[AR] Koetsje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 16:15

@ haarlem: Dank je! Had ik nog niet gevonden, die zaak. Ziet er goed uit, 'k zal ze morgen eens bellen voor wat informatie.
Heb je zelf ervaring met zulke schokbrekers t.o.v. van wat anders, bijvoorbeeld bladveren?

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 16:23

En weer een vraag voor de kenners:
Het lamoen (of 'burry', dacht tenminste dat dat hetzelfde was... :\ ) zou je kunnen maken van hout of van metaal. Het frame van de koets wordt wel van metaal, de wijnvaten zijn uiteraard van hout.
Zou het dan mooi staan om het lamoen ook van hout te maken of is het beter deze gewoon van metaal te maken (mijn vraag is dus eigenlijk: zitten er nadelen aan hout)?

'k kan me voorstellen dat het van hout misschien zwaarder is, omdat het vrij dik moet zijn t.o.v. metaal...

SuSEQ

Re: Koetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:37

Hout breekt, metaal plooit eerst... Als je houten lamoen breekt, ben je meteen je "stuur" kwijt en kan het paard zich kwetsen aan de splinters. Een metalen lamoen zal verplooien, maar in eerste instantie wel heel blijven. Natuurlijk kan het ook wel breken (met dezelfde problelemen als bij hout), maar dan moet het al goed scheef zitten. Bovendien is metaal makkelijker te verwerken.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 09:40

Dank!

Ik blijf aan het vragen stellen.... wat is een mooie breedte voor zo'n karretje? Zo smal mogelijk betekend lichter, maar ook meer kans op omkiepen.. wat is een mooie tussenmaat?

Voor de echte kleine karretjes heb ik 100 cm breedte gevonden, maar de kleinere marathonwagens zijn nooit smaller dan 125 cm...
Omdat ik mijn banden vrij groot heb (60 cm hoog) wordt mijn koets zo'n beetje 135 cm hoog, het kan wel lager, maar dan wordt de constructie een stuk ingewikkelder (en ingewikkelder betekend eigenlijk ook weer zwaarder, omdat je dan meer metaal moet gebruiken om de constructie sterk te houden).
Iemand advies?

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 16:04

Nog even een kleine toevoeging:
Zou ik de wagen gewoon 125 cm breed kunnen maken, zodat, als ik het heel misschien toch nog erg leuk ga vinden er nog wedstrijden mee kan rijden? Of zou dat erg uit verhouding zijn voor zo'n shettie van 95 cm hoog...

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:36

de spoorbreedte is pas in de hogere klassen vastgesteld (toch??) dus ik zou me daar niet zo druk om maken

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:30

Tuurlijk moet je daar rekening mee houden er zijn meer regels dan alleen spoorbreedtes hoor, wat dacht je van dat het voorstel onderdoor moet kunnen draaien enz enz..
Lijkt mij niet geschikt voor welke wedstrijd dan ook en Zo zal een jury voor de geschiktheid van de aanspanning zich wel 3x achter de oren krabben als ze een wijnvat voorbij zien komen

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 17:59

Nou, weet je wat het is... ik ben nou zoveel aan het tekenen en rekenen geweest, en die wijntonnen, die zijn gewoon best wel zwaar. Ze zijn van dikke eikenhouten planken gemaakt, erg stevig, maar dus ook onnodig zwaar. Ik heb nu een ontwerp (lijkt op een marathonwagen) waar dit dus niet meer in zit.
Ik vond het wel heel jammer dat ik ze nu niet kan gebruiken, maar voor een shettie-wagen, waarbij alles heel erg licht moet worden, gaat dat gewoon niet lukken. Ook is er een vrij stevige constructie nodig om het gewicht van die wijntonnen op te kunnen vangen wat draaien en trillen betreft en mede daardoor wordt de kar dan veel te zwaar. Misschien als ik ooit mijn rijpony nog voor de kar ga zetten, dat ik daarvoor wel die wijntonnen zou kunnen gebruiken! Wie weet....

Dus ik krijg nu toch niet meer zo'n origineel karretje als dat ik gehoopt had, maar wel één die hopenlijk gewoon goed functioneel is en er toch leuk uit ziet (naar mijn wens in ieder geval).

Dus Echwel, vandaar dat ik nu met deze vragen kom, want mocht ik toch ooit eens wedstrijden willen rijden, dan kan ik daar nu wel rekening mee houden (tenzij het heel veel gedoe is om daar rekening mee te houden, maar dat kan ik me niet voorstellen).

edit: de voorwielen kunnen er in mijn ontwerp al onderdoor, dus dat puntje heb ik al.

edit 2: ik dacht, 'k ga dan maar ff de regelementen erop na kijken, maar daar staat overal bij spoorbreedte: 120 cm wordt geadviseerd! Dus niet een verplichte minimale spoorbreedte... Heb ik dat goed?
En verder staat er alleen dat de wielen onderdoor moeten kunnen, verder zijn er geen beperkingen aan de kar?
'k Kan me voorstellen dat een zo kort mogelijke lengte handig is, maar dat kon ik niet vinden wat afmetingen betreft...?

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 00:13

Nog een puntje: de hoogte van de burry, hoe hoog moet de aanzet zijn om de stangen op de juiste plek te hebben? Moet deze horizontaal langs de pony lopen of juist wat schuin omhoog?

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 10:13

Niemand?

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:33

misschien kan je eens bij een wagenbouwer gaan kijken bij shetland wagens. daar kun je eventueel maten opnemen en ideen opdoen wat voor jouw pony het beste uitkomt. succes!

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 18:46

Nou, voor degenen die het nog leuk vinden om te zien, mijn zoveelste ontwerp, helaas geen wijntonnen meer, maar meer een soort marathonwagentje, een ruwe schets van de zijkant op schaal (de pony ook op schaal, jaja ;) ):
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=140675660&key=EYWPWFVB

De zittinghoogte zit precies op 1 meter, de rugsteun zit op 1,30 vanaf de grond. De wielen zijn 62 cm hoog en de koets is in het ontwerp 1,70 m lang en 1,20 m breed (heb nog geen goede tekening van de voorkant/achterkant).
De onderste rode lijnen vallen binnen de wielen, die rode lijn die daarboven komt zullen precies boven de wielen lopen. De grijs ingekleurde vlakken zijn de schuine gedeelten tussen deze rode lijnen,zodat je een soort 'bak' idee krijgt wat de meeste marathonwagens ook hebben.
Op de achterwielen komen schijfremmen en ik wil proberen de koets te veren met schokdempers (v.e. crossmotor o.i.d.).

Het frame wordt waarschijnlijk gemaakt van aluminium (de assen niet, die worden gewoon van staal), het idee was eerst om ook de bodem van een aluminium plaat te maken, maar het zou ook wel mooi staan om de bodem van houten plankjes te maken en de rechte delen onder de zitting van een houtplaat (en dan blank met botenlak erop), anders wordt het zo'n metalen geheel.
Verder wordt het zo dat er achter nog 1 iemand bijop kan (op het platte gedeelte boven de achterwielen kan een persoon zitten, of kan een mandje staan).

Dan nu: wat vinden jullie van dit ontwerp? Zijn er nog op of aanmerkingen wat betreft het model?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:29

Wauw!! Ik heb er weinig verstand van, maar hij ziet er mooi uit!! Knap hoe je het allemaal verzint.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 20:17

Dank je!
Nu nog maken he, das de echte uitdaging! ;)

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:59

Sannessep schreef:
@ haarlem: Dank je! Had ik nog niet gevonden, die zaak. Ziet er goed uit, 'k zal ze morgen eens bellen voor wat informatie.
Heb je zelf ervaring met zulke schokbrekers t.o.v. van wat anders, bijvoorbeeld bladveren?

hallo, even niet dit topic gevolgd dus een late reactie. ik heb ervaring met volledig onafhankelijke vering, blad vering. en mijn huidige wagen heeft voor driepunts ellips (blad) vering en achter de Hagon schokbrekers in een onafhankelijke opstelling. ik heb geen uitgesproken voorkeur voor 1 van deze wielophangingen. bladveren hebben zich al vele jaren bewezen zelfs nu zie onder terrein wagens nog steeds bladvering, ik denk dat dit systeem nooit helemaal verdwijnt ook al zijn er alternatieven. je ontwerp ziet er goed uit

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:17

Die stang van de stoel naar achter, die hoge, die steekt wel ver uit en is hoog. Is dat wel makkelijk?

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 17:45

Dat weet ik dus niet. Ik heb daar niet echt ervaring mee, maar het lijkt ook erg hoog hoor, als je achterop zou staan is die hoogste stang op ongeveer 70 cm hoogte. Het is maar een heel klein wagentje, hij komt bij mij maar tot borsthoogte.. Daarom vraag ik me ook af of hij dan niet te breed is voor de andere afmetingen die hij heeft.
Wat is nu de officiele maat voor als je wedstrijden rijd? Zoals ik al aangaf hierboven kan ik in de regelementen alleen 'advies breedtes' vinden... Maar misschien kijk ik wel bij een verkeerd hoofdstuk...

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 17:45

@ Haarlem: Thanx!