[AR] Paardensport duur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Re: Paardensport duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 07:58

Mmm, paard staat voor 180 euro en daar komt nog krachtvoer bij. Hoefsmid is een aardige uitgave, zo'n 110 euro in de 9 weken. Menles elke 2 weken 20 euro. En de wedstrijden ga ik nu pas mee beginnen. Maar ach, ik vind het elke stuiver waard! Ow, en ik vergeet menkamp a 400 euro :P Tja, als je alles optelt is het echt heel veel geld.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:02

Maar wij moeten op wedstrijden vaak stallingsgeld betalen er is een wedstrijd waar je met enkelspan 75euro kwijt zou zijn..

Nogmaals aangespannen rijden he geen western of onderhetzadel

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 09:28

waar ik nou zo benieuwd naar ben is als je een opsomming maakt wat de kosten zijn waar je dan gemiddeld op uit komt?

dit is mijn situatie;

* stalgeld € 300,- p.md luxe pensionstal met meerdere rijbakken (achterberg), binnenbak, molen,weide
* lesgeld € 20,- p.wk OHZ
* lesgeld € 7,- p.wk mennen is bij een kleine vereniging € 250,- p.jr gemiddeld 40 x les in een jaar
* contributie +/-€ 250,- p.jr. = rijverening OHZ
* contributie +/-€ 200,- p.jr. = menvereniging
* lidmaatschap KNHS 2x OHZ en Mennen € ???
* hoefsmid € 105,-- om de 7 weken
* wormkuren € +/- 15,- in de 3 maanden (eis van de pensionstal)
* inentingen € 50,- (ongeveer)
* wedstrijden € 60,- per wedstrijd is een gemiddelde start 8 keer per jaar (nu even niet ivm jong paard)
* onderhoud € 500,- per jaar aan div. materiaal o.a trailer menwagen e.d.
* en wat ik zo links en rechts vergeet doe daar nog eens € 1000,- p.jr bij
opgeteld € 7440,-- per jaar %) maar eerlijk gezegd denk ik dat er nog wel wat bij komt :))

wie om wie durft het aan om ook zo'n optel som te posten?? :list:

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:05

dit is mijn situatie;

* stalgeld € 100,- p.md geen luxe pensionstal zit een buiten bakje bij en een stuk land waar ik hem zo vaak als ik wil op kan gooien.
Maar ik heb heel erg veel mazzel dat de menvereniging hier een super nieuw oefenterein heeft aangelegd gedraineerd en wel en dat op loop afstand.
* contributie +/-€30,- p.jr.
* lidmaatschap KNHS Mennen € ??
* hoefsmid € 55,-- om de 7 weken
* wormkuren € +/- 8,- per keer.
* inentingen € 30,- (ongeveer)
* wedstrijden € 60,- per wedstrijd is een gemiddelde start 3 keer per jaar op dit moment.
* onderhoud € 200,- per jaar aan div. materiaal.
* en wat ik zo links en rechts vergeet doe daar nog eens € 1000,- p.jr bij.

Denk dat het zo wel een beetje is.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:07

Echwel schreef:
Denk dat aangespannen de duurste tak van paardensport is..
Aanschaf marathonwagen marathontuig weet ik niet meer :o
Aanschaf presentatiewagen presentatietuig weet ik niet meer
Vrachtwagen/onderhoud/apk zo een 800euro per jaar en tank diesel per wedstrijd
lessen 30 euro per 2 weken
Stalling 240 euro per maand op manege met goede uitrijmogelijkheden menvereniging dichtbij met mooie binnenbak
Wedstrijden gemiddelde wedstrijdkosten zijn 55 euro
2x per jaar enten 200 euro
Dressuurkleding ook voor groom
Marathonkleding ,, ,, ,, Helmen van goede kwaliteit

Oeps denk dat ze beter kan gaan schaken is ze toch met paarden bezig alleen het kost niet zoveel

Oeps starkaarten 75 euro per jaar, menvereniging 75euro per jaar
Wormenkuren 4x 20euro

Denk dat het zo wel aardig compleet is maar durf et niet uit te rekenen

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:10

Ook al is het een dure hobby, het is wel de leukste hobby! :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:44

hafjelinger schreef:

Dat vind jij een ander die aan ballet doet vindt dat de leukste hobby, dat is het mooie van mensen dat iedereen iets anders mooi vindt

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:41

als ik weer wat moet betalen, vind ik onze hobby niet 'de leukste'. Maar als ik op de bok zit, of gewoon langs de wei loop en alles begint te hinniken... daar doen we het voor, en daar hebben wij alles voor over!

schatting onze kosten:
stalling/ weide: gratis... (paar keer per jaar, helpen we de boer mee met bv hooien etc. voeren, mesten, verzorging doen we wel zelf uiteraard)
weide onderhoud (spuiten, uitmaaien, bemesten) 250 euro p jaar.
voer en stro gemiddeld 20 euro per maand
hoefsmid ongeveer 160 euro per 2 maanden
wormspuiten 20 euro per 3 maanden
onderhoud vrachtwagen, marathonwagen 500 euro per jaar
verzekeringen 150 euro per jaar
inschrijfgeld wedstrijden ong. 60 euro sgm 4x per jaar
inschrijfgeld dressuur vaardigheid 20 euro 5x per jaar
startkaart, contributie menverenigingen (ja we zijn lid van 2 :Y) ) ongeveer samen 200 euro
lesgeld ongeveer per jaar 300 euro
alles wat ik nog vergeten ben 1000 euro

komt samen op een bedrag van zo'n 4000 euro per jaar (valt me eigenlijk nog mee):7 :7 :7 ach ja ben wel gestopt met roken..besparen we toch nog ergens op :D

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:33

haarlem schreef:
dit is mijn situatie;

* stalgeld € 300,- p.md luxe pensionstal met meerdere rijbakken (achterberg), binnenbak, molen,weide
* lesgeld € 20,- p.wk OHZ
* lesgeld € 7,- p.wk mennen is bij een kleine vereniging € 250,- p.jr gemiddeld 40 x les in een jaar
* contributie +/-€ 250,- p.jr. = rijverening OHZ
* contributie +/-€ 200,- p.jr. = menvereniging
* lidmaatschap KNHS 2x OHZ en Mennen € ???
* hoefsmid € 105,-- om de 7 weken
* wormkuren € +/- 15,- in de 3 maanden (eis van de pensionstal)
* inentingen € 50,- (ongeveer)
* wedstrijden € 60,- per wedstrijd is een gemiddelde start 8 keer per jaar (nu even niet ivm jong paard)
* onderhoud € 500,- per jaar aan div. materiaal o.a trailer menwagen e.d.
* en wat ik zo links en rechts vergeet doe daar nog eens € 1000,- p.jr bij
opgeteld € 7440,-- per jaar %) maar eerlijk gezegd denk ik dat er nog wel wat bij komt :))

wie om wie durft het aan om ook zo'n optel som te posten?? :list:

Ik heb even je lijstje overgenomen, dat werkt wel zo makkelijk. Eens kijken waar wij op uit komen:

* stalgeld € 'GRATIS', paard en pony staan aan huis. Ik reken strooisel/voer hier niet bij: 30 euro krachtvoer/25 euro hooi/25 euro strooisel/20 euro supplement. Hooi/strooisel is deels zelf/familie, dus redelijk goedkoop. = 1200,- / jaar
* huur weide: 100,-/jaar
* lesgeld € 100,- voor 10 lessen, elke 2 weken = ongeveer 230,-/jaar
* contributie +/-€ 25,-/jaar = menvereniging (zie dat dit erg goedkoop is, maar het is toch echt zo :+ )
* lidmaatschap KNHS is geloof ik 85,- euro/jaar (startkaart weet ik niet)
* hoefsmid € 110,- elke 2 maanden = 650,-/jaar
* Veterinair: entingen/wormkuren/tanden/allerlei: GRATIS (zuslief is DA)
* wedstrijden ongeveer € 80,- per wedstrijd, incl brandstof/eten bij overnachting etc. Dit gem. 7x per jaar = 550,- euro.
* onderhoud trailer/menwagen: ongeveer 80,- euro/jaar (ook hier familie die in die 'business' zit)
* tuigage-onderhoud/reparatie/etc: 50,-/jaar
* kleding (dressuur/marathon/caps): ongeveer 350,- (wat er tot nu toe is aangeschaft)
* overige kosten (verzekering etc): geen idee, maar zal waarschijnlijk zo'n 250,- euro/jaar zijn.

Pfff....en dan nu de rekenmachine er bij..... ongeveer 3600,- euro. Ik had iets meer verwacht, dus het echte bedrag zal ook wel iets hoger liggen.

Misschien een leuke toevoeging als TS het hier mee eens is: wie wordt hier gesponsord en in welke vorm? En kan zo de kosten naar beneden brengen? Ik bedoel dan niet bijv. ouders, maar een bedrijf/instelling.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:09

Echwel schreef:
hafjelinger schreef:

Dat vind jij een ander die aan ballet doet vindt dat de leukste hobby, dat is het mooie van mensen dat iedereen iets anders mooi vindt

Nou, dan zal ik het speciaal voor jou even veranderen:

Ook al is het een dure hobby, ik vind het de leukste hobby! :)

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 08:56

Als ik zo de reacties lees, dan zit ik best aan de hoge kant met de ruim € 7000,- p.jr. wat doe ik anders?
ja de pensionstal is iedere maand wel € 300,- daar heb ik veel voor terug. Thuis kan ik mijn paard niet houden, om er een ander huis voor te kopen met een dubbele maandlast aan hyptheek? volgens mij sla je dan de plank mis immers dan verhuis je zodat je je paard bij huis hebt? voor die extra woonlasten/ kosten kan ik nog een paard in pension zetten, nu heb er veel minder werk aan doordat alles volpension is.
die € 300,- is incl. 3 x daags voeren Pavo sportbrok en kuil, de hoeveelheid bepaal je zelf. elke dag wordt de stal bijgehouden en opgestrooid. in de zomer maanden weidegang (word voor je gedaan.) er is een interval trainingsmolen indien geen weide dan elke dag 45 min. in de molen plus een standaard molen (vrij gebruik). de faciliteiten om te rijden zijn ook goed, 2 buiten rijbakken en 1 longeerbak en 1 binnenbak alle met achterberg bodem, 3 paddoks. en goede uitrij mogelijkheden voor buiten ritten OHZ en aangespannen. kortom als ik de helft van deze faciliteiten bij huis zou willen op de veluwe dan kost zo'n huis al gauw tussen de € 650.000 en de € 800.000,-- de hypotheeklast zal daar door een norm verdubbelen en ik moet al het werk (stal, weide en overig onderhoud) zelf gaan doen. oeps tis al weer een heel verhaal :+

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:11

Ik denk niet dat je aan de hoge kant zit, als ik jouw situatie vergelijk met de mijne. De kosten zijn redelijk gelijk, tel bij MIJN kosten JOUW dierenarts/stalling op, en we komen ongeveer hetzelfde uit.
Hier gewoon het geluk van een DA in de familie, en dat we altijd al buitenaf hebben gewoond. Natuurlijk zou je bij ons ook hypotheekkosten/etc door moeten rekenen, maar daar heb ik totaal geen verstand van/kijk op. :+
Jammer genoeg geen eigen weide, maar de huur voor een stuk van de buren is al jaren 100 euro/jaar. Een schijntje dus.

Je doet dus niet zo heel veel anders dan wij ;).
Misschien je situatie vergelijken met mensen die wél ergens in pension staan?
Trouwens, je pensionstal klinkt wel erg goed! ;).

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:16

De paarden sport is duur maar een hobby mag geld kosten!!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:24

ja, en het houdt ons van de straat :D het kost namelijk ook nog de nodige tijd.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:43

Tja paardensport is duur.
En niet te vergelijken met andere sporten.
Tuurlijk als je enkel op manege gaat rijden eens per week, dan valt het mee.
Dus hobbymatig is dit goed te doen.

Kies je voor een eigen dier, dan is het een heel ander verhaal. Wil ja dan sport doen, komt er een heel management rondkijken. Training, verzorging en gezond houden, licenties, etc.
Dus dan loopt het kostenplaatje aardig op en ja dat haal je er niet uit in vergelijking met bvb andere sporten als tennis, voetbal etc.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 15:36

ik heb het geluk dat ik nooit bij een manege heb gereden. Van mijn ouders de eeste pony gehad samen met mijn jongere zus. moesten wel alles delen ook de wedstrijdkleding :)) later een 2e newforest voor mij gekocht toen mn pa en ma door hadden dat het serieus werd. inmiddels ben ik met tussen posses al 30 jaar met t'peerde spul aktief. en dan alle euries optellen :D had daar fantastische villa van kunnen laten bouwen _O- _O- _O- _O- en een hoop plezier en voldoening mee gemist |(

zag in een eerder antwoord of er personen zijn die door derde worden gesponsord is idd een intressante toevoeging op dit topic dus kom maar op wie? en op welke wijze? en dan niet pa en ma! nee bedrijven of andere instanties. en welke verplichtingen brengt dat mee?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:40

Behalve je stalling en verzorging. Moet je ook niet de afschrijving van je vervoer, tuig, wagen, kleding etc. vergeten ;) Dat maakt het verhaal namelijk nog behoorlijk duurder. Zeker dat transport; vrachtwagentje of grote trailer incl grote auto, caravan, aanhanger...

Wij worden in materiaal gesponserd, in de vorm van bovenkleding, korting op de wagen die we bij de sponsor gekocht hebben en het onderhoud daarvan doet hij.
Gelukkig gaat dit allemaal vriendschappelijk en hebben wij geen verplichtingen. Anders wordt het toch een heel ander verhaal.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 16:01

idd sjonniej, de afschrijvingen heb ik ook niet mee geteld, volgens mijn vrouw zijn wij € 10.000,- per jaar kwijt aan de mensport. zij houdt het globaal bij (overigens al onze uitgaves) ook ik wordt niet echt gesponsord heb vorig jaar wel mazzel gehad bij de aanschaf van mijn nieuwe menwagen en heb een prresentatie tuig ter beschikking gesteld gekregen :D

komend weekend ben ik weg ivm een wedstrijd (groom klusje) :):) dus zie maandag de overige reacties met belangstelling tegemoet. goed weekend bokkers have fun with your horse(s)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:55

hafjelinger schreef:
Tja, tis duur....

Wij met 2 paarden; 100 euro per maand stalling (voor állebei de paarden, ze staan dag en nacht op de wei, dus daarover kunnen we niet klagen! :) ) Menles betalen we niet (ook geweldig natuurlijk!! :D ) Voor hooi zijn we wel veel kwijt, zo'n 1800 euro op jaarbasis. Voer 16 euro per maand.
We hebben net nieuwe wagen en tuig gekocht, dus niet moeten we héél zuinig zijn met alles :+

Wij hebben wel goedkope stalling, maar doen alles zelf!! S'ochtend s'avonds voeren, uitmesten, op de wei zetten hoeven we niet want ze staan dag en nacht buiten. Ons karretje staat binnen, overdekt, samen met het tuig, voer, hooi en andere spullen.