[AR] welke wagen best geschikt voor paard dat omhoog komt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: welke wagen best geschikt voor paard dat omhoog komt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:39

Hmm, je leert je paard steigeren, vervolgens wil je die voor de wagen hebben maar het paard haalt de hulpen door elkaar en nu wil je weten welke wagen het best geschikt is voor een paard dat steigert.

Tsja.......... sorry maar dan kun je zulke reacties verwachten.
Ik ga volledig met de rest mee. Dat jij blijkbaar niet verder wil kijken dan je neus lang is, en alleen antwoord op die specifieke vraag wil hebben, doet er nog steeds niets aan af dat je dan nog steeds erg onverstandig en onverantwoordelijk bezig bent, als je op deze manier je paard gaat beleren. Een tweewieler komt eerder omhoog, paard naar achteren klappen en de hele ellende, een vierwieler schaart en slaat eerder om.

Is nooit het simpele idee in je opgekomen om je paard éérst goed de hulpen uit elkaar leren te houden, en dan pas te gaan betuigen, alvorens hier zo'n rare vraag te stellen?

Persoonlijk is dat dus de reden waarom ik het erg onverstandig vind als mensen hun pony leren steigeren; ook ivm. verkopen e.d. en het paard 'kent' het dan en kan het tegen je gaan gebruiken.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 23:39

In zo'n geval zou ik denk ik een tweewieler prefereren. Die draait sneller mee en loopt makkelijker achteruit.

En nog een tip tegen het steigeren; een touw om de borst net voor het schoftje en met een touw aan het halster tussen de voorbenen door vast knopen (natuurlijk niet al te kort) zodat ze het hoofd niet omhoog kan gooien .

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 23:59

mijn shetje komt ook wel eens omhoog van ongeduld
ze staat voor een 2 wieler met wat druk op het schoftje

verder lijkt het paard afhankelijk
gaat ze ook opzij ed zou ik een 4 wieler nemen gaat ze gewoon omhoog en is het daarmee gedaan kan beide

voor jezelf is een 4 wieler fijner

verder moet ik de rest van de mensen hier wel gelijk geven
probeer eerts get steigeren af te leren en het goedde gedrag te belonen
probeer een erg duidelijk verschil te gaan maken tussen wanneer wel of wanneer niet steigeren
of doe het helemaal niet meer dan maak je het voor jezelf makkelijker

en wanneer je het dier er voor zet zorg dat je een ehbo kit en meerderemensen in de omgeving hebt klaar staan (en bandageer de benen voor preventie)
zodat mocht ie omhoog komen en die kans zit er dik in en mocht het verkeerd gaan je er iniedergeval snel bij kan zijn
tevens mocht het fout gaan wees niet te pieperig je mes in het tuig te zetten omdat je paard zich vergist

sucses

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:04

Allereerst hoort een paard voor de wagen niet omhoog te komen daar is geen enkel excuus voor, gewoon kwestie van opvoeding.
Zolang dit blijft gebeuren hoort een paard niet voor de wagen te lopen, zo simpel is het.
Je hebt nl niet zoals ohz alleen te maken met een ruiter maar ook met medeweggebruikers enz..
Zie je het voor je dat je voor een stoplicht wacht en het paard omhoog komt, ik wil er niet eens aan denken..
Nu kan iedereen zijn/haar kop wel in het zand steken en er alsnog mee gaan mennen en er allerlei excuses voor verzinnen, het blijft een basisfout van het paard en pas als dit is opelost kun je een paard gaan inspannen.

Ook tweewielers kunnen omgaan hoor, zeker bij omstandigheden waarbij het paard omhoog komt, het lamoen komt dan nl absurd omhoog te staan tov de wielen en de balans is dan ver te zoeken..

Mocht je het persee wel willen zou ik eens naar de Heineken brouwerij gaan, daar hebben ze een wagen die zo zwaar is dat geen paard hem omkrijgt

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:10

de meningen zijn al gegeven
dus die van mij voegt verder niks toe
maar op je vraag 2 of 4 wieler zeg ik 2 wieler
2 wieler is veel stabieler dan een 4 wieler

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:31

Ik krijg eigenlijk een beetje een eng idee bij een stijgerend paard voor een 2wieler, ik zie mezelf al achterover uit het wagentje kukelen.... Dus ik zou dan eerder zeggen een 4wieler. Onder voorwaarde dat het voorwaarts-knopje er onder alle omstandigheden op zit. En mocht hij anders omhoog komen is het geoorloofd om hem een knal te geven met de zweep, zodat hij weer naar voren springt.

(Welke intelligente dodo heeft trouwens bedacht om het paard op dit commando te laten stijgeren????)

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:37

mijn ervaring is met een stijgerd paard voor de 2 wieler niks aan de hand
stijgerd paard voor de 4 wieler op mijn zij
dus vandaar deze mening

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:40

Echwel die brouwerij is van palm niet van heineken

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:43

Mijn paard ging onverwachts maar om een terplekke verklaarbare reden de lucht in (lang verhaal), echter zorgde 3 x steigeren achterelkaar voor het omkieperen van de kar (4-wieler), hij verplaatste zich tussen het steigeren en de boom zat toen 1cm onder het onderstel. Nu zag ik het gaan gebeuren en voordat de kar op de grond terecht kwam stond ik naast de bok op de grond met de leidsels in mijn hand.
Mijn schoonvader zat echter achterin een sjagie te draaien, heel niks in de gaten (geen paardenman). Hij had 5cm verder naar achter neer moeten komen (schoonvader) en hij was met zijn hoofd tegen de trailerwielkast geslagen, geen idee hoe dat was afgelopen.

Ook al komt het bij jou van een kunstje af, weet aub wat je gaat veroorzaken.
Ik ben hier zelf erg van geschrokken en heb er van geleerd. Reageer niet zo defensief maar neem de adviespogingen van een ieder ter harte, je vraag roept gewoon op dat mensen je automatisch gaan waarschuwen en afraden om een paard met zo’n gedrag voor de kar te zetten. Gevaarlijk in het verkeer ook nog eens!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:44

rommulus schreef:

Nee hoor
Afbeelding

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:47

ik zou hem (uiteindelijk, na het zonder wagen trainen) naast een braaf paard voor een vierwielige wagen zetten.
dan leert hij van het andere paard wel dat hij niet moet stijgeren.
en sowieso met een sterk persoon naast het paard, bij het bit!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:50

idd heineken heeft ze ook zie ik

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:09

Echwel schreef:
rommulus schreef:

Nee hoor

Je zou nog kunnen overwegen om ze beide te wegen en de zwaarste te nemen :)
Veiligheid boven alles he!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:12

ik dacht altijd dat palm de zwaarste wagens hadden gezien ze de paarden er ook voor fokken
maar even vlug googlen zag ik dat die van heineken ook niet mals zijn :o

maar goed dat lost nog niet het probleem op
dikke kans dat het dier hier alleen maar meer van gaat steigeren gezien die gewoon niet vooruit kan komen en dan een uitweg gaat zoekken

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 09:39

Even ter verduidelijking, het paard mag niet meer van mij steigeren en dit is een kunstje lang geleden aangeleerd. Daarbij doet ze het alleen bij het rijden en na een tik is het afgelopen. Marigold, dat waren we ook van plan. Het paard steigert alleen bij druk en drijven als het te lastig word en er teveel gevraagd word en daarbij als er iemand naast staat doet ze het NIET. Alleen erop en dan nog is ze makkelijk te houden, en gaar niet achteruit of extreem hoog.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:04

Ik heb dan ook een pony die omhoog komt (waarbij ook gekke sprongen maakt) tijdens het mennen enkel tweespan of onder het zadel loopt maakt geen verschil. Dit gaat niet om een onopgevoede pony maar een dier dat zo een uur braaf voor de kar kan lopen en zo in 5 minuten een totaal ander dier is en compleet gek word mogelijk door een hersentumor. Voor de duidelijkheid deze loopt niet meer voor de wagen en is met pensioen (even om roddels en goed? bedoeld advies nader zien van foto's te voorkomen. Om even terug te komen op jou vraag denk ik dat ik daar wel antwoord op kan geven een tweewieler of vierwieler vond ik een heel verschil als mijn pony omhoog kwam zat ik liever op mijn marathon wagen, dan op de sulky. Bij de marathon wagen bleef ik zelf recht en voelde ik me een stuk veiliger dan bij de sulky omdat wanneer mijn pony steigerde ik dus ook een stuk meer naar achter hing waarbij hij uit evenwicht dreigt te gaan lijkt het net alsof je met kar en alles naar achter klapt. Het is lastig te verwoorden en te omschrijven maar het is dus zoals ik het ervaar en zou doen.

Hoewel ik met een pony die dus zou steigeren niet zo gauw zou mennen waarvan ik het weet.
http://i105.photobucket.com/albums/m202 ... obiel6.jpg

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 11:12

Ja dat dacht ik ook, en daarbij maakt ze geen gekke sprongen [gelukkig] maar gaat alleen een klein beetje omhoog, dus word niet wild of iets dergelijks. En als het totaal mis blijkt te gaan nou dan zal het zo moeten zijn, ik ga echt niet door als mijn paard een gevaar blijkt te zijn op de weg.