Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Dennis schreef:Ook een hele brave shet dan in de bak meer problemen veroorzaken dan dat je in je eentje kan oplossen.
Ik men dus nooit alleen, niet langs de weg en ook niet thuis op het land.
Als we met z'n tweeen op het land mennen gebeurd het wel dat er 1 groom is voor 2 aanspanningen.
En hierdoor kan ik niet veel mennen, jammer, maar ik neem het risico niet. Ik wil mij zelf en mijn pony's graag heel houden.
Sjonniej schreef:Dennis schreef:Ook een hele brave shet dan in de bak meer problemen veroorzaken dan dat je in je eentje kan oplossen.
Ik men dus nooit alleen, niet langs de weg en ook niet thuis op het land.
Als we met z'n tweeen op het land mennen gebeurd het wel dat er 1 groom is voor 2 aanspanningen.
En hierdoor kan ik niet veel mennen, jammer, maar ik neem het risico niet. Ik wil mij zelf en mijn pony's graag heel houden.
Mee eens. Ik ga écht niet alleen mennen, dan maar een andere vorm van beweging. Maar ik wil niet achteraf zeggen; Had ik maar een groom gehad. Het 100% betrouwbare paard is nog niet uitgevonden, je hebt dus een enorm groot probleem als je paard ergens niet langs wilt. Je kunt hem namelijk niet begeleiden, want je moet zelf op de wagen blijven zitten. Wat dan? Draai je om? Mooi verhaal is dat, kan ik eerst proberen te keren op een weg van 2-3 meter breed, om vervolgens weer 3 km terug te rijden.
(En dan vergeten we even de hele kleine dingetjes als je bijv. je zweep laat vallen, ja tuurlijk die kan je laten liggen, maar de zweep is bijna de belangrijkste hulp)
(En dan vergeten we ook even hoe je het moet oplossen als er echt iets gebeurd is. Wat wil je doen als je bent omgeslagen? Je kan niet je zenuwachtige pony vasthouden en tegelijkertijd al het tuig weer op zijn plek doen en goed controleren of alles veilig is)
Helaas is mennen niet zo simpel als ohz, al krijg je daar geen advies over als je op google zoekt naar mennen. Je hebt voor de veiligheid gewoon een 2e persoon nodig, je hebt een zak geld nodig om alles aan te kunnen schaffen en dan heb je ook nog het geluk dan 9 van de 10 onverharde paden te smal zijn voor de wagen. (Jongens, waarom mennen we eigenlijk????)
Dat jij geen groom hebt, is mijn probleem niet, maar dat veranderd ook niet het feit dat het gevaarlijk is om zonder groom te mennen. Dit is in mijn ogen net zo hard nodig als een goed tuig en een betrouwbare wagen.

jesito schreef:En als ik mijn zweep verlies kan ik afstappen want ik heb mijn pony netjes stil leren staan

.
Zoolgangster schreef:Ik weet ook van ervaren mensen, die met zijn tweeën en superervaren Fries van de ene op de andere seconde ondersteboven in de sloot lagen. Nou, daar helpt geen groom tegen hoor! En er kan altijd wel een vogeltje opvliegen of zo, maar dat is dan wel erg toevallig als dat net gebeurt als je zweep is gevallen...En als een paard zich echt rotschrikt van dat opgevlogen vogeltje, is de groom beslist te laat met ingrijpen.

jesito schreef:Jouw mening, de mijne blijft dat je met twee personen de feiten net zo hard achterna hobbelt als het er op aan komt.
Hier wordt gedaan alsof ik niet weet waar ik over praat, ik heb met veel verschillende paard gement.
Jij hebt blijkbaar de mazzel met een groom, ik niet.
Dennis schreef:jesito schreef:En als ik mijn zweep verlies kan ik afstappen want ik heb mijn pony netjes stil leren staan
En dan vliegt er een vogel uit de bosjes en dan?
Dan sta je daar met je zweep en zie je je pony in de verte verdwijnen.
Daarmee breng je dus omstanders onnodig in gevaar.
Ik heb een groom van 12 (ment zelf inmiddels ook). Die heb ik lievermee dan iemand van 18+ die niet naar mij luisterd.
Ja, ik heb er veel tijd in gestoken, maar ze is inmiddels zo handig dat ze me ook helpt met jonge pony's betuigen en springerige beesten in bedwang houden.