[AR] 1,5 is toch te jong?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re: 1,5 is toch te jong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:17

dan issie nabij twee...misschien looptie een keer in de week/twee weken voor de kar? lijkt me toch niet dat het heul veul kwaad kan, als het niet te lang niet te vaak is kan het zelfs bijdragen aan de ontwikkeling. maar ja als deze mensen gelijk keihard met zo'n beestje aan het werk zijn lijkt het me wel minder goed...

En om hier nou een discussie te gaan voeren over waarom dravers en renpaarden vroeg beleerd worden en of ze gauw versleten zijn vind ik een beetje erg kort door de bocht.
Wat wel leuk is om te vertellen is dat het een wetenschappelijk feit is dat renpaarden en harddravers ouder worden dan andere rassen. Vaak op jonge leeftijd zijn ze over hun top heen qua prestaties de meeste verdwijnen dan de fokkerij of rijpaardwereld in maar daar hoor je nooit iemand over die beestjes gaan met pensioen en hebben een prima leventje. Mensen kijken altijd alleen maar naar het handjevol wat wel naar de slacht gaat omdat ze zere lijfjes hebben of te lastige karakters...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 01:01

BlackDevils schreef:
Ik ken ook een KWPN-er van 30 die nog een marathon lopen kan. Maar dat bevestigd nog niet dat alle paarden zo lang mee gaan...
Paarden die op jonge leeftijd worden gebruikt zijn gewoon vroeger versleten, hoe je het ook wendt of keert.
Dravers en renpaarden zijn natuurlijke extreme voorbeelden.

..........

En dan hebben we het nog vooral alleen over de lichamelijke gevolgen en mogelijke problemen.
Wat te denken van de geestelijke 'conditie' van zo'n jong beestje?
Mensen met dieren vergelijken gaat niet op, maar echt dit vind ik persoonlijk al je baby leren rekenen al vóor dat hij goed en wel het besef heeft wie zijn mama en zijn papa zijn!
Waarom zo snel, waarom zo'n haast, ik kan het gewoon niet begrijpen..... Sigaar

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 01:06

oei oei!!!

ik zou zeggen; terughalen dat beessie!!

het is nog maar een baby die lekker hoort te spelen en achter mams hoort te schuilen.

het beessie word geestelijk en lichamelijk helemaal gesloopt!

je zet een peuter toch ook niet op bodybuilding?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 01:10

Verder vind ik het ook een beetje krom dat hier dus renpaarden/dravers worden vergeleken met 'gewone pony's'.
Ik persoonlijk ben van mening dat het voor geen enkel paard goed kan zijn, maar ik snap dan eigenlijk niet waarom mensen die toevallig in de renpaardenwereld of draverwereld zitten of hebben gezeten, hier eventjes gaan verkondigen dat 'het allemaal makkelijk wel kan'.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 06:39

Dapy schreef:
en wat als ze 15 zijn ?

Dan zijn ze met pensioen. Merries mogen t/m hun elfde en hengsten t/m hun veertiende koersen.

Voor Dravers vind ik het niet zo'n probleem, mits je weer wat je doet. Voor 'normale' paarden en ponies zou ik er niet zo snel aan beginnen.

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 10:21

Lynn_Nikita schreef:
Mo_I_Rana schreef:
Helemaal niet!
Dat diertje hoort nu nog helemaal niet te werken. Zo'n jong dier hoort op een weide te spelen met zijn vriendjes en alles te verkennen.
Wanneer men nu al een kar achter dat paard zet mag je er zeker van zijn dat je het dier gewoon kapot maakt! Het dier is nog niet eens volgroeid!
Ik zou toch eens de nieuwe eigenaren contacteren, want moest dit met een van mijn paarden gebeuren neem ik het dier gewoon terug in mijn bezit.

verkocht is verkocht
hoe wil je dat juridisch aanvechten?

Dit kan je moeilijk met het Nederlands handelsrecht aanvechten, maar wel met het aparte onderdeel: dierenrechten.
Dit is een vorm van dierenmishandeling, door de juiste mensen te contacteren kan je het dier in beslag laten nemen indien de eigenaren niet toestemmen met de beslissing van een deskundige (deze kan nl. goed vertellen aan de eigenaar wat hij/zij verkeerd doet, waaruit de eigenaar zijn conclusie kan trekken). Jammergenoeg zal dit niet té zware mishandeling zijn, en zal het dier bij de eigenaar blijven, maar misschien kan je met grote overtuigingskracht toch de nieuwe eigenaar overhalen om nog even te wachten met het tuig. Wie weet is de eigenaar er zich gewoon niet van bewust dat het niet mag, heeft hij niet zoveel verstand op het vlak van jonge paarden en zal hij het wel begrijpen indien je hem zegt dat het dier nog te jong is voor zo'n werk.

tomason

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:33

het kan al al ze 2 zijn want ze hoefen alleen maar te trekken maar ik vind het ook niet normaal hoor!!!!

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:52

maaikj schreef:
gebeurt veel bij tuigpaarden en dravers, zolang ze maar voor een licht karretje staan en een licht tuigje ophebben kan het best..
in het begin vond ik het ook raar en zielig voor de paarden, maar na 30000 keer uitleg gekregen te hebben heb ik uiteindelijk zelf mijn dravertje zo staan beleren (eerst 2 maanden zonder kar tot hij 1 jaar en 8 maandjes was) en er is nu echt een prachtpaard uitgekomen, veel van deze paarden gaan meteen na het beleren (dat ze ook voor de kar goed kunnen lopen) een paar maanden in het land ofzo om goed aan te sterken

Gr

veel gezien bij de tuigpaarden maar nog nooit een 1,5 jarige ingespannen zien staan.
Nee 1,5 is echt te jong, 2,5 is al vroeg maar goed het is helemaal hot om zo vroeg mogenlijk met je paard te beginnen tegenwoordig, tijd is geld tenslotte.
Onze eigen pas ingespannen toen ze 3,5 en 4 waren. onze shet met 3 maar dan voornamelijk in het span en nog niet teveel alleen, in mijn ogen lichter omdat hij mee kan lopen maar ook die mening wil ik veranderen als men met een goed argument komt.