[AR] In je uppie mennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alleen er op uit met de kar

1. Is gevaarlijk
135 (56%)
2. Geen probleem
102 (43%)

Totaal aantal stemmen: 237

wyko

Re: In je uppie mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 08:48

Ook wij gaan absoluut niet alleen aangespannen op pad. Niet met enkelspan maar ook niet met 2-span.
Ook om bovenstaande redenen, maar ook al door wat heel simpels. Hier op de veluwe moeten we door de hekken in het bos, want ik ga dus echt niet over de wildroosters met mijn paarden. Dus als ik alleen op pad zou gaan, zou ik het bos nieteens in kunnen.
En als je zo'n mooi buitengebied hebt om te rijden, heb je er echt geen lol in om rondjes door het dorp en verkeer te gaan rijden..
Nu in deze donkere periode is het dus niet anders dat we alleen in het weekend aangespannen kunnen rijden. Maar straks als het weer langer licht wordt, kunnen we ook weer 's avonds op pad.

Onder het zadel heb ik altijd een helm op, maar op de kar niet, al weet ik wel dat dat een stuk veiliger zou kunnen zijn.
Maar ja, ik heb ook geen helm op als ik op de fiets zit, terwijl dat soms ook niet verkeerd is als je hier in het bos fietst.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 08:48

Ook een hele brave shet dan in de bak meer problemen veroorzaken dan dat je in je eentje kan oplossen.

Ik men dus nooit alleen, niet langs de weg en ook niet thuis op het land.
Als we met z'n tweeen op het land mennen gebeurd het wel dat er 1 groom is voor 2 aanspanningen.

En hierdoor kan ik niet veel mennen, jammer, maar ik neem het risico niet. Ik wil mij zelf en mijn pony's graag heel houden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 08:57

Jullie praten allemaal over grooms, ik heb ze niet.
Hier hobbelen enkel wat onervaren meisjes rond die k mee zou kunnen vragen, daar heb ik echt niks aan behalve nog een verantwoordelijkheid erbij.
Ik heb hier niemand boven de 18 jaar die bekend is met mennen, dus moet ik mijn pony maar niet mennen.
Mijn man is een paar keer mee gegaan en we zijn allebei geen lichtgewicht en dat zit niet lekker op die kleine sulky, daarbij kan ik dan niet langer dan een half uur weg.
Van de andere kant begrijp ik ook dat jullie weten waar jullie over praten, maar dat zou voor mij dus echt betekenen niet meer mennen zeker in de winter.
Dus ga ik alleen en nem waar nodig mijn verantwoordelijkheid.
Ik ken iemand die een ongeluk heeft gehad met een groot paard en kar, zijn vrouw en wat kinderen zaten op de kar en die wisten allemaal niet hoe te handelen, alleen 1 grote paniek.
Als je om die reden iemand meeneemt zal die ook wat moeten weten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:05

Ik ben er voor om met zijn tweeën te mennen, in ieder geval met een onervaren pony, maar als een pony er echt vandoor gaat, red je het 2 man ook niet hoor, dan is de helper meestal te laat. Ik vind het in sommige situaties zelfs gevaarlijker met 1 persoon uit de kar naast de pony: Als de pony ervantussen gaat, voordat de helper de pony vastheeft, krijgt die 2e persoon mooi de kar tegen zich aan/over zich heen. ...maar dat zeggen ze niet op de cursus voor het koetsiersbewijs... Alleen als je tijdens de rit eens stil moet staan, bijvoorbeeld om een gevaarlijke verkeersweg over te steken, dan is een helper handig.
Dus met een makke pony op een bekende route is het niet persé gevaarlijker dan alleen. Wel krijg je een hoop gez..k op Bokt als er eens iets mis gaat, "had je maar niet alleen moeten mennen" maar wat waarschijnlijk ook mis was gegaan als je niet alleen was.

Op een (voor de pony) onbekende route zou ik een helper erbij hebben.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 21-11-08 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:06

Dennis schreef:
Ook een hele brave shet dan in de bak meer problemen veroorzaken dan dat je in je eentje kan oplossen.

Als we met z'n tweeen op het land mennen gebeurd het wel dat er 1 groom is voor 2 aanspanningen.

En hierdoor kan ik niet veel mennen, jammer, maar ik neem het risico niet. Ik wil mij zelf en mijn pony's graag heel houden.

Mee eens. Ik ga écht niet alleen mennen, dan maar een andere vorm van beweging. Maar ik wil niet achteraf zeggen; Had ik maar een groom gehad. Het 100% betrouwbare paard is nog niet uitgevonden, je hebt dus een enorm groot probleem als je paard ergens niet langs wilt. Je kunt hem namelijk niet begeleiden, want je moet zelf op de wagen blijven zitten. Wat dan? Draai je om? Mooi verhaal is dat, kan ik eerst proberen te keren op een weg van 2-3 meter breed, om vervolgens weer 3 km terug te rijden.
(En dan vergeten we even de hele kleine dingetjes als je bijv. je zweep laat vallen, ja tuurlijk die kan je laten liggen, maar de zweep is bijna de belangrijkste hulp)
(En dan vergeten we ook even hoe je het moet oplossen als er echt iets gebeurd is. Wat wil je doen als je bent omgeslagen? Je kan niet je zenuwachtige pony vasthouden en tegelijkertijd al het tuig weer op zijn plek doen en goed controleren of alles veilig is)

Helaas is mennen niet zo simpel als ohz, al krijg je daar geen advies over als je op google zoekt naar mennen. Je hebt voor de veiligheid gewoon een 2e persoon nodig, je hebt een zak geld nodig om alles aan te kunnen schaffen en dan heb je ook nog het geluk dan 9 van de 10 onverharde paden te smal zijn voor de wagen. (Jongens, waarom mennen we eigenlijk????)
Dat jij geen groom hebt, is mijn probleem niet, maar dat veranderd ook niet het feit dat het gevaarlijk is om zonder groom te mennen. Dit is in mijn ogen net zo hard nodig als een goed tuig en een betrouwbare wagen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:13

Ik ben het met Jesito eens, als je een groom hebt die van toeten noch blazen weet, dan is dat eerder een risicofactor dan een hulp. Dan kun je nog beter alleen mennen. Ik heb zelf ook familieleden waar ik in geval van nood niks aan heb. Die gebruik ik alleen als de pony vastgehouden moet worden, en anders niet.
Dan let ik gewoon zelf op dat ik op plekken rijdt, waar ik altijd zonder hulp kan keren en zo, en zit de rest er als bokversiering bij. Haha!

Hessie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:14

Ik ga ook niet alleen. Zeker omdat ik niet alleen in en uitspan. Ik neem iedereen mee die wil, wel of geen ervaring.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 09:17

Sjonniej schreef:
Dennis schreef:

Mee eens. Ik ga écht niet alleen mennen, dan maar een andere vorm van beweging. Maar ik wil niet achteraf zeggen; Had ik maar een groom gehad. Het 100% betrouwbare paard is nog niet uitgevonden, je hebt dus een enorm groot probleem als je paard ergens niet langs wilt. Je kunt hem namelijk niet begeleiden, want je moet zelf op de wagen blijven zitten. Wat dan? Draai je om? Mooi verhaal is dat, kan ik eerst proberen te keren op een weg van 2-3 meter breed, om vervolgens weer 3 km terug te rijden.
(En dan vergeten we even de hele kleine dingetjes als je bijv. je zweep laat vallen, ja tuurlijk die kan je laten liggen, maar de zweep is bijna de belangrijkste hulp)
(En dan vergeten we ook even hoe je het moet oplossen als er echt iets gebeurd is. Wat wil je doen als je bent omgeslagen? Je kan niet je zenuwachtige pony vasthouden en tegelijkertijd al het tuig weer op zijn plek doen en goed controleren of alles veilig is)

Helaas is mennen niet zo simpel als ohz, al krijg je daar geen advies over als je op google zoekt naar mennen. Je hebt voor de veiligheid gewoon een 2e persoon nodig, je hebt een zak geld nodig om alles aan te kunnen schaffen en dan heb je ook nog het geluk dan 9 van de 10 onverharde paden te smal zijn voor de wagen. (Jongens, waarom mennen we eigenlijk????)
Dat jij geen groom hebt, is mijn probleem niet, maar dat veranderd ook niet het feit dat het gevaarlijk is om zonder groom te mennen. Dit is in mijn ogen net zo hard nodig als een goed tuig en een betrouwbare wagen.

Jouw mening, de mijne blijft dat je met twee personen de feiten net zo hard achterna hobbelt als het er op aan komt.
Hier wordt gedaan alsof ik niet weet waar ik over praat, ik heb met veel verschillende paard gement.
Jij hebt blijkbaar de mazzel met een groom, ik niet.
En als ik mijn zweep verlies kan ik afstappen want ik heb mijn pony netjes stil leren staan en ik kan hem vanauit mijn kar weer oppakken.
Je moet geen problemen gaan zoeken, bedenken of maken, problemen gebeuren of je nu alleen, met zjn tweeen of met 10en bent.
Hoe vaak zie ik niet een huifkar rijden, ze zijn idd met meerder, 1 man die op de bok zit de rest achterin, dan heb je wat.
Tot nu toe heb ik hem overal zonder problemen langs gekregen en gelukkig zit ik hiet meteen in het veld en van daaruit in het bos.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:21

Ik heb ook nog nooit problemen gehad, en dat was maar goed ook, want mijn "grooms" kunnen in geval van nood niks. Ze weten geeneens wat een groom is, volgens mij. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:26

Ik men altijd minimaal met ze tweeën omdat ik altijd wel hou van wat gezeligheid.
In geval van nood kan wel eens handig om met ze tweeën te zijn, maarja wat nog veiliger is om gewoon niet op pad te gaan Clown Nagelbijten / Gniffelen
In iedergeval gaan wij hier wel altijd met ze tweeën op pad.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:35

Grooms kun je opleiden, anders zou niemand een groom hebben.
Stel dat jezelf met je hoofd op het steen beland, altijd prettig om iemand bij je te hebben die kan telefoneren.
Hier wordt niet zonder groom gereden, in de winter wordt er dus alleen in het weekeind gereden, doordeweeks gelongeerd en ohz gereden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:37

jesito schreef:
En als ik mijn zweep verlies kan ik afstappen want ik heb mijn pony netjes stil leren staan

En dan vliegt er een vogel uit de bosjes en dan?
Dan sta je daar met je zweep en zie je je pony in de verte verdwijnen.
Daarmee breng je dus omstanders onnodig in gevaar.

Ik heb een groom van 12 (ment zelf inmiddels ook). Die heb ik lievermee dan iemand van 18+ die niet naar mij luisterd.
Ja, ik heb er veel tijd in gestoken, maar ze is inmiddels zo handig dat ze me ook helpt met jonge pony's betuigen en springerige beesten in bedwang houden.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:40

Ik men vrijwel altijd alleen. Altijd gedaan ook, het is gewoon veel praktischer als ik nog even een uurtje de wagen wil pakken en ik ben ook meer een solist Haha!.

De keer dat ik wél omgegaan ben en pony met kar en al op pad ging was ik wel met zijn tweeen. De (ervaren) bijrijder had de pony zelfs nog extra aan een lijn vast. Heeft niets uitgehaald (waarmee ik niet wil zeggen dat dat altijd zo is). Ik neem gewoon mijn telefoon mee en een beetje geluk Lachen

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:45

Ik weet ook van ervaren mensen, die met zijn tweeën en superervaren Fries van de ene op de andere seconde ondersteboven in de sloot lagen. Nou, daar helpt geen groom tegen hoor! En er kan altijd wel een vogeltje opvliegen of zo, maar dat is dan wel erg toevallig als dat net gebeurt als je zweep is gevallen...En als een paard zich echt rotschrikt van dat opgevlogen vogeltje, is de groom beslist te laat met ingrijpen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:50

Hier wordt ook niet gemend zonder groom.
Wij wonen in de Randstad: buiten rijden is hier een soort survival en een groom is absoluut noodzakelijk.
Dressuur rijden in de bak alleen als de groom wel in huis is. Onze bak ligt naast het huis.
Geldt trouwens ook voor onder het zadel trainen: ook altijd als er iemand in huis is.
Deze regel hebben we een aantal jaar geleden ingevoerd: ik was er toen heel hard afgegaan en heb zeker een half uur in de bak gelegen voor ik genoeg bij bewustzijn was om op te staan. Ik was alleen thuis. Vanaf toen hebben wij afgesproken dat er iemand in huis is, als de paarden bereden worden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:51

Zoolgangster schreef:
Ik weet ook van ervaren mensen, die met zijn tweeën en superervaren Fries van de ene op de andere seconde ondersteboven in de sloot lagen. Nou, daar helpt geen groom tegen hoor! En er kan altijd wel een vogeltje opvliegen of zo, maar dat is dan wel erg toevallig als dat net gebeurt als je zweep is gevallen...En als een paard zich echt rotschrikt van dat opgevlogen vogeltje, is de groom beslist te laat met ingrijpen.

Natuurlijk, kan altijd gebeuren. Alleen daarna doe je wel veel meer als je met zijn tweeen bent. De een kan zich om het paard bekommeren en de ander kan proberen het paard los te krijgen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:00

Ik woon ook in de Randstad (helaas) en het is inderdaad druk, druk druk. Maar voorlopig steek ik mijn kop al jaren in het zand, en tot nu toe gelukkig geen ernstige dingen meegemaakt. Ik kan niet zeggen dat het heel slim en verstandig is om alleen te gaan, maar anders wordt het mennen wel een heel ingewikkelde onderneming

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:08

Dat ongeval met die kar ondersteboven in de sloot: de groom kon ook niks doen na het ongeluk, omstanders moesten voor hulp zorgen.
Wat dat ongeval mij leerde: een groom geeft soms een vals gevoel van veiligheid.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:45

Heel veel mensen denken nogal kort door de bocht; Paard gaat op hol, zowel menner als groom kunnen niets doen. Al ben je alleen, al heb je de beste groom naast je, op hol gaat hij toch. Klopt.
Gebleken is echter dat álle paarden een keer stoppen met rennen. En dán heb je pas de mogelijkheid om de problemen op te gaan lossen en dán heb je een groom nodig.
Als je paard schrikt en de menner let niet genoeg op, waardoor je in de sloot terecht komt, ook dan kan de beste groom van de wereld op dát moment niets doen. Maar met zijn 2en heb je wel veel meer mogelijkheden om het spul boven water te houden of misschien zelfs wel op de kant te krijgen.
Het meest gevaarlijk is (in mijn ogen) een paard die voor de wagen staat, zonder dat er iemand op de wagen zit. Doodeng, wat gaat er gebeuren als er een hond op hem afgestoven komt? Daar gaat je spulletje. Een paard met een zadel op zijn rug komt er doorgaans nog goed vanaf, de meeste zijn niet zo stom om zich te pletter te lopen. Maar een paard is niet berekend op de wagen die achter hem hangt en een stuk breder is.
Natuurlijk zijn er ook momenten dat een groom ook gewond raakte, waardoor je er geen profijt van had. Maar dat soort voorbeelden zijn altijd te noemen. Helaas is gebleken dat mensen een stuk meer gevoelig zijn voor 1 persoon verhaal, dan de cijfers die zeggen dat in veel meer gevallen een groom juist wel gunstig is.

Een groom kan je opleiden, zoals Echwel en Dennis ook al zeggen. Iedereen wordt dom geboren, maar gelukkig kunnen we allemaal een heleboel bijleren. Dus ook het meisje van 12. Een perfecte groom vinden gaat niet meevallen, maar als je een groom hebt die naar je luisterd kom je daar al een heel eind verder mee. Als je groom namelijk voor het paard kan gaan staan en hem met 2 handen aan het bakstuk beetpakt, kan je zelf eventuele reparaties regelen. Voor veel paarden is het ook al genoeg als er een persoon tussen hem en 'het enge' loopt, daar hoeft je groom ook echt niet intelligent voor te zijn.

Ja ik ben gezegend met een groom in de familie, maar dat wil niet zeggen dat deze mensen de hele dag op de bank zitten te wachten tot ik ga mennen. Ook ik moet gewoon met ze afspreken, ga je morgenavond mee? Ook deze mensen hebben meer te doen, dus ook ik men in het zomerseizoen soms maar 2-3 keer in de week.
Gelukkig gaat het bij de meeste mensen eerst 100 keer goed.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:48

jesito schreef:
Jouw mening, de mijne blijft dat je met twee personen de feiten net zo hard achterna hobbelt als het er op aan komt.
Hier wordt gedaan alsof ik niet weet waar ik over praat, ik heb met veel verschillende paard gement.
Jij hebt blijkbaar de mazzel met een groom, ik niet.

Het lijkt wel alsof je je aangevallen voelt als iemand van mening is dat alleen mennen minder veilig is dan met twee. Je vraagt specifiek naar een mening en die krijg je; het is niet de bedoeling van iedereen die hier reageert om je te bekeren; we vertellen enkel hoe het er bij ons aan toe gaat. Dat jij niet gemakkelijk aan een groom geraakt, weten we ondertussen...

Met twee sta je inderdaad al even goed met je mond vol tanden als er een ongeval gebeurt, maar als er daarna hulp moet geboden worden, is een tweede persoon heel handig. Je groom kan in een heel zeldzaam geval helpen bij het voorkomen van een ongeval, maar meestal gaat het om het beperken van de schade achteraf. Je kunt dit minimaliseren, maar m.i. moeilijk ontkennen.

Groeten, SuSEQ

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:01

Mijn man is de menner hier in huis, en gaat altijd alleen op stap.
Hij spant de 2 shetten alleen in, hij traint ze een aantal keer per week, alleen dressuur, hij start Klasse 2 samengesteld, daar komt het vooral op de dressuur aan, snelheid hebben ze zowieso wel, dus verder is het conditie onderhouden.
Een enkele keer ga ik mee, maar geloof niet dat hij daar wat aan heeft mocht er ooit wat gebeuren, en omdat hij anders teveel afhankelijk is, gaat hij alleen, de pony's kan hij mee lezen en schrijven, in de 5 jaar voor de wagen heeft zich nooit iets voorgedaan en zowel, dan zijn 2 shetten net ff beter te handelen als een groot paard.
We wonen hier ook behoorlijk vrij, geen echt snelverkeer, wel zomers veel toeristen, die moet je altijd in de gaten houden qua weggedrag, maar verder zijn de pony's gepokt en gemazeld, mede ook door de vele wedstrijdkilometers die ze erop hebben zitten, die kijken niet op van een wapperend zeil o.i.d.
Het liefst zou mijn man 4 span gaan rijden, dat is dus niet te doen alleen, zo verstandig is hij wel, dan kun je nooit meer weg zonder 1 of 2 grooms, dus dat plan gaat niet door.

Ik rijd met mijn paard ook altijd alleen, zie daar geen probleem in, heb telefoon bij me, en mijn paard is vele malen relaxter alleen dan met een ander paard, dan krijgt hij competitiedrang en heb ik meer mijn handen aan vol als anders.
Ik denk dat je een moet zijn met je span of paard, of i.i.g jezelf er compleet veilig mee moet voelen, anders kun je beter met iemand op pad gaan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 11:33

Dennis schreef:
jesito schreef:
En als ik mijn zweep verlies kan ik afstappen want ik heb mijn pony netjes stil leren staan

En dan vliegt er een vogel uit de bosjes en dan?
Dan sta je daar met je zweep en zie je je pony in de verte verdwijnen.
Daarmee breng je dus omstanders onnodig in gevaar.

Ik heb een groom van 12 (ment zelf inmiddels ook). Die heb ik lievermee dan iemand van 18+ die niet naar mij luisterd.
Ja, ik heb er veel tijd in gestoken, maar ze is inmiddels zo handig dat ze me ook helpt met jonge pony's betuigen en springerige beesten in bedwang houden.

Je kunt ook nog verder gaan denken en zoeken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 11:40

Ik voel me niet aangevallen maar dit is nou eenmaal mijn mening en dat komt mede doordat ik geen andere mogelijkheid heb.
Waarom rijden we dan nog auto daar kan ook altijd wat gebeuren en met een bijrijder is dit dan ook beter.
Misschien een rare vergelijking maar het komt op hetzelfde neer.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:42

Het kan misschien ver gezocht zijn. Maar een paard kan altijd schikken, vogeltje kan ook een hond, kind of kabouter zijn. Als je de weg op ga moet je ook aan je mede weg gebruikers denken.
Zonder groom op de wagen vind ik net zo onverantwoordelijk als dronken in de auto stappen (al zullen andere dit vast niet met mij eens zijn omdat ze een braaf paard hebben).

Gewoon in de auto stappen is anders. Een auto doet wat jij wil. Ongelukken gebeuren door inschattings fouten van mensen, niet omdat je auto een eigen mening heeft.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:48

Ik ben het met Sjonniej eens.
En idd, iedereen kan je zelf opleiden.
Ik ben 1x weggeweest met iemand die geen ervaring had en bang was. Nou, dan men ik liever niet.

Helaas heb ik al een keer meegemaakt dat mijn paard naar een bal keek (niks mis mee dacht ik) maar achter die bal kwam een jongen aangerend en die sprong tegen een ijzeren hek.
Marny doet een pas opzij en naar voor (opzich ook niks mis mee) maar ze nam wel een paaltje mee met de boom, zat vast en raakte in paniek.
Mijn verzorgtser was gelukkig mee! Ze stapte af, pakte mijn paard zodat we er niet vandoor gingen.

Dat allemaal had ik vast nog gered zonder groom. Maar...
Ik wou de politie bellen en het ongeluk melden.
Zij was er die mijn pony vast hield.
De kar en tuig was kapot.
Zij was er die met mijn paard liep zodat ik mijn wagen zelf mee kon nemen.
Als zij er die dag niet was had ik daar gestaan met een geschrokken paard en een kapotte wagen.

Dat meisje is misschien 14 jaar maar ze is heel rustig, ook in geval van nood. Ze is slim, leert veel en doet wat ik zeg in geval van nood.
Misschien weet ze niet alles maar ze is wel snel in het koppie en heeft veel inzicht.