[AR] kan je bitloos mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:05

Ga jij lekker optomingloos met je olifant in nederland over straat. :j
Er gebeuren regelmatig ongelukken met olifanten wat dat betreft, het zijn moordmachines als ze willen.

De kameel, gelukkig komt er in de woestijn ook echt verkeer voorbij. :j
De honden, dat train je ook niet echt in een gebied als nederland, daar kom je ook niet verkeer van betekenis bij tegen denk ik zo.

SuSEQ

Re: kan je bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:22

Bestaat er zo geen smiley die "bij het haar getrokken" betekent? De laatste keer dat ik in mijn paardenstallen keek, zag ik daar geen olifant, noch een meute honden of een kameel staan.

Maar ach, ik ga er maar niet verde rop in. Ik heb geen tijd om me bezig te houden met negatieve elementen in dit topic.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 08:56

en welke staaf ijzer is de 'rem' bij sledehonden?

De rem(men) zitten aan de slede, verder gebeurd het ook regelmatig dat als de musher van zijn slee valt dat de honden lekker op eigen houtje doorgaan. :D

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:01

4span goeroe _O- _O- _O- _O- die man is niet eens in staat een behoorlijke wedstrijd te rijden.
Is laatst uitgejouwd bij een indoor toe nou als je dat serieus gaat nemen

IJsbrand heeft gezegd er niet aan te beginnen en kijk daar praat dan iemand met verstand..

En Arabesk mede door jouw kortzichtigheid weet ik dat iemand bij jullie bitloze gedoe is opgestapt en in die man heb ik ertrouwen
die zegt dat er niet alleen bitloos in de wereld is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:15

Er is een test gedaan i.s.m. mendurancemenner Jos Bodewes en zijn paard Vibora.
s' Morgens reden ze een ronde met bit en 's middags (toen het een stuk warmer en ook drukker was) dezelfde ronde zonder bit.
Er werd een aanzienlijk verschil met een zeer positieve uitslag voor de bitloze ronde geconstateerd. Citaat:

"Twee dingen zijn me opgevallen," zegt Jos. "Ten eerste die enorme ontspanning van Vibora. Maar ook haar hals zat zo los, dat ze op haar dooie gemakje alle kanten op liep te kijken. En er viel een hoop te beleven wegens de drukte, waardoor we er niet korter over deden dan vanochtend. Het tweede was dat ze nu in een constant tempo liep, met veel minder variatie dan vanochtend, terwijl ik haar vaker moest terugnemen vanwege al dat verkeer. Ik vond het sturen zonder bit wel wat zwaarder dan met bit, maar misschien is dat ook gewenning. Verder zag ik onderweg dat de hartslag zo gemiddeld 10 tot 15 slagen per minuut lager uitviel dan vanochtend. Vooral dat korte stukje stappen naar de veewagen liet de hartslag al zo zakken, dat ik Vibora op een wedstrijd direct voor de veterinaire controle zou kunnen aanbieden en door had kunnen gaan.”

en:

"Het paard heeft twee rondes moeten lopen, waarbij de omstandigheden de tweede keer veel slechter waren dan de eerste keer, door de warmte en de drukte. Haar lichaamstemperatuur was al hoger toen ze vanmiddag vertrok. Dat ze dan terugkomt met dezelfde waarde van die van vanochtend zegt dan heel veel positiefs. Hetzelfde geldt voor haar ademhaling. Maar die lage hartslag is toch wel zeer opvallend."

en:

"De gemiddelde snelheid die Jos rijdt terwijl zijn paard zelf zijn eigen tempo mag zoeken is ongeveer 11/12 km per uur. Omdat zijn paard bitloos langere passen maakt, legt de merrie het rondje in een iets korter tijdsbestek af, ondanks de grotere drukte op de weg. Jos verwacht dat als hij bitloos de trainingssnelheid van 15 km per uur zou doen, de hartslag rond de 130-140 slagen per minuut zou zijn, dus zeker 10 tot 15 slagen lager per minuut dan met een bit op deze snelheid. Hij schat ook in dat de snelheid gemiddeld 1 tot 2 km per uur hoger zal liggen, als hij de hartslag zou gaan rijden die normaal met een bit gereden wordt. "En zo veel sneller is op lange afstanden vrij veel!" stelt Jos. "We gaan het zeker in de praktijk testen!"

Edit: het artikel staat hier: http://www.bitloospaardrijden.info/mensport08_2008.pdf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:18

Echwel schreef:
4span goeroe _O- _O- _O- _O- die man is niet eens in staat een behoorlijke wedstrijd te rijden.
Is laatst uitgejouwd bij een indoor toe nou als je dat serieus gaat nemen

Heb je het hier echt over Bob van Asselt?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:37

Tuurlijk kun je prima bitloos mennen.
Zeker als jouw paardje zo vecht tegen het bit, zou ik het lekker zonder proberen.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen! Hou je ons op de hoogte?

PS Ik men ook bitloos, ik heb wel een Dr Cook aangeschaft, want mijn zelfgemaakte voelde alsof ik aan elastiek trok. Met deze gaat het prima!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:40

JoviBan schreef:
[
Heb je het hier echt over Bob van Asselt?

Ik ben zo netjes om geen namen te noemen....
En dat is echt geen 4span goeroe hoor.....aardige vent daar niet van...
4 span goeroe kijk ik toch naar Ijsbrand Koos enz enz....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:46

Echwel schreef:
Ik ben zo netjes om geen namen te noemen....
En dat is echt geen 4span goeroe hoor.....aardige vent daar niet van...
4 span goeroe kijk ik toch naar Ijsbrand Koos enz enz....

Maar je bent wel zo "netjes" om te zeggen dat hij niet eens in staat is een behoorlijke wedstrijd te rijden en dat je hem niet serieus moet nemen. :?
Ik noem en vind niemand een goeroe, maar om hem nu als eem nobody neer te zetten, vind ik wel heel ver gaan.

Maar goed, volledig off topic, ik wilde even zeker weten of jij en Arabesk het over dezelfde menner hadden.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:46

Ach goeroe is misschien overdreven (maar ik vind 'goeroe' voor wie dan ook overdreven) maar een menner is het dan toch. En ook een vierspanmenner. Dus iemand die dagelijks ment en er verstand van zou moeten hebben, in ieder geval meer dan ik met m'n hobbymennerij, zeg maar.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:49

Hem ooit een wedstrijd zien rijden????ga dat dan eerst eens doen
Ik zie liever een recreatiemenner rijden

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:56

Haha, nou anyway ;-)

Ik rijd mijn pony2span zonder kleppen rond, omdat mijn grootste niet overweg kan met de kleppen (wil graag alles zien, en neemt met oogkleppen rustig de hele kar mee zeg maar) de andere kan zowel met als zonder.

Het schijnt trouwens volgens de wet verplicht te zijn om met oogkleppen te mennen. (maar wat ik hier al eerder las: je moet je natuurlijk ook aanpassen aan medeweggebruikers, ik neem aan dat fietsers niet zo heel blij zijn als er ineens een pony dwars over het fietspad staat omdat er aan de overkant van de sloot misschien wel iets leuks gebeurt)

Verder loopt mijn grootste met een dubbelgebroken watertrens en mn kleintje met een bokkenbit..
Eigenlijk wil ik er niet eens aan beginnen, het gaat nu lekker zoals het gaat en vind het dus eigenlijk zonde om zo'n hoofdstel aan te schaffen, al is zeker de grootste erg makkelijk in omgang.

Mijn fjord heb ik wel altijd bitloos buiten-gereden (ohz wel te verstaan)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:34

Moderatoropmerking:
Verzoek om ontopic te blijven, de kwaliteiten van een bepaalde menner doen totaal niet ter zake in dit topic, wie er waar opgestapt is heeft ook niets met bitloos mennen te maken, graag de discussie beperken tot het bitloos mennen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:48

Echwel schreef:
Hem ooit een wedstrijd zien rijden????ga dat dan eerst eens doen
Ik zie liever een recreatiemenner rijden

Flauwe opmerking.
Overigens; het is dus goed mogelijk, voor een ervaren menner met een ervaren span om even (!) over te stappen naar bitloos, al geloof ik er geen fluit van dat een vierspan nog bitloos in de hand te houden is als het fluitje van de hindernisrechters klinkt.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:08

Misschien niet meteen, omdat ze het bit dat hun tegenhoudt gewend zijn, maar dat kun je toch trainen? Door het langzaam op te bouwen en bij nul (of één) te beginnen? Ik zou niet meteen een wedstrijd met 4span gaan rijden inderdaad...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:18

buiten de hele discussie om of het wel of niet mogelijk is om bitloos te mennen, vind ik het gewoon niet slim om tegen iemand van een jaar of twaalf te zeggen: Span jij maar lekker je bitloze paardje in en rijdt er lekker mee de weg op, want daar komt het in feite op neer.

Ik zou zeggen:
Zorg voor goede begleiding die jou kan helpen je paardje te beleren, dat hij zo protesteerd met een bit in kan veel oorzaken hebben, iemand met verstand van zaken kan je hier bij helpen.
Ga je koetsiersbewijs halen.
En ga nooit zomaar de weg op met paard en wagen zonder die goede begleiding op de bok. niet met en niet zonder bit. ;)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:40

De TS heeft meerdere malen aangegeven dat er hulp komt, dus dat is niet aan de orde ;-)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:42

shan schreef:
dat hij zo protesteerd met een bit in kan veel oorzaken hebben,

Oorzaak = het bit ;).

OT: Inmiddels ben ik er wel van overtuigd dat bitloos vriendelijker én vele malen veiliger is dan met bit. Of je nu ohz rijdt, ment of whatever ... Ik wil mijn merrie ook graag voor de kar beleren (over een aantal jaar pas), uiteraard is het noodzakelijk dat je goed communiceert met je paard, maar ik geloof dat het kan :j. En lukt het niet zonder bit, dan gaan we gewoon lekker niet mennen :D . Tot nu toe heb ik zelf alleen men ervaring met stang en oogkleppen ... :o Uit een ver en ontwetend verleden ;).

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:08

Ach wat leuk de hele bitlozen clan van bokt komt hier gezellig even langs :P

Hier stond iets anders......helaas te laat
Laatst bijgewerkt door manie op 18-02-09 14:18, in het totaal 4 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:13

manie schreef:
.

:D :D :D :D

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:14

Echwel schreef:
manie schreef:
.

:D :D :D :D

:')

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:16

manie schreef:

En dat zijn er nogal wat :D en worden er steeds meer gelukkig :-)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:17

e_horse schreef:
manie schreef:

En dat zijn er nogal wat :D en worden er steeds meer gelukkig :-)

Ja vooral hier op bokt :O

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:17

Ik krijg altijd van uitspraken zoals bitloos mennen kan heel goed, jeuk op heel vreemde plekken..
Zou al die mensen eens mee willen nemen op de wagen en dan lekker een marathon ermee rijden, kijken of ze nog zo piepen..
Ik ben de KNHS zeer dankbaar dat bitloos mennen op wedstrijden waarbij je over de weg gaat niet mag..

Heb de mensport ook al opgezegd door al die rare artikelen en het verheerlijken van bitloos mennen, niet objectief geschreven en belicht van 1 kant
Jammer dat wij wel openstaan voor andere dingen maar de bitloos predikers niet voor de andere kant
En ja mijn pony's vinden dat stuk staal in hun mond heerlijk, ze hebben de mond al open als we met het hoofdstel aan komen zetten

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:34

e_horse schreef:
Misschien niet meteen, omdat ze het bit dat hun tegenhoudt gewend zijn, maar dat kun je toch trainen? Door het langzaam op te bouwen en bij nul (of één) te beginnen? Ik zou niet meteen een wedstrijd met 4span gaan rijden inderdaad...

Ik wed dat als jij achter een vierspan zit MET bit en het fluitje van de hindernisrechter klinkt, je finaal van bok af gesleurd wordt. Ik vrees dat jou hetzelfde gebeurt met een enkelspan zonder bit. Je hebt geen flauw benul van de voorwaartse drive van een wedstrijdmenpaard.