[AR] Welk beslag voor mennen met Shetlander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xElienx

Re: Welk beslag voor mennen met Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:24

wat bedoel je met widiapuntjes?

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:39

Dat wordt xtra in de hoef/ijzer verankerd, zodat de ijzers niet zo hard slijten, 1 van de pony's loopt ze wat schever af, zonder dat is ze met 6 weken al 1 van haar ijzers kwijt, met blijven ze beter en langer zitten.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:15

heb je er misschien een plaatje van?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:20

Mijn pony heeft ook keiharde hoeven door over straat te wandelen en toch ook wel asfalt op te zoeken. Ik denk dat mijn smid gaat huilen als ik hem vraag om mijn pony op ijzers te zetten, niet het fijnste werkje.
Mijn pony loopt nu een maand of 4 voor de sulky, óók op asfalt en zn hoeven houden het zéér goed. Hij wordt maar 1 of 2x per jaar bekapt (jaarling moet elke 8 weken dus smid controleert wel altijd Lachen ) Verder is er gewoon een mooie balans, ik kan een weekje iets meer op asfalt rijden en de week erna iets minder en je ziet niks meer.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 09:17

xElienx schreef:
heb je er misschien een plaatje van?

Nee, sorry, maar vraag het gewoon je hoefsmid, het is niks bijzonders, hij kwam er zelf mee aan om het zo te doen.

Een hoefsmid die gaat huilen als hij shetten moet beslaan, moet maar ander werk zoeken,hoort bij het vak, anders moet je jezelf geen hoefsmid noemen.....
Hier in de buurt zijn er een aantal, de 1 doet veel trekpaarden met een travaille, de ander doet weer meer het kleine spul, zijn allemaal boterhammen hoor, betaal voor die kleintjes ook geen klein prijsje.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 09:38

Widiapuntjes zijn in de tak van een klein puntje widia. Dit is een harder metaal en slijt daardoor veel minder snel. Doordat de puntje een heel klein beetje uitsteken vergeleken met het ijzer, glijden de pony's eerst over het puntje. Doordat dit glijden dan op het widiapuntje is, wat nauwelijks slijt, spaar je dus je ijzers. Bij stiften zie je het ook. Dan is het puntje van de stift van widia. Zoals je hier een beetje kunt zien: http://www.paardendrogist.nl/data/produ ... -klein.jpg

Nadeel van widiapuntjes is weer dat ze de glijbeweging van het paard wat tegenwerken, waardoor er problemen kunnen ontstaan.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 09:40

ohw zo. nu begrijp ik het Lachen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 08:37

een goede hoefsmid voor kleintjes vinden is echt een ramp hoor.
Ik rijd 100 km om ze bij een goede en ervaren smid te laten beslaan. Even afkloppen: die ijzers blijven dan wel ook lange tijd zitten... Eerder kwam een smid met tegenzin en dezelfde week was alweer een ijzer af. Dus een goede smid is ook goud waard.

Het is idd afhankelijk van de hoefslijtage of je er wel of geen nodig hebt. Ik heb ze alleen bij pony's die min. 3 keer per week op het harde lopen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 11:21

@ xElienx: Dit is weliswaar een Cytek-ijzer, maar hier zie je goed (rode pijl) twee widea-puntjes. Deze zitten bij dit ijzer voorin geplaatst, maar ze kunnen op elk deel van het ijzer worden bevestigd.

Afbeelding

(Foto: http://www.hoofcare.nl)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:13

ik rij met mijn kruising shet gewoon op de weg, af en toe eens in de wei maar toch voornamelijk op het harde. zij heeft goede gezonde voeten en het slijten gaat keurig op met de aangroei. zij heeft dus ook geen ijzers nodig.

ik zou gewoon beginnen zonder, je kunt altijd overgaan tot beslaan als het slijten te hard gaat. neem er ook de tijd voor, de hoeven moeten de kans hebben het aangroeien aan te passen aan het hardere slijten. ga dus niet ineens heel veel de weg op maar bouw dat op.

overigens kan je blootsvoets prima op het harde draven, dit is alleen maar goed voor de pezen. met ijzers is de schokdemping zelfs minder dan op blote voeten dus daarin verdient de blote voet toch wel de voorkeur, ook al zijn de verschillen minimaal.