dat de wagens van Clever behoorlijk zwaarder zijn dan het opgegeven gewicht.

Ik raad je net al anderen aan om eens naar Paard en Koets te gaan dit jaar. Daar staan zowel de hele dure als de goedkopere varianten, van alles wat. Grootste voordeel is dat je dan tenminste gezien hebt wat er op de markt is, wat het kost, hoe het zit. Vaak kun je op de beurs nog wel een leuke korting eraf babbelen of hebben ze al beurskorting (al is dat helaas niet meer zoveel als jaren terug). En je kunt natuurlijk altijd nog gaan kijken, kijken, niet kopen ;) Maar dan kun je n.a.v. wat je gezien hebt wel een exacter lijstje opstellen met wat je wel/niet wilt en dan bij een goedkopere dealer je eisen voorleggen.

Echwel

Berichten: 12540
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:45

Tip je wil je wagen toch ook wel eens vervoeren, koop een aanhangertje met huifje van zeil en zet daar je wagen in ook op slot te doen tegen diefstal.
Ook in het bos staat bij ons de tweede persoon altijd achterop, nt zo gezellig maar wel veel stabieler voor gewichtsverdeling, gezellig babbelen doen we naderhand wel met een kop koffie..
Je kunt ook zo samen heel leuk rijden hoor

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:12

Het achterop staan/zitten is zo'n ramp niet hoor, ook niet voor je groom. Mijn wagen heeft ook een bokkussen in het midden, ons leek dat ook niet 'gezellig', maar als je aan het rijden bent, en vooral in het bos ineens een bochtje of galopje meepakt, dan ben je blij als je groom gewoon achter je staat en je zelf in het midden zit ;).

Als ik je wensen zo lees kom je op een wagen uit die, qua vormgeving, in de richting van mijn wagen zit (Leica van de Lemerij). Deze zijn er ook wel 2de-hands in kleine maten. Maar dat is wel zoeken naar een speld in een hooiberg.

JoyCiej007

Berichten: 17432
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 18:25

Klopt helemaal Divine, eigenlijk net zo'n een als die van Elien ;) Alleen dan in rood-bruin :)
en dan nog een beetje binnen mijn budget, en dan ben ik helemaal tevreden!

Heb bij Stalhouderij 't Wout uit Schijndel ook wat gezien; Voor €2500,= maar heb geen idee van de technische gegevens, die heb ik nu opgevraagd....
http://bl141w.blu141.mail.live.com/att/ ... 14A194C0||

http://bl141w.blu141.mail.live.com/att/ ... 14A194C0||

Het zal ook best wel meevallen, dat achterop staan/zitten, ik ga met Elien ook wel eens mee en dan zit/sta ik ook achterop, daar is het niet minder gezellig om. 't leek mij gewoon leuker en fijner, maar aan de andere kant, denk ik wel steeds meer dat ik dan misschien wel heel wat moet bijleggen in verhouding, en dat heb ik er dan weer niet voor over, denk ik.
Of je levert in en hebt een wagen met verstelbare bok naar voren en achteren, + extra zitplaats máar dan kun je niet in het midden zitten, en dat wil ik dus ook niet...
Dan ga ik denk ik liever voor de optie om een enkel bokkussen te hebben en wel in het midden te kunnen zitten.

JoyCiej007

Berichten: 17432
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 18:29

Echwel schreef:
Tip je wil je wagen toch ook wel eens vervoeren, koop een aanhangertje met huifje van zeil en zet daar je wagen in ook op slot te doen tegen diefstal.
Ook in het bos staat bij ons de tweede persoon altijd achterop, nt zo gezellig maar wel veel stabieler voor gewichtsverdeling, gezellig babbelen doen we naderhand wel met een kop koffie..
Je kunt ook zo samen heel leuk rijden hoor


Dat is op zich wel een goede tip, maar vind dat een beetje zonde omdat de eigenaar al wel in het bezit is van een grote aanhangwagen. Alleen, die gebruikt hij heel veel om allerlei dingen mee te vervoeren.

Zou het erg 'schadelijk' zijn de wagen (lak, roest, onderdelen etc.) buiten te laten staan met een groot zeil erover, zodat hij in iedergeval niet altijd nat-regend? Hij wordt dan nog wel redelijk blootgesteld aan wind en vochtigheid in de lucht....

@ Sjonniej; dat is inderdaad ook een goed idee, zo héel lang duurt dat ook niet meer. De verhalen over Clever zijn zo verschillend dat je er alleen maar meer van in de war raakt, vind ik. Als word gezegd dat de wagen 125 kg. weegt en hij weegt 30 kg. meer, dan moet dat opzich toch ook geen probleem zijn?
Wat zou dan de max. qua gewicht zijn ook met het oog op lichte marathons?
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 23-09-09 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

hebrino

Berichten: 356
Geregistreerd: 29-11-02
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:32

ik heb deze wagen en ben dr heel tevreden over, vooral prijs kwaliteit verhouding. Gewicht is geloof ik al gezegd, hij weegt 150/165kg, geen 125! voordeel daarvan is wel dat het niet zo "speelgoed" lijkt, met enkelspan over de weg goed te doen (mijn shetties zijn ook n meter) met tweespan gaat alles eigenlijk wel prima! ik vind de bok ook erg lekker zitten, dat is bij andere wagentjes wel anders! ook is de ruimte voor je benen prima voor volwassenen. de mijne is verstelbaar naar het midden, de zitting van de passagier klap je in zijn geheel naar de zijkant. De wagen is stabiel, voor je groom ook nog hanteerbaar (mocht je stuurfoutjes maken in de marathon)
verder zou ik, als ik nog eens een andere wil, niet laten lakken maar poedercoaten, houdt toch net ff langer en beter. (maar dat zijn eigenlijk meer bij- dan hoofdzaken!)
onder een zeiltje wegzetten...mwa, het zou niet mijn voorkeur hebben, ik heb hem binnenstaan, onder een zeiltje (tegen het stof en vogelpoepjes), maar ben dan ook wel een pietje-precies als het op mijn tuig/wagen aankomt...
succes met je keuze!
edit: mijne is ook alleen achter geremd, is voldoende (zeker voor enkelspan) en dan nog, zodra je remmen blokkeren en ze willen gaan, trekken ze hem toch van zijn plek (spreekt uit ervaring :o )

marrianne
Berichten: 1923
Geregistreerd: 28-07-05

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 19:40

tsja wat 1 van de voorgaande ook hier zegt de leicauitvoering van de lemerij komt een heel eind in de richting, kraay heeft ook een wagen die er erg op lijkt trouwens, naar wat jij aan het zoeken bent, wij hebben ook zo'n wagen en hij is heerlijk, nu gaan wij wel een 2e zwaardere wagen kopen aangezien we echt met behoorlijke snelheden soms door(uit) de bocht vliegen haha.
en dan is de leica te licht echter gaat deze gewoon niet weg omdat het een heerlijke wagen is, deze wagens zijn inderdaad 2ehands zeer geliefd, maar bijna niet te krijgen.

JoyCiej007

Berichten: 17432
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 19:45

Dus als ik zo'n wagen nieuw koop, geschikt voor enkel en 2span Shet, en na enkele jaren besluit ik om hem te verkopen, dan zal er hoogstwaarschijnlijk nog wel een markt voor zijn?
Is natuurlijk moeilijk te zeggen, maar aangezien het dus officieel niet eens mijn eigen pony is, is het natuurlijk nogal wat om daar een eigen wagen voor te kopen, voor dit bedrag.
Ik heb dat altijd geweigerd, maar door omstandigheden ben ik nu eigenlijk gewoon genoodzaakt om zelf iets anders te kopen, omdat ik nu niet meer tevreden ben over de kar die ik nu heb. 't is leuke oplossing geweest voor een tijdje, maar ik wil nu gewoon iets goeds, een wagen waar ik 'vanalles' mee uit kan halen.
Hebben jullie een idee van de gemiddelde prijs van een Leica wagen van de Lemerij?

Echwel

Berichten: 12540
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 19:50

Ik zou mezelf in jouw geval eens goed achter de oren krabben of je nu dat bedrag wil uitgeven, zeker als het je eigen pony niet is..
Ga je later met een eigen pony rijden enz enz..
Je kunt nu nog niet zeggen hoe de markt er in de toekomst uit gaat zien..
Trouwens zag bij BD staan dat hij heel goedkoop dit soort wagens kan leveren, kijk daar ook eens...

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:28

Ik volg dit topic even omdat ik ook langzamerhand op zoek ben naar een marathonwagen en ook niet veel van de technische kant weet.

marrianne
Berichten: 1923
Geregistreerd: 28-07-05

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 23:05

pff leica is wel duur hoor maar prijskwaliteit klopt wat mij betreft wel. ik denk dat je er zonder extra opties minimaal 3700 voor betaalt

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 23:25

dan kom je aardig in de buurt ;)

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 00:01

de leica is ook veels te groot voor een enkelspan shet.

Echwel

Berichten: 12540
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 07:04

xElienx schreef:
de leica is ook veels te groot voor een enkelspan shet.

Elke goede wagenbouwer kan een wagen ook op maat maken...dus dat mag geen probleem zijn

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:06

leica kwam bij ons dacht ik op 6200 euro. en dan de welsh maat.

Wij hebben nu een dekkers kar die zijn iets goedkoper maar nog steeds buiten jou budget.

Clever ben ik geen fan van. een kennis heeft er een voor enkelspan shet maar kan nu alleen maar over de weg rijden omdat ie anders te zwaar is voor haar pony.

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:29

Echwel schreef:
xElienx schreef:
de leica is ook veels te groot voor een enkelspan shet.

Elke goede wagenbouwer kan een wagen ook op maat maken...dus dat mag geen probleem zijn



ja, door er kleinere wielen onder te zetten, maar dat heeft enkel een nagatieve invloed op de rolweerstand. de kar blijft er fors door

Echwel

Berichten: 12540
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:31

Hoe kom je daar nou bij, ook de koets en al het andere kunnen ze verkleinen, het zijn niet voor niets wagenbouwers, ze kunnen alles op maat maken..
Anders heb je en wagenverkoper die niets aan maatwerk kan doen

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:38

dat was het antwoord bij de Lemerij. hij is dan ook geen wagen bouwer, maar verkoopt ze alleen.
daarnaast wil je ook nog binnen je budget blijven

Echwel

Berichten: 12540
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:41

Ook daar valt vaak over te praten een heleboel dingen die op de wagen zitten en je niet wil kun je eraf laten scheelt weer in de kosten
Vandaar dat een wagenbouwer niet duurder is dan iemand die ze kant en klaar verkoopt...

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 12:03

Leica te groot? Bij mij loopt er dan een flinke B-pony voor, maar hoe doet bijvoorbeeld een Marijke Hammink dat dan, met haar Shetten? Zij rijdt ook met een Leica.
Dat zijn wel grote maat-Shetlanders, maar TS haar pony is 1.03 (dacht ik?). Dat moet prima lukken, ook met iets kleinere wielen er onder. De Leica is een compacte wagen, met toch voldoende beenruimte.
En nogmaals: staar je niet blind op rolweerstand....

De Leica die ik heb is ook niet het originele standaard model, bij de bestelling heb ik een aantal wensen/opties doorgegeven, en die worden er tijdens het bouwen gewoon opgemaakt/afgelaten. Denk daarbij aan enkel- of tweespanwagen, voorremmen, stuurvertraging etc.

marrianne
Berichten: 1923
Geregistreerd: 28-07-05

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 12:52

xelienx,
jij hebt ons meerder malen met onze wagen gezien toch? de leica is dat wij rijden er enkelspan ook mee maar heb jij echt het idee als jij die wagen ziet dat deze te zwaar is voor mijn pony's?

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:20

marrianne: ben ik wel benieuwd naar een foto van jouw pony icm je wagen ;).

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Op zoek naar marathon wagen voor Shet, is deze wagen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:15

Ik kan die links met die wagen van 't Woudt niet geopend krijgen.

Maar de Leica is inderdaad een leuk model. Maar inderdaad boven budget. Maar dat is ook logisch, de kwaliteit van de Leica is ook hoger dan de Clever die je voor minder kunt kopen.
Als je nu echt helemaal weg bent van het Leica-model, kun je natuurlijk ook eens met de Lemerij gaan praten en zeggen dat je graag een 2e hands Leica wilt kopen. Misschien dat zij dan een 2e hands Leica even voor je kunnen vasthouden alvorens ze hem doorverkopen.
Voor jouw budget zou ik trouwens sowieso liever een goede 2e hands kopen, dan een nieuwe met mindere kwaliteit.

marrianne
Berichten: 1923
Geregistreerd: 28-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:18


xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:57

marrianne schreef:
xelienx,
jij hebt ons meerder malen met onze wagen gezien toch? de leica is dat wij rijden er enkelspan ook mee maar heb jij echt het idee als jij die wagen ziet dat deze te zwaar is voor mijn pony's?



hebben jullie een leica? zijn er meerdere formaten dan? ik dacht dat jullie wagen meer weg had van die van ons. er stond bij de lemerij een leica naast mijn wagen en die was toch wel een stukje groter.

marijke hammink heeft er overigens 2- en 4-span voor lopen. scheelt toch een stukje. in verhouding vind ik hem toch best aan de maat.