Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
.
daar rijdt mijn pa gewoon mee.
.
1.810 + 2.800 = 4.610 kg. Dat is boven de 3.500 kg, dus mag je dat niet met B-rijbewijs rijden, maar heb je BE nodig 
Citaat:B-rijbewijs
MTM trailer lager dan leeggewicht trekkend voertuig
en
MTM trailer plus MTM auto minder dan 3500 kg
In woorden: Je auto moet zwaarder zijn dan de MTM van de trailer en als je alle gewichten bij elkaart optelt moet de uitkomst lager zijn dan 3500.
Je auto moet het gewicht uiteraard ook mogen trekken volgens de papieren, anders ben je alsnog in overtreding.
Een aanhanger met een MTM van maximaal 750 kg mag je altijd trekken met alleen rijbewijs B, maar in de praktijk zal een paardentrailer daar nooit onder blijven.
.
)
. Succubi schreef:@Maya: Pfff, tijdje terug helemaal uitgeplozen en ben het nu alweer kwijt.
ff RDW erbij pakken want dat MTM maakt mij in de war.
"#de aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig +
laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg;
# de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg. Voorwaarde is, dat de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet zwaarder is dan de ledige massa van het trekkende voertuig. Daarbij mag de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg zijn.
Even papieren erbij pakken:
Ik was in de war met ledig gewicht en laadvermogen, ik keek verkeerd.
Mijn trailer weegt 510 kilo. Laadvermogen is 790 kilo en onze auto weegt 1970 kilo (volgens manlief zouden wij een tank moeten rijden als hij 2800 kilo zou zijn)
Dus trailer + laadvermogen= 1300 kilo.
trekkend voertuig + trailer= 3270.
Dus ik mag hem met mijn B bewijs trekken.
) Echwel schreef:Divine bij Obelink voortentje halen kun je in de bus slapen in de voortent leven en aan de andere kant maak je tentje voor pony en dan kun je 2 dagen weg
) een Obelink-bustent op de kop getikt:
)
)
Tis allemaal niet zo lastig als het lijkt.