[AR] kleine pony's uit de menwedstrijden?!?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:23

Bij de dressuur maakt het mij niet uit.
Ik stond van het weekeind weer boven aan met mijn 24/7 buiten haarbal van 100 cm in het Z, ze hadden paarden en pony's samen gevoegd, ben de enige in de regio die Z start met een pony (wat voor maat pony dan ook).

Van mij hoeft die minimum maat niet, je weet zelf wel of je pony's het redden of niet (mag ik hopen, weet helaas dat het niet altijd zo is, maar dat geld niet alleen voor kleine pony's).

Ik ga waarschijnlijk niet naar Hellendoorn, te ver(2,5 uur enkele reis) voor een rondje rijden met een pony die toch niet snel is ;).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:24

En dan vinden sommigen ook dat we ze nog eens naar leeftijd moeten indelen.'Jeetje hoeveel tijdstabellen moet ik dan gaan invoeren....

Dan even een aanvulling, als ik twee grote kerels op een wagentje zie achter 2 pony's van nog geen 80cm kan ik mij de nieuwe regels heel goed voorstellen....

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:31

Dat is i.d.d ook weer niet logisch, maar om ze nu zomaar af te serveren, vind ik ook nogal ver gaan.
Voor ons is het ook niet van belang, zolang hij nog regelmatig welshjes,hackneys en ander groot spul eruit rijden, zul je ons niet horen....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:34

Je moet ergens een grens leggen
Ooit is de grens pony/paard ook tot stand gekomen, daar werken we ook mee.wat vervelend is als je paard 1m49 is en je dus tussen de paarden moet starten met een haflinger, maar goed die rijders hoor je ook niet klagen
Dus zullen we hier ook mee moeten gaan werken, het is gewoon niet anders...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:39

Echwel schreef:
Je moet ergens een grens leggen

En dat is altijd een probleem.
Want wanneer je een grens stelt zijn er altijd mensen die nadeel ondervinden van die grens, en mensen die voordeel ondervinden van die grens.

Uiteindelijk streeft de KNHS heel erg naar paardvriendelijkheid en ik denk dat deze regel daar ook onderdeel van is. Want hoe eerlijk is het nu t.o.v. van een kleine pony om hem een wagen van min. 200 kg te laten trekken, incl. 2 personen en dan ook nog eens door het zware zand, trajecten lopen van boven zijn tempo en dan ook nog eens 6 sprintjes.... Natuurlijk zijn er genoeg pony's die dit aankunnen en zijn er genoeg baasjes die hun pony beschermen. Maar er zijn er ook genoeg die hier precies het tegenovergestelde van zijn en dan is de KNHS wel de aangewezen instantie die problemen krijgt bij dierenmishandeling en dit dus moet voorkomen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:42

En dan nog klagen dat ze het hele traject moeten rijden, of ze niet alleen de hindernissen mogen rijden :D :D

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:47

Die pony's heb ik nog nooit horen klagen hoor??? :Y)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 14:51

Echwel schreef:
En dan vinden sommigen ook dat we ze nog eens naar leeftijd moeten indelen.'Jeetje hoeveel tijdstabellen moet ik dan gaan invoeren....

Dan even een aanvulling, als ik twee grote kerels op een wagentje zie achter 2 pony's van nog geen 80cm kan ik mij de nieuwe regels heel goed voorstellen....

voor pony's van 80cm is zo marathon (na mijn mening) ook niet te doen. pony's van een meter en meer kunnen het best aan. als ik een span van rond de 96cm mee neem merk ik duidelijk het verschil, met name in kracht, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van wat je er achter hangt.
zelf merk ik ook dat mn pony's van 1.03m best meekomen. ook in de staptrajecten halen ze de 5km/h.
het wegtraject rijden we op de minimum tijd en de vet. keuring komen ze zonder problemen door. laatst kreeg ik zelfs de vraag of mn pony's wel gelopen hadden?! en dat terwijl de fries die voor mij reed uit de wedstrijd werd gehaalt, wegens het niet snel genoeg herstellen.
2 jaar geleden ben ik op een SGMW algemeen kampioen (van alle 70 deelnemers) dressuur geweest, dus ook daar zie ik het probleem niet.
er gaat natuurlijk wel flink wat training aan vooraf, maar dat geld toch voor elk paard/pony.

wat ik wel als nadeel ondervind is dat er bij de 4-spannen 2 grooms op de wagen moeten. 3 man op een wagen, in de marathon vind ik aardig veel. 1 groom heb ik meer dan voldoende aan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:00

xElienx schreef:
[

wat ik wel als nadeel ondervind is dat er bij de 4-spannen 2 grooms op de wagen moeten. 3 man op een wagen, in de marathon vind ik aardig veel. 1 groom heb ik meer dan voldoende aan.

Ook dit is een veiligheidsmaatregel zeker bij de grotere spannen als het misgaat en er zijn 4 paarden diemoeten worden vastgehouden, bv als je op de zij ligt in een hindernis, kan 1 persoon dat nooit doen....
Ook hier is het weer je eigen keus om met kleine pony's te rijden
Elien op een sgmw heb je geen kampioen dressur heb je gewoon winnaar over 3 onderdelen

xElienx

Re: kleine pony's uit de menwedstrijden?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 15:03

klopt, dat ben ik met je eens. in noodsituaties, komen ze goed van pas.

ik ben nog op zoek naar een hele lichte 2de groom, met verstand van zaken. haha

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 15:05

Echwel schreef:
Elien op een sgmw heb je geen kampioen dressur heb je gewoon winnaar over 3 onderdelen

soms heb je extra, gesponsorde prijzen ;)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:07

Nou ik heb heel wat wedstrijden meegemaakt maar kampioen wordt je alleen op het NK.
Bij 123 gebeurt dat niet

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:10

ik rij ook met een span shetten van 1.05 en die kunnen het makkelijk aan.
natuurlijk moeten ze wel goed getraind zijn.

wat ik veel erger vind zijn de mensen die met hun aanspanning gaan starten die bijv. 3 weken al niet meer gelopen hebben. (komt helaas erg vaak voor) die vallen dan bij de keuring wel vaak door de mand maar dan is het voor de paardjes al te laat.

vind het erg jammer dat ze de menners met kleinere pony's op deze manier zo aan de kant zetten.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:18

je hebt meestal wel dagwinnaar van de dressuur na de eerste dag.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:21

Maisie schreef:
je hebt meestal wel dagwinnaar van de dressuur na de eerste dag.

We praten hier over officiele 123/4 wedstrijden.....niet over onderlinge wedstrijdjes

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 15:30

ik rijd (nog) niet officieel, maar daar gaat het nu niet om.
het ging mij er om dat het haalbaar is voor de kleintjes.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:34

Daarom mijn antwoord dat je bij sgmw allround moet zijn en je geen kamp dressuur hebt...

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 15:38

wat bedoel je hiermee?
het was voor mij alleen een maat om een beeld van het dressuur niveau te geven. o.a. na aanleiding van de opmerking om de dressur op te splitsen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:40

Maar hoe kun je het dressuurniveau dan meten als je alleen hobbyrijders hebt rijden...
Bij klasse 123 wedstrijden wordt er echt heelanders gekeken hoor

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 15:42

dat geloof ik graag, maar dat staat niet in verband met je opmerking over allround.

als je alleen voor de dressuur gaat, kun je net zo goed D&V wedstrijden gaan rijden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:47

En toch redt je het met alleen een goede dressuur niet, je moet over 3 goede onderdelen beschikken, vandaar dat enkelspan het moeilijkst is
Een allround pony/paard vind je niet zomaar..
Je rijd in de dressuur een 15 strafpunten minder dan je concurent..
Maar vaardigheid iedere bal 3 strafpunten en de tijd die aantikt.
Stel je houdt de vaardigheid op nul
Dan moet je een goede marathon afleggen want je concurent hoeft maar 10 seconde per hindernis sneller te zijn dan jij..
Als het lange hindernissen zijn kom je dus als snel tekort met kleine pony's...

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:53

ik had het over officieel. Iig bij vrouwenpolder en bij ijsselstein was het de eerste dag dus na de D&V tijdens de briefing even een dagwinnaar van de dressuur. die krijgt dan meestal een klein prijsje.

En idd dressuur is wel belangrijk maar het gaat over het geheel. Remko heeft wel eens 5e gestaan na de eerste dag en zich in de marathon nog naar een 2e plek kunnen rijden.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 15:54

dat gaf ik eerder ook al aan, dat het voor mijn pony's haalbaar is. en ja, met hindernissen met lage lijnen ben ik in het nadeel. daar in tegen ben ik hij hindernissen met korte lijnen en krappe bochten, waar de grotere om moeten rijden, in het voor deel.
ik rijd dan wel niet officieel, maar kilometers zijn kilometers, hindernissen zijn hindernissen en een DA zal de dieren vast niet anders beoordelen. daarnaast is het bij onofficiele wedstrijden ook nog eens zo dat alles altijd in 1 dag wordt gepropt. de pony's hebben zo veel minder tijd voor herstel dan bij de meerdaagse wedstrijden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:56

Ken ook mensen die een dijk van een dressuur neerzetten werkelijk om van te kwijlen, hoop dat dochter het ooit zo kan..
Maar....niet marathon kunnen rijden en dus laatste worden, zo jammer

Je hebt ook off 1daagse wedstrijden hoor ;) en ik zie 4spannen paard tegenwoordig kortere lijnen nemen dan de 4 span pony's dus het is meer aan de stuurmanskunsten van de rijder dan grote/kleine paarden

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 16:10

Echwel schreef:
Ken ook mensen die een dijk van een dressuur neerzetten werkelijk om van te kwijlen, hoop dat dochter het ooit zo kan..
Maar....niet marathon kunnen rijden en dus laatste worden, zo jammer

Je hebt ook off 1daagse wedstrijden hoor ;) en ik zie 4spannen paard tegenwoordig kortere lijnen nemen dan de 4 span pony's dus het is meer aan de stuurmanskunsten van de rijder dan grote/kleine paarden

dat is mij bekend ;) vandaar dat er staat:
Citaat:
daarnaast is het bij onofficiele wedstrijden ook nog eens zo dat alles altijd in 1 dag wordt gepropt

korte lijnen rijden heeft zeker te maken met stuurmanskunst. een goeie paardenmenner, zal dit niet uit de weg gaan. maar voor veel paarden-aanspanningen is het onmogelijk om bijvoorbeeld na poort A het spul haaks om te gooien IN de hindernis en via de achterkant van poort A richting B te gaan, in plaats van om de hindernis een te rijden. ookal is je rijkunst dan zo perfect, je lengte tot aan het draaipunt (krans-as ed.), blijft het zelfde.

volgens mij dwalen we een beetje van het onderwerp af ;)