[AR] Galoperen op verharde weg ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:20

@ BlackDevels, De 4 mencombinaties bij ons lopen al jaren zonder ijzers en ze gebruiken ook geen hoefschoenen etc..
Ook lopen ze 80% op de verharde weg en draven en galoperen hier ook op ( minimaal 3 maal per week 2 uurtjes per keer)

Geen een van de paarden heeft problemen en kunnen het prima zonder ijzers/ hoefschoenen.

Het is wel een kwestie van trainen en opbouwen..

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 12:24

xMariekee schreef:
Ik weet niet hoe slecht de weg is, maar wat hobbels lijkt mij niet zo erg.. maar galopperen op het harde is idd niet goed voor de pezen :n

Het zijn niet van die drempels, maar echt van die gespleten stukken doordat er wortels onder groeien, dus echt van die stukken met een bobbel met gespleten stukken erin, en dat maakt het nog hobbeliger. met de fietst is het al geen pretje..

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 12:25

Maartje1990 schreef:
hier even een filmpje van een beslagen hoef op de verharde weg: http://www.naturhov.dk/prod/Clips/Hovne ... beslag.mpg
En filmpje van een onbeslagen hoef op de verharde weg: http://www.naturhov.dk/prod/Clips/hovne ... beslag.mpg

Kijk en zie het verschil!

Daarbij een beslagen paard dat op straat stápt ondervindt driemaal de impactkrachten dat een onbeslagen paard ondervindt in draf.

Dus vertel mij alsjeblieft níet dat galopperen op de weg beter is mét ijzers dan zonder :+ want dan heb je je er blijkbaar níet in verdiept

Wohh dat is idd echt een verschil, ziet er niet echt fijn uit hoe die hoef met hoefijzers neerklapt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:28

BlackDevils schreef:
Ik zie bij jou geen foto's in je profiel van aangespannen rijden. Onder het zadel pak je misschien nog makkelijk een stukje berm maar dat is aangespannen wel iets anders. Als je veel op de weg komt kun je niet zonder ijzers of hoefschoenen.

En ja, ik galoppeer ook wel eens een stukje over de weg maar liever op zand in verband met het slijten van de ijzers.

Ik rij wekelijks ruim anderhalf uur over de verharde weg waarbij ook veel draaf (niet in de berm dus). Onder het zadel. Niet aangespannen. Daarnaast stap ik bijna dagelijks over straat, varierend van 10 minuten tot een half uur.

sorrell schreef:

Juist. :j

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:32

Ik heb geen verstand met aanspanning rijden ofzo(alleen onder het zadel :P ) maar ik heb wel gehoord dat het helemaal geen kwaad kan.
Dat de pezen juist sterker er door worden.
En zo af en toe op het harde galloperen dan he :P en dan gewoon bijv. 5 minutjes, kan helemaal geen kwaad :)

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 12:33

Ir111 schreef:
BlackDevils schreef:
Ik zie bij jou geen foto's in je profiel van aangespannen rijden. Onder het zadel pak je misschien nog makkelijk een stukje berm maar dat is aangespannen wel iets anders. Als je veel op de weg komt kun je niet zonder ijzers of hoefschoenen.

En ja, ik galoppeer ook wel eens een stukje over de weg maar liever op zand in verband met het slijten van de ijzers.

Ik rij wekelijks ruim anderhalf uur over de verharde weg waarbij ook veel draaf (niet in de berm dus). Onder het zadel. Niet aangespannen. Daarnaast stap ik bijna dagelijks over straat, varierend van 10 minuten tot een half uur.

sorrell schreef:

Juist. :j

Oke het kan wel en goed trainen enzo, maar het probleem is, het is hier een slechte weg en als je een hobbel raakt denk ik wel dat je kar een stukie omhoog vliegt met een galop tempo

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:33

sorrell schreef:
Geen een van de paarden heeft problemen en kunnen het prima zonder ijzers/ hoefschoenen.

Wanneer je recreatief rijdt kun je rijden op de slijtage van de hoeven maar wanneer je meer doet zal er gewoon een bepaalde hoeveelheid trainingsarbeid moeten gebeuren.
Zelf rijdt ik paarden die minder hoeven ook zonder ijzers maar die de wedstrijden lopen kunnen toch echt niet zonder in het wedstrijdseizoen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:36

Fries94 schreef:
Maartje1990 schreef:
GELUKKIG hadden de paarden ijzers onder? := nou dat is álles behalve gelukkig! als íets ónwijs slecht is voor je paard zijn het wel hoefijzers! jemig dat verdubbelt de klap weet ik veel hoe vaak! Dat is écht écht heel slecht. Galopperen op de weg opzich zónder ijzers is niet erg want dan wordt de schok opgevangen maar met ijzers? := dat slaat súperhard door!

ik bedoelde met gelukkig voor de hoeven zonder hoefijzers op de weg is niet goed zonder ijzers altijd in de berm rijden ! trouwens met of zonder ijzers ze krijgen altijd een klap , met ijzers zal ook wel erger zijn maar een groot verschil zal het niet zijn want de grond is hard en kan niet worden in gedrukt. maar ik begrijp wel wat je bedoelt .

Wat een onzin, zonder ijzers kun je prima op de weg rijden. Dat is een stuk beter dan met ijzers. Een hoef is rekbaar, die zet uit en krimpt onder het lopen, en ook de straal werkt als een schokdemping. Bij ijzers heeft een hoef helemaal geen schokdemping meer, en dreunen die trillingen dus helemaal door tot in de pezen en gewrichten.
Ik draaf zonder ijzers juist heel veel over de weg, zodat de hoeven netjes op maat blijven. Met ijzers zou ik niet eens gaan draven, laat staan galopperen. Slecht voor de benen, en ik heb al zeker 5 paarden zien uitglijden doordat ze met ijzers een vreemde beweging maakten op asfalt.

Natashaa

Re: Galoperen op verharde weg ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 12:39

Dat uitglijden geloof ik zeker wel, heb de laatste tijd al een paar keer gezien dat een paard al uitglijd met uit de stal STAPPEN, ziet er dan echt gevaarlijk uit, en dat geluid is ook geen pretje om te horen en bij een van die paarden kwam zelfs een vonk...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:41

kan best mits
- het paard dit gewend is na rustig opbouwen
- het paard GEEN ijzers draagt

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:43

Ben het met sommige hier eens, dat ijzers echt overschat zijn. Mijn beide paarden lopen bijna dagelijks over het asfalt, ik loop er wel naast omdat ik op de jongste nog niet kan rijden (2 jaar). Ook draaf ik vaak stukjes met ze maar nog nooit last gehad van slijtage.

De enige keren dat er slijtage is aan de hoeven, is als ik een tijdje niet over het asfalt gelopen heb. Het asfalt houdt de hoeven juist netjes, en ze worden ook echt niet korter hoor.

Mijn hoefsmid zegt ook vaak dat ze er zo netjes uitzien, en dan hoeft hij er verder ook heel weinig aan te doen, hij raad mensen ook aan om het op te bouwen en dan langzaam steeds vaker over het asfalt te lopen, zodat de hoeven netjes blijven.

De hoef is prima in staat om dat te compenseren. Als ze het gewend zijn groeit de hoef sneller, waardoor ze nooit te kort worden.

Ik zie mijn paarden ook nooit glijden, ze hebben veel meer grip als met ijzers. Zelfs heuvels af als het gras erop nat is, zelfs dan hebben ze genoeg grip.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:44

Ja inderdaad Natashaa, ik heb wel eens in het donker achter andere paarden aan gedraafd die ijzers onder hadden, maar dan zie je echt vuurwerk bij elke pas :+ Logisch ook eigenlijk.. als een stuk ijzer met 500 kilo op de grond neerkomt.

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:45

BlackDevils schreef:
sorrell schreef:

Wanneer je recreatief rijdt kun je rijden op de slijtage van de hoeven maar wanneer je meer doet zal er gewoon een bepaalde hoeveelheid trainingsarbeid moeten gebeuren.
Zelf rijdt ik paarden die minder hoeven ook zonder ijzers maar die de wedstrijden lopen kunnen toch echt niet zonder in het wedstrijdseizoen.

Dat zal id zo zijn!

Ff uit interesse, zoals ik al eerder schreef lopen ze minimaal 3x2 uur per week dat is minimaal 6 uurtjes en laatst dus 4 dagen van 40 km gemiddeld 6 / 8 uur per dag is 24 uur per week..

Hoeveel uur train jij eigenlijk per week?
En hoelang duurt een een wedstrijd gemiddeld?

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 12:49

MysticTinker schreef:
Ja inderdaad Natashaa, ik heb wel eens in het donker achter andere paarden aan gedraafd die ijzers onder hadden, maar dan zie je echt vuurwerk bij elke pas :+ Logisch ook eigenlijk.. als een stuk ijzer met 500 kilo op de grond neerkomt.

Hahah, hoe je dat zegt, vuurwerk :P Nee maar het is wel daar schrik je wel van als het paard half op de grond glijd en dan dat geknars van die hoefijzers.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:53

Hmm... lijkt me niet zo verandwoord...

Maar wat doe je er aan?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:55

manutjuh schreef:
Ben het met sommige hier eens, dat ijzers echt overschat zijn. Mijn beide paarden lopen bijna dagelijks over het asfalt, ik loop er wel naast omdat ik op de jongste nog niet kan rijden (2 jaar). Ook draaf ik vaak stukjes met ze maar nog nooit last gehad van slijtage.

De enige keren dat er slijtage is aan de hoeven, is als ik een tijdje niet over het asfalt gelopen heb. Het asfalt houdt de hoeven juist netjes, en ze worden ook echt niet korter hoor.

Mijn hoefsmid zegt ook vaak dat ze er zo netjes uitzien, en dan hoeft hij er verder ook heel weinig aan te doen, hij raad mensen ook aan om het op te bouwen en dan langzaam steeds vaker over het asfalt te lopen, zodat de hoeven netjes blijven.

De hoef is prima in staat om dat te compenseren. Als ze het gewend zijn groeit de hoef sneller, waardoor ze nooit te kort worden.

Ik zie mijn paarden ook nooit glijden, ze hebben veel meer grip als met ijzers. Zelfs heuvels af als het gras erop nat is, zelfs dan hebben ze genoeg grip.

Ben ik het mee eens.

De geplaatste filmpjes geven dan een ook zeer helder beeld. Ik heb zelf persoonlijk niets met ijzers en ze zullen dan ook nooit onder de hoeven van mijn pony's komen. Maar dat terzijde. Ik heb geen last van de genoemde problemen. Het galopperen over de verharde weg gaat zonder problemen. Het galopperen over nat gras gaat zonder glijden. De hoeven slijten niet meer dan normaal. Het filmpje van het stukje galopperen over de verharde weg met ijzers is m.i. zeer duidelijk!

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 12:59

Peelie schreef:
Hmm... lijkt me niet zo verandwoord...

Maar wat doe je er aan?

Sorry snap niet wat je bedoeld, waar heb je antwoord op gegeven ??

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:05

Yinnar schreef:
manutjuh schreef:

Ben ik het mee eens.

De geplaatste filmpjes geven dan een ook zeer helder beeld. Ik heb zelf persoonlijk niets met ijzers en ze zullen dan ook nooit onder de hoeven van mijn pony's komen. Maar dat terzijde. Ik heb geen last van de genoemde problemen. Het galopperen over de verharde weg gaat zonder problemen. Het galopperen over nat gras gaat zonder glijden. De hoeven slijten niet meer dan normaal. Het filmpje van het stukje galopperen over de verharde weg met ijzers is m.i. zeer duidelijk!

als je het over de door mij geplaatste filmpjes hebt, dat is zelfs in draf, dan wil ik niet eens wéten hoe dat er in galop uit ziet.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:07

Precies! Bij mij lopen de rillingen ook al over de rug als ik eraan denk.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:09

Er staat in deze topic dat politiepaarden ook galopperen op de verharde weg, dat gebeurd inderdaad maar vergeet niet, ze hebben een speciale beslag.

Wel zag ik ze weleens rijden op de fietspad en voetgangerspad met kalkoenen eringedraaid en dat is dan in Amsterdam :+ , wat heeft het voor nut? die kalkoenen en dan op verharde grond in Amsterdam, lijkt met niet gezond??????? ze hebben het altijd erin aan de voorhoeven.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:10

Raar Ragdollcat. Je had het even moeten vragen aan ze, wat de reden daar achter is :P

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 13:14

Lijkt me ook niet handig voor ze lopen, was laast bij een wedstrijd en had een paard ook kalkoenen voor en achter en die gleed helemaal weg als die op de tegels liep.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:58

Wordt een beetje off topic, maar ik ben toch wel blij met ijzers. Mijn paard "sleept" namelijk teveel met zijn benen, waardoor de hoeven te hard afsleten, dus in overleg met de hoefsmid weer ijzers eronder. Achter in de draf en voor in de stap. Voor is een overblijfsel van een verlamming. Dus ben allang blij dat hij weer gewoon kan lopen/werken, maar als hij moe wordt sleept hij licht en dat is aan het ijzer al goed te zien. Dus laat staan aan een hoef.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:20

Het wordt voor mijn gevoel een beetje een anti-hoefbeslagtopic.
Begrijp me niet verkeerd, ik zie het eigenlijk ook als een noodzakelijk kwaad. In een periode dat ik minder train haal ik ze er ook onderuit. Maar je komt toch weer op een punt dat ze of scheef afslijten of te kort worden. Dan heb je ze gewoon nodig.
Ik denk dat er velen met mij zijn want het is toch niet leuk elke 2 maanden €80,- tot €90,- af te moeten tikken bij de hoefsmid. Maar in de samengestelde mensport zie ik ze nog niet zonder beslag lopen.

sorrell schreef:
Ff uit interesse, zoals ik al eerder schreef lopen ze minimaal 3x2 uur per week dat is minimaal 6 uurtjes en laatst dus 4 dagen van 40 km gemiddeld 6 / 8 uur per dag is 24 uur per week..

Hoeveel uur train jij eigenlijk per week?
En hoelang duurt een een wedstrijd gemiddeld?
Ik train iets meer dan jij en een wedstrijd duurt ca. 2,5 uur.
Ook de manier van trainen is van belang. Wanneer ik een buitenrit maak dan gaat dit veelal in een gemiddeld tempo van ca 12 kilometer per uur (voor een pony)

Overigens denk ik niet dat de filmpjes een wetenschappelijk verantwoord beeld geven.
Ik ga niet bestrijden dat blootvoets de schokken beter op gevangen kunnen worden maar in het eerste filmpje is het een aanmerkelijk zwaardere pony/paard en ook de snelheid is niet na te gaan.
En de mijne hebben nog nooit wat over gehouden aan het galopperen over de harde weg.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:27

Ik heb ook liever blote voeten dan ijzers. Maar als de hoeven scheef afslijten moet je wat. Daar valt niets aan te trainen of af te harden.

Gelukkig loopt onze tinker keurig recht en heeft ze snoeiharde voeten dus onze hoefsmid heeft geadviseerd iets vaker te komen zodat er geen scheurtjes komen en verder haar blootsvoets te laten.