Afwisseling van lange afstanden en intervaltraining, noem maar op.
Ze kunnen veel hebben die shetties!
succes! Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
succes! Echwel schreef:Sorry dat ik het zeg, maar als ik jou zie denk ik dat je een heel kleine man moet hebben om samen met hem en wagen 200kg te wegen
De wagen alleen al weegt 100kg zo te zien aan al het staal
Nou jij bent(net als ik hoor) ook geen Twiggy dus reken maar uit
Sjonniej schreef:Regeltjes zijn maar theorie. Je zult je pony aan moeten kijken hoe hij het doet. Zoals je zelf al zegt; de ene pony is oersterk, de ander is een slapjanus. Net zoals bij mensen is iedere pony verschillend. Daarom is het ook heel erg moeilijk om vanaf hier te zeggen wat je moet doen.
Wat Napie zegt, is een erg goede tip. Conditie opbouwen aan de longe. Dan kan je ook gemakkelijk stoppen als hij het zat is, als je met de wagen een rondje gaat en hij is het op 3 km van huis spuugzat heb je een probleem. Ik ben er voorstander van om te longeren met een dubbele longe, omdat je dan net zo kan inwerken als vanaf de wagen. Dit vergt alleen wel wat oefening en hulp bij de eerste keren. Als je dit niet kan en je hebt niet even snel iemand die het je kan leren, longeren met een bijzet/touwtje. Alleen maar longeren aan een longeerlijn en verder niet bijgezet, is niet veel anders dan uitlaten en daar train je dus ook niets mee. De longeerboeken van Lammert Haanstra zijn trouwens enorm duidelijk en leerzaam!!
Ga je trouwens niet te snel? Een week niets doen en dan een half uur rijden, is best veel als je pony geen goede basisconditie heeft. Conditie opbouwen is geen simpele taak en dit zal je echt voorzichtig moeten doen om hem niet te overvragen. Begin rustig met 15 minuten stappen, een week lang, je kunt eventueel na een paar keer wat arbeidsstap-middenstap oefenen. Begin daarna met 5 minuten stap, 5 minuten draf, 5 minuten stap. Daarna 10 minuten stap, 5 min draf, 5 min stap. En zo bouw je dat steeds heel voorzichtig uit.
Het beste is om om de 2-3 dagen een ritje te maken. En de tussenliggende dagen, lekker wat grondwerk te doen, te wandelen, poetsen.