[AR] Bitloos mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:24

In dit geval zou ik ook veel grondwerk met je paard gaan doen, BlueStar. Zodat hij beter gaat luisteren en je beter kunt samenwerken. Parelli of iets dergelijks is misschien een idee?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:54

Parelli trekt me (nog) niet echt aan en heb me daar dus ook nog niet in verdiept.
Ik werk wel graag los met hem, hij luistert ook naar mijn aanwijzingen, gang wisselingen. Maar omdat het altijd op basis is van willen gaat dat nog wel eens niet direct. Hij moet gewoon eerst dollen voor hij wil meewerken.

Ik laat dat maar zo aangezien dit zijn manier is om te willen werken. Hij volgt me (los) ook als een hondje alle kanten op. Geduld en wachten is nog niet zijn sterkste kant maar dat wordt steeds beter. Het is een pony met een verleden en ik heb gemerkt dat zodra ik teveel druk leg op hem het verkeerd uitpak. Ik heb daardoor nergens haast mee en kijk gewoon wanneer hij toe is aan iets nieuws.
Maar als er mensen zijn in mijn buurt, waar ik eens kan kijken naar parelli en vragen mag stellen dan heel graag.
Ik kan je ook altijd uitnodigen bij mij op stal.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:27

ik zal wel van de ouderwetse stempel zijn.Maar ik vindt bitloos mennen echt gevaarlijk.
Verde ben ik het met veel dingen van napie eens.Onder het zadel is het echt anders.
Misschien is het met de sobere rassen beter te doen.Maar mijn hackney x arabier en onze tuigers denk ik er echt niet aan om ze bitloos voor de wagen te zetten.

Ik vindt het onzin eigenlijk,weer een nieuwe hype.Maar ja dat is mijn mening.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:12

@ baudyh ik kan me goed voorstellen dat je zo denkt, het is ook niet voor ieder dier of persoon weg gelegd.
Mijn eerste shet liep gewoon op halster door het verkeer heen geen centje pijn, later heb ik hem ook met bit voor de kar gehad.
Met mijn tweede shet zou ik niet bitloos gedaan hebben die liep gewoon op een liverpool. De derde een haflinger liep voor de kar op liverpool en werd gereden op hackamore.

Met deze ben ik zoekende en wil gewoon meerdere dingen proberen om voor hem de beste manier te vinden. Hij kan prima gereden worden met halster (onder het zadel maar na het los mogen racen).
Ik vindt het persoonlijk iets te kort door de bocht om zonder bit als gevaarlijk te bestempelen. Dit verscheelt per dier en rijder of menner.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:27

baudyh schreef:
ik zal wel van de ouderwetse stempel zijn.Maar ik vindt bitloos mennen echt gevaarlijk.
Verde ben ik het met veel dingen van napie eens.Onder het zadel is het echt anders.
Misschien is het met de sobere rassen beter te doen.Maar mijn hackney x arabier en onze tuigers denk ik er echt niet aan om ze bitloos voor de wagen te zetten.

Ik vindt het onzin eigenlijk,weer een nieuwe hype.Maar ja dat is mijn mening.

Ik heb een arabier en als ik die voor de kar ga zetten is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om er een bit in te hangen. Dan weet ik zeker dat het fout gaat. Hij is veel rustiger en beter te sturen zonder bit. :D

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:42

Hoeveel paarden gaan er mét bit niet aan de kletter. Een bit geeft schijnveiligheid. Het is de basis waar het goed moet zitten.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:59

Ehm, het is natuurlijk ook afhankelijk van wat je wil bereiken, Arabesk en E_horse...Nu wil ik niet neerbuigend op jullie overkomen, maar als ik het goed heb zijn jullie "maar" recreatieve mennertje...Das wat anders dan marathon, mendurance etc.

En het hangt natuurlijk ook van het paard af. Arabesk, top dat jouw Arabier een rustig diertje is, maar sommige rassen zijn nu eenmaal bloederiger en pittiger. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zo zijn er ook koudbloeden die loperiger zijn en temperamentvoller dan sommige volbloeden...Maar ik ben het absoluut met mijn voorganger eens...Een Haffie is wel wat anders dan bijv. een Hackney.

Ik denk ook dat je zonder gebit minder te zeggen hebt. Menne is sowieso al gecompliceerder in die zin dat je niet met je ruitergewicht en benen in kunt werken...Dan ook nog geen bit....Nee, ik zou me 'naakt' en ook zeker niet veilig voelen...

En E-Horse, met het laatste wat je zegt ben ik het al helemaal niet eens...Sommige paarden zijn niet voor het bitloze gemaakt, klaar. Ik heb Rano met verschillende bitloze zaken gereden en hij loopt het beste op een bit. Ik heb een lichte ruiterhand en stoor hem verder ook niet. Bitloos maakt hem heel erg onzeker onder het zadel, hij mist de aanleuning en de duidelijkheid. Kan natuurlijk ook komen omdat ik niet veel ervaring er mee heb, maar ik ben alsnog van mening dat sommige paarden gewoon niet geschikt zijn...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:19

Ik vraag mij nog altijd het volgende af:
Mensen werken al duizenden jaren met paarden.
In die jaren zijn er groepen geweest die bitloos hebben gereden, indianen bijvoorbeeld, het is dus geen nieuwe uitvinding.
Maar waarom is het dan toch gebruikelijk om paarden met een bit te rijden, als bitloos zoveel beter zou zijn? Waarom hebben de andere stammen dat dan niet afgekeken van de indianen, maar zijn zij juist met bit blijven rijden?

Moeten we hierbij misschien denken aan het verschil in het gebruik? Indianenpaarden waren misschien voor andere doelen dan cowboypaarden of legerpaarden? Zouden we dat kunnen terugkoppelen naar nu? Zijn er vroeger uberhaubt wel stammen geweest die paarden ook bitloos voor de koets gereden hebben of is dit alleen ohz gebeurd?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:25

@ sjonniej ik denk niet dat het hier gaat om wat beter is of niet. Maar meer waar loopt je paard of pony beter op/mee. En waar ligt jou voorkeur.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 08:59

Dus dat zou betekenen dat het gros van de paarden dan dus niet gemaakt is voor bitloos rijden? Of dat de meeste mensen er niet mee kunnen rijden?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 09:09

Sjonniej schreef:
Ik heb nog nooit bitloos gemend en zou het eerlijk gezegd ook niet willen proberen. Ik zie niet in waarom ik dit risico zou willen nemen?

Uit verhalen uit het verleden is gebleken dat verschillende stammen bitloos reden, maar het rijden met bit is uiteindelijk toch de meest gangbare manier geworden. Blijkbaar zijn hier goede redenen voor te vinden in de evolutie.
Naar mijn idee heb je met een bitloos hoofdstel simpelweg minder te vertellen. Ohz zou ik het best nog wel eens een keer willen proberen, maar voor de wagen heb je zo weinig hulpen.
Wellicht draai ik helemaal bij als ik het nut ervan ga inzien. Maar zolang ik nog steeds een bit kan vinden voor mijn paard, wat hij accepteert en kan verdragen. Dan blijf ik met bit rijden, voor een stukje zekerheid.
Maar tot nu toe heeft nog nooit iemand mij kunnen overtuigen dat bitloos echt beter is. En dan blijf ik ook bij het standpunt; "Never change a winning team."

Waarom een risico? Als jou paard er goed op reageerd zie ik er geen probleem in. Ik denk dat je moet gaan kijken wat 't beste voor jou paard werkt. Dat een bit meer controle geeft dan een bitloos hoofdstel zit tussen je oren, het enige waar een bit voor zorgt in noodgevallen is pijnlijke prikkels als jij probeerd te stoppen. Als een paard aan de kletter wil gaan doet hij dat, of er nu een bit in zijn mond zit ja of nee.

Paarden werden vroeger op een scherpe neusriem gereden maar toen ze daar niet meer op reageerden zijn ze een bit gaan gebruiken omdat de mond gevoeliger is dan de neus.

Minder te vertellen kán waar zijn. het verschilt per paard. Verder ben ik het met je eens dat je moet doen wat voor jou en je paard 't beste werkt. Reageerd je paard niet op bitloos of reageerd hij gewoon prima op een vriendelijk bitje, tjsa dan is 't goed hea? Jij weet uiteindelijk wat het beste is voor jou en je paard! ;)

(Misschien een beetje off-topic maar wilde even wat vertellen over 'met bitloos heb je minder controle' ;))

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 09:15

Ik vind het wel degelijk een risico om een paard te gaan begeleiden op een totaal andere manier. Dat zou hetzelfde zijn als dat iemand van bitloos naar bit overstapt, je weet niet hoe je paard reageert en dus neem je een risico. Hij kan mij van tevoren namelijk niet vertellen of hij de nieuwe manier van sturen accepteert en mennen kan ik alleen op de openbare weg, dus een behoorlijk risico wat ik hier neem. Wellicht verdraagt hij de druk op zijn neus helemaal niet (waar veel bitloze systemen op werken) en raakt hij in paniek...

Kan jij het evolutieverhaal wel verklaren?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 09:16

Daarom moet je ook eerst gaan oefenen aan lange lijnen, bitloos ohz etc! ;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 09:21

Maar bitloos ohz is dan weer absoluut niet te vergelijken met bitloos mennen. Ohz rijden doe ik namelijk op benen en zit, mennen doe ik alleen met mijn handen.
Daarnaast kan ik panieksituaties niet uitlokken in zijn eigen, vertrouwde paddockje. Dus wat gebeurd er als we ineens 10 motoren met een lekker gangetje tegenkomen? Of wat gebeurd er al een een groep eenden uit de sloot springt? Een risico wat je neemt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 09:27

Klopt, daarom zeg ik ook lange lijnen. Verder moet je paard natuurlijk wel verkeersmak zijn zodat hij van 10 motors niet schrikt.. schriktraining is daar goed voor...
Je moet natuurlijk doen wat jij denkt dat goed is maar ik denk dat als je het heel graag wilt dat het ook absoluut kan! :j

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 09:35

Ik vraag even om ontopic te blijven... het gaat hier niet om evolutieverhalen, hoe bitloos aan te leren of wat veiliger is of niet.

Ik heb specifiek gevraagd naar ervaringen met bitloos mennen, met welke systemen/optomingen en de keuze daarvoor!
Dus iedereen die daar iets over te zeggen of te vragen heeft: laat je horen!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:45

Inderdaad, Nickas!
Mijn ervaring is dat met het mennen een goede groom heel belangrijk is. Op het moment dat er ineens 10 motoren met een lekker gangetje langskomen of er eenden uit de sloot springen moet de groom al naast het paard lopen voor de menner er erg in heeft.
Dit is met mennen met bit belangrijk, maar zonder bit net zo goed. Ik zou dus niet zo snel alleen gaan mennen. Ook ga ik niet op pad met alleen maar 'pennymeisjes' achterin de wagen.

Verder merk ik dat het paard laten kijken naar iets waarvan hij denkt dat het eng is ook vaak al zorgt dat het niet meer eng is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:29

(Ik geloof dat mijn groom heel blij is dat die gewoon rustig naast mij mag blijven zitten en niet bij elk potentieel gevaar vliegensvlug naast mijn paard hoeft te staan.)

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:41

Nickas schreef:
Ik vraag even om ontopic te blijven... het gaat hier niet om evolutieverhalen, hoe bitloos aan te leren of wat veiliger is of niet.

Ik heb specifiek gevraagd naar ervaringen met bitloos mennen, met welke systemen/optomingen en de keuze daarvoor!
Dus iedereen die daar iets over te zeggen of te vragen heeft: laat je horen!

Goeie vraag idd ja

Ben ik ook benieuwd naar, ook omdat ik binnenkort met jap aan de slag wil, ik ga den k ik eerst maar emt mijn ala cook systeem proberen hoe het gaat.
We gaan tuig mak maken, issie al eigenlijk maar vooruit en als dat heel goed gaat, slepen.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:59

Ik heb een jaar of 3 met een Fell pony bitloos gereden. Hij had een kruislings hoofdstel, dus de druk over het hele hoofd, dat vond ik dan wel het veiligst. (Omdat er toch een koets achter hangt)
Ik had nog een andere Fell, maar daar heb ik nooit bitloos mee gemend, wel onder het zadel, dan ging het nog enigzins, maar absoluut niet voor de koets! Dus het hangt er ook erg vanaf, hoe je paard of pony is, wil niet zeggen als die bitloos ohz kan, dat dit dan ook automatisch voor de koets gaat. En daarbij verschilt het echt van paard tot paard, bij de ene kan het, is het veilig en bij de ander niet. Mijn ene Fell pony was echt super braaf en deed alles op stemhulpen, de ander had het zo door dat die door de druk heen kon lopen en deed dan zijn eigen ding.
Gewoon uitproberen welke optoming hij goed gaat en als je de eerste keer met de koets doet, dan iemand met een longe het paard vast laten houden (die persoon kan dan op de koets zitten met de longe in de hand) en het liefst in een afgesloten stuk. (weide/rijbaan)
Succes!

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:10

Nou hier mijn eerste bitloze 'men' ervaring.

Gewoon in de buitenbak met tuig op, Strengen aan de broek geknoopt en zo hebben we een klein half uurjte het spul uitgeprobeert. Had Jap eerst het menhoofdtel omgedaan maar dat si dus duidelijk te klein, dus mijn kruislinkse omgedaan en aan de slag, zonder kleppen dus ne zonder bit.

Het ging prima!
Jap is het natuurlijk al meer dan 2 jaar gewoon zonder bit te lopen dus waarom ook niet he.

Links rechts voltes, poging rechtdoor over de a-c lijn, (slinger de slang dus,haha)
Maar goed hij reageerde keurig, zelfs achterwaarts ging goed!!
Wil dit nog een X aantal keer gaan doe nen daarna gaan we er maar eens iets achter knopen, pallet of auto bandjes ofzo.

Poging 1 is dus zeer geslaagd!!

Afbeelding
Voor het idee ff plaatje, buitensingel is verschoven omdat ik het uiteinde van de streng hierin had klem zitten, weet dus dat hij zo niet op zijn plekkie hangt...

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:20

ik heb 1 pony bitloos beleerd maar wel met bit uiteindelijk voor de kar gezet. Ik heb de neusriem van ideal die je aan je menhoofdstel kan bevestigen. Beleren ging hiermee prima ook het sturen. Maar ik durfde hem zo niet voor de kar te zitten (dat zit grotendeels bij mij tussen mijn oren)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:33

Lady heerlijk te horen dat het zo goed gaat.
Veel s6 in het verder beleren bitloos voor de kar. Hou je ons op de hoogte? Leuk als er foto's bij komen :P

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:38

Ja hoor doet ik! Vind hetzelf ook superleuk om te doen en Jap is zo'n scheet, hij luistert echt superbraaf.

Foto's komen er zeker! Ook voor mijn eigen dagboekje , ik hou alles altijd bij,hihi,vink leuk noem het maar een tik.

Dus hopenlijk loop ik over een week of wat weer goed dan komen er sleep foto's!

en als ik nou eens fatsoenlijk leer typen hoef ik niet steeds mijn berichten aan te passen...whahahaha :P

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:13

Leuk!
Ziet er goed uit en klinkt ook goed! Ga zo door :-)