Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
suleilitha schreef:Een half cheek is geen menbit maar een rijbit. Ik zou zeggen verdiep je eens in de inwerking en verschillende types van bitten.
En inderdaad, als je een liverpooltje in de bovenste sleuven zet heb je weinig hefboomwerking maar de werking is dan hetzelfde als met een B stangetje.
IvysToeter schreef:wat is het effect van een 4 rings trens dan? en die zijn ook niet overal te krijgen toch?
stef schreef:Ik rij hon met een liverpool met lichte tongboog omdat ze daar super licht op te rijden is. Met een trensje zou ik gaar ook prima kunnen rijden, maar moet ik er net ff wat meer aan sleutelen zeg maar
stef schreef:ik vraag me wel af: If it ain't broke, don't fix it.
Je pony's zijn gewend aan hun trensen, je begint (neem ik aan) straks toch in de bak.
áls ze echt gaan gaan ze toch wel, liverpool of geen liverpool, check of geen check.
Ik rij hon met een liverpool met lichte tongboog omdat ze daar super licht op te rijden is. Met een trensje zou ik gaar ook prima kunnen rijden, maar moet ik er net ff wat meer aan sleutelen zeg maar
stef schreef:voel me niet schuldig, tis gewoon een zwaarder bit, heel simpel. Voorheen reed ik met een bokkebitje, maar daar loopt ze buiten leuk op, maar qua dressuurmatige training is het m gewoon niet.
Rij trouwens zoals eerder gezegt half cheek.
Feit blijft echter dat áls ze echt gaan, er gewoon geen houden aan is, ongeacht wat er wel of niet in hangt
stef schreef:Feit blijft echter dat áls ze echt gaan, er gewoon geen houden aan is, ongeacht wat er wel of niet in hangt

Sjonniej schreef:stef schreef:Feit blijft echter dat áls ze echt gaan, er gewoon geen houden aan is, ongeacht wat er wel of niet in hangt
Als ze al aan het rennen zijn, dan is er inderdaad geen houden meer aan, dat ben ik met je eens. Maar ze beginnen ook een keer met rennen, en er zijn maar weinig paarden die zonder enig voorteken ineens helemaal van de buitenwereld zijn afgesloten. In die eerste paar tellen dat hij nog wel op de wereld is en dus wel schrikt, maar niet op hol is. In die paar tellen heb je met een stang net even wat meer te zeggen, heb je net even wat meer overmacht om hem met 4 benen op de wereld te houden en dus te voorkomen dat hij zich gaat afsluiten van jou hulpen.
Nu moet je me toch eens gaan uitleggen hoe dat met die cheeks allemaal werkt, want nu ben ik die hele draad daarvan kwijt.
stef schreef:Ik denk dat ze aan de brug bedoeld, het stukje stang tussen het mondstuk en de bril.elien, zoals ik eerder zeg kan je een liverpool half cheek zetten, dan zet je hem dus ín de ring (niet aan de ring)