[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:05

Uhm net etten-leur betaald stond bij klasse 1 25 euro heb ik ook over gemaakt.stond niks over meer span is dat bij hun niet

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:09

Onderweg zag je wel meer combinaties die kosten wat het kost door wouden rijden, of alles even vriendelijk was betwijfel ik maargoed ieder zijn ding. Ik heb helaas het span dat omgeslagen was niet gezien, starten geloof ik na ons. Maar het lijkt me meer als normaal om dan meteen te helpen.
Mijn ponies hebben bijna altijd dezelfde hartslag, maar zijn vaak snel onder de indruk waardoor hij dan even omhoog schiet. De pony die ze als eerste meten kwam hierdoor binnen met een hartslag van 74, de ander had gewoon 60. De veterinair zei ook dat haar hartslag eerst boven de 100 zat (stress stukje), maar dus al snel zakte naar 74. Ik heb aangegeven dat ze snel onder de indruk zijn en als ze zou hertellen de andere pony ook onder de 70 zou zitten maar ze moest een lijn trekken, prima.
Pony van mijn kennis begon met een hartslag van 35, dat lijkt me wel erg laag.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:11

Letsdunit schreef:
Onderweg zag je wel meer combinaties die kosten wat het kost door wouden rijden, of alles even vriendelijk was betwijfel ik maargoed ieder zijn ding. Ik heb helaas het span dat omgeslagen was niet gezien, starten geloof ik na ons. Maar het lijkt me meer als normaal om dan meteen te helpen.
Mijn ponies hebben bijna altijd dezelfde hartslag, maar zijn vaak snel onder de indruk waardoor hij dan even omhoog schiet. De pony die ze als eerste meten kwam hierdoor binnen met een hartslag van 74, de ander had gewoon 60. De veterinair zei ook dat haar hartslag eerst boven de 100 zat (stress stukje), maar dus al snel zakte naar 74. Ik heb aangegeven dat ze snel onder de indruk zijn en als ze zou hertellen de andere pony ook onder de 70 zou zitten maar ze moest een lijn trekken, prima.
Pony van mijn kennis begon met een hartslag van 35, dat lijkt me wel erg laag.

Mijn pony,s hebben ook van die lage hartslagen dus het kan zeker

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:29

keona schreef:
Uhm net etten-leur betaald stond bij klasse 1 25 euro heb ik ook over gemaakt.stond niks over meer span is dat bij hun niet

Klopt hoor.
Wij maken geen onderscheid meer tussen enkelspan of meerspan.

Tja helaas zijn mensen steeds vaker alleen met zichzelf bezig. Geeft tevens aan dat het toch wel belangrijk is dat je groom ook kan mennen.
Heel erg sneu voor deze menner en hopelijk komt hij/zij er weer helemaal bovenop.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:41

Ik heb Coldy vooral zelf haar tempo laten bepalen, zoals ik meestal doe, en dat ging op zich eigenlijk prima.
Ook kleine stukjes gestapt als ze dat zelf aangaf. Maar in die natte bagger is draven uiteindelijk denk ik toch minder zwaar dan stappen, en ze ging na een stukje stap dan ook steeds al snel uit zichzelf weer rustig draven.

Maar we werden op een gegeven moment ingehaald door een andere aanspanning en toen wilde Coldy daarmee mee. Ze is dan heel drammerig en laat zich moeilijk terughouden. Wil het liefst met haar neus in de wagen van haar voorganger lopen.
Dat was eigenlijk boven haar tempo, dus daar stopte ze uiteindelijk vanzelf mee. Maar het "gevecht" om haar terug te houden levert in zo'n geval ook een andere reden voor een hoge hartslag: stress.

En zo'n staptraject aan het einde... tja, dat is niet Coldy's ding. En ook daar loopt er altijd wel iemand vóór haar waar ze dan graag naartoe wil. Dus tot rust komen, ho maar.

Wij kwamen dan ook terug met een hartslag van 78. Dat was inderdaad te hoog en voor ons bepaald niet onverwacht.
Maar nee, ik heb toch echt niet het idee dat ik Coldy overvraagd heb.

Wij zijn sowieso eigenlijk helemaal niet bezig met het wedstrijdelement. We willen gewoon een mooie route rijden op een prettige manier. En dat kan bij mendurance heel goed omdat alle deelnemers lekker doorrijden en je dus niet steeds weer achterop andere deelnemers rijdt die langzaam de route sjokken (zoals bij Enjoy the Ride nogal eens gebeurt).

Het was gewoon heel jammer dat het zo nat was allemaal, en daardoor zo'n zwaar parcours. Daar kan niemand wat aan doen, maar het heeft uiteraard wel invloed op het verloop van de wedstrijd.

Wij hebben trouwens de omgevallen aanspanning ook niet gezien. Akelig als er zoiets gebeurt!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:49

Waardeloze mentaliteit zeg van degenen die combinatie hebben zien worstelen en geen hulp hebben geboden -O-

Het aanpassen aan weer, ondergrond, omstandigheden in het algemeen (in de vorm van meer / minder tempo, aanbieden, koelen etc, dwz management van je pony/paard) is denk ik juist het meest uitdagende van (m)endurance. Als je het nog niet vaak hebt gedaan of meegemaakt kun je je daar wel eens in vergissen ... is mij ook wel eens overkomen.

De hartslag 60 is bij (m)endurance nu eenmaal de maatstaf en er wordt idd op moment van aanbieden geteld en dat is het dan. Weet niet of je bij mendurance ook mag kiezen later aan te bieden? Bij pony's die wat onder de indruk zijn van alles kan het helpen even paar minuten te wachten.

Hartslag 35 is mooi. Ollie had vorige keer bij aanvang bijv 38. Heb ook wel eens 28 gehad zelfs. Vorig jaar had ze een keer bij direct aanbieden op finish zelfs al 40. Dan denk je 'had ik ook wel ff wat vlotter kunnen rijden', maar dan weet je dat ook weer. Ben ook wel eens gefinished met 92 :oo finish was op heuveltje, het was 30 graden en ik had dat allemaal niet in de gaten. Toch was toen hartslag na 10 minuten en flink doorkoelen op iets van 54.

Is toch kwestie van ervaring opdoen, goed opletten hoe pony presteert en reageert onder welke omstandigheden (altijd goed inspecteren hoe de finish is, hoe de loop (laatste km's) naar de finish, waar wil je staan bij meten, wat spreek je af met je groom enz.) en daarop inspringen. En ja, dat kan elke keer weer anders zijn :) Vaak moeten ze het gewoon 'leren', en jezelf ook, om de rust te pakken in de laatste km's, dat hoort er toch ook bij.

@MarjaR fijn dat je lekker hebt gereden! En het is idd erg lastig als ze zo graag achter een andere combi aan willen. Veel stap oefenen, ook op drukke plekken kan helpen... dat kun je bijv ook oefenen bij menvereniging of op andere (D/V, SGMW) wedstrijden, het gaat vaak om de 'drukte' eromheen.

@Letsdunit rotgezicht is dat van die combi's ... bij endurance valt het minder op, maar ook daar zie je dat ... is toch ook inherent aan sport & dier bij sommige mensen gaat dat niet samen helaas.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:10

Bij de mendurance is de hartslag max 70. Een hartslag bij de voorkeuring van 35 is helemaal niet ongewoon hoor. Het staptraject geeft bij mij ook wel wat discussie. Paard denkt dat hij klaar is en moet dan toch weer op pad. Vinden ze niet leuk.
Ik reken altijd wel iets extra voor tweespannen. Is toch een extra vetkaart, extra werk invoeren en invoeren uitslagen en extra assistentes voor hartslagmeting nodig

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:35

VanHuisUit schreef:
@MarjaR fijn dat je lekker hebt gereden! En het is idd erg lastig als ze zo graag achter een andere combi aan willen. Veel stap oefenen, ook op drukke plekken kan helpen... dat kun je bijv ook oefenen bij menvereniging of op andere (D/V, SGMW) wedstrijden, het gaat vaak om de 'drukte' eromheen.

Stap is sowieso niet Coldy's ding, nooit geweest. Toen ik haar als "puppy" van bijna 4 net gekocht had, nu 5 jaar geleden, kon ze echt helemaal niet stappen. Ze wilde altijd maar aandraven.

Het stappen gaat inmiddels door heel veel oefenen al veel beter dan toen, maar het zal nooit haar hobby worden.
Draven blijft Coldy's (en mijn) voorkeur houden. En je maakt haar helemaal gelukkig met een flinke galop op een mooi breed zandpad. :D

Ze is en blijft nu eenmaal een erg voorwaarts paardje (wat overigens niet iedereen verwacht van een fjord).

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:48

Wat een informatie, heb even bij moeten lezen ;)
Vind het knap hoe iedereen het heeft volbracht.

Ik heb gisteren een rit gemaakt van 15 km dat vind ik al een heel eind :D
Aanstaande zondag voor het eerst 20 km, ben benieuwd hoe de route loopt.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:29

@MarjaR: Fjorden worden wel vaker onderschat, spreek uit ervaring ;)
@LinSa: als je wil komen vrijwilligen, graag! Wil je me dan even mailen?

MiniEqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:52

Ik kom ook weer eens binnenvallen.
Wat leuk en interessant over de hartslagmeting, met meter trainen trekt mij ook wel.
Ben zelf ook stiekem benieuwd naar die van Carlo, hij loopt bijna altijd zonder te klagen.
Alleen inschatten of hij echt zo'n topconditie heeft of gewoon doorloopt is lastig in te schatten, zeker de richting naar huis.
Nu doe ik zondag mee aan een wedstrijd enkle voor shetten en daar hebben ze een traject van 4,5 km ingezet. Enkel met een hele lage snelheid, aangezien erna nog meer onderdelen volgen.
Hierbij worden ze van te voren en erna gekeurd door de dierenarts, hetzelfde voor de marathon.
Vind ook best spannend/interessant wat eruit gaat komen! Zeker bij de marathon waarbij toch wel gewoon wil proberen om alles te geven (moet hij inprincipe ook aankunnen, wij trainen wel fanatiek).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:07

Ik had geen benul van hartslagen van mijn pony's.
Nu laatst voor het eerst een marathon gereden met het 2span.
Ene pony zat duidelijk veel lager dan de ander. De een is een 'oude rot' in het vak, trekt meer in het span maar is niet gek te krijgen, loopt makkelijk maar word niet heel fanatiek getraind. De ander is een jonkie die loopt te stuiteren, te kijken en te doen, maar mee trekken is nog wel een puntje, hij word wel fanatieker getraind op het moment. Mijn jonkie toonde moeier, maar hartslagen waren beter (zowel bij voorkeuren na de dressuur/vaardigheid, tussendoor en na afloop). Hoogste hartslag was 74 dacht ik uit m'n hoofd, direct na binnen komst, dus niet wereld schokkend.

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:40

Nanda, schrik toch wel van de reactie van menners op een menner in problemen. Dat hun voorkeur uitgaat naar doorrijden ipv een medemenner helpen.
Had ik eerlijk gezegd niet verwacht!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:47

Citaat:
Bij de mendurance is de hartslag max 70
sorry. Dacht dat het weer 60 was, nadat het 64 was geweest. Maar dus 70. Duidelijk, thanks!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:26

70 boh dat is veel zeg vooral nu er een verplicht staptraiject is

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:46

Ja dat vind ik eigenlijk ook...
Wat zijn de regels hieromtrent in bijv Duitsland?

Esther_Tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:51

Hier helaas niet kunnen rijden omdat ik mijn kar niet van zijn plek krijg omdat het ervoor is vol gebouwd.
Morgen maar even eigenaar van de wei bellen dus.
Morgen gaan we dan maar even stukje fietsen

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 23:37

keona, dat wist ik niet, is mij vorig jaar niet opgevallen dat er waren overnacht, vandaar dat ik het in de groep gooide :D .

LinSa, ik heb geen schema. Ik train mijn pony veelzijdig, voor de wagen en onder de man wordt hij ook regelmatig gereden door een stagiaire of iemand van stal. Voor de klasse 1 kan dit zo nog wel, ik denk als wij 2 willen gaan rijden, dat we dan wel wat anders moeten gaan trainen.

Letsdunit, het was zeker een bijzondere ervaring, alleen al dat weer, pfff was gewoon niet normaal zoveel als er naar beneden kwam gevallen. Maar je hebt wel een erg leuk span! Wilde ik nog even kwijt ;) Wat betreft de lage hartslag, dat kan wel, mijn pony heeft normaal gesproken 36, had nu constant bij iedere meting 44.

Toydoll, wat een schattige pony!

Napie, dat is vervelend om te horen, dat ze niet geholpen werd. Ze is na ons gestart en hebben het in eerste instantie ook niet meegekregen. Is niet mis als ik het zo hoor. Maar ff stoppen en vragen of je kunt helpen, dat is toch het minste wat je kunt doen!

Zo, ben weer bijgelezen.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:49

LinSa ik reageer straks of uiterlijk morgenochtend op je pb! Beetje druk vandaag.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 16:04

Is er hier trouwens nog iemand die een men-vliegendeken zoekt? Ik heb er drie maat 175 geloof ik. Beetje veel van het goede (heb ik er ooit bijgekregen toen ik mijn vorige wagen kocht).

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 16:33

Nou mijn eerste 'training' haha zit erop hoor!

Vandaag met trailer naar het bos geweest met Spook. Eerste bosrit ook dus.
Beetje vroeg gegaan vanwege warme weer. Was erg leuk! Zeker een succes!

Heb het verdeeld in 2 rondjes en tussendoor gekoeld (mijn stalbaas maakt draagbare paardendouches, dus ik kan gewoon afspuiten bij de auto _/-\o_ )
Ik weet niet precies wat de afstand is, zal niet bijster veel zijn, en Spook was niet echt moe naderhand, maar toch een fijne eerste rit :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:13

Fijn toydoll

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 18:58

VHU gaat hier helaas niet passen, zie ze al gaan haha

Lekker ritje toydoll, hoe gaat het met kyano voor de wagen?

Ik reageer even een week niet tot weinig ik ga morgen naar Epe voor de paardenvierdaagse. Kon niet kiezen welke wagen ik mee neem dus dan maar allebei haha

tot wanneer kunnen we ons inschrijven voor etten leur?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:16

Veel plezier Laura! Ik ben jaloers! Ik wil ook dolgraag eens meerijden met zoiets!!!!!!

Kyano gaat ook goed, 3 weken vakantie gehad, is stuk volwassener geworden weer. Gister dan weer menles (was dan de eerste keer weer) Ging fijn! Oefeningen om hem sterker te maken mee gekregen. schrok van haar schaduw een keer maar rust zo weer terug, en dat is belangrijk +:)+

Net opgezocht btw, heb 9 km gereden met Spook. 2 rondjes van 4,5 km. Wel alles draf galop zo'n beetje. Volgende keer eens een hartslag meter om doen, kijken wat voor waardes die heeft, en dan wel wat lagere temperaturen. Het was al 29 graden om 11 uur....

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:00

Heel veel plezier bij de 4-daagse Rivaldo :#
Lekker bezig Toydoll *\o/*