[VD] ontzettend grote ergernis van mij

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:31

Ik ben het met de meeste van jullie wel eens. Vrijheidsdressuur is iets waarvan je wel enige kennis moet hebben van de basis voordat je ermee begint.......maar geldt dat niet voor alle takken van de paardensport??

Door enthousiaste verhalen van velen op het fjordenforum van Debora en hier op bokt, ben ik pas begonnen met vrijheidsdressuur met mijn shetlander. Ik heb dit nooit eerder gedaan, in jullie ogen zou ik dan dus misschien gevaarlijk bezig zijn.....ik denk het niet.

De shetlander (Willem) heb ik al negen jaar. Ik ken hem door en door en vertrouw hem, ik ben ervan overtuigd dat hij mij ook vertrouwd. Dat lijkt mij een ideale basis voor de vrijheidsdressuur.

Ik ben niet begonnen om hem gelijk van allerlei oefeningen te leren. Ik heb op aanraden van een topic hier op bokt het boek Nathalie Penquitt's Paardenschool gekocht. Hierin staan een aantal basisoefeningen van waaruit je steeds verder kan gaan.

Ben nu al een tijdje bezig, en naar mijn menig gaat het al heel goed. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het ook anders kan. Het zou toch jammer zijn als ik een keer tegen een "probleempje" aanloop, dat niemand mij wil helpen omdat ik geen ervaring heb met vrijheidsdressuur. Je moet ervaring eens voor de eerste keer opdoen.

Dus niet iedereen die geen ervaring heeft met vrijheidsdressuur heeft is per definitie onverantwoordelijk bezig!!!! Haha!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:33

Tsja... Ik heb op internet gelezen over clickertraining, heb er vervolgens een boek bij gekocht en ben toen gewoon zel gaan proberen met Amadeus. Heb het niet zo vaak gedaan, aangezien ik het niet veel nut vond hebben toen ik eenmaal had besloten om te stoppen. Maar 'touch" zat er helemaal in en we waren bezig met staan, kom, volg en dat soort dingen...
De eigenaresse was al eens bezig geweest met buiging en spaanse pas dus ook daar heb ik mee verder gewerkt (in stal/bak) en dat zonder begeleiding, want die is hier niet te vinden, en ik heb het geld er niet voor over om met een verzorgpaard er les ofzo voor te nemen.
ALs ik ergens niet uit kwam heb ik het hier neergezet en ik heb goed het boek en de internetsites erbij gehouden.
maakt dit mij nou slecht?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 18:26

Nee, dat maakt jullie (jacksel en saar) niet slecht. Ik heb het over andere dingen. Ik denk met name wel de jongere onder ons. Die zien of horen wat, en gaan gelijk maar proberen zonder na te denken waar ze eigenlijk mee bezig zijn.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 19:56

Ik vind het belachelijk dat sommige mensen geen tips willen geven en dan vervolgens zitten te miepen op andere dat ze maar wat aanrommelen.
Ik vind dat je dan juist tips moet geven om te voorkomen dat mensen dingen doen zonder dat ze weten waar ze mee bezig zijn.
Zo heb ik tips gevraagd aan Dagami en zij aan mij, en zo help je elkaar.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 21:24

idd het is een beetje flauw als ik eerlijk mag zijn, om geen tips te geven.
Maar ja dat is ieder zen eigen probleem.
Ik bedoel ik had ook nog nooit van vrijheidsdressuur gehoort.
Ik was ook niet van plan om te gaan aanmodderen.
Maar ik leer veel van het internet en boeken.
En er zijn hier weinig mensen bij ons in de buurt die ooit van vrijheidsdressuur hebben gehoort Haha!.
Maar je leert idd van je fouten.
Maar oke om je pony op het beton een buiging te laten doen Frusty niet echt slim.....
Ik doe niks met mijn mini shetje omdat je er niet op kan rijden , dus begin je met vrijheidsdressuur iets nieuws, ik zou dit zobyzo niet gaan doen bij mijn hengst, omdat die het misschien tegen mij zou gaan gebruiken, dat is altijd even nadenken voordat je iets gaat proberen
Mijn pony vind het erg leuk, ookal lukken sommige dingen niet, dan moet je dat opbouwen en bij elk stukje belonen *LOL*
Niet gelijk het wil niet , help mijn pony maakt geen buiging.
Eerst de basis van de vrijheidsdressuur eens aanleren,daarna een stapje verder gaan.

Gr priscilla

littleroosie

Berichten: 6077
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:44

Ik kan eerlijk gezegt heel goed begrijpen waarom sommigen geen tips willen geven of hoe ze het hun pony aan leren.
Tot een jaar, anderhalf jaar terug, stonden we met volle verbazing naar foto's van Honey te kijken die een buiging deed. En dit ging verder en verder tot dat ze kon liggen, spaanse pas en natuurlijk nog meer. Dit heeft Stef natuurlijk heel veel tijd en moeite gekost en was er trots op dat haar meis dit kon. En nu, nu probeert iedereen het met hun paard en is er voor mensen zoals Stef de lol er een beetje af omdat het niet meer echt bijzonder is. Heb ik gelijk of niet, dan moet je het zeggen.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:48

Het is prachtig dat iemand dat kan. ik neem mijn cap er voor af! Het is wel frustrerend voor mensen ook graag zouden doen, maar die dat niet lukt zonder hulp wanneer ze dan ook geen begeleiding kunnen krijgen, of als die te duur is... (vergelijkbaar met Parelli enz.)
Dus daar wringt de schoen; wel willen, niet kunnen, geen hulp, wel willen enz.,

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:55

Ik denk dat je juist wel tips moet gaan geven. Je wilt toch niet dat ze zonder "deskundig" advies aan de gang gaan??? Waarom dan wel die tips achterwege laten.
Vind het een beetje tegenstrijdig als je het mij vraagd.

littleroosie

Berichten: 6077
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 23:09

Je hebt wel gelijk. Maar Stef die heeft zover ik weet het ook allemaal uit boeken gehaalt. En er zijn zeker goeie boeken om het te leren. Maar ik wilde alleen maar met het vorige berichtje zeggen dat ik het best wel kan begrijpen waarom Stef, Debo soms niet willen vertellen hoe ze het hun ponys leren. En dat sommige mensen dan 'beledigt' zijn als hun het niet willen vertellen.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 23:21

Citaat:
Tot een jaar, anderhalf jaar terug, stonden we met volle verbazing naar foto's van Honey te kijken die een buiging deed. En dit ging verder en verder tot dat ze kon liggen, spaanse pas en natuurlijk nog meer. Dit heeft Stef natuurlijk heel veel tijd en moeite gekost en was er trots op dat haar meis dit kon. En nu, nu probeert iedereen het met hun paard en is er voor mensen zoals Stef de lol er een beetje af omdat het niet meer echt bijzonder is. Heb ik gelijk of niet, dan moet je het zeggen.


Kan ik me wel iets bij voorstellen. Ik ben zelf al zo'n 5 jaar met vrijheidsdressuur bezig en toen ik begon hadden er nog maar weinig mensen van gehoord. Het was toen dus erg apart en opzienbarend. Nu hoor en zie je het veel meer en kijkt niet iedereen er meer van op. Hoewel in mijn omgeving (platteland) ik geloof ik de enige ben die dat doet. Vriendinnen zien het en willen het ook en beginnen dan met leren buigen (en ik help ze daar ook mee). Maar meestal duurt het ze te lang en stoppen ze er weer mee, ze willen liever rijden Knipoog
Al met al denk ik dat de échte liefhebbers doorgaan en de kunstjes perfectioneren en dus écht iets te laten zien en te melden hebben. De rest doet een poging en haakt vanzelf af. Van écht mooi en goed vrijheidsdressuur vallen nog steeds vaak alle monden open Haha!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 23:48

littleroosie schreef:
Ik kan eerlijk gezegt heel goed begrijpen waarom sommigen geen tips willen geven of hoe ze het hun pony aan leren.
Tot een jaar, anderhalf jaar terug, stonden we met volle verbazing naar foto's van Honey te kijken die een buiging deed. En dit ging verder en verder tot dat ze kon liggen, spaanse pas en natuurlijk nog meer. Dit heeft Stef natuurlijk heel veel tijd en moeite gekost en was er trots op dat haar meis dit kon. En nu, nu probeert iedereen het met hun paard en is er voor mensen zoals Stef de lol er een beetje af omdat het niet meer echt bijzonder is. Heb ik gelijk of niet, dan moet je het zeggen.


Maar het is niet zo dat sommige met VD zijn begonnen omdat Stef ermee bezig was toevallig. Helemaal niet zo, eerlijk gezegd wist ik geneens dat Stef ermee bezig was, totdat ze foto`s van steigerende Jamaica neer had gezet.
Ik ben er mee begonnen door bokt, maar ik had daarvoor boeken gelezen, shows gezien etc. Ik ging de buiging toen proberen bij Odin en ze pakte het heel snel op, dat is verder gegaan en ze kan nu heel veel. Het is ontzettend leuk om te doen en me paard vind het ook leuk. Ik vind het ook heel leuk dat andere ermee bezig zijn. Beter dan dat iedereen Anky probeert na te doen toch? Ik ben het er wel mee eens dat het niet meer zo speciaal is, maar dat heb je al snel.
Met rijden is het nu ook niet meer zo speciaal om te zien dat een paard aan de teugel loopt, terwijl dat in het begin wel zo was (stom voorbeeld, maar toch Haha!)

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 09:27

Het is toch juist leuk om kennis over te dragen en mensen te helpen bij hun problemen? Waarom zijn er anders zoveel mensen die een cursus bij de Orun gaan volgen, om te leren lesgeven. Knipoog

Ik denk niet dat vrijheidsdressuur minder speciaal wordt, omdat meer mensen het gaan doen. Er zijn vast een heleboel mensen die heel enthousiast beginnen en er dan achterkomen dat het soms toch best moeilijk is. Die stoppen er vanzelf weer mee. De echte enthousiastelingen zetten door. In mijn omgeving ken ik overigens helemaal niemand die met vrijheidsdressuur bezig is.

Volgens mij blijft vrijheidsdressuur toch wel bijzonder, hoeveel mensen er ook mee bezig zijn! Vooral omdat het gebasseerd is op het vertrouwen dat jij en je paard in elkaar (moeten) hebben. Haha!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:07

Ik begrijp best wat Stef bedoelt en dat het echt niet tegen iedereen bedoelt is.
Ik ben het er dan ook helemaal mee eens want het is gevaarlijk en meestal ook niet echt paardvriendelijk hoe sommige mensen dingen gaan aanpakken. Let wel, sommige mensen!
En dat je vervolgens geen advies meer wilt geven, nou dat doe ik dus vaak ook niet (dan heb ik het over nh niet over vd want daar kan ik vrij weinig advies over geven Haha! ) Gewoon omdat je bang bent dat het verkeerd begrepen en gebruikt wordt door sommige lezers en dat is zonde! Voor ik aan iets nieuws begin ga ik me daarover inlezen, er les in nemen of materiaal kopen. En nee, inlezen is niet duur... bijna alle boeken staan in de bieb (over vd gesproken...)
Dat mensen zomaar join-ups gaan uitvoeren ed, daar krijg ik echt de rillingen van ja...
Daarom kan ik het heel goed begrijpen maar daar in tegen vind ik het ook jammer dat UZ altijd op zo'n laag niveau blijft hangen, vnl wat betreft NH en VD dan. Er wordt weinig nuttige info uitgewisseld op een hoger niveau om het zo maar even te zeggen. Terwijl er volgens mij genoeg mensen met niveau zitten. Daar kunnen anderen ook van leren. En ja, klungels, of 'gunsils' zoals Parelli ze noemt blijf je helaas altijd houden.

Lielle

Berichten: 66272
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:16

Ik vind het anderzijds wel wat arrogant om geen info te willen geven omdat dan 'iedereen het kan'. 10 jaar geleden reed ik Z dressuur wat toen toch minder vaak voorkwam, moet ik daarom nu geen dressuurtips geven (bv de afwisseling tijdens dressuurtraining vraag!) omdat het dan niet meer exclusief is? Ja, met sommige tips ben ik ook voorzichtig om ze aan iedereen aan te raden, maar ik vind deze houding weinig sympathiek.

thorreke

Berichten: 51
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:25

ik vind eigelijk dat iedereen gelijk heeft, ik snap dat mensen er niets over willen zeggen, maar ik snap ook de anderen die zeggen da ze het jammer vinden geen tips te krijgen van mensen die er al langer mee bezig zijn.

ik heb zelf het geluk om iemand te kennen die er al heel lang mee bezig is, en ik doe zelf al jaren vd, maar nooit zonder dat die persoon erbij is, omdat ik geen "domme" fouten wil maken

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:30

Lielle schreef:
Ik vind het anderzijds wel wat arrogant om geen info te willen geven omdat dan 'iedereen het kan'. 10 jaar geleden reed ik Z dressuur wat toen toch minder vaak voorkwam, moet ik daarom nu geen dressuurtips geven (bv de afwisseling tijdens dressuurtraining vraag!) omdat het dan niet meer exclusief is? Ja, met sommige tips ben ik ook voorzichtig om ze aan iedereen aan te raden, maar ik vind deze houding weinig sympathiek.


Hier ben ik het mee eens!

Het zou namelijk ook zo kunnen zijn dat er mensen gaan aanrommelen als ze geen tips krijgen, en juist dan gaat het fout.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-03 11:11

littleroosie schreef:
Ik kan eerlijk gezegt heel goed begrijpen waarom sommigen geen tips willen geven of hoe ze het hun pony aan leren.
Tot een jaar, anderhalf jaar terug, stonden we met volle verbazing naar foto's van Honey te kijken die een buiging deed. En dit ging verder en verder tot dat ze kon liggen, spaanse pas en natuurlijk nog meer. Dit heeft Stef natuurlijk heel veel tijd en moeite gekost en was er trots op dat haar meis dit kon. En nu, nu probeert iedereen het met hun paard en is er voor mensen zoals Stef de lol er een beetje af omdat het niet meer echt bijzonder is. Heb ik gelijk of niet, dan moet je het zeggen.


Amen...
Zowel Debo en ik zijn bezig met shows voor te bereiden. Wij willen ons (logisch denk ik) niet de kaas van het brood laten eten (zoals Debo gister via MSN tegen me zei Haha!)
Maar dit is absoluut niet het enige. Het is ontzettend moeilijk om uitleg te geven via internet.
Je kan wel zeggen, je houdt een snoepje onder zijn buik en dan buigt ie, maar er zit nog een traject vooraf. En wat als ie het niet doet? Ik kan via de PC niet zien waar het fout gaat.
Ik leer trouwens niet veel uit boeken. Ik heb paardenschool wel, en heb er wat puntjes uit gehaald, maar ik heb het nog nooit helemaal gelezen.
Ik heb zelf absoluut ook fouten gemaakt hoor, en waarschijnlijk maak ik die nog steeds. Maar ik laat ze niet op het harde buigen. Ik schiet niet in paniek als ze een bepaalde oefening na 1x niet doen.

Ik heb Honey idd liggen geleerd. Pas veeeeeeel later kwam ik er via een documantaire over stuntpaarden achter dat de manier waarop ik het haar geleerd had, de manier was waarop ze stuntpaarden leerden vallen (*grin* heb ik nu een stuntshet?? Haha!)

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:21

Dat is ook zo, het is heel moeilijk om mensen te helpen via het internet. Maar een tip om te voorkomen dat mensen stomme dingen gaan doen, kan nooit kwaad.

Ik snap ook best wel dat je je niet de kaas van het brood wil laten eten....goochelaars verklappen ook nooit hun trucs Knipoog

En over dat niet in paniek raken als het na een keer proberen niet lukt....ook dat geldt weer voor alle dingen die je met een paard doet. Je kunt een paard ook niet in een dag een mooie galopwissel laten maken, daar gaat ook een lange training aan vooraf.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:03

stef schreef:
Zowel Debo en ik zijn bezig met shows voor te bereiden. Wij willen ons (logisch denk ik) niet de kaas van het brood laten eten (zoals Debo gister via MSN tegen me zei Haha!)

Dus moet je vooral maar je mond houden waardoor er naar mijn mening JUIST ongelukken gebeuren.

Wees gewoon open en eerlijk, ik vind bovenstaande echt zo kortzichtg.
Gelukkig denken de meeste mensen er anders over, anders had de L dresuur voor mij gestaan voor Levenslang...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-03 12:11

Je kan het ook van de andere kant bekijken sjuimpje. Jaaaaren geleden had ik uitleg staan op mijn site over hoe je je paard laat liggen. Dit ging dus idd fout, en ik een boze mail van een moeder (meisje van 8 was het naar aanleiding van mijn uitleg met haar VZ pony gaan proberen, en was eronder gekomen)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:17

Dus dan alleen maar foto's plaatsen?
Ze gaan toch wel prutsen.....

Darom kan je juist beter wel een duidelijke uitleg geven en vooral tips bijv. mbt tot ondergrond of dat dit je altijd met een 18+ en moet zijn oid.
Wie zegt dat ze nav foto's hun pony niet net als hun hond wilen leren liggen.

Trouwens, die moeder moet gewoon haar ogen uit der kop schamen,
want een meisje van 8 hoort niet alleen bij een pony te lopen.

Lielle

Berichten: 66272
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:27

Stef, je vraagt zelf ook zeer regelmatig om advies over andere onderwerpen, en dat wordt ook graag gegeven. Wel jammer dat je er dan zelf niet meer op reageert (en hier mijn hints ook negeert) en dit dus noet voor anderen wil doen. Verder vind ik dat wel foto's plaatsen maar geen tips geven ook vragen om problemen is.

Percy

Berichten: 12091
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 13:13

De kaas van het brood eten? Maar goed dat Nathalie Penquit dat niet dacht toen ze haar boek schreef wat toch gretig verkocht wordt. Of Marianne Scherps. Als je iets aparts wilt doen moet je je op andere manieren onderscheiden en dan wordt dat voorbeeld door sommigen ook weer gevolgd. Zo werkt het nu eenmaal.

Ik ben blij dat Ernest van Loon er niet hetzelfe over dacht als jullie of al die andere dressuur- en springruiters. Want zeg nou zelf: als je als enige de piaffe kan laten zien is het toch veel leuker?

Ik doe niets met vrijheidsdressuur maar ik kan me goed voorstellen dat het voor velen een leuke afwisseling is in het dagelijkse werk met het paard.

Overigens lieten een aantal vriendinnen van mij hun paarden zo'n 25 jaar geleden al op commando buiten en steigeren etc., niets nieuws onder de zon behalve dan dat het nu populairder geworden is.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 13:37

Ik ben het helemaal met de mensen eens die zeggen dat je juist open en eerlijk moet zijn. Die mensen willen het toch wel proberen en als ze de info niet van jou en Debo krijgen kopen ze dat boekje wel. Dus beter maar dat ze goed voorgelicht zijn. En waarom gaat iedereen lopen aan de gang met dit? Omdat het leuk is, en omdat er nergens voor wordt gewaarschuwd dat het gevaarlijk kan zijn en dat je het beter niet thuis kan doen. Als het dus echt zo gevaarlijk zou zijn, zou dat er wel bij gezegd worden.
Ik ben het wel met je eens dat niet iedereen zomaar op eigen houtje moet gaan lopen hannessen en dat je er wel je verstand bij moet gebruiken, maar dat moet je mijns inziens bij alle takken van de paardensport.
Ik vind dit nogal jaloers overkomen: ik ben niet bijzonder meer want nu doet iedereen het.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 14:34

Debo schreef:
Ik vind het onzin om alles te moeten vertellen... Als iemand mij vraagt "hoe doe je dat" dan zeg ik niets... om een paar punten
1 het kan erg gevaarlijk zijn (zoals steigeren en de capriole)
2 het kan verschrikkelijk verkeerd aangeleerd worden ondanks je advies wat voor t paard geen pretje is

JUIST om bovenstaand zou je heel veel goede adviezen moeten geven, mensen helpen.. om ervoor te zorgen dat ze geen grote fouten maken.

Citaat:
en 3 ik zie de lol er niet van in dat iedereen het kan.. lekker bijzonder is het dan nog...


Vind ik een beetje een rare opmerking... mensen proberen het toch wel zelf uit... maar dan zonder begeleiding met alle gevolgen van dien, op die manier zou ik niet bijzonder willen zijn sorry.....