[AR] Welk enkelspan tuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:13

Ideal zit erg ruim in z'n maattabel. Ik heb een cob tweespantuig van Ideal. Ik heb een Arabier van 154 die zo ongeveer verzuipt in dat cobtuig, en een Paso van 150 die er ook ruim in zwemt. De rugriemen zijn bijvoorbeeld echt (te) lang. En dan leveren ze die dingen ook nog met een musketon eraan, wat ook nog eens 5 cm scheelt.
Voor de Arabier heb ik nu dan ook een ponymaat hoofdstel in bestelling. Terwijl hij verder altijd met alles cobmaat heeft. Dus zou zomaar kunnen dat een Ideal Shetmaat prima past voor een A-welsh.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 13:39

Goed om te weten, hier ga ik me dan in ieder geval goed voor bevragen, want het is toch niet de bedoeling dat Romeo verzuipt in een ponytuig :+
Ivm de financiering kan ik misschien iets regelen voor kerstmis en evt mijn verjaardag in maart. Vriendlief, ouders, meter, peter en misschien grootouders willen misschien wel een handje toesteken :o

Maar zoals ik dus al gevraagd heb: zijn er ook negatieve kanten aan Ideal tuigen?
Ik had graag nog wat meer meningen gehoord, al dan niet over Ideal.

Sjonniej

Re: Welk enkelspan tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:05

Ideal is niet geschikt voor intensief gebruik, dan kun je het na 3-4 jaar weggooien. Maar gezien jij recreatief ermee gaat rijden, heb je er een prima tuig aan. Maar zoals altijd, voor een dubbeltje kun je niet op de eerste rang zitten. Een Wintec-zadel is bijvoorbeeld een prima zadel, maar een Passier is gewoon nog veel beter. Snap je het idee?
Wat dan niet wil zeggen dat Ideal slecht is, het is gewoon een goed tuig voor het geld dat je ervoor moet betalen.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:05

vraag ik me ook af,want ik zag op de divoza-site verschillende Ideal tuigen,welke is de beste?
Ik rij zelf nu nog dressuur, maar wil misschien in de toekomst marathons gaan doen,maar dan spreek ik over een paar jaar.
vind het zelf ook raar dat ik een shettuig op mijn welsh heb liggen en die clever niet pastte.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:07

sjonniej: bij ons op de vereniging rijden ze bijna allemaal met Idealtuig marathons en erg intensief. (dealer rijd er zelf ook ;) )
of ze zijn erg rijk, en kunnen steeds nieuwe tuigen kopen :D

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:10

Ik heb mijn eigen Ideal-tuig na een jaar of 3-4 weg gedaan. Stiksels laten los, singels worden slecht, lichtogen gaan te ver slijten. Na die jaren is het gewoon helemaal op, durf er eigenlijk niet meer mee te rijden. En zo hoor ik er wel meer in de omgeving.
Maar het is nogal een verschil tussen 2x in de week een rondje om de kerk tuffen en 5x in de week serieus trainen incl. duinzand en 1x per maand een smw.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:21

Waar ik les volg, hadden ze in 't begin ook Ideal, maar na een jaar intensief lessen vielen die dingen ook uit elkaar. Nu met Vanderwiel tuigen gaat het wel goed. Dat mag ook wel, gezien de kostprijs...

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:21

fijn te horen, dat er ook negatieve dingen aan een Idealtuig zijn,ik hoor hier namelijk alleen positieve dingen(zal wel door de dealer komen)
maar ik wil geen tuig kopen dat na 3/4 jaar de vuilnisbak ingaat!
Zie het nu ook met mijn merkloos tuig, ik rij nu intensiever en...leidsel ging al scheuren,schoffie gaat al wat kapot.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:23

Tsja... Mocht ik nu een nieuw tuig nodig hebben, ik zou er eentje van Ideal kopen. Simpelweg omdat ik niet genoeg rijd om echt plezier te hebben van de 4000 EUR die een tweespan VdW tuig kost. Het hangt er zoals sjonniej zegt van af hoe veel en hoe intensief je het gebruikt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:26

Maar je gaat toch alleen recreatief rijden? Dan heb je aan een Ideal-tuig echt een prima tuig hoor! En daar doe je dan ook jaren mee.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 17:51

@ Sjonniej: Ik rij wel recreatief, maar dit wil niet zeggen dat ik 2x in de week een rondje om de kerk loop te tuffen. Momenteel probeer ik toch wel meer dan 2 keer in de week te gaan rijden(ik heb even uit gelegen vanwege een zwaar gekneusde enkel, maar morgen kan ik, als het weer meezit, Romeo weer inspannen).
Het is de bedoeling om toch wel tochten te gaan rijden met verschillende soorten ondergrond. Momenteel ben ik erg aan het oefenen om Romeo door plassen te laten gaan, hier zitten ook diepere plassen tussen waar Romeo serieus moet trekken. Losse zand is ook veel voorkomend hier in de buurt.
Het is niet trainen voor marathons, maar ik train Romeo wel op zijn uithoudingsvermogen.
Wie weet zitten marathons er nog wel aan te komen...dat is voorlopig nog een raadsel voor mij.

Ik heb namelijk héél veel positief gehoord over Ideal. Maar natuurlijk, ieder tuig gaat slijten. En ik vind het eerlijk gezegd niet meer dan normaal dat een tuig van 2000 euro niet zo snel zal slijten als eentje van 500 euro.
Maar zo te horen is iedereen toch best tevreden met zijn Ideal tuig?
Net zoals Happytime vind ik het ook wel interessant om de negatieve kanten van zulke tuigen te horen, gezien in de volksmond meestal enkel positief gepraat wordt hierover.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:18

Voor wat jij noemt is een Idealtuig prima.
Dat is ook absoluut nog niet te vergelijken met wat ik van mijn tuig verlangde. Dus wees niet bang dat je het na 3 jaar weg kan gooien :)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 18:26

Ok, ik begon me al zorgen te maken ;)
Wat verlangde jij dan van je tuig?(kwestie van precies te weten waar het niet zo goed tegenkan)

Ik wil bewust een tuig van de lagere prijsklasse, later kan ik dan nog zien. Zoals ik al eerder zei, ben ik mij ervan bewust dat een tuig van 500 euro eerder versleten is tov een tuig van 2000 euro. En om eerlijk te zijn is 500 euro al geld genoeg voor mij :+ (zeker na mijn aankopen van de laatste 4 maanden :Y) )

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 20:26

Sjonniej schreef:
min. 5x in de week serieus dressuur trainen incl. duinzand en 1x per maand een smw.

jacqueline44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:52

Mijn is Ideaal geadviseerd gisteren.. Ik ben nl. ook opzoek en vroeg me hetzelfde allemaal af.. Ideaal de Luxe voor shet zou mijn shet 1 meter moeten passen, maar bij ideaal stel je zelf je tuig samen: broek van de ene maat, borststuk van de andere: geen probleem. Als je een tuig voor de toekomst wilt, moet je zeker dit merk doen: al 10 jaar is elk riempje, schakeltje, etc los te verkrijgen en bij mijn paardenzaak ( van Rijs - Zevenhuizen) ruim op voorraad.. Zij adviseerde mij dit en ik denk dat ik het ook ga doen: volledig nylon verweven.. Mijn 2 kindjes en mijn pony gaan er ook op mee en ik wil gewoon kunnen vertrouwen op mijn materiaal.. De pony is pas 4 en ben nu nog aan het trainen, hij moet mij en ik moet hem kunnen vertrouwen.. Tuig dat stuk gaat zou funest kunnen zijn, niet te denken aan alle risico's in het verkeer voor mij, mijn kindjes, mijn pony en de anderen in het verkeer..

Nou, succes!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:45

Mijn ideal tweespan heb ik 9 jaar geleden gekocht en gaat al ruim 16000 km mee. Mijn leidsels heb ik ooit eens vervangen (van anti-slip naar leer) en de borstbladen vertonen wat scheuren (daar zitten nu onderleggers onder) Het begint nu op te raken en ik hoop binnenkort een zilco te krijgen, maar het Ideal tuig heeft mij verder nooit in de steek gelaten.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 10:39

@ Jacqueline44: Als dat bij jouw paardenzaak zo is, zal dit in andere paardenzaken ook zo zijn waarschijnlijk. Of dan is het in ieder geval te bestellen. Ik woon namelijk in Genk (Belgisch Limburg) en ik ga dus gewoon in mijn vertrouwde paardenzaak. Misschien dat ik volgende week ofzo eens ga navragen voor een geschikt tuig, eens kijken wat ze mij aanraden. Maar volgens mij gaat het toch Ideal worden.
Ik begrijp je bezorgdheid, mijn pony is nu 3(hij heeft 12 juni voor het eerst voor de koets gestaan), dus dat vertrouwen is bij ons ook zéér belangrijk. Zelf heb ik nog geen kinderen, maar ik heb wel de verantwoordelijkheid over mijn groom. Ik zou niet willen als ons allemaal iets overkomt doordat het tuig stuk was.

@ Napie: leuk om te horen dat je zo tevreden bent over jouw tuig! 9 jaar is toch al erg mooi vind ik! Ik zou erg blij zijn als mijn toekomstig tuig zo lang zou meegaan :j

Zoals ik al eerder gelezen had over andere tuigen bij lage temperaturen(wat ik eerlijk gezegd nog nooit had gehoord), hoe zit dit bij Ideal tuigen?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 12:44

Ik moest zojuist toch even naar de paardenwinkel, dus heb ik gelijk even gevraagd welk tuig zij mij zouden aanraden.
Ze zei: "Ideal zou ik je niet aanraden, bijna alle tuigen die wij hier binnen krijgen voor reparatie zijn van Ideal."

Toen vroeg ik dus wat zij mij aanraadde, toen haalde ze een boekje uit van Imperial Riding. Ze zei dat Imperial Riding erg goede tuigen heeft tegen een goed prijsje. (Met een goed prijsje bedoel ik rond 500-600 euro. In die winkel willen ze niets onder die prijs verkopen, omdat ze het onverantwoord vinden om van die goedkope 'rommel' te verkopen dat ze waarschijnlijk binnen het half jaar terug binnenkrijgen voor reparatie.)
Maar ze vertelde ook dat IR bezig is aan een nieuw boekje waar ook de nieuwe kunststof tuigen in staan. Zij zouden een bepaalde stof gebruiken (ik kom even niet op de naam, maar het was geen nylon) wat enorm sterk is.
Alle onderdelen zijn ook steeds apart te verkrijgen moest er een riempje ofzo stuk zijn.

Hiernaast zei ze ook dat Zilco erg aan te raden is. Enkele klanten hebben dat tuig al verschillende jaren en ze hebben er nog nooit stukken aan gehad, zij waren er heel tevreden over. Maar ze zei er ook bij dat de prijs dan weer een paar honderd euro's omhoog gaat.

Wat vinden jullie van deze mening? (dan vooral over Imperial Riding)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:32

Dat ze alleen Ideal binnen krijgen om te repareren kan er ook aan liggen dat dat zo immens populair is: als er meer van zijn, gaan er ook meer kapot.

IR zal denk ik wel gelijkaardige kwaliteit leveren, gezien de prijzen vergelijkbaar zijn... Die "nieuwe kunststof" zal wel biothane zijn of iets van die strekking; da's vergelijkbaar met wat zilco gebruikt.

Ze hebben trouwens gelijk om geen goedkope brol te willen verkopen; achteraf heb je er alleen maar de vodden van.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:06

Ik ken IR ook niet persoonlijk, maar verwacht ook wel dat je gelijke kwaliteit als dat van Ideal kan verwachten.
Voor eenzelfde prijs kunnen ze namelijk niet ineens leer gebruiken van een veel betere kwaliteit.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:14

IR is inderdaad vergelijkbaar met Ideal, alleen is de leersoort ietsjes slapper.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:51

Oke, bedankt liesje, mijn instructie raadde me ook IR aan (nadat clever niet meer te krijgen is) ik dacht eerst van IR nee laat maar, had er vroeger een hoofdstel van, die beviel me niet.
maar met de jaren zal dat ook wel verbeterd zijn.
maar zou dan wel inderdaad ff willen voelen aan het leer van IR,want als het slap leer is, lijkt me dat het snel gaat slijten?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:54

Stuur Haarlem eens een pb, Happytime. Ik weet bijna zeker dat hij meer weet over de verkoop van Clevertuigen, die gewoon nog verkocht worden. Misschien dat alleen de leverancier waar jij langs bent geweest niet meer de tuigen levert?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:07

Ik heb mijn IR tuig 2ehands gekocht, dus ik weet niet in hoeverre de vorige eigenaar fanatiek geweest is met invetten enzo ;) Van heel veel olie word het leer ook slap natuurlijk.. Het is niet slap in de zin van flut, maar slap in de zin vann soepel, zeg maar. Het is wel gewoon dik, stevig leer.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 20:37

@ SuSEQ: dat kan natuurlijk ook een reden zijn.
Het was inderdaad biothane van die nieuwe kunststof tuigen. Ik kon er even niet meer opkomen :+ Hier was ze heel erg enthousiast over, en ze zei dat daar ook heeel mooie tuigen bijzitten, maar ze moest nog wachten tot de catalogus klaar was.
Ik vind het ook correct dat ze geen goedkope brol verkopen, dat is alleen maar negatief voor de winkel als er veel kapot gaat. Zo hebben ze toch wat zekerheid. Ik vind het zelf ook leuk, omdat ik dan toch wel best zeker kan zijn dat het tuig niet na een half jaar uiteen ligt.

@ Liesje89: met slap, bedoel je dit in de negatieve zin of positief? Imo is een soepeler leer positief, omdat dit zich meer vormt naar het paard? Of denk ik hierin verkeerd?