[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 09:13

Napie schreef:
Nadat ik een nieuw tuig had aangeschaft, kreeg ik dit probleem ook. Was alleen op te lossen door de broek heel strak te zetten en dat gaf natuurlijk ongemak en schuurplekken. Ik heb bij HCA toen mijn open lamoenstokken omgeruild voor een gesloten lamoen en toen was het probleem opgelost

Okee, dankje! Ik heb een sulky cavaletti, maar m’n vader is echt een heel handige Harry dus die kan ze wel dicht lassen :D

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 17:38

Ik had het probleem ook Kirsten, toen ik mijn cavalettie nog had. Heb m ingeruild voor een HCA en toen was het probleem opgelost. De stophaken van de cavalettie zijn namelijk veeeeel te kort. Edit als je de lamoen uiteindes wil afsluiten moet je wel andere lichtogen en een korte draagriem :)*

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 19:07

Lillian__ schreef:
Ik had het probleem ook Kirsten, toen ik mijn cavalettie nog had. Heb m ingeruild voor een HCA en toen was het probleem opgelost. De stophaken van de cavalettie zijn namelijk veeeeel te kort. Edit als je de lamoen uiteindes wil afsluiten moet je wel andere lichtogen en een korte draagriem :)*

Ik heb al veiligheidslichtogen :D Dat is toch goed? En met draagriem bedoel je de buitensingel van het schoftje zegmaar?

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:46

Jaa die bedoel ik, maar dan heb je als het goed is ook er al een korte draag riem op zitten :p die bedoel ik ja (het zal wel niet de juiste benaming zijn :') )

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:43

Lillian__ schreef:
Jaa die bedoel ik, maar dan heb je als het goed is ook er al een korte draag riem op zitten :p die bedoel ik ja (het zal wel niet de juiste benaming zijn :') )

Ja officiële benamingen zal ik ook wel fout hebben :+ Nee maar heb idd een korte singel zegmaar, heb geen singel die ik nog weer met een slag om het lamoen doe zoals sommigen hebben. Dus dat scheelt alweer :D

Lous

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:17

De meningen blijven verdeeld, dus ik wil mijn vraag toch even stellen.
Een HCA staat hier ook al een tijdje op mijn verlanglijstje.Nu zijn mijn Shetlanders tussen de 0.98m en 1.07m. Ik wil ze er graag alledrie voor kunnen hebben (uiteraard niet tegelijk)
Welke maat wielen is hier het gunstigs voor? 16 inch of 19 inch?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:38

Lous schreef:
De meningen blijven verdeeld, dus ik wil mijn vraag toch even stellen.
Een HCA staat hier ook al een tijdje op mijn verlanglijstje.Nu zijn mijn Shetlanders tussen de 0.98m en 1.07m. Ik wil ze er graag alledrie voor kunnen hebben (uiteraard niet tegelijk)
Welke maat wielen is hier het gunstigs voor? 16 inch of 19 inch?

Als ik jou was zou ik voor de 19inch gaan.
Mijne van 95cm loopt ook voor de 19inch omdat ik er nog 1 van (uiteindelijk) 114 cm had.
En het is te doen.
Hij is net zo lastig in balans te brengen als mn 16 inch die ik had.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 13:04

19 inch

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:31

Ik heb een 16" HCA en hier lopen pony's van 102 en 104 cm voor (beide officieel gemeten), bij beide perfect zwevend in balans in alle gangen.

Maar voor jouw pony van 107 cm zou ik toch wel voor de 19" gaan. Ik denk dat je hem voor je kleinere pony ook wel in balans kunt krijgen maar dat ligt ook een beetje aan jouw eigen lichaambouw/lengte.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:40

Bedankt voor jullie antwoorden. Zelf ben ik 1.70 en normaal gebouwd. Met korte benen :=

Over het algemeen lees ik veel verschillende antwoorden en ik zie ook regelmatig foto’s voorbij komen waar een 16 inch sulky achter een grote Shetlander toch aardig naar achter hangt/helt.
Ik ben ook nog maar een beginner qua mennen, dus veel verstand heb ik er nog niet van ;)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:53

16" met pony van 102 cm, even als voorbeeld, foto van vorige week

Afbeelding

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 00:25

Hallo, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben een sulky cavaletti aan het opknappen, alleen krijg ik de wielen niet los. Klinkt heel dom haha. Maar een 30/32 steeksleutel is te klein voor de tussenliggende moeren, maar past wel op de buitenste bout. Iemand enig idee hoe ik dit los kan krijgen? Een grote baco past er niet tussen. Ik zal morgen wel even een fototje ervan maken want zonder beeld is dit verhaal wel erg raar. Maar wie weet dat iemand dit probleem ook heeft gehad, dan hoor ik graag hoe ik het kan oplossen

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 06:25

Ik denk dat ik weet welke je bedoelt, als je een foto maakt kan ik het zeker zeggen :P ik heb hem toen nieuw gekocht en kreeg er speciaal gereedschap bij voor alle dingen

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:22

Nynkster schreef:
Ik denk dat ik weet welke je bedoelt, als je een foto maakt kan ik het zeker zeggen :P ik heb hem toen nieuw gekocht en kreeg er speciaal gereedschap bij voor alle dingen

Oh dat zou wel handig zijn inderdaad! Ik heb hem tweedehands gekocht en niet echt iets van gereedschap erbij gekregen.
Hier zijn de fotos:

Afbeelding

Afbeelding

Er zit dus aan beide kanten van de as een moer, die naar mijn idee vastgehouden moeten worden als ik de bout eruit draai, maar ik heb dus niet echt gereedschap die er tussen past of groot genoeg is
(Je ziet ook wel waarom ik hem uit elkaar wil halen haha, tijd voor nieuwe lagers, nieuwe remmen, en nieuwe lak)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:26

Ja ik zie welke je bedoelt! Ik ga zo even kijken hoe dat bij mijn sulky zit, ik heb de nieuwe variant dus zal iets anders zijn. Maar ik heb een speciale tang iets erbij gekregen toen ik hem kocht, had thuis ook Niks wat pastte

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:27

Zo zitten ze bij mij
Afbeelding
Afbeelding

En heb er deze tang voor
Afbeelding

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 14:44

Nynkster schreef:
Zo zitten ze bij mij
[ [url=m/FBibXT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6XyZCa.jpg]Afbeelding[/url] ]

En heb er deze tang voor
[ [url=m/0hvtru.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dankjewel! Ja ik heb inderdaad een ander model, bij die van mij kan ik een ronde sleutel er niet om krijgen. Ik heb inmiddels beweging erin gekregen (bij 1 wiel) met waterpomp tangen, maar gek genoeg komt de bout er dan nog niet uit gedraaid, ookal blijven de moeren stil. Dus dat is ook nog een raadsel..

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 15:06

Schroefdraad kapot? Dat lijkt me het meest voor de hand liggende. Moet je even doorzagen dan met goede zaag

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:13

hoi ik kom me even melden, ik ben op zoek naar een sulky voor een shetje van 91cm en een mini van nu 88cm maar die zal nog groeien. waar moet ik allemaal op letten qua hoogte van het lamoen e.d.? ik heb niet meer als 100 euro er voor over omdat ik eerst wil kijken of ze er wel voor kunnen e.d.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:20

Met 16 inch wielen zal je meestal wel goed zitten. Alleen ben ik bang dat je voor 100 euro weinig gaat vinden wat enigszinds wat comfortabel is en veilig

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:21

Voor 100 euro ga je niks vinden denk ik waar je nog redelijk veillig mee kan rijden zonder dat het stukgaat.
Een cavalettie krijg je misschien voor 300 euro maar een hca voor het dubbele tweedehands denk ik.

Is er niet een vriendin waar je een goede sulky van kan lenen om te proberen? Dat zou beter zijn denk ik. Als je het dan wat vindt kun je altijd nog een kopen

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:35

zanakuzies schreef:
hoi ik kom me even melden, ik ben op zoek naar een sulky voor een shetje van 91cm en een mini van nu 88cm maar die zal nog groeien. waar moet ik allemaal op letten qua hoogte van het lamoen e.d.? ik heb niet meer als 100 euro er voor over omdat ik eerst wil kijken of ze er wel voor kunnen e.d.

Voor zo weinig ga je niks vinden. Wellicht een afgetrapte cavaletti, maar of dat nou zo veilig en prettig voor jou en je pony is?

Mijn advies is even doorsparen en investeren in menles en een goed beleer adres (ze zijn niet beleerd toch?) 'Even kijken of ze er voor kunnen' lijkt me sowieso niet zo'n slim plan.

Als ze wel betuigd zijn kun je vragen of je ergens kunt proefrijden met je eigen pony (bijvoorbeeld iemand met een hca) en dan kun je checken hoe ze er voor staan, voor je wat koopt.

Succes.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:47

Susanne schreef:
zanakuzies schreef:

Voor zo weinig ga je niks vinden. Wellicht een afgetrapte cavaletti, maar of dat nou zo veilig en prettig voor jou en je pony is?

Mijn advies is even doorsparen en investeren in menles en een goed beleer adres (ze zijn niet beleerd toch?) 'Even kijken of ze er voor kunnen' lijkt me sowieso niet zo'n slim plan.

Als ze wel betuigd zijn kun je vragen of je ergens kunt proefrijden met je eigen pony (bijvoorbeeld iemand met een hca) en dan kun je checken hoe ze er voor staan, voor je wat koopt.

Succes.

ze zijn nog niet beleerd maar dat doen we zelf :) met mijn fries en kwpn ook gedaan alleen voor die grote wagen gaat geen pony passen haha, hij mag helemaal afgeragd zijn van mij dan knap ik hem wel samen met mijn vader op die maakt alles hufter proof dus dat zal ook geen probleem zijn, ik ken helaas niet in mijn buurt die een kleine shet heeft en daar mee ment dat is niet echt populair hier iedereen heeft grote en dure kwpners hier :')

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:52

Waar woon je?

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:00

Susanne schreef:
Waar woon je?

Rotterdam

wat ik kan doen is mijn dure horloge verkopen a €250 en dan nog even doorsparen voor een nieuwe cavaletti met rem alleen heb ik dan nog tuig nodig waarom is het toch allemaal zo duur voor de grotere paarden koop je zo een leuke sulky voor €30 en voor de mini's pas vanaf 400 euro :/