[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:54

Prachtige pony Maisie! Een plaatje!

Tandarts moet ik ook weer eens voor bellen, is alweer een dik jaar geleden en de laatste keer had ze toch wat haakjes.

Ik heb gisteren een tocht van 2 uur gemaakt. Was eigenlijk niet de bedoeling, ik dacht even gauw een rondje te rijden zodat ze weer eens voor de koets stond. Maar mijn vriendin wist een leuke route, lekker door het bos, dus we zijn wat langer weggebleven. Uit de wind en in het zonnetje was het heerlijk! Tosca was wel moe na afloop haha :(:)

MenFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:06

Wow Maisie wat een plaatje!! Die gaat vast prachtig naast Ferro lopen :D

Maisie

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:06

ik hoop het wel ja. Hij is nu nog een beetje klein. Schat m 1,22 ongeveer. Ferro is 1,25 maar ik ga m nu nog een poosje lekker laten groeien.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:10

Nou, dan zal hij de 1,25 vast wel gaan halen hoor.
Straks gaat hij er nog ruim overheen.... ;) Is het een ruin?
Rafiq groeide t/m z'n 6e gewoon door. Tussen 3 en 6 jaar is er nog zo'n 3/4 cm. bij gekomen....
Maar goed, hij is geen Welsh....Weet niet of er per ras verschil in kan zitten hoe lang een paard/pony door groeit? Weet iemand dat toevallig? Ben ik wel benieuwd naar.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:21

Nog een leuk trucje....

Pak een strotouwtje en meet de afstand van de elleboog van het voorbeen tot aan de koot.
Knip je touwtje op die lengte af. Hou je afgeknipte touwtje bij de elleboog en dan omhoog richting de schoft. Het uiteinde van je touwtje geeft bij benadering de uiteindelijke schofthoogte van je paard.
Dit kun je doen vanaf 2 jaar omdat dan de benen zo'n beetje zijn uitgegroeid.
Succes.

Heb ik jaren geleden voor de grap bij Rafiq gedaan en ik moet zeggen dat het klopte... In het begin dacht ik van niet omdat hij al 2 was geweest en het verschil nog 10 cm. was, maar uiteindelijk heeft hij die stokmaat dus wel gehaald.

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:36

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:37

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:16

ga ik eens proberen !! als ik idd nu naar zijn benen kijk zijn die even lang als die van ferro. Alleen zijn kont en schoft zijn nog een beetje lager. maar idd hij kan nog doorgroeien tot zijn 5e.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:17

Ik ga het ook eens bij Lotje proberen, die is nu 1,5

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:37

Ik ga zaterdag mijn karretje terug brengen naar de dealer. Ben benieuwd wat de expert er van gaat vinden.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:09

Maisie, wat een mooie menpony!!

He Ellis, ik loop even achter, maarre .. ik ken die kerel met jouw Spookje! Hoe vond je de tweewieler rijden?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:51

MoniqueT schreef:
Maisie, wat een mooie menpony!!

He Ellis, ik loop even achter, maarre .. ik ken die kerel met jouw Spookje! Hoe vond je de tweewieler rijden?

:D

super!!
echt een geweldig ding! :j

*D
Afbeelding

Afbeelding

hier staan nog wat leuke plaatjes van 'r koppie;
[ITP] Knap Lusitano koppie!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:56

wel een leuke om te proberen, met een strotouwtje meten.
mij is altijd verteld,om te weten van een veulen hoe het gaat worden als die volwassen is : maak een foto als die 3 maanden+3 weken+3 dagen is,zo wordt hij/zij als ze volwassen is, erg apart, ik heb het met mijn merrie gedaan(zelf gefokt) en.....KLOPT!
helaas kan je daar de stokmaat natuurlijk niet uit halen... ;)

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:34

Leuke tip!
Dat ga ik ook doen bij Dani, die wordt nu 2. En zijn benen zijn al langer dan die van mijn tinkermerrie :)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:12

Citaat:
super!!
echt een geweldig ding!

Hans kan die dingen niet voorgewerkt krijgen. Ze zien er niet uit, maar lopen werkelijk als een trein. Op Paard & Koets kwam ook driekwart van de klanten voor de tweewieler.

Nou nog ééntje voor onze marathonwagen :P

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:44

Mooie tweewieler Nouvel.
Kan je nou ook achterop staan? Hoe zit het dan met de balans? Hoe kan je de balans trouwens instellen van deze?

Anderhalf uur gemaakt met twee opgefokte pony's. Wat hun betreft hadden we die bijna 20 km in galop kunnen afleggen en dan waren we met een uurtje thuis.

Vanmorgen mijn heupen laten checken bij de huisarts + röntgenfoto. Tien jaar geleden de overstap gemaakt van op het paard naar achter het paard omdat ik altijd veel last had van mijn heupen.
Nu wandel ik veel (met een wandelvakantie in de planning) en krijg daar nu ook last van. Afgelopen zondag na mijn wandeltocht kon ik 's avonds nauwelijks meer lopen en maandag op de bank gesleten. Ben benieuwd wat er uit komt. Vrijdag uitslag (morgen kan ik stiekum de foto's zelf al bekijken op mijn werk)

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:05

Inderdaad een mooie tweewieler! Ben ook benieuwd naar de balans.

Napie, spannend hoor... Hopelijk valt de uitslag mee.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:09

Misschien kan ik wat helderheid geven over de afstelling van de balans van de tweewieler. Ik heb het verhaal 100 keer gehoord op Paard & Koets :-) Ik heb het nog even nagevraagd bij Albert (mijn man), die op de beurs mee heeft gewerkt in de stand van de bouwer. Ik was er ook, maar ik heb vooral verstand van koffie :P

Bij de aanschaf van de wagen wordt de wagen afgesteld op de hoogte van het paard (door Hans van der Mee zelf), zodat er een balans bereikt wordt tussen het gewicht van de menner en passagier en de hoogte waarop de lamoen in de lichtogen hangt. De lamoen hoort in het midden van de lichtogen te hangen. Op die manier krijgt het paard geen druk op de rug.

Met een of twee personen afwisselend mennen kan, je kan dan door het verschuiven van het bankje (wat geleverd wordt met of zonder bokkussen, naar wens) voor of achteruit, de goede balans vinden.

Deze wagen is uniek door het systeem wat er voor zorgt dat de bomen onafhankelijk van elkaar bewegen, waardoor het paard geen klappen in de rug ontvangt en ook geen zijdelingse klappen. Degene(n) die op de kar zitten voelen veel minder hobbels en kuilen dan bij een gewone tweewieler, zelfs vaak minder dan bij een vierwielige wagen.

Zo'n opstapje achterop is niet standaard. Dit heeft Hans op verzoek van Blakheide erop gemaakt, omdat deze wagen ook voor instructie gebruikt wordt. Op Blakheide zijn ze handig genoeg om door middel van het bankje dan zelf weer een nieuwe balans te vinden. Ik heb de wagens ook gezien met bijvoorbeeld een trekhaakje, zodat je er een weidesleep achter kan hangen.

Trouwens, wil je het eens proberen, dan kan je altijd bellen voor een proefrit, het is echt een heel ander systeem dan anders en je moet er echt een keer op gezeten hebben om te voelen wat er nu zo apart aan is.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:39

Bedankt voor de uitleg. Klinkt goed!
Wij zijn verder niet op zoek naar een tweewieler, ik was gewoon benieuwd.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:33

Napie leuk stuk in de Ros je mag wel trots zijn op die 2 kleine stoere shets van jou :D

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:40

JOEHOE!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Heb net gehoord dat onze wagen binnen is! Ben zó benieuwd!
Hopelijk is hij zoals we verwachten.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:34

super zeg !!!

Heeft wel lang geduurd toch ??? Plaats je snel foto's ?

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:04

Ja, heeft zeker lang geduurd... Maar goed, daar kon Kraay niks aan doen.
Ik hoop vrijdag wat foto's te kunnen maken tijdens de les en dan zal ik ze plaatsen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:46

sasika schreef:
Napie leuk stuk in de Ros je mag wel trots zijn op die 2 kleine stoere shets van jou :D

Is tie al uit? Bedankt

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:19

Ik ga de Ros vanmiddag kopen. Ben benieuwd!