Citaat:
Even een vraagje, kon vannacht niet slapen en lag te bedenken wat ik nog voor pony voor afwisseling zou kunnen doen. Nu is het voornamelijk mennen en longeren, af en toe freestylen of mijn zoontje erop. Zou ik ook met hem naast de fiets kunnen gaan werken? Hoe bouw je zoiets op? Hoe doen jullie het en waar? En waarom doen jullie het? Wat vinden jullie paarden/pony's ervan? Gebruiken jullie dan halster of hoofdstel? Graag alle mogelijke informatie en tips, zodat ik het zo goed en veilig mogelijk kan doen.
Waar een mens wel niet mee bezig is he midden in de nacht
Met mijn draver heb ik veel gewerkt aan de fiets. Mijn knieen waren toen echt bar slecht maar wilde toch met haar trainen, fietsen is veel minder belastend en kun je ook met een been doen, ja sorry niet verstandig maar goed, paardenmensen zijn nu eenmaal af en toe gestoord as you know
1. Goede fiets met achteruittraprem (want je hebt je handen nodig voor het stuur en het paard vast te houden) en dat je er makkelijk op en af kan stappen, dus geen herenfiets of racefiets
2. doe vooral een hoofdstelletje op met bitje / een freestyle hoofdstelletje, alleen kun je bij freestyle hoofdstelletje weer minder goed sturen
3. eerst oefenen in stap, veel halthouden en dan sukkeldrafje, halthouden enz
4. let op de bochten, vooral als jij buitenom gaat
5. zorg dat je ze onder controle houdt (vergelijkbaar met mennen) en wees niet bang om een flinke ruk te geven als je ook maar het idee hebt dat het te snel gaat
6. zorg dat ze niet voor de fiets komen, ze moeten naast je blijven, jij ongeveer tussen hoofd en schouder
7. leer ze recht vooruit te lopen, met los teugeltje
8. blijf zelf ook naar de weg kijken en niet alleen naar je paard
Ik deed vooral stapwerk afgewisseld met sukkeldrafjes met Ushi. Ze stapte erg snel ( 8km /uur
dat hou je dus ook niet bij met wandelen) dus zo sloom was dat niet. Gingen we 2x per week ongeveer 2 uurtjes op de fiets. Deden we toch 15 a 20 km / keer. Was erg leuk om te doen, paardje vond het ook erg leuk, bouwden beide conditie op en ze worden er super mak van.
Moet wel zeggen dat ik zo de fietspaden op kon en in de woonwijk. Tja, was hartje Rotterdam haha. Mensen staan dan wel heel raar te kijken hoor als je met je paard aan de lijn langskomt ipv met de hond aan de lijn 
Ushi was 1.52 Vond ik lekker maatje om dit mee te doen. Met Sim vindt ik het lastig want die is zo klein, dan zit je zo hoog op de fiets en als hij wandelt val je dus steeds om met je fiets want zo langzaam kun je niet fietsen. Bij Alwyn heb ik het een paar keer gedaan, en dat maatje ging beter met onze vouwfiets (zit lager) dan onze gewone fiets. ALwyn stapte ook groot genoeg om te kunnen blijven fietsen, dus denk dat dat bij Amerigo (zelfde maat als Alwyn) vast ook wel gaat.