[AR] Je paard voorbereiden op aangespannnen rijden.. tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elske_D

Re: Je paard voorbereiden op aangespannnen rijden.. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:59

Klinkt didactisch heel verantwoord...

En ' t gaat bij jullie dan ook altijd goed [VVDD] gebroken

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:47

Ik stel voor dat we je naam op het lijstje met mensen zetten; Hiervan verwachten wij geen topics die de woorden; "fout gegaan", "ongeluk" of "wat nu??" bevatten.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:55

Elske_D schreef:

Nagelbijten / Gniffelen

Ze heeft inderdaad een erg simpele voorstelling van zaken en heel soms is het ook zo makkelijk.
Maar als je je paard onder het zadel niet kan houden is het jammer voor jou dat je nu een gebroken sleutelbeen hebt maar met een kar er achter was het waarschijnlijk nog iets slechter afgelopen... Ach gut

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:06

Welnee BD in 3 tellen klaar en gedaan is het..
Vraag me nu af waarom ik de moeite neem om het goed te laten doen

Mexicolindo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:35

Ik krijg een beetje de rillingen als ik deze reacties allemaal lees.
Ik probeer zelf ook nog wat op te steken op Bokt en meerdere mensen met mij.

Ik moet zeggen dat tussen menles en een paard aangespannen beleren een heel groot verschil zit.

Ook al kan je mennen, dan hoeft dit nog geen garantie te zijn dat je je paard netjes beleerd. Een paard aangespannen beleren, leer je niet met menles, dit leer je door het zelf te doen (met een ervaren iemand naast je)
Ieder paard is anders namelijk. En het ene paard zal het sneller oppakken of moedwilliger zijn dan de ander. Het is aan jezelf om dit aan te voelen.

Actie = reactie Geeft dit niet het gewenste resultaat, dan zul je wat anders moeten proberen. En dit betekent niet altijd volgens het boekje.

Mensen als Monty Roberts, Annemarie v/d Toorn, Pat Parelli hebben hun eigen manieren ontwikkelt. Allen op een voor hun verantwoorde en veilige manier.
Als meer mensen eens wat vaker naar hun paard luisteren en niet altijd problemen bij anderen neer leggen, dan bereik je veel meer.

Dus doe allen je voordeel hier mee.

Vlinderx: Veel succes en plezier met je paard. Zorg dat je duidelijk bent naar je paard, gebruik korte, duidelijke stemhulpen. Probeer rustig aan een stapje verder te gaan door bijvoorbeeld achter hem te lopen, in het donker met oogkleppen te lopen en ter zijner tijds eens iets op sleeptouw te nemen en neem eens iets mee wat flink rammelt. Zorg ervoor dat je zijn vertrouwen wint bij alle oefeningen, pas van daaruit kan je weer een stapje verder werken.
Als je een ervaren iemand bij je hebt moet het helemaal goed komen!

Roomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:38

we willen kijken of de merrie van mn oom ook voor de kar kan,
laatst zo'n tuig opgehad om te kijken hoe ze daar op reageerde, ze kende het al, en ze liep er ook gewoon mee.. dus waarschijnlijk heeft ze al eerder voor de kar gelopen..nu nog kijken of we een kar kunnen vinden voor haar =D en dan kan ik zelf ook proberen om te mennen
maar alles langzaam opbouwen, aan dingen laten wennen, en dan komt het er vanzelf wel van Haha!

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:37

Roomz schreef:
ze kende het al, en ze liep er ook gewoon mee.. dus waarschijnlijk heeft ze al eerder voor de kar gelopen..

Kijk maar uit hoor, kan ook zijn dat je paard gewoon heel braaf reageerde op het tuig, dat zegt nog niks over haar ' koets' ervaring! Lachen

Roomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:18

Elske_D schreef:
Roomz schreef:
ze kende het al, en ze liep er ook gewoon mee.. dus waarschijnlijk heeft ze al eerder voor de kar gelopen..

Kijk maar uit hoor, kan ook zijn dat je paard gewoon heel braaf reageerde op het tuig, dat zegt nog niks over haar ' koets' ervaring! Lachen

we gaan rustig kijken hoe ze op de kar reageerd, en dan langzaam kijken of ze het gewend is en al eens eerder heeft gedaan, of dat we haar het gaan leren

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 14:09

Roomz schreef:
we gaan rustig kijken hoe ze op de kar reageerd, en dan langzaam kijken of ze het gewend is en al eens eerder heeft gedaan, of dat we haar het gaan leren

Door haar naar de kar te laten kijken? Haha! Zet er dan eerst een trekkerband ofzo achter, maar niet gelijk een kar! Dat ze goed reageert op een tuig zegt in mijn ogen niks, een paard kan ook rustig reageren als ze voor het eerst een zadel op krijgen, maar dat zegt niets over de reactie met een ruiter erop!

Roomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:09

@zorro, nee dat is zo, maar eerst ook zoals je al zei een trekkerband erachter...

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:07

Vlinderx: Gewoon even reageren op je vraag, en niet op de discussie eromheen.

Wij zitten in hetzelfde stadium: lange lijnen, oefentuig, er een bandje achter hangen. Wij doen veel stuuroefeningen door met balkjes een zigzag- of u-vorm te leggen en daar doorheen te sturen. Kan in stap en draf. Goeie oefening zowel voor jezelf als voor je paard, je raakt zo beter op elkaar ingespeeld. Je kunt ook nauwe doorgangen maken m.b.v. bv hindernissen en uiteindelijk zo een heel oefenparcours bouwen.

sharenanero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:18

Elske_D schreef:

daar kon ik nix aan doen en dat was ook met een ander paard, nero is een stuk relaxter en ik heb hulp van een ervaren iemand gehad,
ik vertel het missch wat simpel maar we deden heel rustig aan met nero,
ik ben niet zo gestoord dat ik zelf maar wat ga proberen in mijn eentje.

Kimm179

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:39

Ik wil m'n welsh ponyvoor de kar gaan beleren. Hij is nu 3 jaar en hij is alleen bekend met het longerwerk. Ik heb er nog nooit op gezeten. Nou hoor ik hele verschillende verhalen over het beleren voor de kar. De één zegt dat het beter is om je pony eerst onder het zadel te hebben en de ander zegt weer dat 't beter is om je pony eerst te beleren voor de kar.

Wat vinden jullie? Hebben jullie ervaringen?