Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
baudyh schreef:ik zal wel van de ouderwetse stempel zijn.Maar ik vindt bitloos mennen echt gevaarlijk.
Verde ben ik het met veel dingen van napie eens.Onder het zadel is het echt anders.
Misschien is het met de sobere rassen beter te doen.Maar mijn hackney x arabier en onze tuigers denk ik er echt niet aan om ze bitloos voor de wagen te zetten.
Ik vindt het onzin eigenlijk,weer een nieuwe hype.Maar ja dat is mijn mening.
Sjonniej schreef:Ik heb nog nooit bitloos gemend en zou het eerlijk gezegd ook niet willen proberen. Ik zie niet in waarom ik dit risico zou willen nemen?
Uit verhalen uit het verleden is gebleken dat verschillende stammen bitloos reden, maar het rijden met bit is uiteindelijk toch de meest gangbare manier geworden. Blijkbaar zijn hier goede redenen voor te vinden in de evolutie.
Naar mijn idee heb je met een bitloos hoofdstel simpelweg minder te vertellen. Ohz zou ik het best nog wel eens een keer willen proberen, maar voor de wagen heb je zo weinig hulpen.
Wellicht draai ik helemaal bij als ik het nut ervan ga inzien. Maar zolang ik nog steeds een bit kan vinden voor mijn paard, wat hij accepteert en kan verdragen. Dan blijf ik met bit rijden, voor een stukje zekerheid.
Maar tot nu toe heeft nog nooit iemand mij kunnen overtuigen dat bitloos echt beter is. En dan blijf ik ook bij het standpunt; "Never change a winning team."
Nickas schreef:Ik vraag even om ontopic te blijven... het gaat hier niet om evolutieverhalen, hoe bitloos aan te leren of wat veiliger is of niet.
Ik heb specifiek gevraagd naar ervaringen met bitloos mennen, met welke systemen/optomingen en de keuze daarvoor!
Dus iedereen die daar iets over te zeggen of te vragen heeft: laat je horen!