[AR] shetlander beleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:10

Goed dat iemand je gaat helpen met het beleren! Dat is altijd het verstandigst.
Nu moet je tot oktober je goed gaan bezighouden met je pony om hem klaar te stomen voor het echte werk.
Zoals je al zegt dat je gaat doen: bezighouden met stemcommando's. Niet alleen bezighouden, je moet die commando's er echt inpompen. Die moeten er perfect opzitten. Ook als je aan de hand met hem loopt, en je geeft het commando draf(jij blijft stappen tijdens het commando) moet hij in draf gaan. Zo moet het ook in de andere gangen. Het is een shet dus dat is niet moeilijk, ik heb met mijn pony hetzelfde gedaan(omdat longeren nog niet ging omwille van de leeftijd).

Ga ook langs enge plaatsen, laat hem door plassen lopen, ga langs trekkers, tractoren, vrachtwagens, bussen,... Er zijn nog zo veel dingen dat je kan doen voordat hij voor de koets komt te staan.
Je kan hem misschien ook al eens longeren met het schoftje en de broek aan(aan de broek moeten paarden vaak wel even wennen). Mijn pony begon de eerste keer ongelofelijk hard te bokken om die broek weg te krijgen, maar na een aantal rondjes was het hem goed. Hij heeft toen ook nooit meer moeilijk gedaan voor de broek.
Als hij hier al aan gewend is, maakt het hem een beetje makkelijker als hij echt voor de koets moet(dan is het minder dat hij zo ineens moet verwerken)

Veel succes in ieder geval!

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 11:59

heel erg bedankt voor de tips. en ik ga lekker aan de slag, :D
en ik zal jullie op de hoogte houden :D

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:03

@ts: fijn dat je hulp krijgt van mensen met ervaring. Ga je zelf je koetsiersbewijs halen? Daar leer je een hoop van!

Junkieee

Re: shetlander beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 12:07

jaa, dit jaar ga ik met school (paardehouderij) mijn men bewijs halen, dus dat gaat helemaal goed komen.

jose2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:02

ik heb me shetlander weg gebracht om dat ik zelf geen ervaring mee had om het te doen

Beestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:47

Ik wil je heel veel succes wensen met het beleren. Ook ik had geen ervaring in het mennen en beleren,
maar als je het met gezond verstand doet en met veel geduld, moet het helemaal goed komen.
Laat je niet gek maken door andere die zeggen dat als je geen ervaring hebt dat je er dan ook niet
aan moet beginnen.

Het enige wat je nu moet doen is veel oefenen op de comando's en hem alvast laten wennen aan het tuig.
Rustig aan, stap voor stap het tuig om doen. En bij iedere stap even laten wennen. Meestal is dat niet zo
moeilijk met shetlanders. Wat ik wel wil meegeven bij het laten wennen aan het tuig, dat je even met ze tweeen moet
zijn, omdat je niet weet van te voren hoe de pony gaat reageren. Ook bij het leren van de comando's is het handig om dat eerst even met zijn tweeen te doen. Je zet je pony aan de logeerlijn en de andere gaat aan de binnenkant van de cirkel staan en houd het halster vast. Degene die het logeertouw vast heeft geeft de opdracht en de andere die meelooopt zegt niets, maar begeleid de pony alleenmaar. Als de pony het begint te snappen kan de begeleider iets wat afstand nemen en gaande weg verder weg gaan staan.
Je zult zien dat je pony het heel gauw gaat oppakken. Als dat gelukt is en het gaat goed , dan pas ga je beginnen met het tuig om te doen (stap voor stap). Als hij dat heeft geaccepteerd dan laat je hem eerst wat slepen (dit om de pony aan het trekken te laten wennen). Als dat goed gaat kun je hem proberen om voor de kar te zetten.

Vergeet niet om ook regelmatig met hem te gaan wandelen langs drukken wegen, zodat hij kan wennen aan het verkeer. Zoek ook wat vreemde plekken op (bruggen, bospaden enz.). Als je dit niet doet kun je , als hij voor de kar staat, voor rare en vervelende situatie's komen te staan (steigeren, zich dwars voor de kar gooien, weigeren enz.).

Daarnaast moet je ook niet vergeten het door te geven aan je verzekering dat je de weg op gaat met je pony. Meestal kost het je niets extra's (je krijgt alleen een toegevoegde regel in je polis dat je met pony en kar op de weg bent voor recreatiefgebruik), maar als er iets gebeurd kan de verzekeing nog wel eens moeilijk doen, omdat je het niet gemeld hebt. Ook bij aanhouding van de politie moet je kunnnen aantonen dat je verzekerd bent. Je bent nog niet verplicht om een menbewijs te hebben.

Maar zoals ik al las heb je iemand die je helpt en ervaring heeft met het mennen, dan moet het echt helemaal goed komen.
Wees gewoon niet onzeker en ga het gewoon proberen. Je zult zien dat het echt reuze mee valt.

Nogmaals heel veel succes en laat af en toe eens weten hoe het gaat.

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 20:14

even updaten,,
ik heb te maken met het slimste paardje terwereld :p (ongetwijfeld zijn jullie paarden dat ook)
want hij kent de comando's al namelijk ho(=halt) stap draf, en easy voor overgang naar stap vanuit de draf
aan de longe gaat het ookal supper alleen in de galop wiltie nog wel is even bokkend de andere kant
op rennen die kleine stouterik, ik ben voor de gein al een keertje achter hem gaan lopen in de bak
en dat ging eigelijk ookal heel goed behalve dat hij even wou gaan rollen :P:P maarrja het is en blijft
een shetlander :P:p

groetjesss