[AR] Hoe zwaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hebrino

Re: Hoe zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:43

het is ook een kwestie van trainen he... in het begin bijv. een half uurtje en steeds verder uitbouwen (qua tijd en evt gewicht) laat je manneke er naast fietsen (of jijzelf, maakt niet uit) als je niet alleen wil gaan. Je zult merken dat als je dat steeds verder uitbouwt (naast andere trainingen zoals hierboven al genoemd zijn, evt als "rust"dag wandelingetje, is hij toch in beweging) zijn conditie maar ook uithoudingsvermogen steeds beter wordt!
Afwisseling van lange afstanden en intervaltraining, noem maar op.
Ze kunnen veel hebben die shetties! :) succes!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 15:02

Echwel schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar als ik jou zie denk ik dat je een heel kleine man moet hebben om samen met hem en wagen 200kg te wegen
De wagen alleen al weegt 100kg zo te zien aan al het staal
Nou jij bent(net als ik hoor ;) ) ook geen Twiggy dus reken maar uit

Nee ik ben idd geen twiggy helaas, maar ik denk dat het een fout is geweest, ik en mijn man wegen samen ongeveer 200 kilo, de kar geen idee, ik schatte hem zelf nu zo rond de 70/80 kilo, dus samen bijna 300 kilo.
Maar ik ga meestal alleen en de laatste tijd zo ook vandaag gaat er een 13 jarig meisje mee voor de gezelligheid.
Haar schat ik 40 kilo.
Vandaag leek het heel soepel te gaan.
We waren alleen wat langer weg dan gepland en voor morgen staat er een heerlijke wandeling op het programma.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:44

Regeltjes zijn maar theorie. Je zult je pony aan moeten kijken hoe hij het doet. Zoals je zelf al zegt; de ene pony is oersterk, de ander is een slapjanus. Net zoals bij mensen is iedere pony verschillend. Daarom is het ook heel erg moeilijk om vanaf hier te zeggen wat je moet doen.

Wat Napie zegt, is een erg goede tip. Conditie opbouwen aan de longe. Dan kan je ook gemakkelijk stoppen als hij het zat is, als je met de wagen een rondje gaat en hij is het op 3 km van huis spuugzat heb je een probleem. Ik ben er voorstander van om te longeren met een dubbele longe, omdat je dan net zo kan inwerken als vanaf de wagen. Dit vergt alleen wel wat oefening en hulp bij de eerste keren. Als je dit niet kan en je hebt niet even snel iemand die het je kan leren, longeren met een bijzet/touwtje. Alleen maar longeren aan een longeerlijn en verder niet bijgezet, is niet veel anders dan uitlaten en daar train je dus ook niets mee. De longeerboeken van Lammert Haanstra zijn trouwens enorm duidelijk en leerzaam!!

Ga je trouwens niet te snel? Een week niets doen en dan een half uur rijden, is best veel als je pony geen goede basisconditie heeft. Conditie opbouwen is geen simpele taak en dit zal je echt voorzichtig moeten doen om hem niet te overvragen. Begin rustig met 15 minuten stappen, een week lang, je kunt eventueel na een paar keer wat arbeidsstap-middenstap oefenen. Begin daarna met 5 minuten stap, 5 minuten draf, 5 minuten stap. Daarna 10 minuten stap, 5 min draf, 5 min stap. En zo bouw je dat steeds heel voorzichtig uit.
Het beste is om om de 2-3 dagen een ritje te maken. En de tussenliggende dagen, lekker wat grondwerk te doen, te wandelen, poetsen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 09:36

Bedankt voor je advies.

Ik heb alles voor de dubbellonge want mijn rijpony heb ik ook altijd aan de dubbellonge gewerkt.
Ook het boekje van lamert haanstra heb ik en nigito wordt dus vaker aan de dubbellonge gewerkt.
Dus dat kan die wel, nou moet ik wel bekennen dat de laatste tijd door sneeuw en harde bodem alles wat stil heeft gelegen.
Dit ga ik nu weer wat meer oppakken.
Het is ook nooit de bedoeling dat we uren met hem gaan rijden, gewoon wekelijks een klein rondje.
En als ik echt zie dat het niet gaat dan stop ik ermee en als ik dat onderweg met de kar merk dan loop ik ernaast.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:00

Probeer dat te voorkomen! Als hij aangeeft moet te zijn, ben je dus te ver gegaan. Je moet daar echt heel erg mee oppassen! Als hij namelijk 9van de 10 keer doodop is als hij terugkomt, zal hij geen plezier meer hebben in het mennen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 10:13

Daar heb je gelijk in en dat wil ik niet.
Ik ga mijn best doen, bedankt voor de info.

ilovehorsesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:44

Even offtopic; Leuke shet wel! :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 20:39

ilovehorsesx schreef:
Even offtopic; Leuke shet wel! :D

Dank je

DRSun_NDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:12

Het is zo dat een pony's 3 keer zijn eigen gewicht mag trekken , dat zou dus ongeveer 400 kg zijn.. natuurlijk is dat wel erg veel.. maar wij rijden met welsh pony's van 1.10 m en de enkelspan wagen van ons is 110 kg , met 2 mensen erbij is dan dus 275 kg.. 200 kg kan een shetlander in pricipe makkelijk aan hoor. ;)

DRSun_NDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:17

Sjonniej schreef:
Regeltjes zijn maar theorie. Je zult je pony aan moeten kijken hoe hij het doet. Zoals je zelf al zegt; de ene pony is oersterk, de ander is een slapjanus. Net zoals bij mensen is iedere pony verschillend. Daarom is het ook heel erg moeilijk om vanaf hier te zeggen wat je moet doen.

Wat Napie zegt, is een erg goede tip. Conditie opbouwen aan de longe. Dan kan je ook gemakkelijk stoppen als hij het zat is, als je met de wagen een rondje gaat en hij is het op 3 km van huis spuugzat heb je een probleem. Ik ben er voorstander van om te longeren met een dubbele longe, omdat je dan net zo kan inwerken als vanaf de wagen. Dit vergt alleen wel wat oefening en hulp bij de eerste keren. Als je dit niet kan en je hebt niet even snel iemand die het je kan leren, longeren met een bijzet/touwtje. Alleen maar longeren aan een longeerlijn en verder niet bijgezet, is niet veel anders dan uitlaten en daar train je dus ook niets mee. De longeerboeken van Lammert Haanstra zijn trouwens enorm duidelijk en leerzaam!!

Ga je trouwens niet te snel? Een week niets doen en dan een half uur rijden, is best veel als je pony geen goede basisconditie heeft. Conditie opbouwen is geen simpele taak en dit zal je echt voorzichtig moeten doen om hem niet te overvragen. Begin rustig met 15 minuten stappen, een week lang, je kunt eventueel na een paar keer wat arbeidsstap-middenstap oefenen. Begin daarna met 5 minuten stap, 5 minuten draf, 5 minuten stap. Daarna 10 minuten stap, 5 min draf, 5 min stap. En zo bouw je dat steeds heel voorzichtig uit.
Het beste is om om de 2-3 dagen een ritje te maken. En de tussenliggende dagen, lekker wat grondwerk te doen, te wandelen, poetsen.

shetlanders zijn oerpony's , of te wel heel sterk en die kunnen er heel goed tegen om niet iedere dag getraind te worden en dan lang te lopen.. bij hebben zelf een vierspan shets gehad en dus moesten we met zn 2e 8 paarden trainen (4-span + reserve , 2-span en een wedstrijdpony) dat was best druk en de shets liepen 2 x per week waarvan 1x een buitenrit van 2 uur .. hebben ze geen problemen mee hoor. het zijn geen mietjes .. :D