[AR] Navigatiesysteem om te mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 11:56

Ja hier had ik ook al aan gedacht. Rond de pols lijkt me idd geen goed idee, maar aan de koets bevestigen lijkt me wel een optie. Als het op de fiets bevestigd kan worden, kan je het ook bevestigen voor je op de koets. Dit lijkt mij het handigst.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:57

sander_lotte schreef:
Kan iemand me trouwens uitleggen hoe die waypoints precies werken? Ik vind wel informatie op het internet, maar ik snap het nog niet echt...

Vrij eenvoudig; je markeert een punt (of je voert de coördinaten in). Als je zo'n waypoint als bestemming invoert, zie je een pijl daarnaartoe.
Als je vantevoren een reeks waypoints invoert, kan je daarvan een zgn. route maken. Als je dan een waypoint bereikt hebt, stuurt hij je automatisch naar de volgende. Zo hoef je niet op elk kruispunt te stoppen en een nieuwe bestemming in te voeren.

Waypoints en routes zijn niet alleen op het apparaat in te voeren, maar ook van je computer af te halen, zowel met zelfgebouwde routes (ik weet wel wat eenvoudige gratis programmaatjes) of downloaden. Belangrijk is dus dat je een GPS met computerkabeltje neemt, of eentje met een SD-kaartje.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 12:00

Bedankt voor de uitleg!
Kan je ook een route op voorhand uitstippelen via die waypoints met de GPS 60? Want hier zit geen fietskaart of iets dergelijks in...
Dat begrijp ik niet zo goed, want er staat dat je met waypoints kunt werken, dus hoe werkt dat dan met die gps?
Kan je dat dan ook via de computer doen?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:02

Evelyne79 schreef:
je hebt verschillende gps-systemen, wellicht dat je daar op kunt zoeken.

de garmin zumo 550 kan op de motor gebruikt worden, deze zou je dus ook op de menwagen kunnen bevestigen.

Die hebben wij, erg fijn, gebruiken we op de quad en op de koets!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 12:04

avaluna schreef:
Evelyne79 schreef:
je hebt verschillende gps-systemen, wellicht dat je daar op kunt zoeken.

de garmin zumo 550 kan op de motor gebruikt worden, deze zou je dus ook op de menwagen kunnen bevestigen.

Die hebben wij, erg fijn, gebruiken we op de quad en op de koets!

Ik vrees dat dit al helemaal buiten mijn budget ligt :Y)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:39

Sorry, moet eerlijk bekennen dat ik de prijzen niet weet :o , maar ik zag dat je wss al een alternatief gevonden hebt, toch?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:17

beantsje schreef:
Aan de koets bevestigen met een fietshouder is een optie, aan je pols denk ik niet.

Deze dingen zijn in mijn ogen te groot/zwaar om urenlang aan je pols te houden, ze zijn zeker zo groot als de eerste generatie mobieltjes. Ware koelkasten dus.
Daarbij komt, dat deze gps'en enigszins in de juiste richting gehouden moeten worden.

Is het niet een optie om hem gewoon naast je op het bankje te leggen? evt gezekerd met een touwtje/keycord oid zodat hij niet kan vallen?

N.b. dat je maar 50 wp's in een route kan zetten, is geen probleem hoor, maak je gewoon meerdere routes aan.

Ik heb een polsmodel (zonder kaarten) en die is maar zo groot als een flink uit de kluiten gewassen polshorloge. Da's heel goed uit te houden en best handig te paard, maar op de koets is het wel ambetant dat je je pols moet draaien (en dus je paard in de mond stoort) als je erop wilt kijken. Ik overweeg nog iets om hem aan de koets vast te maken...

Naast je op de bank leggen is een probleem: hij kan eraf vallen (tenzij je hem echt vastbindt), je moet naast je kijken (waarbij je dus niet op de weg aan 't letten bent) en het zeteltje is bezet... Er waren toch fiets steunen voor die reeks?

Met meerdere routes werken kan inderdaad, maar dan moet je onderweg stoppen om van route te wisselen... Hoe vlot is dat ding bedienbaar met handschoenen aan?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 14:51

@ SuSEQ: voor op het paard is zo een polsmodel inderdaad erg handig, maar zoals je al zegt, is het op de koets wel een beetje ambetant.
Voor mij lijkt het het gemakkelijkste als ik hem gewoon voor me vastmaak, je hoeft je hoofd niet te draaien en je hoeft je paard niet in de mond te storen.

Het van route wisselen kan je nog aan de groom overlaten. Die kan het snel even doen terwijl je nog aan het rijden bent. Voor mij zou het geen probleem zijn als ik eventjes een pauze zou moeten inlassen om van route te wisselen, en zo heeft mijn pony ook even een pauze.(dat zal hij zeker niet erg vinden denk ik :+ )

@ Avaluna: ja ik heb even gekeken, en die wat jij hebt, daarvan heb ik een prijs van 600 euro gevonden. In de winkel hebben ze mij inderdaad de GPS 60 aangeraden, het is een echt basistype, maar je ziet de snelheid, afgelegde afstand, je kan met waypoints werken, interessante plaatsen kan je opslaan, je kan je route achteraf op pc bekijken(er zit dus een usb kabeltje bij). Ik denk dat ik hem straks even ga bestellen. Ik ben eens benieuwd, want ik had nog nooit van waypoints gehoord, dus ik weet niet hoe het in zijn werk gaat met dit toestel.

Keet

Re: Navigatiesysteem om te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:10

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen straks :) heb ook al aantal maal naar een GPS gekeken voor tijdens het mennen.

Momenteel gebruik ik online www.afstandmeten.nl om mijn routes op te slaan.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 15:12

Evelli schreef:
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen straks :) heb ook al aantal maal naar een GPS gekeken voor tijdens het mennen.

Momenteel gebruik ik online http://www.afstandmeten.nl om mijn routes op te slaan.

Ik zal het zeker laten weten als ik hem heb!
www.afstandmeten.nl hebben ze mij ook al aangeraden, maar ik vrees dat ik daar niet veel mee ben in België :Y)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:12

nee voor belgie werkt die site niet nee, misschien is er een afstandmeten.be ? :+

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 15:17

daar heb ik al naar gezocht, maar tevergeefs...
Ik ben eens benieuwd hoe het met die gps gaat gaan.
Ik vraag me namelijk af hoe dat in zijn werk gaat zonder wegenkaart. Het heet GPS, dus zal het niet gewoon een snelheidsmeter en kilometerteller zijn hé :D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:07

Ik zou trouwens eerder voor de Etrex legend kiezen.
Daar zit een ingebouwd kompas in. (een GPS werkt nl. alleen in beweging correct; door het kompas kan je ook als je in stilstand nog hebt gedraaid, de juiste richting bepalen)
Er kan toch kaartmateriaal in, heeft een kleurenscherm, heeft SD-kaartje en USB-verbinding en hij is nog goedkoper dan de Garmin 60 ook.

En bijkomend voordeeltje; er is een fietsstuurklem bij verkrijgbaar die wellicht ook op een buis van je kar past.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:31

Evelli schreef:
nee voor belgie werkt die site niet nee, misschien is er een afstandmeten.be ? :+

Voor zover ik kan zien heb je hetzelfde detail over NL als over België, dus werkt dat toch gewoon wel? Het zijn geen stafkaarten, maar alle verharde wegen staan er toch op?

Misschien kun je een GPS zoals je wil kopen eerst een paar dagen huren; zo weet je of je er iets mee kunt aanvangen...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 11:42

Ik heb de GPS60 gekocht, maar ik vraag me nog steeds af hoe die waypoints werken?
Er zit een basiskaart in, maar dus echt een basiskaart. Genk staat er bijvoorbeeld niet op, Hasselt wel.
Hoe kan ik bijvoorbeeld aanduiden als ik met de koets naar mijn oma wil hier een eindje verderop?
Is het mogelijk om een route op voorhand uit te stippelen? Via pc ofzo...
Met route uitstippelen bedoel ik dan niet: van Genk naar Zutendaal, dan door Bilzen,... Ik bedoel preciezer.
Op het internet vind ik hier niet veel over...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:16

Daarvoor heb je een programmaatje nodig; mapsource.

Voor het downloaden volg de instructies op deze link; http://www.gps-info.nl/blog/2007/07/09/gratis-mapsource/

Het is een heel eenvoudig programma waarmee je dus op je computer een route kunt maken. Daarna kan je deze exporteren naar je GPS.

Helaas staat hier ook alleen maar een basiskaart op; evt. wil ik je een gedetailleerde kaart van Belgié doen toekomen, graag even contact via PB want dit ga ik niet in het openbaar doen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 19:48

Is het mogelijk om een specifieke route uit te stippelen vanaf de computer en die dan over te brengen naar de gps?
Ik weet dat de gps geen gedetailleerde kaart heeft, maar misschien is het toch mogelijk om met een specifieke route te werken?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:34

beetje bewerkelijk maar het kan;
Je zou ook mbv Google Earth coordinaten kunnen opzoeken van alle tussenpunten van de route. (zodat je route verdeeld is in een x aantal ongeveer rechte lijnen; elk kruispunt waar je de bocht om moet, is een waypoint)
Die coördinaten voer je vervolgens als waypoint in in Mapsource. Vervolgens verbind je ze tot route en lees je die in in je GPS.
Op die manier ben je geen eigen gedetailleerde kaart nodig.

N.b. reactie op PB volgt maar kost even tijd (erg groot bestand)

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:14

Ik weet dat ik nu een heel oud topic naar boven haal ... :o Maar aangezien mijn vraag op dit topic verder gaat, hoop ik dat ik niet verkeerd bezig ben nu ;)

Graag zou ik willen weten hoe de GPS 60 jou bevalt / is bevallen?

Tot een half jaar geleden had ik de Nokia E71 waar ook GPS op zat. Hierop kon ik mooi bijhouden hoeveel km ik had gereden, de max. en de gemiddelde snelheid. Aangezien dat toestel redelijk snel in de container kon en ik nu een toestel heb zonder GPS ben ik nu ook op zoek naar 'iets' :+

Ik zoek iets wat dus mijn snelheid op het moment aangeeft, de max. en gemiddelde snelheid en het aantal gereden km. Ook zou ik het leuk vinden dat, wanneer ik het apparaat aansluit aan mijn laptop, dat hij dan op de een of andere manier aan kan geven waar ik allemaal langs ben gereden.
Belangrijk punt; i.v.m. aanschaf nieuwe marathon wagen is mijn budget niet zo hoog meer :')

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 13:37

@ Fenny: De GPS 60 heb ik nu nog steeds en ik ga niet op pad zonder dat ding :D

Je kunt zelf instellen welke 3 dingen je wilt weergeven, ik heb gekozen voor: de snelheid op het moment zelf, aantal gereden km en de bewogen tijd (dus tijdens pauzes stopt ie met tellen), maar zoals ik dus zei kies je zelf wat je op het schermpje laat zien.
Als ik terug thuis kom, sluit ik de gps op mijn laptop aan en kan ik heel gemakkelijk de route importeren op Google Earth, zo kan ik precies zien waar ik geweest ben.

Ik heb voor de gps 60 €150 betaald, maar ik heb me laten vertellen dat ie niet meer beschikbaar is. Het voordeel is: een nieuwere versie dan de gps 60 zal altijd beter zijn, dus je kunt de goedkoopste nemen die nu nog beschikbaar is. Ik heb geen kleurenscherm of kaarten op de mijne, dat zullen de nieuwere versies wel hebben. Maar ondertussen zijn die nieuwere versies ook alweer oud, dus zullen die van prijs ook wel meevallen.

Laat je me even weten welke jij hebt gekocht? Ik ben ook wel zeer benieuwd welke toestellen nog goed meevallen in gebruik en in prijs.

Tip: zorg ervoor dat de gps water- en schokbestendig is! De GPS60 had ik in het begin heel eenvoudig aan mijn wagen bevestigd (mijn vader had iets in elkaar geknutseld), voor de veiligheid het riempje aan mijn wagen vast gebonden zodat ik de gps zeker niet kon verliezen. Nu kwam het regelmatig voor dat mijn vaders knutselwerkje het niet hield en mijn gps dus in volle snelheid tegen mijn wagen aan kletterde of tegen het lamoen. Op zulke momenten moet ie echt wel schokbestendig zijn :Y) Hij ziet er nog steeds als nieuw uit, en die heeft al rake klappen gehad :o Ook in de gietende regen kan het geen kwaad, beestje overleeft het prima :j

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:45

Ja ik was er inderdaad al achter gekomen dat hij niet meer beschikbaar is ... Ik zit ook op het Fries Paarden Forum en daar heb ik ook een zelfde soort topic gestart. Daar werd gesproken over de Garmin Forerunner 305 maar dies me te duur ... :o Via marktplaats heb ik deze gevonden http://link.marktplaats.nl/481426631 (Garmin Foretrex 101) maar ik weet niet of die geschikt is :?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 13:57

Ik zou zeker niet voor een polsmodel gaan. (Forerunner 305 is dat wel) Zoek echt voor een outdoor/fiets-gps. Je denkt dat het wel te doen is om steeds naar je pols te kijken, maar het is eenvoudiger als je gewoon voor je moet kijken. Ik heb (na verschillende klappen) een fiets-steun gekocht, kun je zien op deze pagina: http://www.gps.nl/accessoires_gps60.html (fiets-steun van 13 euro), het is echt ongelofelijk gemakkelijk!

De Foretrex 101 heb ik geen ervaring mee, ook nog nooit iets van gehoord... Daar kan ik je dus geen advies over geven.

Hier een site met wat modelletjes: http://www.gps.nl/outdoor.html

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:03

Aaah, bedankt voor de laatste link!
Ik laat me eerst ook even informeren voordat ik wat ga kopen hoor ;) Laat me niet zomaar wat aansmeren :P

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:05

O ja, trouwens ... Ik denk dat ik al weet waarom ze met een polshorloge kwamen, dat was een endurance-ruiter die me advies gaf!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 14:09

Dat is uiteraard iets anders ja :D Maar op de wagen is een fiets-gps echt het gemakkelijkste, dan kan je het recht voor je bevestigen.

Even een praktische tip: mijn fiets-steun was te dik voor rond mijn wagen(of de stang van mijn wagen te dun, het is maar hoe je het bekijkt :P ), dus heb ik plakband rond mijn wagen gedaan op de plaats waar de gps kwam te hangen, en nu is het dus wel dik genoeg en houdt de gps-houder prima :D