[AR] Sulky in balans krijgen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessa_Zenn

Berichten: 40
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:08

Je hebt volgens mij ook sulky's met beweegbare bomen, zodat de sulky recht blijft en het niet zo hobbeld.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:22

Tessa_Zenn schreef:
Je hebt volgens mij ook sulky's met beweegbare bomen, zodat de sulky recht blijft en het niet zo hobbeld.

Je hebt ook auto's met verstevigde bumpers zodat je als je iets raakt er niets kapot is; botsauto's... :Y)

Een sulky die goed in balans is heeft geen verend lamoen nodig, wel grote wielen en een goede vering van de as/zitting.

Cowgirl

Berichten: 23930
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 19:30

Mijnes heeft geen grote wielen maar ondanks dat was hij gister wel degelijk in balans met 2 personen op de bank.

Ik denk dat ik mijn ogen maar weer open ga zetten voor iets anders.

willemke
Berichten: 64
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:25

BlackDevils schreef:
Tessa_Zenn schreef:
Je hebt volgens mij ook sulky's met beweegbare bomen, zodat de sulky recht blijft en het niet zo hobbeld.

Je hebt ook auto's met verstevigde bumpers zodat je als je iets raakt er niets kapot is; botsauto's... :Y)

Een sulky die goed in balans is heeft geen verend lamoen nodig, wel grote wielen en een goede vering van de as/zitting.


Goedendag Black Devils,

Ik denk dat je er meer van weet dan ik, maar toch hoop ik de vrijheid te mogen nemen om te reageren.
Ik denk dat onafhankelijk verende bomen wel degelijk een toegevoegde waarde kunnen hebben. Misschien kun je het vergelijken met stuurvertraging, een molenrem of luchtvering op een vierwieler. Het is absoluut geen noodzaak om deze opties te hebben, maar het verhoogt wel de mogelijkheden en het comfort.
Ook al is een tweewieler in balans, dan nog kan hij onder omstandigheden wat hobbelen, denk bijvoorbeeld aan geaccidenteerd terrein zoals in het bos. De vering van de bomen masseert de verticale bewegingen dan voor een deel weg.
Voor wat betreft de wieldiameter of fijne vering, is er in mijn beleving geen verschil tussen een tweewieler en een vierwieler denk ik, of vergis ik me? Afgezien van het feit dat de wieldiameter bij een vierwieler beperkt wordt door de wagenhoogte in verband met onderdoor draaien.

Met betrekking tot de sterke bumpers op auto,s vind ik inderdaad ook dat we er op achteruit zijn gegaan. In vroeger tijden hadden franse auto's altijd bumperrozetten. Op Volvo zat in de jaren zeventig een bumper die tot een snelheid van 5 km/uur de auto behoedde voor verdere schade. Als dit nu nog zo zou zijn, hadden we geen park assist of sensoren in de bumpers nodig, maar konden de bumpers het stootje opvangen.

Groet

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:18

Hoi Willemke,

De grote van het wiel t.o.v. de zithoogte heeft effect doordat de arm korter/langer is.
Klinkt moeilijk maar even een rekenvoorbeeldje;
As op 25 cm, zitting op 125. Het paard draagt op 2 meter van de as.
Wanneer het paard 10 cm omhoog komt (draf/galop) zal de zitting 5 cm naar achteren willen. (verhouding van 1 : 2, de zitting zit immers 1 meter boven de as)

Dus hoe hoger dat de as zit, des te minder schommeling het zal geven.
Het zelfde geldt voor als je het paard meer naar voren zet.

Verder heb ik ook liever stevige bumpers... ;)

Groetjes