[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 07:23

Druppie7711 schreef:
Ik heb een tweedehands sulky cavalettie aangeschaft maar als ik mijn bomen in mijn lamoen doe en aandraai dan gaat hij tijdens het mennen toch weer verplaatsen.. Hoe kan ik dit oplossen?

Ik bedoel dus dat het blauwe blijft bewegen tenopzichte van het groene. Ze komen er niet uit, maar draait dus. Als ik de bouten aandraai dan kan ik ze nooit echt strak aandraaien dus ik denk dat het schroefdraad kapot is?
[ [url=m/X9m1qQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is overigens alleen de linkerkant als je op de sulky zit

Bij mijn sulky is het zo dus ik denk dat hier al eens wat aan veranderd is omdat jullie het over imbus hebben? Andere kant is het zelfde.
Afbeelding
Afbeelding

kirsten4

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 10:22

Okee, bedankt iedereen! Als het goed is hangt hij wel op de goede hoogte (nagevraagd aan m’n nicht die al jaren ment), dus ik zal eens proberen hem wat strakker vast te maken! :)

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 14:03

Is er hier iemand die kort geleden nog zijn panzitting omgeruild heeft voor een stoeltje en weet wat de kosten waren?

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 22:50

Ben ik weer O:)

De tip om de broek wat strakker te doen heeft gewerkt om de lamoenen niet meer door de lichtogen te laten schieten. Tenminste, heb dat nog maar 1x geprobeerd maar toen werkte het haha :) Maaar, doordat dit strakker zat, hingen m'n strengen niet meer mooi in 1 rechte lijn, maar met een lichte knik er in.. Dat hoort eigenlijk ook niet.. Lastig hoor die sulky's :+

Nu is m'n vader súper handig, dus die zou eventueel van m'n open lamoen wel een gesloten lamoen kunnen maken. Die kan dat wel lassen. M'n vraag is, zou dat ook jullie advies zijn? Of hebben jullie evt. nog andere adviezen/tips? Wil zoveel mogelijk adviezen/info overal vandaan halen dus vandaar dat ik het ook hier vraag! :) Ik heb al veiligheidslichtogen aan m'n tuig, dus dat is mooi.

Ik kan natuurlijk ook van die losse strengophouders aanschaffen om de strengen doorheen te laten lopen, maar misschien is het wel gewoon toeval geweest dat de 'stoppen' niet door de lichtogen schoten met de rustige training die ik gedaan heb en gebeurt dat een andere keer wel, geen idee.
Of langere 'stoppen' er aan maken, maar aangezien m'n vader toch enorm handig is en als hij dan toch aan het lassen is... :o?

Mochten er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben of tips/adviezen voor me hebben, graaag! :))

Hier op de foto van afgelopen weekend zie je het wel een beetje, dat m'n strengen iets in een knik hangen nu
Afbeelding

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 23:11

Ik zou voor losse strengophouders gaan en als blijkt dat je bomen alsnog door je lichtogen heen schieten voor een gesloten lamoen :) Ook met een gesloten lamoen komen strengophouders van pas en als het probleem daarmee opgelost is, scheelt dat je vader een hoop werk.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 00:26

Ayla schreef:
Ik zou voor losse strengophouders gaan en als blijkt dat je bomen alsnog door je lichtogen heen schieten voor een gesloten lamoen :) Ook met een gesloten lamoen komen strengophouders van pas en als het probleem daarmee opgelost is, scheelt dat je vader een hoop werk.

Daar heb je op zich een punt. Al zou hem het niet echt uitmaken hoor! Maar misschien is het sowieso wel slim om losse strengophouders te kopen ja :j

Even gezocht en ben er een paar tegen gekomen. Iemand die er ervaring mee heeft? Maakt het nog veel uit welke ik zal nemen?

https://www.demenner.nl/tuigonderdelen/ ... -kort.html
(Deze zijn wel het goedkoopst, €12 per paar, en zijn er in maat minishetlander)

https://www.demenner.nl/tuigonderdelen/ ... tisch.html
(Deze zijn duur, €28 per stuk... en maat pony is het kleinst)

https://www.demenner.nl/tuigonderdelen/ ... -kort.html
(Zijn er in maat shet, €32 per paar)

Sorry voor al m’n vragen, maar ik ken al nauwelijks menners, laat staan mensen met een sulky en shetlander haha. Wil niet zomaar wat doen en in dit topic zitten genoeg mensen met kennis/ervaring volgens mij :D

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 07:32

Volgens mij is de tweede voor dubbelspan als je geen broek hebt. De eerste is gewoon simpele versie en de laatste is wat duurder en zit wat “versiering” op.

Ik heb die laatste bij mijn tuig. Maar kan niet zeggen dat ze nou supersonischer zijn dan die eerste {:}

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:25

De tweede is inderdaad voor als je helemaal geen broek gebruikt, o.a. bij tweespan en tandem. De eerste is van kunststof en de laatste van leer, maakt niet zo veel uit welke je neemt :)

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:58

Aaah okee, dacht ik al haha. Bij die 2e staat wel gewoon voor enkel- of dubbelspan maar leek me idd een beetje raar om die gewoon aan je broek te doen ja :')
Zou je het verschil goed zien, dat die ene van kunststof zijn? Zal wel meevallen of niet ?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:08

Over het algemeen zie je weinig verschil tussen kunststof en leer, zeker bij Ideal. Ik zou voor de goedkope gaan, tenzij je liever leer hebt en het versiersel mooi bij je tuig staat.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:27

Wat ook een idee is is gewoon een sporenriempje. Dat voldoet ook prima als strengdrager.
Al heb ik die vaak niet aan mijn tuig, maar aan mijn lamoen zitten als ik die gebruik.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 13:00

Aah okee! Dan ga ik idd voor de goedkopere!
Sporenriempjes zouden ook nog kunnen ja, maar die zou ik ook moeten kopen want die heb ik niet helaas haha :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 13:56

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 15:48

Hoi.

Ik wil graag een sulky voor mijn tinker van 1.40 erbij halen. Heb momenteel een zware tweewieler maar ik weet niet echt welke maat ik moet hebben. Ik heb nu een fijne tweedehandse op het oog maar weet niet of dat past. Meneer zegt van wel. Afmeting zijn Hij is 2,70 lang x 1,20 breed x 1,10 hoog. Hoogte is denk ik van de grond tot hoogte rugleuning.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 17:10

Misschien is het handig te vragen naar hoeveel inch wielen er onder zitten? En een foto?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 18:17

Even vragen wat hij ervoor had en daar een foto van heeft

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 20:59

Ja hij zegt voor shetlander wn pony. En verwacht dat mijn pony er wel voor past maarja..

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 21:52

Tuurlijk zegt hij dat. Als er een shet voor heeft gelopen dan niet doen. Een tweewieler moet goed op maat zijn om in balans te komen

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 23:16

xTesske schreef:
Hoi.

Ik wil graag een sulky voor mijn tinker van 1.40 erbij halen. Heb momenteel een zware tweewieler maar ik weet niet echt welke maat ik moet hebben. Ik heb nu een fijne tweedehandse op het oog maar weet niet of dat past. Meneer zegt van wel. Afmeting zijn Hij is 2,70 lang x 1,20 breed x 1,10 hoog. Hoogte is denk ik van de grond tot hoogte rugleuning.

Dat klinkt echt te laag. Als je pony 1.40m is zou ik de zitting (dus niet de leuning!) ergens tussen 1.20-1.40m willen hebben zodat je goed over je pony heen kan kijken.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:38

Ik kom even binnenvallen. Eergisteren menwagen gekocht en is die zelfde middag gebracht. Wagen is vierkant geremd. Bij bezichtiging deed de rem het, rempedaal indrukken en je hoorde de remmen en pedaal kwam bij loslaten weer omhoog.
Nu wilde ik vandaag het wagentje laten zien aan een stalgenoot. ik druk de pedaal in, maar vervolgens kwam deze niet meer omhoog... En is slapjes, valt ook steeds terug naar beneden. Iemand een idee wat dit kan zijn en hoe op te lossen? Het is mijn eerste menwagen.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 19:03

Dan zal waarschijnlijk de remvloeistof bijgevuld moeten worden. Wie weet is er wel iets losgegaan met t vervoer.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 19:10

Kenyada schreef:
Dan zal waarschijnlijk de remvloeistof bijgevuld moeten worden. Wie weet is er wel iets losgegaan met t vervoer.

Ik zal hem van de week eens nakijken of mij als leek iets opvalt.
Remvloeistof lijkt me dat doorzichtige bakje dat onder de wagen hangt, was geloof ik half vol.
Kan ik daar een willekeurige remvloeistof in gooien? Of is er een speciale op de markt voor menwagens

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 19:48

Pfoeee. Dat weet ik niet. Weet wel dat je t systeem dan goed moet ontluchten dus denk dat als dat bakje nog vol zit er n remkabeltje los gegaan is ergens.
Mijn wagentje heb ik nu n jaar. Toen ik ging kijken deden de remmen t ook, na een aantal keer rijden niet meer, heeft een vriend hem bijgevuld en ontlucht en sindsdien doet ie t gewoon. Dus denk ook dat er toen met vervoer iets n beetje losgeschoten is ofzo.

Lotix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 20:57

Hallo allemaal, ik meng me even bij deze topic in de hoop dat iemand mij helpen kan. Ik men nu sinds 3 weken met mijn bijna 4 jarige shet.
In de wei heeft ze een heerlijk tempo + uithoudingsvermogen, maar voor de kar is dat boem, weg.

Draven gaat nog net, maar galopperen ho maar. Pas als er iemand langsrent gaat ze weer wat sneller, kan iemand me hierbij helpen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

edit: ze komt op ijzers en ze gaat naar de smid binnenkort

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:30

Heb niet echt een goed idee; maar wie weet helpt het als er een tijdje iemand mee fietst/loopt, eerst aan een touw vast, dan los en dat die er dan steeds verder vanaf gaat lopen/fietsen.

En wat bedoel je precies met in de wei een goed tempo+uithoudingsvermogen? Voor de sulky of met longeren of andere dingen?

Mijn shet wordt heeel sloom en futloos als ze haar dikke wintervacht heeft, dus die wordt geschoren en ze krijgt regelmatig een handje marstall force vitaminebrokjen. Maar echt geen idee of dat iets voor die van jou is hoor :P En het is natuurlijk ook wel een kwestie van trainen, 3 weken aan het mennen is nog niet lang en nog maar 4 jaar oud.. misschien heeft die van jou gewoon meer training en tijd daarin nodig.
Mijn shet was 5.5 met beleren afgelopen september/oktober, maar ik deed al wel ‘veel’ en al langere tijd dingen zoals longeren, lange lijnen, fietsen, wandelen etc. Ze had eerst ook wel moeite met de sulky trekken, ook mentaal, ondanks dat het echt altijd inspannen en wegrijden is geweest direct vanaf het begin. Pas na een tijdje ging het haar makkelijker af :)

Maar verder weet ik het ook niet precies, gewoon wat dingen die in me op komen. Succes in ieder geval! :)