Door enthousiaste verhalen van velen op het fjordenforum van Debora en hier op bokt, ben ik pas begonnen met vrijheidsdressuur met mijn shetlander. Ik heb dit nooit eerder gedaan, in jullie ogen zou ik dan dus misschien gevaarlijk bezig zijn.....ik denk het niet.
De shetlander (Willem) heb ik al negen jaar. Ik ken hem door en door en vertrouw hem, ik ben ervan overtuigd dat hij mij ook vertrouwd. Dat lijkt mij een ideale basis voor de vrijheidsdressuur.
Ik ben niet begonnen om hem gelijk van allerlei oefeningen te leren. Ik heb op aanraden van een topic hier op bokt het boek Nathalie Penquitt's Paardenschool gekocht. Hierin staan een aantal basisoefeningen van waaruit je steeds verder kan gaan.
Ben nu al een tijdje bezig, en naar mijn menig gaat het al heel goed. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het ook anders kan. Het zou toch jammer zijn als ik een keer tegen een "probleempje" aanloop, dat niemand mij wil helpen omdat ik geen ervaring heb met vrijheidsdressuur. Je moet ervaring eens voor de eerste keer opdoen.
Dus niet iedereen die geen ervaring heeft met vrijheidsdressuur heeft is per definitie onverantwoordelijk bezig!!!!