[AR] Is mijn shet goed ingespannen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chuleta

Re: Is mijn shet goed ingespannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 10:10

crossmonster schreef:
Zitten er geen zeer ervaren menners op bokt die in zijn voor een weekendje spanje Haha!

TS het is erg moeilijk om alles via internet te leren.
Misschien kun je een week vakantie aanbieden aan mensen die je hiermee komen helpen?

LOL Die is goed!
Nou ik heb er op zich zeker niks op tegen hehe, maar laten we nog maar even zo verder doen Lachen

Héél erg bedankt voor alle tips en raad. Ik heb er zeker wat aan hoor.
'k Heb niet gereageerd omdat ik net op familiebezoek was in koude Belgenland en ik ben meer dan blij weer hier te zijn (´t was aan't vriezen daar brrr)

Maar dus:
Bedankt voor alle reacties. Later laat ik nog weten hoe het gaat na al die aanpassingen.

Groetjes!

bettepet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:17

Ik ben het met napie eens, rij zelf ook regelmatig met shetlanders voor de sulky en tuig ziet er verder prima uit.
Als je stophaken plaatst zodat de lichtogen niet meer naar achteren schuiven, kruipen die niet meer naar achteren, komen de strengen niet meer zo slap te hangen en ontstaan er ook minder gevaarlijke situaties. Als je dan stophaken hebt geplaatst, kun je de buitensingel een slag door de stophaak heen doen en dan vastmaken, dan neemt de kans op het kiepen van je sulky af.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:24

misschien ook nog streng ophouders en ik zou zelf met een kleine liverpool stang rijden i.p.v. met een trens, we hebben een keer een kleine welsh aan de kletter gehad met een trens en dan is er dus echt geen stoppen aan, die hebben we uiteindelijk in een hek moeten parkeren! dus echt een stangetje met kinketting voor het geval dat!

Ik heb ook het idee dat het borsttuig net te hog hangt hoor, die moet op het boeggewricht zitten, nu zit ie op de luchtpijp volgens mij, en de shet mag verder van de wagen af!!

Chuleta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 15:04

Hey,

We hebben al enkele aanpassingen doorgevoerd, en het gaat al veel beter.

Ik heb zelf ook de indruk dat het borsttuig iets lager mag, maar 1 gaatje naar beneden is toch veel op zo'n mini-lijfje van een shet.

De buitensingel hebben we strakker gemaakt en de lichtogen lager gehangen.

We hebben alle posities van het lamoen uitgeprobeerd en dit is tóch de goeie hoor, anders gaat het karretjes sterk hellen.

We doen nog effe gewoon met dat trensje verder, het past echt wel en we rijden enkel het blokje om in draf en stap.
Ze (de shet) is ook heel 'cool' ; ze schrikt nergens van (honden, brommers, vuilniswagens,...).

Na veel googlen: Wat zijn stophaken? Hoe zien ze eruit? Wat doen ze?

Voorkomen stophaken dat het lamoen vooraan uit de lichtogen kan schieten? Want ik durf de shet niet verder naar voor te spannen omdat ik vrees dat het lamoen er dan in een bocht wel eens zou kunnen uitvliegen...

De strengen zijn bijna nooit strak, alleen als we lichte hellingen bergop nemen. Is dat normaal?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:26

Stophaken voorkomen dat de bomen naar voren kunnen schuiven zadat de kar op de hakken kan komen. Dit doet de broek ook maar het is gewoon een extra veiligheid.
Dat het lamoen niet uit de lichtogen kan schieten vorkom je inderdaad door de strengen goed op maat te hebben.

Dat de strengen bijna nooit strak staan komt denk ik omdat het een heel licht karretje is.
Een andere reden had kunnen zijn dat het met de lichtogen trekt maar jouw lamoen is niet uitgebogen maar is een rechte buis die door de lichtogen loopt dus daaraan trekken is niet mogelijk.
Waarschijnlijk trekt het de kar al ongeveer op de leidseldruk.

Chuleta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 14:24

Bedankt, BlackDevils.
Heb je misschien een (link naar een) foto waarop ik stophaken kan zien? Moet je ze lassen of is het plastic of rubber ofzo?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:11

Afbeelding
Alstu...
Je moet er gewoon een hoekje aanlassen.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:50

De sulky wordt aan de strengen getrokken , dus is wel handig als deze tijdens het rijden strak staan. Kan zijn dat als de stophaken erop gelast zijn, de strengen wel strak staan. Misschien schuift het geheel wat als de pony loopt , en trekt de pony de sulky op zijn schofttuig?
Verder is veiliger voor kind om niet alleen op de sulky te zitten
, als het fout gaat......

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:02

Kan me iets bij voorstellen dat je strengen af en toe wat slapjes staan, mijn sulky is ook met één pink te trekken over de weg. Door de lichte druk op de lichtogen wordt hij dan getrokken vermoed ik..

Ziet er verder goed uit, enkele aanpassingen doen wonderen!

Chuleta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 20:55

ceesje schreef:
Verder is veiliger voor kind om niet alleen op de sulky te zitten
, als het fout gaat......

Volledig akkoord hoor. Dat was ook enkel voor de foto, de kids mogen alleen als passagier mee voorlopig.