[AR] beleren in het tuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 19:13

ik zeg toch ook niet dat ik niet weet wat een zweng is :D wij in drenthe noemen het 'knuppel' . ik heb de cursus 5 jaar geleden gedaan dus het zakt allemaal een beetje weg.

Ik zag ik een boek ook dat ze zonder zweng lieten slepen ,dat zag er imo veel veiliger uit , de strengen zaten ook zo hoog dat er onmogelijk een been over kan komen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:17

priscillak schreef:
ik zette ze gewoon voor de wagen met een ervaren paard, leren ze het vanzelf. het andere paard duwt en trekt ze wel de juiste richting op daarnaast merken ze aan het andere paard dat er niets is om bang voor te zijn. ging altijd prima

Ja prima, gewoon hups erveur knuppen en we zullen wel zien, beetje duwen en trekken tussen die 2 paarden en klaar, paard beleerd.
En al die stemhulpen dan? leren stilstaan? Verkeers mak maken? Wennen aan bit, leidselhulpen, sturen, zweep en alles? Neeeeeeeeh joh allemaal onzin :Y)
8)7

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:19

Uriah schreef:

Een zweng!

- Een zweng zit aan het lamoen ('die 2 stangen waar het paard tussen loopt') en het lamoen zit aan de kar............. de strengen ('die 2 riemen waarmee het paard de wagen trekt') maak je vast aan de zweng, en de zweng zorgt er voor dat het paard de wagen recht vooruit trekt en niet links-rechts-links rechts.

- Een sleep is géen zweng, bij het slepen heb je wél een zweng nódig. Een sleep is een autoband, pallet of what so ever, iets wat het paard over de grond sleept en trekt...............

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:22

Zonder zweng slepen is spelen met je leven, je kunt dan niet middels 1 handbeweging met de leidsels in je andere hand even de boel losgooien en als er ongelukken gebeuren, ben je helemaal bij God....
Dus niet doen wat er in dat boek staat, en nooit een volledig groen dier naast een andere knopen als leek zijnde, een door de wol geverfde menner heb ik dit wel zien doen maar die had zowiezo al een vin meer dan een baars.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:25

Uriah schreef:
ik zeg toch ook niet dat ik niet weet wat een zweng is :D wij in drenthe noemen het 'knuppel' . ik heb de cursus 5 jaar geleden gedaan dus het zakt allemaal een beetje weg.

Ik zag ik een boek ook dat ze zonder zweng lieten slepen ,dat zag er imo veel veiliger uit , de strengen zaten ook zo hoog dat er onmogelijk een been over kan komen.

- je hebt wel je KB maar na 5 jaar weet niet wat een zweng is.... misschien ehm, weer opnieuw de mencursus volgen?
- slepen zonder zweng is al hélemaal levensgevaarlijk. Ga jij altijd zomaar af op plaatjes in boeken en het idee dat het er 'veiliger uitziet'?

Nogmaals; met deze kennis zelf gaan beleren is vragen om problemen. En al helemaal als alle relevante info uit de mencursus compleet is weggezakt, en je afgaat op plaatjes uit boeken. Paardrijden leer je niet uit boeken, mennen ook niet en beleren al hélemaal niet....

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:29

JoyCiej007 schreef:
idd.... wat ook geen prettig gezicht is, is een paard die ervan aan de kletter gaat met 2 vrachtwagenbanden, in de leidsels stapt en ondertussen vliegen die banden alle kanten op, zowel naar mens als paard. Krijg zo'n paard maar weer eens rustig met 2 van die rondvliegende, stuiterende banden!

Ik ben wel een groot voorstander van slepen, maar niet (als beleermiddel) met een groot gewicht erachter. Trekken leren ze vanzelf wel; de eerste kar die je erachter knoopt weegt meestal twee keer niks en van daaruit kun je het gewicht uitbouwen. Een zware sleep gebruik ik enkel om de piste te slepen en dat doe ik met een ervaren paard dat er de spieren voor heeft.

Het slepen op zich heeft tot doel het dier te laten wennen aan de strengen en aan het feit dat er iets "achterkomt". De eerste keer dat er gesleept wordt is dat met enkel de zweng die los door het zand sleept. Eens dat goed gaat schakel ik over op één autoband, die met een haak aan de zweng bevestigd is. Dat komt namelijk niet gemakkelijk los, tenzij het er raar aan toe gaat. Dit alles gebeurt in eerste instantie in een afgesloten piste, zodat er geen snelheid kan gemaakt worden als ze er vandoor zouden gaan. Eens ze alles doen aan de sleep in de bak, ga ik ermee de baan op en maak ik wandelingen met paard en sleep. Zo leren ze dat er in alle omstandigheden iets tegen hun achterbenen kan komen (de strengen) en dat dat geen probleem is. Ook over streng staan komt onvermijdelijk voor in alle mogelijke combinaties en het is heel handig als je je paard dan zodanig kunt manoeuvreren dat je die situatie kunt herstellen zonder naar de grond te moeten duiken en zonder dat het paard in paniek geraakt. Pas als dit allemaal goed gaat, is het tijd voor de kar en dat gebeurt dan weer in de afgesloten piste.

Zonder enige ervaring of hulp aan het dokteren slaan is onverstandig. Ben je onzeker van jezelf, wees dan zo verstandig je eigen onkunde toe te geven en het paard weg te brengen. Wil je het toch proberen, laat je dan ten minste bijstaan door iemand die het al lang doet en meteen weet hoe een eventueel probleem opgelost kan worden.

Om op je vraag te antwoorden: mijn zweng is afkomstig van een oude boer. Volgens mij kun je die dingen niet kant-en-klaar kopen en ben je aangewezen op zelfbouw.
Laatst bijgewerkt door SuSEQ op 13-02-09 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: beleren in het tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:33

SusEQ, ik heb een keer een oud zweng bij mijn ouders van de zijgevel gejat, er hingen bloempotten aan :D
Mijn moeder was erg verbaasd dat die op een ochtend op de grond stonden :D

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:35

Meestal zijn die oude decoratieve gevallen behoorlijk rot... ;) Ik heb ook liever volledig metaal ipv hout-en-metaal. Maar ieder zijn meug :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:35

Deze was van metaal :D

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:40

Dan kan ik je geen ongelijk geven... :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:51

SuSEQ schreef:
JoyCiej007 schreef:
idd.... wat ook geen prettig gezicht is, is een paard die ervan aan de kletter gaat met 2 vrachtwagenbanden, in de leidsels stapt en ondertussen vliegen die banden alle kanten op, zowel naar mens als paard. Krijg zo'n paard maar weer eens rustig met 2 van die rondvliegende, stuiterende banden!

Ik ben wel een groot voorstander van slepen, maar niet (als beleermiddel) met een groot gewicht erachter. Trekken leren ze vanzelf wel; de eerste kar die je erachter knoopt weegt meestal twee keer niks en van daaruit kun je het gewicht uitbouwen. Een zware sleep gebruik ik enkel om de piste te slepen en dat doe ik met een ervaren paard dat er de spieren voor heeft.

Het slepen op zich heeft tot doel het dier te laten wennen aan de strengen en aan het feit dat er iets "achterkomt". De eerste keer dat er gesleept wordt is dat met enkel de zweng die los door het zand sleept. Eens dat goed gaat schakel ik over op één autoband, die met een haak aan de zweng bevestigd is. Dat komt namelijk niet gemakkelijk los, tenzij het er raar aan toe gaat. Dit alles gebeurt in eerste instantie in een afgesloten piste, zodat er geen snelheid kan gemaakt worden als ze er vandoor zouden gaan. Eens ze alles doen aan de sleep in de bak, ga ik ermee de baan op en maak ik wandelingen met paard en sleep. Zo leren ze dat er in alle omstandigheden iets tegen hun achterbenen kan komen (de strengen) en dat dat geen probleem is. Ook over streng staan komt onvermijdelijk voor in alle mogelijke combinaties en het is heel handig als je je paard dan zodanig kunt manoeuvreren dat je die situatie kunt herstellen zonder naar de grond te moeten duiken en zonder dat het paard in paniek geraakt. Pas als dit allemaal goed gaat, is het tijd voor de kar en dat gebeurt dan weer in de afgesloten piste.

Zonder enige ervaring of hulp aan het dokteren slaan is onverstandig. Ben je onzeker van jezelf, wees dan zo verstandig je eigen onkunde toe te geven en het paard weg te brengen. Wil je het toch proberen, laat je dan ten minste bijstaan door iemand die het al lang doet en meteen weet hoe een eventueel probleem opgelost kan worden.

Om op je vraag te antwoorden: mijn zweng is afkomstig van een oude boer. Volgens mij kun je die dingen niet kant-en-klaar kopen en ben je aangewezen op zelfbouw.

In jouw uitleg kan ik me heel erg vinden. Bovenstaande, wat ik aanhaalde, is dus iets wat ik bij een 'professionele' beleerder bij mij in de buurt wel eens heb zien gebeuren. En inderdaad, voor het beleren is veel gewicht zeker niet ideaal en ook nog eens onnodig.

Ik ben het er mee eens dat slepen in sommige situaties, voor sommige pony's heel erg goed kan werken en een haast essentiele aanvulling vormt op het beleringsproces.
Echter ben ik ook van mening, dat veel van de dingen die je het paard leert met het slepen, ook zonder sleep gedaan kunnen worden. Als ik niet ga slepen, loop ik zelf achter m'n pony als 'gewicht' aan de strengen, terwijl iemand anders de pony eerst bij het hoofd begeleid aan de hand, en later al 'langelijnend' zich schuinachter de pony verplaatst. Op die manier leren ze om te gaan met dezelfde druk, nl. de druk op de borst tijdens het lopen, het ineens wegvallen van de druk, en het optrekken met plotseling 'volle kracht' op de borst. De strengen breng ik handmatig tussen de benen, laat ze er over heen stappen, flink wiebelen als dat goed gaat, lekker tegen de benen kletsen, ik laat ze zelfs een eindje lopen met beide benen over de strengen heen (hmm, dat zal vast heerlijk zitten :+ ).

Bij mij ligt het dus ook aan de situatie en de pony zelf. Heb ik zo mijn twijfels over het aantrekken als ik al in de weer ben geweest met druk op de strengen en borst, dan wil ik nog wel eens slepen. Maar ik doe het echter niet standaard altijd bij het beleren...

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 01:02

JoyCiej007 schreef:
Bovenstaande, wat ik aanhaalde, is dus iets wat ik bij een 'professionele' beleerder bij mij in de buurt wel eens heb zien gebeuren.

Twee vrachtwagen banden zijn er één teveel en bovendien van een te grote maat. Ik heb een grote autoband en een voorband van een kleine vrachtwagen. Die grote ligt beter op de baan, zodat mijn zweng niet altijd tegen de grond slaat. Als je meteen te zwaar begint, gaan ze staken en dan ben je nog verder van huis.

Citaat:
Echter ben ik ook van mening, dat veel van de dingen die je het paard leert met het slepen, ook zonder sleep gedaan kunnen worden. Als ik niet ga slepen, loop ik zelf achter m'n pony als 'gewicht' aan de strengen, terwijl iemand anders de pony eerst bij het hoofd begeleid aan de hand, en later al 'langelijnend' zich schuinachter de pony verplaatst. Op die manier leren ze om te gaan met dezelfde druk, nl. de druk op de borst tijdens het lopen, het ineens wegvallen van de druk, en het optrekken met plotseling 'volle kracht' op de borst. De strengen breng ik handmatig tussen de benen, laat ze er over heen stappen, flink wiebelen als dat goed gaat, lekker tegen de benen kletsen, ik laat ze zelfs een eindje lopen met beide benen over de strengen heen (hmm, dat zal vast heerlijk zitten :+ ).

Het kan zeker zoals jij beschrijft, maar dan moet je met z'n tweeën zijn. Bovendien bevind je je dan in de buurt van de benen van het paard en als het gaat meppen, kun je in de klappen delen. Hoewel dat niet zou mogen en je je paard eigenlijk overal zou moeten kunnen aanraken, ben ik er toch niet zo happig op om dat van al te dichtbij mee te maken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 01:09

Even wel ter verduidelijking; sindsdien is dus ook de 'proffessionaliteit' van die beleerder in iedergeval bij mij in waarde gedaald hoor ;) Ik zou het persoonlijk ook nooit op die manier aanpakken.

En inderdaad, dat is dan weer het nadeel van het werken met de strengen door er achter te lopen, dat klopt. Denk dat beiden zo zijn voor- en nadelen heeft. Daarom is mijn persoonlijke mening ook dat het ook van het paard en de situatie afhangt, waar je voor kiest.

Echter dat je met z'n 2en moet zijn ervaar ik niet echt als een groot nadeel; ik neem aan dat mensen met een beetje verantwoordelijkheidsgevoel en verstand niet zomaar de eerste keer met slepen beginnen zonder iemand er bij.
Maargoed, hierbij moet je idd elke keer min. een 2e persoon er bij hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 01:25

Het hangt inderdaad voor een groot deel van het paard af.
Mijn vader zette ze aan de buitenmuur vast, tuig erop, tweewielertje eraan knopen, en reed zo weg....
De enige voorbereiding was dan een paar keer er achter lopen met paard in de leidsels en daarna een paar keer voor de fiets mennen.... je moet dan echt én lef hebben én gigantisch kunnen sturen....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 01:32

suleilitha schreef:
Het hangt inderdaad voor een groot deel van het paard af.
Mijn vader zette ze aan de buitenmuur vast, tuig erop, tweewielertje eraan knopen, en reed zo weg....
De enige voorbereiding was dan een paar keer er achter lopen met paard in de leidsels en daarna een paar keer voor de fiets mennen.... je moet dan echt én lef hebben én gigantisch kunnen sturen....

Hahaha, ehm, ja.......... dat zou ik niet zomaar iemand aanraden inderdaad :) Maargoed, ik neem aan dat je over 'vroeger' praat, en 'vroeger was toch alles anders'....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 02:06

Ehm.... die ouwe van mij doet dat nog steeds zo maar ik doe het liever niet na :D

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 11:15

Grappig dat ik gewoon een onschuldig oproepje plaats waar ik een zweng zoek ,er meteen de pleuris uitbarst! Ik ZEG toch niet dat ik ALLEEN ga beleren en ik ZEG ook NIET dat ik niet weet wat een zweng is! :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:25

Jammer dat je dat ziet als de pleuris, het is goedbedoeld volgens mij. We kunnen niet alles doorzien via internet en jammer maar helaas gebeuren er nog altijd talrijke ongelukken met beleren van paarden in tuig. Het was goedbedoeld om ongelukken juist te voorkomen en mennen wordt vaak door ruiters zwaar onderschat.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:28

Ik noem het een discussie die op gan is gekomen.
*kijkt om zich heen* en waar zitten we juist ja op een discussie forum

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:32

Ja, dat is waar......
Ik vind een paar waarschuwingen ook niet zo erg, beter een waarschuwing te veel dan te weinig ;)
En een paard waarbij het is misgegaan met beleren in tuig weer goedkrijgen is een hels karwei!!! (spreek jammer genoeg uit ervaring, ik heb de "eer gehad er een paar weer braaf zien te krijgen nadat het hopeloos was misgegaan.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 12:07

Tuurlijk is het goed bedoeld ,maar in mijn topic onderwerp staat niet: Hoe kan ik mijn paard ALLEEN beleren met een zweng/sleep ;) dat ben ik ook helemaal niet van plan!