[AR] [VD]luna kan de capriole.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 16:20

Debo schreef:
een paard leer je niet zomaar in 5 minuten de capriole dat is vragen om problemen en een paard maakt deze sprong niet zomaar dit moet je op een goede manier aanleren.. en ik vraag me af of dit overal wel het geval is.. Ja slaan tegen die achterbenen totdat ie bokt en dan een snoepie geven zeler.... sorry maar dat is echt zielig voor t paard! Denk eerst eens na voordat je wat doet en hoe je het gaat doen, doe het niet in een opwellig!
Ik kan je verzekeren dat mensen die dit leren voor de lol er nog veelproblemen mee krijgen...

Hier moet ik zooooo hard om lachen!!!
Ik weet nog goed toen jij helemaal trots vertelde dat je paard 'een sprongetje' had gemaakt Totaal onverwachts. En wat je daar trots op was.
Maar je had er goed over na gedacht hoor, echt wel!!!

En nu graag weer ontopic. Einde discussie. Voortaan of je mond houden of iets positiefs (of iets opbouwends) melden aub.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 16:23

Sjuimpje"]
[quote="Naisven schreef:
Debo, leer eens om niet van die lange tenen te hebben, tenslotte begon Rydar ook te piafferen binnen een week nadat je het van Jo gezien had en op Guusje gedaan had...
Dat was ook gelijk mijn eerste gedachte toen ik las dat je volgens Debo niet zomaar even snel zo'n kunstje er in kan proppen.

Ik vind zelf dat je ook wel erg snel je conclusies trekt Debo, hoe weet jij nu hoe dat meisje het heeft aangeleerd?
Als ik heel snle conclusies zou trekken zou ik denken dat Rydar het ook niet op een gezellige manier is aangeleerd omdat hij op onderstaande filmpje nou niet echt een ontspannen indruk maakt:
*Filmpje uit quote gehaald: Pinky_Girl*
[/quote]

je zou eens naar de demo moeten komen met al dat commentaar van je dan kan je zien dat ik hem heel netjes en heelrustig beleer , maar nee grote bek geven als je nergens van af weet... dat durf je welmaar om eens een kijkje te nemen bij hoe het irl gaat vergeet t maar...

xXIreenXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 16:29

Mensen doe es rustig... iedereen is (gelukkig) vrij om te doen en laten wat hij of zij wil! en Debo dat jij 'toevallig' de eerste (vraag ik me echt af) fjord hebt die de capriool correct uitvoert wil dat niet zegge dat niemand anders dat mag doen Verward
Je bent echt niet de enige die zijn paardje dit soort dingen wil leren, geef andere daar dan ook de kans toe zonder stom commentaar erbij.
En je hoeft echt niet te doen alsof jij de 'enigste' bent die de capriool correct en als 1e uitvoerde want er zullen er vast meer zijn.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 16:29

Pinky_girl schreef:
En nu graag weer ontopic. Einde discussie. Voortaan of je mond houden of iets positiefs (of iets opbouwends) melden aub.
Luna, ik vind het heel knap. Natuurlijk vinden wij foto's van deze actie heeel leuk!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 16:41

Debo schreef:
je zou eens naar de demo moeten komen met al dat commentaar van je dan kan je zien dat ik hem heel netjes en heelrustig beleer , maar nee grote bek geven als je nergens van af weet... dat durf je welmaar om eens een kijkje te nemen bij hoe het irl gaat vergeet t maar...
Als je een demo hier in de buurt zou geven denk ik zowaar dat ik nog zou komen,
maar on helemaal naar de andere kant van NL te reizen voor een Fjord met kunstjes, nee sorry.
Dan ga ik liever naar een extra hengstenshow.
En ik zei dus, dat vooroordelen heel makkelijk zijn, ik zei niet dat ik ze nav dat flimpje had.
Verder moet ik zeggen dat je een heeeeel naar toontje aanslaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 16:47

Een capriole is trouwens een hogeschoolsprong waarbij de achterbenen in de lucht horizontaal worden uitgeslagen en dat is dus niet een trap naar achteren wanneer de voorbenen alweer op de grond staan. Het lijkt mij vrij moeilijk om aan te leren trouwens.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 16:48

Luna, leuk dat je de pony zulke dingen aan het leren bent! Ik ben benieuwd naar foto's Lachen
Let je wel op dat je niet te dicht bij zijn achterbenen staat als je dit aanleert.

(overigens maakt het paard waar ik in de winter strandritten mee maak sprongen zoals op het filmpje. Alleen dan als ik erop zit. En als het dus niet de bedoeling is dat ze het doet Haha! )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 16:50

Leuk Luna, wel voorzichtig mee zijn Haha!

Debo schreef:
Whahahah ja hoor Ry kan weer een nieuw kunstje .. Tijdens het leren steigeren kreeg ik ineens een ander showtje te zien van meneer... Echt geweldig.. een soort van Capriole.. Dus een steiger met een enorme bok er achter aan.. ik heb het nu een aantal keer met hem geoefend en er een comando voor gemaakt.. Ry kan nu dus ..... "de capiole" whahaha echt gaaf! Niet zo perfect als in de spaanse rijschoolmaar wel erg spectaculair..

Lips are sealed

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 16:59

Als je geen inspiratie van een ander op zou mogen doen, dan leer je nooit wat bij.
Ik vind het leuk dat jullie paardjes het kunnen( Ry en Luna).
Maar debo ik vind dat je toch wat bot reageerde hoor.
In het leven moet je ook delen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 18:28

Sommige mensen hier denken echt alles te weten wat VD inhoudt en hoe je het moet leren. Daarbij denken ze ook nog eens dat ze de enige zijn en dat ze een patent hebben op die kunstjes. Alleen maar commentaar. Als jullie ipv daarvan nou nuttige tips geven, dan heeft luna er nog wat aan! Hypocriet gedoe vind ik het. En nee, ik weet helemaal NIETS van VD Tong uitsteken

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 19:26

Debo"]
Whahahah ja hoor Ry kan weer een nieuw kunstje .. Tijdens het leren steigeren kreeg ik ineens een ander showtje te zien van meneer... Echt geweldig.. een soort van Capriole.. Dus een steiger met een enorme bok er achter aan.. ik heb het nu een aantal keer met hem geoefend en er een comando voor gemaakt.. Ry kan nu dus ..... "de capiole" whahaha echt gaaf! Niet zo perfect als in de spaanse rijschoolmaar wel erg spectaculair..
[/quote]

[quote="Debo schreef:
dit moet je op een goede manier aanleren.. en ik vraag me af of dit overal wel het geval

Best wel tegenstrijdig vind je niet? Lips are sealed Ik vraag me af of het niet gewoon verzet was van Rydar en dat je hem daarvoor beloont heb...

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 19:41

he wat leuk luna! echt cool!
ik vind dat je wel erg raar reageerd(debo), komt er bij op neer dat je het zelf niet kan hebben dat iemand de capriole aanleert, aangezien jij het al kan! en HOE, vraag ik me dan af!!en dan stoer lopen doen dat het de 1e fjord van Ned is die het kan! kan je dat ook nog bewijzen......of DENK je dat?! dat is net als je wereldkampioen hardlopen wordt.....zegt nix natuurlijk. misschien zijn er wel arme afrikanen die toch ff beter lopen!
vind dat je een beetje opschept over je shows! en zoals ik het hioer allemaal lees, dan spreek je je idd nogal tegen! jij kan nix over anderen zeggen tenzij je er bij bent! wordt er vermeld ofzo dat die beesten worden geslagen?????nee dus!
snap ook niet waar je het over hebt aangezien je het over safpikken hebt?!?!?!? waar heb jij je trucje vandaan? zelf verzonnen! ik kan me niet voorstelle dat jij het ooit een keer hebt gezien of gelezen en dat je d8...oh dat ga ik ry aanleren! zo is het waarschijnlijk ook bij luna gegaan! so what! Verward zo is het leven toch!
gun een ander ook zijn plezier.....deze mensen hier op bokt, weten heus wel wat paardenliefde is!anders zitten ze niet op zo'n site!

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 19:52

en Amen!! Knipoog

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 19:52

Wat leuk Luna!! Ik hoop dat je snel een paar foto's maakt Haha!

Enneh Debo je mag wel eens blij zijn voor een ander ipv zo'n reactie! Gaaaap
Je bent niet de enige die je paard kunstjes wilt leren! En denk niet dat
altijd iedereen jouw na wil doen!

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 20:00

Evy schreef:
en Amen!! Knipoog

Ben je me weer eens voor Boos! Knipoog

Echt leuk dat Luna de capriole kan!
Ik ben heel erg benieuwd naar de foto's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 21:48

Erg leuk dat je paardje de capirole kan! Natuurlijk kan het nooit kwaad om er voorzichtig mee om te springen en het echt zo snel en zo goed mogelijk op commando te zetten. Het liefst op een vreemde stemhulp zoals 'hupsakee!' (daar heeft een vriendin van me met een quarter-merrie het op gedaan) zodat het paard niet toevallig de hulp kan krijgen in het dagelijks leven, als het een keer onbedoeld gaat mis je zo een rijtje tanden. Haha!

Trouwens, ik vind het erg grappig dat er zo'n heisa om het jatten van het idee 'capriole' wordt gemaakt, als we er een maandje geleden het er over eens waren dat op het filmpje van Deborah en Rydar geen capriole, maar een bokkensprong te zien is. Bokkesprongen kan elk paard maken, en die op commando zetten kost niet al te veel moeite of energie. Om te claimen dat Rydar de eerste pony in Nederland was de de capriole kan vindt ik dus erg twijfelachtig, omdat hij op het filmpje niet eens een capriole laat zien.

Even voor de duidelijkheid; een capriole is niet te ontwikkelen uit een bokkesprong omdat het paard dan altijd pas uitslaat als hij landt. Een paard in de capriole springt op zijn achterbenen omhoog, slaat in de lucht, terwijl zijn lichaam horizontaal 'zweeft' zijn achterbenen uit en landt daarna pas weer. Deze hogeschoolsprong kan alleen uit de courbette (waarbij een paard 'steigert' (pesade), naar voren springt en weer in een pesade landt, dus zonder met de voorbenen de grond aan te raken. Alleen bij deze manier krijgt het paard ooit genoeg hoogte om in een horizontale positie zijn achterbenen uit te kunnen slaan.

Ik ben daarom ook erg benieuwd of Luna de echte capriole kan, of net als Rydar een gewone bokkesprong maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 21:51

gutegut.. Ik meld alleen maar "goh origineel zeg" meer niet en dan meteen al dat comentaar.. is het weer pak debo dag vandaag?? Gezellig...

Ik snap niet waarom mensen denken dat ik denk dat ik geweldig ben dat is alles behalve zo..

Ik vind het gewoon "jammer" dat alles "nagedaan" word... en daar bedoel ik niet alleen luna mee of wie dan ook.. Ik weet zeker dat ook als ik iest zelf zou verzinnen dat dat ook nagedaan word en dat vind ik jammer... ik vind het prima als iemand het zijn paard leert en show's gaat geven doe ik zelf ook maar verzin dan ook eens iets origineels anders zijn alle show's toch t zelfde??? Rydar kent ook dingen die ik zelf verzonnen heb, deze vermeld ik dan ook niet aangezien ik toch wel iest aparts wil houden voor mezelf..
En ja ik "jat" ook alles maar dat is nogal logisch want bijna alles wat je kan met je paard op VD gebied is bekend.. dus moet je goed nadenken voor iest orrigineels..

Rydar deed de capriole ind uit zich zelf heb ik gezecht dat t niet zo is?? Maar ik ben daarna wel goed gaan nadenken over hoe en wat... waar ik hem moet aantikken , welk comando en of ik het wel wilde.. ik heb hem dan ook nietmeteen beloond toen hij het perongeluk deed..

en verder vind ik het knap dat luna het kan.. t is een behoorlijk moeilijke oeffening.. maar wat heeft ze er aan?? t kan alleen maar vervelende dingen opleveren...

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 22:11

Debo schreef:
gutegut.. Ik meld alleen maar "goh origineel zeg" meer niet en dan meteen al dat comentaar.. is het weer pak debo dag vandaag?? Gezellig...

Met zo'n opmerking kun je verwachten dat er mensen wat op terug zeggen.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 23:13

Debo"]
Ik snap niet waarom mensen denken dat ik denk dat ik geweldig ben dat is alles behalve zo..
[/quote]

Zegt iemand dat dan?

[quote="Debo"]
Ik vind het gewoon "jammer" dat alles "nagedaan" word...
[/quote]

[quote="Debo schreef:
En ja ik "jat" ook alles maar dat is nogal logisch want bijna alles wat je kan met je paard op VD gebied is bekend..

Dus dan kan zij er toch ook niks aan doen dat ze het "gejat" heeft van "jouw"?

Maar jah, laten we er maar over ophouden...we zijn dit namelijk wel gewend dat Debo nogal snel op haar teentjes is getrapt Knipoog Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 23:15

Evy schreef:
Maar jah, laten we er maar over ophouden...we zijn dit namelijk wel gewend dat Debo nogal snel op haar teentjes is getrapt Knipoog Haha!

kijk weer zoeen verweit dat nergens op slaat... dat vind jij mischien maar dat is dus geen waar...

Liesje4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 23:20

Debo schreef:
t is een behoorlijk moeilijke oeffening.. maar wat heeft ze er aan?? t kan alleen maar vervelende dingen opleveren...

Gelukkig levert het bij Rydar en jou geen vervelende dingen op.

Heel leuk dat Luna het ook kan!

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 23:23

Debo"]
[quote="Evy schreef:

kijk weer zoeen verweit dat nergens op slaat... dat vind jij mischien maar dat is dus geen waar...
[/quote]

Kijk dan ook eventjes naar de smiletjes...*hint*

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 23:32

Debo schreef:
En ik ben echt niet bang dat ik niet in de spotligts meer kom , want ik heb genoeg grote optredens in mijn agenda staan.. en ik vind t allemaal prima dat jullei je paarden "kunsjes"leren , maar ik bvraag me af of het wel verstandig en goed gedaan word... ik heb medelij met jullie paardjes! sommige van jullei zijn echt zoooooooooooo onverandwoord bezig!!

Goh Debora, ik kan het toch niet laten om hier even op te reageren. Jij vindt dat mensen onverantwoord bezig zijn?! Ik hoor anders van jou allerlei verhalen over een versleten rug en dat je niet meer mag rijden. De dag daarna plaats je weer foto's op het internet waar je op Rydar aan het rijden bent, of een verhaal dat je tijdens het lange teugelen door de bak gesleurd bent, omdat Ry andere plannen had dan jij......dat valt bij mij meer in de catagorie onverantwoordelijkheid.
Maar dat moet je toch allemaal zelf weten....laat andere mensen dan ook in hun waarde en kraak niet gelijk iedereen af die toevallig dezelfde dingen leuk vind als jij.

Nu weer even ontopic: Leuk hoor Luna!! Ik wil graag een keer een foto zien van die capriole. Lijkt me een heel gaaf gezicht. Haha!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 00:02

2e waarschuwing:
Mag het weer ontopic?
Alles is besproken imo (en ik heb debo duidelijk gezegd dat de rest via PB kon!) dus nu weer fijn verder bokken

3e waarschuwing = slotje

Groetjes Kim

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 01:32

Ik heb net weer een showtje vrijheidsdressuur gezien van hoe heet die stal,
bekendste in NL, heeft Stef nog geholpen met Jamaica.

En wat denk je?
Ze lieten de hengst op een ton staan, deden het compliment, ze lieten de hengst steigeren en buigen. Nou, echt zooo naar! Ik heb ze even verteld dat ze niet zomaar Debo moeten nadoen!
Hoe halen ze het in hun hoofd zeg!
ik zei nog: "Goh, origineel zeg!"