[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tallechie

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:12

Ik heb bij Veale trouwens nu ook een sperriem aan het menhoofdstel zitten, dan ging de buiging en de overgangen ook steeds beter

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:16

Ik heb zondag ook oefenmarathon, ben heel benieuwd :)

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 21:17

als het goed is zit de proef ook in het boekje en kun je dus daaruit voorlezen maar voor de wedstrijders is het een gewone L proef en die kun je dus ook uit het proevenboekje lezen

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 21:18

@ rhine waar ga je heen ?

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:20

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:22

Ja maar dat kan mijn moeder niet lezen :-)
En nieuwe groom weet niet zeker als ze dan achterop kan.

Zondag komt eventuele nieuwe groom kijken. Als ik daar een goede indruk krijg gaan we volgende week een keer in nienoord oefenen, en dan gaan we kijken wanneer ze achterop kan. Maar ze had de 3e en verjaardag, maar misschien lukt het dat ze achterop kan.

Ik zal wel even kijken, als het goed is heeft mijn moeder de L proeven al over getypt, dan hoef ik hem alleen maar te printen

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 21:24

ik doe ook alle proeven zelf uittypen en heb vanmiddag de M proeven voor H gemaakt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:36

@Tallechie wel fijn dat Veale zo goed reageert op de fysio. Ik heb een paard gehad dat gewoon zo'n 2x per jaar een acupunctuur behandeling nodig had. Als dat nodig is om ze goed te laten zijn en je houdt daar rekening mee, is het nog te overzien toch?

@Tine SGMW lijkt me ontzettend leuk om te doen met Snuit (en als Bente er aan toe is met Bente maar die moet eerst maar fatsoenlijk gaan D/V'en) maar ik moet eerlijk zeggen dat ik (ook) enorm opzie tegen die hindernissen. Niet voor die hindernissen maar voor de volgorde, raakte vroeger met springen ook regelmatig de weg kwijt :o?

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:38

vhu goede groom kan je dan vaak wel helpen. Tot nu toe de hindernissen nog nooit kwijt geweest, maar mijn vader weet ze ook altijd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:41

vlug alle pagina's van vandaag doorgelezen, teveel om even snel bij te reageren, sorry...
morgen zal ik weer een poging wagen!

vanavond voor 't eerst met mamma en veulen gelopen, vosje gelongeerd en Fifi gelangeteugeld, en nu heb ik lamme benen en stijve enkels... :+
ga zo lekker onder de douche en wat drinken en richting bedje... :j

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 21:42

inderdaad hindernissen hoef je niet alleen te doen groom mag je helpen ik doe bij H en me moeder ook de hindernissen door kletsen en als er iets fout gaat dan weet ik ook vrij snel het alternatief

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:52

hmm wat gaan jullie snel zeg :wow: ben binnenkort paar dagen weg en zie nu al op tegen het bijlezen :=

las over gevoelige paardjes waar het op gaatjes aankomt bij het tuig. Een aantal die gaan oefenmarathons doen gaaf, vind dat er altijd heel gaaf uit zien. iets over weg kwijt raken haha zal ik zeker ook en dan iemand achterop die links rechts gilt en ik ga juist verkeerd haha (draai dat altijd om).
daan krijgt zijn tandjes hopelijk blijft hij beetje rustig mee :D.
dan nog hele gave foto van betepet gezien op een link.
sudocreme doet het goed -:) maak even een note to myself :D

Ben vast hele hoop vergeten maar het is ook zo veel :P. Vandaag ben ik voor het eerst met bluetje aan de lange lijnen stukje buiten gelopen (eerst gewandeld tot waar er geen auto s meer waren en vanaf daar pas erachter lopend en ook laatste stuk met auto s gewoon gewandeld). ze deed het super goed

AfbeeldingAfbeelding

van de week eens serieus op zoek naar goed hoofdstelletje en meten voor een bitje (is het gewoon halve vinger an beide zijde ruimte minstens zoals anders of is het bij zo n stangetje anders qua ruimte ik wil denk ik een bokkebitje)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:37

@ Nouvel: jij hebt je conditietraining weer gehad ;)
@ Tallechie: ik zou graag 3 september met je mee willen lopen, maar ik denk niet dat ik je op de kar kan helpen. Ik denk dat ik het nl met een ander dan Rembrand wel erg eng vind :o Bovendien heb ik het nooit gedaan, dus hang ik misschien wel de verkeerde kant op. Maar het verkennen en dergelijke zou ik graag mee willen. Bovendien moet ik die dag 2 paarden wit zien te krijgen en in de vlechten, 2 karren en 2 tuigen netjes en schoon, omdat ik 4 september in Assen wedstrijd heb. Dat ga ik lichamelijk allemaal niet redden vrees ik. Maar ik zou dus wel heel graag de rest van je leren. :j

Trouwens vwb die proeven in Zuidlaarderveen, dat zijn de normale mendressuurproeven volgens mij. Had nl even gekeken en kwam me wel erg bekend voor. (ik heb tenminste begrepen dat de SGMW dressuur eigen dressuurproeven heeft die makkelijker zijn dan de normale mendressuur) Dan heb jij die proeven dus al geplastificeerd.

@VHU: ben inderdaad bang voor de volgorde. Daarom zag ik vroeger ook altijd zo op tegen springwedstrijden, dat kun je niet voorbereiden. Dressuur wel. Maar de vaardigheid lukt tegenwoordig heel goed, ben nog nooit verkeerd gereden. Barrage kun je lekker opschrijven, dat is wel een voordeel van een kar :D . Super he, dat Thabor zich zo fijn liet sturen op 1e sleuf (in de bril; sommige bitten is de 1e sleuf onder de bril, zit zoveel verschil in bitten) Weet alleen niet of dat straks in de les met andere paarden ook gaat werken. Even aanzien hoe druk hij is. Moet wel veilig zijn

@ Lanouska: ik typ de proeven niet zelf, haal ze van internet af, vergroot ze een beetje, print ze en plastificeer ze. Kun je ook geen typfouten maken, met alle risico's van dien. Proevenboekje koop ik niet meer, staat toch vol fouten. Op de site staan ze altijd up to date.

@ Ipsilonka: heel herkenbaar, dat drama bij het rijden van nette overgangen. Ponydraakje hier heeft er ook moeite mee. Maar vandaag ging het dus voor het eerst echt super. Er is hoop. Maar ik moet hem dus echt heel goed aan de achterkant bij rijden, dan komt de voorkant vanzelf (oftewel, oud nieuws, dat is toch altijd weer de oplossing)

Trouwens vergeet ik ook steeds te vragen. Hoe gaat het nu met het uitbreken van Alwyn? Is dat nu opgelost?

Nou, ik ga naar bed. Morgen weer een drukke paardenmendag (wil ze alledrie even voor de kar hebben) en vriendje van zwemles komt na de zwemles mee naar huis en blijft een nachtje logeren. Wel een beetje spannend, is een suikerpatient. Maar ik krijg als het goed is uitgebreide info op papier en heb al (vorige keer toen hij kwam spelen) uitleg gehad hoe ik moet prikken. Voor ventje wel erg leuk, want dit maakt hij maar weinig mee. (meeste mensen vinden het wel erg eng. Ik vind het wel spannend natuurlijk, maar zolang hij niet in hypo of hyper raakt komt het wel goed)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:48

Leuk voor P dat vriendje komt logeren! Knap van jou dat je het aandurft!
Wat je zei van dat vriendinnetje heb ik zooooooo'n hekel aan. Van die dames heb ik ook af en toe om Han heenlopen, je leert ze wel herkennen ;)
Duik er ook in, morgen zien jullie mij weinig/ niet, ga 's ochtends als een speer op een neer naar Bente/Snuit en daarna hele middag en avond gesprekken voeren, oftewel aan het werk :evaw:

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 07:45

Goedemorgen

@ Lanouska: helemaal vergeten gisteren. Bedankt voor je mooie uitleg. Nu eens in praktijk zien :D Ben heel benieuwd. Denk wel dat als ik het ooit ga doen, ik echt in slakkengang door de hindernissen ga, maar dat maakt niet uit. Mijn eerste vaardigheid ging ook met flinke tijdsoverschrijding. :j

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 07:52

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 07:56

Het gaat mij (nu :D , ben soms best fanatiek :o ) puur om een leuke uitdaging te hebben. Lijkt me voor paarden erg leuk en na ZZ is er in de dressuur niets meer. Ik wil wel eerst ZZ zijn voor ik echt marathon ga starten.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:18

Goedemorgen allemaal!

Heb netjes alles bijgelezen, maar hoop is niet blijven hangen. Poging tot samenvatting

Tine heeft marathon 'ambities' en gaat misschien bij Tallechie in de leer.
VHU snel naar stal en dan werken werken werken.
Naaltje gaat met stalgenootje mennen en heeft weer een leuk Diddle topic!
Cyclo heeft langs de weg gelangeteugeld met haar Welshje.
En verder nog wat vragen en verwarring over welke proef er ergens gereden moet worden.

Ik ga zometeen in de les rijden ohz. Gister heeft vriendinnetje op Gwin in de springles gereden. Ging bovenverwachting super. Ze hadden al 6 weken niet gesprongen (en dinnetje had er al 6 weken niet op gereden). Ze hebben een nieuwe instructeur die Gwin niet kent, dus hij vroeg de standaardvraag: 'wat is het er voor eentje'. Zij geeft afstamming als antwoord met de opmerking erbij dat ze grappig kan springen, maar een druktemaker is.
Eerste lijn die ze moesten rijden was op de AC lijn, een lijntje met 4 in-uitjes waarvan 1 kruisje en de rest nog balkjes op de grond, dan 5 galopsprongen richting C en daar een steiltje en een balkje erachter, dus weer een in-uitje. Gwin ging er in recordsnelheid overheen en instructeur zegt nuchter: 'ik snap wat je bedoelt met druktemaker' hahahaha.
Maar aan het eind van de les zei hij meerdere keren: 'Goh dat paardje heeft wel karakter zeg' 'Jee dat beesje wil graag voor je werken' haha, *trots* Tis alleen jammer dat ze zo vreselijk druk wordt. Maar ze blijft wel te sturen en vriendinnetje kan redelijk de afstanden regelen ondanks de hectiek.

Ik ben zelf geen springfan, mede door mijn bekkeninstabiliteit, verlichte zit en de sprongen uitzitten is te belastend. Vriendinnetje is Z springen en 3* eventing, dus die weet wel raad met wat sprongetjes. Zij heeft hiervoor een paardje gehad die ze van 0 opgeleid heeft naar 3* en dat was ook zo'n kleine druktemaker. Die is helaas vorig jaar doodgegaan dus ze vindt het wel erg leuk om weer op zo'n druk ding te rijden, doet haar denken aan haar paardje. En Gwin vindt het springen helemaal geweldig! Dus mooie oplossing zo!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:47

mooie foto"s van dids gezien, leuk,ik longeer met dezelfde longeerlijn....alleen op de stand van je laatste foto's :j
verder ga ik met de samenvatting van frensie mee :j

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:50

Ik had 't voor het eerst geprobeerd, maar het ging goed. Die gaan we erin houden! :j

Routetje gepland voor te mennen. We gaan lekker de bebouwde kom in :P camera mee en onderweg omgevingsfotos :))

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:59

Naalt: Ik ga topic kijken :)

- Sudocreme tegen mok wat helpt :D. (Misschien eens door geven aan vriendin)

Tine10: Sorry kan je niet helpen met Marathon, snap er zelf ook nog niet veel van :+

Bic: Succes met de trail :D.

Tallechie: Studieontwijkend gedrag ken ik :+. Heb deze vakantie nog niks aan school gedaan en begin maandag weer :=. Mijn planning was 3 verslagen maken O:).

Nouvel: Heftige avond dus :P

Ik heb gister de pony naar de smid gedaan, ze waren allemaal super braaf :D.
Merrie bij ons op stal is gister gedekt dus even gekeken, maar ik vond het nog wel laat om te dekken :?.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:14

@tine
De tijdtabellen vind je in de reglementen voor het wegtraject.
Ik heb ze uitgetypt voor onze samengestelde wedstrijd. Wij rijden er maar 1tje per jaar in het Amsterdamse Bos. Omdat wij daar dicht bij wonen en anders nooit aangespannen in het bos mogen rijden legaal. Misschien heb je er iets aan. Zo weet je hoe hard je door moet rijden of even in houden om op tijd binnen te komen en geen strafpunten te rijden.

En bij het parcours verkennen lopen er ervaren menners genoeg om samen mee te lopen. Mijn ervaring is dat ze je met plezier de kneepjes van het vak leren.

De tabel blijft alleen niet mooi, als je je email adres geeft, kan ik het mailen in Excel. Uitleg bij 12km/u moet je op 500 m bordje op 2,3 minuten zijn en bij 13km/u op 2,2 minuten
op 1000 m op 5 minuten
Tijdtabellen marathon
12km/u 13 km/u
500 2,3 2,2
1km 5 4,4
1500 7,3 6,6
2km 10 9,1
2500 12,3 11,3
3km 15 13,5
3500 17,3 16,1
4km 20 18,2
4500 22,3 20,5
5km 25 23,0
5500 27,3 25,2
6km 30 27,42
6500 32,3 30
7km 35 32,18

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:50

Goedemorgen allemaal.
Nou, vannacht slecht geslapen, nog flink benauwd geweest. Niet naar Har geweest, dus ga nu zometeen eerst kijken daar, mss gaat vriendlief mennen met 'm.

Daan tandjes <3
Naaltje met stalgenoot mennen, hopelijk is hoofd wel beter dan gisteren ???
VHU gaat nu naar Bente, maar helaas weer regen hier |o
Tine is blij met de Sudocreme tip
Nouvel kwam langswaaien en zit weer in werkritme :+
Frensie heeft les gehad

Ik ga weer m'n best doen om te ademen vandaag, na flink stoombad met eucalyptus (schrijf je dat eigenlijk zo?) en dubbele dosering medicatie lijkt 't stukken beter vanmorgen... hoop 't maar!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:25

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Morgen doe ik mijn menneusriem er maar weer om, ik had een gecombineerde eraan ivm tong over het bit.

Misschien toch net te heftig voor haar?
Kan bit nog gaatje hoger anders? En gewone menhoofdstelneusriem (jeetje, wat een woord :roll: ) wat strakker? Of leidsel in de bril ipv sleuf, of zit het al in de bril?

Bij Bente maakt het echt enorm veel uit hoe het tuig zit. Is echt heel gevoelig. Borst zit bij ons vrij hoog trouwens. Als ik hem een gaatje lager had liep ze veel minder in de borst, dus dat ene gaatje maakt echt verschil. Zo ook de hoogte van de neusriem, zat eerst blijkbaar net iets te hoog.

Kan je haar wel in aanleuning naar voren rijden trouwens? Of heb je het alleen bij het terugrijden?

PS Tine, wat fijn trouwens dat Thabor lekker voelde met leidsel in 1e sleuf!

Bit kan echt niet hoger, met de enkele neusriem rijd ik haar al in de bril. Moeilijk!! Maar goed straks weer eens les, de osteopaat kan over 2 weken. Is wel even wachten, maar met 2 wedstrijden komende weekenden is dat wel zo fijn. Ik doe wel mijn best in de proeven en zie wel waar het schip strand (maar ik heb die winstpunt nodig!!!)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:23

Dat winstpunt gaat wel lukken :).
Mocht je echt in paniek raken of je dat winstpunt niet op tijd haal mag je van mij zelfs met een van mijn pony's het proberen. Roos loopt zelfs winstpunten met meiden die keen keer of 10 zelf met de wagen gestuurd hebben, die doet het met haar ogen dicht ;).