[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:23

Fijn dat je hier weer bent LS! Amadeus is heel gaaf!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 23:10

Leuke pony succes

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 23:28

Wauw wat een lekkerding zeg! Iets groter maatje dan je eerst had toch?

Heel veel plezier en geluk met Amadeus!

Ik heb eindelijk weer tijd om wat meer met de pony's te doen. Ze moeten hoognodig bekapt worden, maar de hoefsmid was steeds onbereikbaar. Net toen ik op het punt stond om dan maar een andere te zoeken kreeg ik 'm wel te pakken en heb ik een afspraak kunnen maken. Hij kon pas na twee weken ,dus hup, nog meer tijd eroverheen.. de hoeven zijn inmiddels echt niet fraai meer. Maar donderdag komthij dan eindelijk!
Maar ik weet wel: als dit nog eens gebeurt wacht ik niet meer zo lang tot ik een nieuwe bel! De gezondheid van m'n pony's gaat voorop, en daar horen ook nette hoeven bij.
Minpuntje is wel dat Sabrina dan weer langere tijd kreupelt... heb besloten het eens te filmen en aan bokt te laten zien. Al hoop ik natuurlijk dat ze super loopt vrijdag!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 06:43

Dat is toch raar als ze kreupel is van de smit.kapt hij haar dan zo kort en let eens op of hij aan de zool snijd anders zeggen dat hij eraf blijft enkel losse stukjes verwijderen en bij de straal ook enkel losse delen weg snijden rest zitten laten

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 07:24

Dit is al m'n 4e smid en ze heeft altijd kreupel gelopen. Of in ieder geval heel kort. Hij snijdt nooit in de zool oid.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 08:07

Wat naar dat ze steeds kreupel loopt wellicht zelf dan beetje afvijlen zodat het onderhouden word en niet gelijk veel er af gaat?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 08:22

L_Rivaldo schreef:
Wat naar dat ze steeds kreupel loopt wellicht zelf dan beetje afvijlen zodat het onderhouden word en niet gelijk veel er af gaat?

Ja dat is ook goede optie

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:42

Vreemd, een pony hoort toch niet kreupel te lopen nadat de smid geweest is.
Wat ik wel weet, is dat het niet meevalt om een echt goede smid te vinden. Ik dacht altijd dat ik een goede had (en dat was hij op zich wel hoor) maar die ik nu heb is echt heel goed. Dan zie/merk je het verschil pas.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:50

Een pony mag idd niet kreupel lopen nadat de smid is geweest.. dan heeft ze er teveel afgehaald of zijn stand teveel aangepast..

Klopt wat groter en vooral breder dan Levi was... Levi was 1.22 en smal gebouwt deze is 128 en vrij massaal al voor zijn leefdtijd zeker..

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:57

Ik moet er wel bijzeggen dat ze vaak gevoelig loopt op asfalt en sowieso op grind. De hoefsmid die ik nu heb is nog maar 2x geweest.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet zoveel verstand heb van hoeven ,dus ik Ie ook niet snel of ze verkeerd bekapt worden. Ik merk het vooral aan de pony's zelf.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:02

Heeft je pony geen last van zachte zolen?
De mijne kan niet zonder ijzers vanwege zachte zolen, de hoefsmid heeft het mij ook laten zien, je kunt ze zo indrukken. Ze zijn zacht en dun waardoor hij echt op eieren loopt op grind, steentjes etc. Mooi vlak asfalt gaat nog wel maar bijvoorbeeld kinderkoppen gaat ook niet.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:02

En stand aanpassen is totaal zinloos als een dier uitgegroeid is (dus na plm 6e / 7e jaar), dan slaat dat nergens meer op aldus mijn uitstekende hoefsmid (die ook aan kliniek verbonden is). Zeker als je er geen hoefijzer onder zet. Dan loopt het na een week of 2 alweer helemaal zoals het daarvoor ook liep, de hoef slijt dan simpelweg weer in de favoriete stand. Wat logisch is, want het dier zijn / haar benen zijn gewoon zo. Alleen als dier in de groei is kun je dan nog iets manipuleren waardoor de groeischijven zodanig ontwikkelen dat je de stand iets kunt verbeteren. Ze kunnen er zelfs chronisch kreupel van worden als ze verkeerd worden bekapt / beslagen (bewijs heb ik in mijn wei staan, Ber, met 'draversvoetjes', ja die krijg je echt niet recht, zo zijn ze gewoon, ze was zo vreselijk kreupel toen ik haar kreeg, nu niets meer mee aan de hand, is oa gevolg van verkeerd beslaan, verkeerde manier van stalling/beweging en gebruik geweest)...

Vraag de smid eens om gewoon 'in de loop' van de pony te bekappen, idd niet te veel van de toon/verzenen en niet/weinig zool bij werken, wellicht helpt dat. Of je pony zit tegen hoefbevangen aan / heeft licht gekanteld hoefbeen / is hoefbevangen geweest dan kunnen ze wel gevoelig zijn en dan haalt hij er verhoudingsgewijs te veel af. Als ze hoefbevangenheids-dingen hebben moet de toon lang blijven en kunnen ze er het beste net wat te schuin op staan.

Goede hoefsmid hoort dat soort dingen te weten. En wat je zegt Nicole, goede hoefsmid (echt een goede) zijn zeldzaam. En dan moet het ook nog bij je paard passen. Zachte zolen komt veel voor bij meer koudbloedpaarden/pony's, dan zit je op het harde echt aan een ijzer ... soms krijg je ze harder door te teren.

Zit me hier erg te vervelen, gelukkig bestaat er zoiets als telefoon, facebook en bokt :P

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:06

Gaat het al wat beter VHU?
Kun je alweer "normaal" ademhalen?
Goh zeg, ik schrok er wel van hoor toen ik je berichtje zag. Flinke smak gemaakt.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:05

Ja, maar waar vind je nou een goede smid? Hoe vind je die?

Ze is in mijn bezit vanaf dat ze 2,5 jaar oud was en inmiddels is ze 9. Nooit hoefbevangen geweest, maar wel altijd gevoelig in de zomer.
Zou het misschien eens raadzaam zijn om haar op de foto te laten zetten?
IJzers durf ik niet aan omdat ze nogal eens naar elkaar uithalen op de weide.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:32

LinSa schreef:
Ja, maar waar vind je nou een goede smid? Hoe vind je die?

Ze is in mijn bezit vanaf dat ze 2,5 jaar oud was en inmiddels is ze 9. Nooit hoefbevangen geweest, maar wel altijd gevoelig in de zomer.
Zou het misschien eens raadzaam zijn om haar op de foto te laten zetten?
IJzers durf ik niet aan omdat ze nogal eens naar elkaar uithalen op de weide.

Vaak zijn ze van voor gevoeliger dan van achter dus e kunt ook allleen voor een ijzer zetten.zelf zou ik het eerst eens bespreekbaar maken met de smit want met kappen kun je enorm veel.zelf heb ik alles ook liefste zonder ijzers en anders schoenen er onder

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 14:51

Leuke aanwinst LS!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:13

Hoefschoenen is idd ook nog alternatief :j tja hoe vind je goede hoefsmid... dat is gewoon heel lastig want het moet ook nog passen bij je paard en ze moeten hun afspraken nakomen (vind ik dan) die combi op zich is altijd al heel lastig. Ik heb Jeroen vd Wiel, is echt heel kundig. Kost wel wat meer dan standaard hoefsmid... moet je er dan ook nog voor over hebben en ik weet niet in hoeverre hij ook in jouw regio zit. Of je kunt hem vragen wie hij zou aanbevelen? Hij leidt ook hoefsmeden op.
http://vdwielhoefsmid.nl/

Ik heb forse pijnstilling die goed werkt merk ook direct wanneer ik weer wat moet innemen. Was ook wel hele hard klap echt zo waardeloos ben er in volle galop vanaf gestuiterd, precies op mijn zij/schouder terecht gekomen. Die twee ribben onder schouder zijn gebroken (bleek bij controle huisarts dat het er 3 zijn...) en een wat lager in mijn zij.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:15

Pfff VHU, hopelijk wordt de pijn snel wat minder......

Loop ik zomaar Laura tegen het lijf in Amersfoort :P Ben blij dat je mij herkende haha, want ik had niets in de gaten :o

Mijn 19 inch HCA is nu verkocht, de 16 inch is besteld, nu moet ik wachten helaas :( :(

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 16:27

LinSa schreef:
Ik moet er wel bijzeggen dat ze vaak gevoelig loopt op asfalt en sowieso op grind. De hoefsmid die ik nu heb is nog maar 2x geweest.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet zoveel verstand heb van hoeven ,dus ik Ie ook niet snel of ze verkeerd bekapt worden. Ik merk het vooral aan de pony's zelf.

Klinkt echt als mijn tum die had dat ook en staat nu 3 kwart jaar op ijzers en had dunne zolen met ijzers is het al zo goed verbeterd dat ik zelf de volgende keer zonder zou kunnen. Echt een aanrader, ik ben geen ijzer fan maar wel in deze situatie

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 16:29

Ja was heel leuk is wist het bijna zeker dat je het moest zijn dus ook zonder er over na te denken naar je geroepen of je het was haha leuk om te zien wie er achter de bokt naam schuilt

Beterschap vhu Hopelijk helpen de pijnstillers

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:44

Net de paarden en pony,s van de wei geplukt om te verplaatsen.zie ik dat de jaarling de mondhoeken helemaal kapot heeft wat je wel eens ziet bij paarden waar mensen dus veel te heftig in de mond zijn,rest ook na gekeken en ook deze hadden het 1had niks andere in mindere maten dan het veulen.kan dit van ruwstengelig gras komen of is er weer iemand in de wei geweest.ik rij mijn paarden bitloos dus van mij kan het niet zijn en veulen heeft nog nooit wat in zijn mond gehad.vind best zielig voor haar

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:00

Zou Berenklauw kunnen? Dat heb ik 2 jaar terug gehad met Sabrina en dat was geen pretje!

Esther_Tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:27

Wat een leukerd L_S

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:55

LinSa schreef:
Zou Berenklauw kunnen? Dat heb ik 2 jaar terug gehad met Sabrina en dat was geen pretje!

Maar zijn dan echt de mondhoeken alleen kapot want lijken echt van die bit wonden als iemand een enorme strenge hand heeft.dus vind het echt bizarre ga eens vragen of mensen daar wat gezien hebben toevallig want berenklauw staat er geloof ik niet.want daar krijg je blaren van toch

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:15

Ja klopt, dat gaat enorm branden in de zon. Sabrina heeft een roze neus die vreselijk verbrand was ,pus liep tussen de korsten door. Bereklauw komt rond deze tijd op en in bloei, dus als je witte bloemen krijgt weet je dat het berenklauw is.

Hopelijk valt het mee en hebben er geen mensen aan je pony's gezeten!