[AR] tips voor beleren pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 19:33

luister, als je OP een paard rijd, en er gebeurt wat, dan kan het ook verkeerd aflopen. Je hebt altijd een risico. En normaal longeer je paard tog ook gewoon? en waarom zou dat dan wel lukken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:37

Jij zei dat het niet lukte met dubbele lijnen en met een zweep, daar haakte ik op in. Verder is niet iedereen even goed in longeren ;) Longeren en achter een paard lopen met leidsel zijn twee totaal verschillende dingen die je niet kunt vergelijken.

Meid, breng je pony lekker weg om te laten beleren, voor er ongelukken gebeuren. Een ongeluk kun je nooit terugdraaien.

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 19:41

nouja, ik breng hem niet weg, ik laat iemand komen. Maar dat had ik al veel eerder gezegt..
en ik vind het moeilijk om die 2 lijnen vast te houden jaa. Maar niet dat ik ze laat vallen en weet ik veel wat. Alleen dan is de 1 weer te kort, en de ander te lang en blablabla. Maar niet zo dat er iets zou kunnen gebeuren. En als ze er vandoor gaan dan draai je ze op een volte en ben je weer aan het longeren met dubbele lijnen;)

Anoniem

Re: tips voor beleren pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:47

Als je het moeilijk vind ze vast te houden en ze ongelijk hebt, ben je al een eind op weg de pony de vernieling in te helpen. Ik adviseer je je spullen op te bergen en te wachten tot je iemand hebt gevonden die er wel mee kan werken.
Dat je pony nu al heeft geleerd zich met omdraaien op een volte te krijgen is al de eerste grote fout die er in is geslopen, straks gaat ze dit voor de kar ook proberen met alle gevolgen van dien.
In tussentijd adviseer ik je om alvast menles te gaan nemen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:55

Ik ga met Sul mee, longeren (vooral met dubbele lijnen) en mennen is een kunst die niet iedereen zo maar even doet.

Zoek alsjeblieft een persoon met ervaring! Ik men nu een tijdje en heb een menbewijs, maar bij het klaar maken voor de koets hem ik altijd twee ervaren mannen aan mijn zijde die helpen. Koetsklaar maken is niet iets wat je alleen moet doen en zeker niet iets wat je moet doen als je niet weet waar je mee bezig bent....Dat in combinatie met een angstige pony...Nee, lijkt me geen pretje :n

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 20:03

nee, maar dat ga ik tog ook niet zelf doen?
Het enigste wat ik heb gedaan is hem leren te sturen (gewoon met halster) En het gaat harstikke goed zo, en hij vind het harstikke leuk. Dus ik blijf het gewoon doen.
Maar ik weet nu julie meningen, maar ik blijf erbij dat ik niet echt iets fout doe

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:04

che_gizmo schreef:
nee, maar dat ga ik tog ook niet zelf doen?
Het enigste wat ik heb gedaan is hem leren te sturen (gewoon met halster) En het gaat harstikke goed zo, en hij vind het harstikke leuk. Dus ik blijf het gewoon doen.
Maar ik weet nu julie meningen, maar ik blijf erbij dat ik niet echt iets fout doe

En ik blijf er bij dat goed longeren een kunst is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:05

Dus je vind het niet fout dat je je leidsels niet eens op dezelfde lengte kunt houden aan weerskanten, nou succes dan maar.
Ik weet niet waar je woont, mocht het in mijn buurt zijn dan wil ik de pony wel voor je beleren, tegen normale kostprijs.

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 20:06

goed longeren is ook een kunst:P
Alleen dat kan ik wel ;)
en ik woon in de hoeksche waard trouwens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:10

Ben ik toch benieuwd hoe je longeert en of je daar opleiding in hebt gehad.
Hoekse Waard is voor mij niet te doen, ik woon in Friesland. Maar als je de pony wilt brengen heb ik geen bezwaar.

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 20:14

zoals ik al eerder zei, ik ga hem niet brengen;)
Ik zoek iemand die naar mij kan komen.
Een opleiding, nouja, eigenlijk heb ik die niet, maar wist ook niet dat dat moest :o
Ik heb wel al 5 paarden gehad, en heb er nu nog twee. En die longeer ik regelmatig.
Ook bij opendagen enzo, heb ik duizend van die demonstraties gezien (want er is altijd een demonstratie over longeren ;) )
En verder, jaa, ik longeer met bijzet, zonder, dubbele lijnen enz Maar ik zal eerlijk zeggen dat ik er geen opleiding voor heb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:17

Nou, enjoy.......... ik hoop dat je in je achterhoofd weet dat je met een verkeerd aangebrachte bijzet ook veel ellende kunt veroorzaken.
Veel plezier naar het zoeken naar een helper en ik hoop dat je wat van de man of vrouw wilt aannemen en luistert naar wat je meekrijgt.
Verder, nogmaals, zolang je nog niemand hebt gevonden, ga alsjeblieft in tussentijd menlessen nemen. Scheelt je een hoop gedoe in de toekomst.

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 20:20

menlessen heb ik al gehad, alleen dat was 2 jaar geleden. Toen heb ik zo`n cursus gedaan op de manege. Maar ik zal het zeker weer gaan oppikken;)
en van die bijzet weet ik. Maar ik neem aan dat ik zo`n ding net zo goed kan aanbrengen als jij. Anders zou ik het niet gebruiken.

ander vraagje, kan je op een sulky waar geen rem opzit een rem laten zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:21

Over die bijzet daar ga ik maar niet met je over in discussie want dan ben je toch kansloos ;)
Ik zie het nut niet in van een rem op een sulky, waarom wil jij er een rem op?

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 20:23

gezellig hier...

Omdat het mij lijkt als je een heuvel af gaat (wat bij ons in de buurt veel het geval is) de kar flink in de broek komt te hangen. En dat wil ik hem zo veel mogelijk besparen. Dus vandaar een rem...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:25

Als de broek goed vastzit en de strengen op de juiste lengte zitten is er geen enkele behoefte aan een rem. Ik denk dat de lak dan ook duurder dan de brief wordt als je die op een sulky laat bouwen. Dan zou ik liever een marathonwagentje kopen dat al is voorzien van remmen. Maar met een sulky lijkt het me niet nodig.

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 20:25

owkee, bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:27

Maar, om even op die lessen terug te komen, je zegt dat je al lopend het spul niet goed op lengte kunt houden en dat zul je dus straks op de kar weer tegenkomen, hoe ga je dat oplossen zonder les?

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 20:30

dan heb je leidsels en die zijn tog echt iets anders dan twee longeerlijnen voor de helft opgerolt.
En als je op een kar zit, dan zit je tog stil en hoef je de leidsels niet elke keer te veranderen van lengte.
Dus die doe je 1 keer goed, dat gaat wel lukken. En als ik die lessen er wer bij ga doen zullen ze me daar vast wel iets over zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:32

Je kunt ook een leidsel pakken om lopend met je pony te gaan mennen, dat is beter dan opgerolde longes, dat laatste vind ik al erg gevaarlijk. Verder moet je ook vanaf de bok de leidels wel steeds op de juiste spanning hebben en die kun je dus niet in 1x goed doen.

Mag ik vragen hoe oud je bent?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:36

che_gizmo schreef:
dan heb je leidsels en die zijn tog echt iets anders dan twee longeerlijnen voor de helft opgerolt.
En als je op een kar zit, dan zit je tog stil en hoef je de leidsels niet elke keer te veranderen van lengte.
Dus die doe je 1 keer goed, dat gaat wel lukken. En als ik die lessen er wer bij ga doen zullen ze me daar vast wel iets over zeggen

Oh nee? En wat denk je dan val alle verschillende grepen die je moet doen om de lengte te veranderen? Je hebt zoooo veel verschillende grepen, voor links en rechts wending, voor een keertwending, voor als je een berg af gaat, om binnen een gang te schakelen, om overgangen te maken....

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 20:40

Ik heb nog helemaal geen spullen;) alleen 2 longeerlijnen en singel.
En met die grepen heb je gelijk. Maar dat doe ik dus echt niet als ik 2 longerlijnen heb. Dan ga ik tog eerst die leidsels halen. En trouwens, dat duurt nog wel een heele poos. Eer dat ik iemand heb gevonden en de spullen bij elkaar heb, heb ik al weer heel wat lessen gehad. Dus ik denk dat het wel goed gaat komen.
Ben trouwens 16

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:41

che_gizmo schreef:
Ik heb nog helemaal geen spullen;) alleen 2 longeerlijnen en singel.
En met die grepen heb je gelijk. Maar dat doe ik dus echt niet als ik 2 longerlijnen heb. Dan ga ik tog eerst die leidsels halen. En trouwens, dat duurt nog wel een heele poos. Eer dat ik iemand heb gevonden en de spullen bij elkaar heb, heb ik al weer heel wat lessen gehad. Dus ik denk dat het wel goed gaat komen.
Ben trouwens 16

Ik zou sowieso i.v.m. verzekering een menbewijs halen. Het is (nog) niet verplicht, maar ze doen er vaak wel moeilijk over als je en ongeluk bouwt...

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 20:42

ga ik ook wel doen denk ik. Is zowieso wel handig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:43

Een deugdelijk leidseltje lijkt me nu niet overbodig, even als een deugdelijk menhoofdstelletje met menbitje, als je toch wilt doorgaan. Hoe oud is je pony?

Adil, voor de verzekering is een menbewijs geen noodzaak, als je met een paard een ongeluk krijgt dekt je verzekering de schade, maar aan TS is het wel een aanrader om gedegen kennis van verkeersregels en tuig op te doen.