[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:31

Napie schreef:
Dat is een tweewieler. Nadeel daarvan is dat je het balans weer moet instellen als er een pasagier mee is

Valt mee; als ik alleen op pad ben moet ik goed tegen de rugleuning aanzitten en met twee personen is het eigenlijk makkelijker, dan gewoon zitten. Misschien ooit nog wel een marathonwagentje hoor. Lijkt me voor mens en paard net wat comfortabeler.

Napie

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:58

Goed in balans heb je nauwelijks iets van druk in de lichtogen. Ik heb voor de zekerheid wel een onderlegger onder de schoft. Het goed in balans brengen kost even tijd maar dan heb je ook wat. Ik kijk niet over de pony heen maar je kan er wel makkelijk langs kijken.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 17:28

Ik vind het in balans hangen van de sulky erg lastig, het lukt me niet, heb het lamoen al ingekort, lichtogen hoger gehangen, veer onder de stoel ingekort. Heeft iemand nog een idee hoe de hca sulky in balans te krijgen?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 19:47

Heb je een foto van het span? Liefst zij aanzicht met menner.
Vorig jaar ben ik er ook een tijdje mee bezig geweest na aanschaf van een nieuw tuig. Uiteindelijk heeft een gesloten lamoen mij geholpen. Maar ik denk dat ik de bouten van het lamoen en de voetsteun wel 15 keer heb los en vastgedraait voor dat ik tevreden was

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:53

Wat zijn eigenlijk de belangrijkste verschillen tussen een sulky en een trainingswagen? Ik ben er nl. nog niet uit... wil graag een sulky - heb een tweedehands op het oog, luchtgeveerd. Maar vraag me af of dat bij veel off the road rijden voldoende is? Wat zijn de beste veringsopties voor Sulky?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:41

Is er hier iemand die een hca sulky heeft en die de staalkabel rechtstreeks aan het borststuk heeft zitten dus zonder gebruik strengen? Ik zou daar heel graag een foto van zien en ervaringen over willen horen!

Jorex

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:35

@Wildgirl ik heb de staalkabel direct aan mijn borsttuig zitten door middel van marathonsluitingen. Het enige nadeel is extra slijtage aan onderleggers, verder heeft mijn pony er geen hinder van. Ik heb alleen maar foto's van achteren. Ben altijd alleen onderweg. Ik kan wel eens aan mijn moeder vragen foto's van opzij te maken.Afbeelding

En zonder broek:
Afbeelding

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:12

Als ik jou was zo ik het lamoen wel even een slagje draaien. Je lichtogen worden nu naar buiten getrokken zodat de sulky daar niet ik kan zweven. Het lamoen hoeft ook niet zo breed te staan want in de wendingen loopt de pony tegen de staalkabel aan

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:27

Lamoen kan niet minder breed helaas of hij heeft in wendingen de punt van het lamoen in zijn nek zitten en dat lijkt mij echt niet prettig voor hem. Nu heb ik de punten schuin naar beneden, opzij krijgt ie iedere keer de punt in zijn nek. Sulky zweeft prima, maar ik zit hier niet actief.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:29

Thanks fennadev! Zou je eens een foto van de bevestiging kunnen maken voor mij?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 09:15

ilaan schreef:
Heb me al eerder gemeld hier. Toen was ik op zoek naar een sulky, deze hebben we gevonden; een hca.

Na wat afstelling super fijn in balans, dacht ik. In stap en draf blijft hij echt heel mooi vrij in de lichtogen. Klappert niet, hangt niet, echt netjes in het midden.
Nu wilde ik een galopje maken in het bos. Mooi vlak pad maar nu begon de sulky echt onwijs te klapperen.
Waar kan dit aan liggen en hoe los ik dit op? Zo is de lol van het galopperen wel snel af natuurlijk.
Vind het vooral lastig omdat de sulky in stap en draf wel in balans hangt. Alleen in galop dus absoluut niet..

Edit
Voorheen had hij dit probleem niet. Maar na een winterstop hebben we de sulky toch anders afgesteld omdat ik vond dat hij toch teveel voorover stond. Nu dus dit probleem :x

Vanuit daar geredeneerd; zou het dus verstandig kunnen zijn het stoeltje weer iets naar voren te zetten? Hij is namelijk wat naar achteren gegaan. Maar voordat ik het hele spul verander wil ik wel weten of dit dan het juiste is omdat hij in stap en draf wel heel mooi hangt :)

Even zo want wil echt weten wat ik hier aan kan doen :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 09:43

Begint hij echt te klapperen in de lichtogen of heb je het gevoel dat je heen en weer 'schommelt' van voor naar achter zegmaar? Dat laatste had ik namelijk steeds wanneer ik wat harder in galop ging.

Ik maakte de broek altijd vast aan het dichte lamoen aan de voorkant in plaats van de broekhaakjes (wat normaal geen probleem is). Maar in galop begon mijn sulky daardoor heen en weer te schommelen. Bij mij was de oplossing dus de broek aan de gewone haakjes vast maken.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 19:41

Bij hogere snelheid begint hij bij mij ook te schommelen. Dat komt omdat een lichte wagen dan niet continu wordt aangetrokken door de strengen. De pony stoot dus zo nu en dan de borst aan gezien de wagen door de snelheid ook uit zichzelf rolt. Dit verminderd als ik wat meer druk op de lichtogen geef door iets voorover in de beugels te gaan staan. Beetje verlichte zit zeg maar

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 22:36

Het is niet schommelen, het is echt klapperen van onder naar boven. Best stevig ook.

Broek zit vast aan waar ze vast horen, anders is mijn broek te kort :)
Heb daar ook wel wat mee gespeeld maar maakt geen verschil verder.

Ga eens proberen om wat meer druk op de lichtogen te geven, kan ook goed daaraan liggen. Ze galoppeert best met aardig wat sprong namelijk.
Vanuit daar geredeneerd zou het stoeltje dan weer wat naar voren kunnen. Klein tikkeltje dan natuurlijk. Want zit in principe verder nu relaxt en dan is de sulky in stap en draf mooi in balans.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 23:11

Maar ik neem aan dat je merendeel draaft dus ik zou afstellen op de draf en de druk op de lichtogen zetten door je gewicht te verplaatsen op de lichtogen.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 01:08

Napie schreef:
Maar ik neem aan dat je merendeel draaft dus ik zou afstellen op de draf en de druk op de lichtogen zetten door je gewicht te verplaatsen op de lichtogen.

Dat klopt inderdaad maar heb nog wel ruimte om iets te laten zakken. Als hij dan in stap/draf niet in balans is los ik het op door zelf mijn gewicht te verplaatsen. Maar nu weet ik in ieder geval welke kant op. Klinkt nu ook logisch, dacht alleen even verkeerd om :=

Dankjulliewel!

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 13:58

Afbeelding
Het duurde even voordat ik een foto kon maken, ik heb net een nieuw borsttuig, dit is de eerste keer dat ik het gebruikte. Ik krijg de sulky echt niet zwevend. Stoeltje zit al zo ver mogelijk naar achteren. Ik heb al eens de veer ingekort, zelfs zo kort dat het niet eens meer fijn zat, die zit er ook weer nieuw op. Mocht iemand tips hebben, graag!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 16:10

Ik denk dat als jouw stoeltje prettig zit (en de veer doet niet veel voor de balans die moet gewoon lekker ver naar voren staan) je het vooral moet zoeken in de stand van je lamoen. Is best een pokkewerkje. Even met z n tweeen een moddagje voor uit trekken want je moet steeds de bouten van de lamoen en de imbussen van de voetsteunen losdraaien. Dan steeds een tikke geven terwijl de vaste menner op de bok zit en de pony ervoor staat en de boel weer snel aandraaien. Proefrijden en eventueel opnieuw

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 17:11

Hier was ie van opzij voor wildgirl, inmiddels strengen langer gemaakt, nu liggen de lichtogen netjes als hij recht ervoor staat.
Afbeelding
Afbeelding

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 17:44

Zou je dan eerder naar binnen draaien oc naar buiten?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 21:19

Naar binnen zodat ze hoger komen tov de zitting

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 00:29

Okee, ik kom ook weer binnenvallen. Tijdje terug hier ook advies gevraagd wat betreft m’n strengen en daar heb ik nu strengophouders voor, werkt prima. Maaar nu heb ik weer een ander dilemma, waar ik ooit ook al wel eens over geklaagd heb geloof ik :Y)

Helemaal in het begin gingen m’n bomen af en toe eens door m’n lichtogen heen, toen heeft m’n vader de ene kant recht gebogen (die was scheef t.o.v. de ander) en toen was het probleem eigenlijk opgelost. Toen heb ik ook een keertje menles gehad en behalve de broek een gaatje hoger zat m’n tuig verder prima. Nu de laatste tijd schieten m’n bomen af en toe wéér door de lichtogen heen.

Nu is Luna een mega brave pony die toch wel loopt. Als je de sulky er ondersteboven achter knoopt zou ze nog lopen bij wijze van, maar ik word er wel een beetje gek van. Op aanraden van m’n instructrice heb ik geprobeerd om de strengen een gaatje strakker te doen; hielp niet en Luna liep er ook niet fijn mee, wilde niet door lopen. Ook de broekriempjes een keer strakker & losser gedaan, hielp ook niet (weet niet of dat kan helpen, gewoon geprobeerd toen).

M’n bomen lager hangen zodat ze meer in de lichtogen drukken kan niet, dan gaat m’n sulky echt teveel voorover hangen & is niet fijn voor de pony natuurlijk.

Ik snap er niks van, ik heb niets veranderd aan m’n tuig of sulky, ben zelf ook niet ineens veel zwaarder of lichter geworden of wat dan ook :P Het ging dus echt een paar maanden goed en nu ineens weer.. Het gebeurt het meest als ik over hobbelige paden rijdt, wat op zich logisch is, en over een asfalt weg minder vaak zegmaar.

M’n vader is erg handig dus kan wel langere ‘stoppen’ er aan lassen of er dichte lamoenen van maken, dus dat is altijd een optie, maar ik wilde eerst hier even vragen! :) Echt super irritant dit, ook echt niet ideaal voor Luna lijkt me..

Wie o wie heeft tips/adviezen ? :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 00:49

Inderdaad sluiten (dichtlassen), lastig (en gevaarlijk), fijn dat ze zo braaf is!

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 00:59

Lante schreef:
Inderdaad sluiten (dichtlassen), lastig (en gevaarlijk), fijn dat ze zo braaf is!

Jaa dat leek me ook de beste optie, aangezien andere dingen niet hebben gewerkt. Kan idd gevaarlijk zijn ja! Ze schieten “gelukkig” alleen naar voren en niet naar achteren (er uit dus), maar dan nog. In bochten ook niet fijn en als de ene kant er door schiet en de ander niet, is dat ook scheef.

Echt een wereldpony ja!! <3 Vind het verder vooral zo vreemd waarom dat dan nu ineens weer gebeurt & het maanden goed is gegaan. Maargoed, zal wel dan. Dan denk ik maar dicht lassen & dan kan ik hem ook nog iet meer zwevend krijgen (dénk ik dan), want als ik dat nu doe schieten ze er al helemaal doorheen :+

Als er nog mensen zijn met andere tips, graag! Ik wil graag leren en alles proberen, want ben er nu de laatste tijd dus echt mee bezig om het goed te krijgen, maar lukt dus niet -O-

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 05:23

Nadat ik een nieuw tuig had aangeschaft, kreeg ik dit probleem ook. Was alleen op te lossen door de broek heel strak te zetten en dat gaf natuurlijk ongemak en schuurplekken. Ik heb bij HCA toen mijn open lamoenstokken omgeruild voor een gesloten lamoen en toen was het probleem opgelost