[AR] Is dit een must? onderlegger voor (men)schoftstuk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:55

Had onder het schoftje van mijn Ideal(beleer)tuig wel een onderlegger, die kussens zijn met keihard vierkant foam gevuld. Gegarandeerd drukplekken.
Ik heb, net als Sjonniej, nu een leren tuig op maat laten maken, en de kussens van het schoftje zijn met wol gevoerd. Geen onderlegger meer nodig dus.

@Joyciej007: eigenlijk is maar 1 singelbeschermer afdoende tegen wondjes:

Afbeelding
(is echt schapenvacht)

Heb deze ook, gebruik em alleen in de marathon wanneer er een waterbak in zit, nooit meer last gehad van wondjes door water/zand/vuil etc.

mirror666

Re: Is dit een must? onderlegger voor (men)schoftstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:03

ja sjoniiej dat zal zo zijn
moet echter zeggen dat het reuze meevalt! en al wat het dekje absorbeert gaat m'n leer niet in!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:11

divine, dat is ook een mooie inderdaad!

ik heb ook een hoes van echt schapenvacht om de singel, en sindsdien nooit meer problemen...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:53

Divine schreef:
Had onder het schoftje van mijn Ideal(beleer)tuig wel een onderlegger, die kussens zijn met keihard vierkant foam gevuld. Gegarandeerd drukplekken.
Ik heb, net als Sjonniej, nu een leren tuig op maat laten maken, en de kussens van het schoftje zijn met wol gevoerd. Geen onderlegger meer nodig dus.

@Joyciej007: eigenlijk is maar 1 singelbeschermer afdoende tegen wondjes:

http://www.superhorse.nl/Webshop/middel ... xxxx-2.jpg
(is echt schapenvacht)

Heb deze ook, gebruik em alleen in de marathon wanneer er een waterbak in zit, nooit meer last gehad van wondjes door water/zand/vuil etc.

Dat ziet er mooi en lekker zacht uit. Echter, dat is het probleem dus niet. Ze krijgt wondjes doordat ze tegen de rand v/d singel aanloopt, en dan gaat het vooral om de buitensingel. Omdat binnen en buitensingel over elkaar heen lopen en bij dit tuig dus een vrij dik geheel vormt, en als je er dan een onderlegger onder doet, dan maak je het dikker, dus krijgt ze ook nog eens wondjes op de binnenkant van haar bovenbeen. Dat hebben we nl. al geprobeerd ;)

We zijn er nu naar jaren lang prutsen achter, dat het waarschijnlijk het meest handige is om de singel zo smal en dun mogelijk te maken, met een heel dun laagje zacht spul eronder gestikt. Maargoed, volgens mij heeft ze nu weer wondjes van de gespen v/d buitensingel en de passanten v/d binnensingel... :Z
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 23-07-09 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link gezet omdat het niet is toegestaan foto's te quoten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:57

ik heb zowel binnen- en buitensingel door mijn bontje heen lopen, en dan heb ik aan de uiteindelijk inkepingen geknipt zodat ik bij de gespen kan en die toch mooi bedekt zitten...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:09

ahah.................. heb je daar misschien een foto van? We hebben nl. al zóveel geprobeerd en zoveel diverse onderleggers en bontjes, terwijl ik er volgens mij niets overheen/omheen/onder moet hebben, maar de singel juist zoveel mogelijk kaal moet laten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:13

ik heb al zitten zoeken, maar ik kan geen foto's vinden waarop je het goed kunt zien, omdat zowel bontje als tuig zwart zijn... :+

Gesp van de buitensingel zit bij mijn tuig behoorlijk hoog, die komt er wel bovenuit zag ik net, maar gesp van de binnensingel valt in het bontje.
Gesp van de buitensingel zit zo hoog dat ze ook geen last van kan hebben met lopen trouwens bij mijn tuig...

Ik zal het proberen uit te leggen... :D
Ik neem een bontje dat te lang is voor mijn binnensingel en redelijk wijd is.
Aan de uiteinden knip ik een grote V, op die plek ligt het bontje dus tegen de huid en je hebt een inkeping waardoor je bij de gesp kunt.
Vaag verhaal, maar misschien snap je 't zo?
het heeft mij en vooral mijn paard veel geholpen...

edit * gaat nog een keer op zoek naar een foto*

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:20

plaatje gevonden, nog niet erg duidelijk helaas...
Afbeelding

gesp buitensingel steekt iets uit, gesp binnensingel valt erin...

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:34

Ik heb alleen een schoftonderleeger. Het was eigelijk voor ons oude tuig, omdat anders het schoftje op de schoft drukte. En toen kochten we dan nieuwe tuig, en hebben we het daar maar onder gedaan :+

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:51

@Joyciej007: pb gestuurd, anders is het misschien wel erg off-topic.

Even een (onduidelijke) foto van mijn beschermer in actie:
Afbeelding

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 08:33

Ik heb onder mijn schofje (ideal) ook een onderlegger i.v.m. harde kussens en om mijn singel (loopt zich open op de gespen) een neopreen dressuursingelhoes. De hoes is aan de binnenzijde iets langer dan aan de buitenzijde (beetje het idee van nouvel) Dit werkt bij die van mij goed.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:44

Joyce, waarom dan geen speciale kleine-maatjes-singel. Waarbij de binnensingle en buitensingel eigenlijk in 1 singel is verwerkt. Weet even niet meer welk merk dat had, maar ben het pas wel tegen gekomen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:01

Ideal heeft dat bij de mini-shet uitvoering geloof ik, maar of ze dat bij de shet-maat ook hebben?
En anders kan een tuigmaker het wel maken...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 01:05

Sjonniej schreef:
Joyce, waarom dan geen speciale kleine-maatjes-singel. Waarbij de binnensingle en buitensingel eigenlijk in 1 singel is verwerkt. Weet even niet meer welk merk dat had, maar ben het pas wel tegen gekomen.

Binnen en buitensingel zijn bij dit tuig ook in 1 verwerkt, gespen en stoten voor de buitensingel zitten aan de binnensingel 'vastgestikt'. Voorheen had ik een tuig met een compleet losse buitensingel, ook daar hadden we problemen mee, maar niet zo veel als hiermee.

Die hoezen zien er wel heel erg fijn uit, ware het niet dat er eigenlijk niets ónder de singel moet komen, omdat het dan te dik wordt en daar krijgt ze ook weer wondjes van. Lastig uitleggen allemaal, maar het enige wat ik op dit moment nog kan bedenken, (uitgezonderd de optie om de tuigenmaker een complete singel met de hand op maat te laten maken en aan te laten passen etc.) is korte 'hoesjes' van zacht spul, bijv. schapenvacht, mag ook best dik zijn, en dat ik die dmv. een vastmaaksysteem om de gesp en de passanten kan vastmaken nadat ik pony heb opgetuigd en ingespannen. Dan blijft de rest verder gewoon zonder wat er om, want behalve oksel + binnenkant bovenbeen heeft ze onder aan haar buik in het midden nooit wondjes, dus daar zit het probleem ook niet.
De wondjes zitten ook op een erg vervelende plek, nu alleen nog maar links, helemaal 'binnenin' de oksel, en wat op de binnenkant van het linkerbovenbeen.
Ik ga maar weer eens met m'n tuigenmaker overleggen, want wordt er nu echt moedeloos van langzamerhand :z
Wel allemaal bedankt voor het mee-denken, ik zou zo'n hoes ook altijd nog kunnen proberen als dit allemaal niet lukt, maar liever zo min mogelijk verder om de singel heen, behalve de plekken waar het echt nodig is, anders werkt het dus bij mijn pony blijkbaar averechts....

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 07:58

Kun je daar niet zoon bont setje voor een halster voor gebruiken joyce?

de mini-shet maar singel van Ideal is idd in één een binnen én buiten singel

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:00

Joyce, als ik jou was zou ik dan een heel schofttuig laten maken. Want als je schofttuig al niet goed op de schoft ligt (en ik verwacht dat daar de ellende al begint), kun je rommelen met singels en bontjes wat je wilt, maar krijg je het nooit goed.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:08

Maar het schoftje ligt wel goed op de schoft....? probleem is alleen de singel, die is nogal grof en dik gefabriceerd, heel stevig maar niet handig voor deze pony.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:06

Ik heb voor mijn vorige paard door iemand een hele platte langere tuigsingel laten maken, omdat ik daarmee ook met singelproblemen bleef tobben.
Toen was het voor een groot deel verholpen.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 11:35

ik heb al jaren onderleggers van van rijs tuigen (borst en schoft) het tuig is vanderwiel het betere spul zullen we maar zeggen. dus pasvorm is voor mij geen reden. ik doe het voor het behoud van mijn tuig neemt zo geen zweet op, en tijdens de dressuur rijd ik zonder onderlegger omdat het idd mooier toont. heb in al die jaren nooit nadelen ondervonden van onderleggers. als je het kunt geef 1 keer goed geld uit voor goede spullen dit betaald zich altijd terug tuig en onderleggers al 10 oud nooit stuk geen slijtage plekken te zien past perfect enz. sleche onderleggers kunnen idd meer kwaad doen dan goed.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 18:21

@ Haarlem, heb je wellicht een foto van zo'n van Rijs-onderlegger? Ik ken ze namelijk niet, en een plaatje kan ik niet vinden op hun site.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:27

Divine schreef:
@ Haarlem, heb je wellicht een foto van zo'n van Rijs-onderlegger? Ik ken ze namelijk niet, en een plaatje kan ik niet vinden op hun site.

ik heb zo geen goed foto voorhanden denk ik stuur ff een pb met je email als ik thuis ben kijk ik van de week even op de vaste pc (nu laptop) of bel even met van rijs zoetermeer dacht ik. ik heb mijn onderleggers 10 jaar geleden tijdens paard en koets gekocht. nog steeds even perfect en onderhouds vrij.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:28

van Rijs zit in Zevenhuizen, maar kan me ook even niets voorstellen bij de beschermers.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:02

Sjonniej schreef:
van Rijs zit in Zevenhuizen, maar kan me ook even niets voorstellen bij de beschermers.

of mijn topografie laat mij nu in de steek maar zoetremeer en zevenhuizen liggen op 1 lijn dus niet ver van elkaar. geeft aan in welke richting je moet denken. sjonniej bedankt voor de bijsturing ;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:35

Ligt eraan vanuit welk punt je denkt. Voor mij liggen Groningen en Leeuwarden ook vlakbij elkaar, allebei een verschrikkelijk eind ver weg ;)

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:56

haarlem schreef:
ik heb al jaren onderleggers van van rijs tuigen (borst en schoft) het tuig is vanderwiel het betere spul zullen we maar zeggen. dus pasvorm is voor mij geen reden. ik doe het voor het behoud van mijn tuig neemt zo geen zweet op, en tijdens de dressuur rijd ik zonder onderlegger omdat het idd mooier toont. heb in al die jaren nooit nadelen ondervonden van onderleggers. als je het kunt geef 1 keer goed geld uit voor goede spullen dit betaald zich altijd terug tuig en onderleggers al 10 oud nooit stuk geen slijtage plekken te zien past perfect enz. sleche onderleggers kunnen idd meer kwaad doen dan goed.

Ik heb ze ook, om precies dezelfde reden. Van Rijs beveelde het ook aan, en mijn meninstructeur (Echt een naam en jarenlang ervaring, grote stalhouderij, die had ze ook op alle paarden.

Onze zadels passen toch ook, leggen we toch ook dekjes onder? Vanuit sommige redenaties zou je dus ook zonder dekjes moeten rijden.

Het zweet is gewoon funest voor sommige plekken van het leer.