[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:52

Die van mij staan ook op een kaal stukje en die staan 's nachts binnen . De shet krijgt 2x een klein handje 5-granenmix en een klein plukje hooi.

VanHuisUit

Citaat:
@Vanhuisuit, mijn zoontje is net 9 jaar geworden. Ik ben benieuwd naar de van jouw Simba. Net een vervelende plek van dat wondje... en een bontje om dat gedeelte van het hoofdstel doen is dat geen optie ?
Ik had er inderdaad een bontje omheen. Dat zag er dus ook niet meer uit :o Het was echt een rotwond, dus ik had zelf ook zoiets toen het weer open ging, laat alles maar even zitten, het moet eerst goed helen. Heb toen een paar dagen de boel goed ontsmet / animalintex pakkinkje eromheen gedaan. Ging toen heel mooi dicht. Het was zo'n wond waarvan je denkt van moet ik nu wel een DA of niet? En dan is het net weer weekend als het zo openbarst, maar goed, het is nu keurig dicht, zie nog heel klein littekentje.

Onze zoon is 8. En onze Sim is momenteel ook veel te dik.... normaal men ik dus echt wel een flink stuk met hem elke week of 2x per week maar goed dat is er nu niet van gekomen. Ben te druk geweest in combi met die wond. Anders had ik hem nog wel aan de fiets gedaan, maar omdat ik zo druk was heb ik hem een beetje verwaarloost / heeft hij zich rond gegeten :Y) Vergeleken met een shetlander lijkt het nog aardig maar hij is van zichzelf heel fijntjes (bergman pony'tje) dus hij is eigenlijk mega met een mega nek. Zal even kijken of ik morgen wat plaatjes kan schieten met Han erbij.

@Sonjim, wat een ellende. En dat met dit warme weer. Hoop dat je thuis wat hulp hebt. Enorm veel sterkte gewenst.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 26-06-10 20:53, in het totaal 2 keer bewerkt

tine10

:(:) sonjjim

leuke foto's ollie

Ik schrik trouwens wel van de nieuwsberichten hier op bokt. Er gebeuren de laatste dagen wel heel veel ongelukken met aanspanningen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:54

Ik voer hier ook al hooi bij, kale droge boel. Ben ook druk aan het sproeien, in de hoop daar nog iets mee te redden. Onze nieuwe wei wordt zo natuurlijk ook niets.

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:55

De laatste tijd zijn er inderdaad erg veel ongelukken met paard en wagen :oo .

@tine10, ik heb ook mijn sproeiers aanstaan in de hoop dat het een beetje gaat groeien :o

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:59

Vond ik ook Tine. Maar als je de berichten goed leest zijn het allemaal van die ongelukken, hoe ernstig ook, die wel een reden hebben. Die man die de leidsels tussen de paarden uit moest grabbelen, een wagen met paarden los in de strengen zonder langboom waarbij de rem het begeeft op een heuvel waardoor de hele zaak aan de ren moet gaan omdat anders de wagen tegen de paarden aan knalt en een paard wat ergens van schrikt en door een hek heen loopt. En laatst de wagen met de invaliden die in de plomp terecht komt, doordat de paarden met de leidsels verward raken en het wiel in de berm komt. Die vond ik nog het ergste eigenlijk, omdat dat iets is wat met tweespan rijden zo dichtbij ligt. Let als groom altijd erg op of ze de boel niet verwarren.

Allemaal heel ernstig, zeker de gevolgen, maar ik hoop door alles van te voren goed te controleren dat je toch veel uit kunt sluiten. Maar het blijft een risicovolle sport. Of je er nu achter zit of erop.

AFgelopen vrijdag als we met zo'n Jan Plezier met 20 man/vrouw/kind erin rijden letten we in alles ontzettend goed op. Dubbele check paarden, tuigen, wagen, passagiers. Goed overleg tussen groom en koetsier wat je wanneer van elkaar verwacht. Route wordt van tevoren verkend enz. Je wilt toch echt niet dat er iets met zo'n gezelschap gebeurd. Vind het ook gewoon een enorme verantwoordelijkheid als je met een wagen rijdt met passagiers, of dat er nu 1 is of 20.

IvysToeter

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:17

ollie, leuke foto's!

sonjim, jeetje dat is even schrikken!
'gelukkig' is het alleen vleesschade

Wobbe en Ivy en rafiki staan op een erg kaal weiland.
ik zet af en toe een stukje af zodat het gras wat bij kan groeien, maar op dit moment gaat dat lastig zonder regen :+
ik kan kuil bijvoeren.
ze staan 's nachts binnen.
Ivy krijgt 2x per dag een handje ponybrok en 2x per dag een handje daily plus van Pavo.
wobbe krijgt alleen maar een paar korrels biks voor de 'heb'
en als hij gewerkt heeft voor de sulky krijgt hij iets meer.
ze krijgen allemaal 2x per dag een pluk kuil.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:25

Sandra: Schrikken zeg! Balen dat je nu zo lang moet rusten :(:)

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:15

Evelli schreef:
Ik ben weer terug uit Gaasterland :) Poelie (toch?) niet bewust gezien. Hoe hebben jullie gereden?

Ik heb in je profiel gespiekt, maar er stonden geen foto's van je op. Heb er nog wel even aangedacht, maar ik zou je toch niet herkennen.
Dressuur ging wel aardig, Bart vond de witte hekjes alleen helemaal niet leuk.. Toen gingen we het wegtraject doen, de bordjes stonden heel vaag, dus we reden verkeerd. Moesten dus een inhaalslag doen en dat merkten we in de hindenissen heel erg goed. Hij had het gehad, dus deed 'ie alles in een sukkeldrafje. :(:)

Keken we bij de uitslag stond er dat we hindernis 5 verkeerd hadden gereden. Enige wat we hebben gedaan is een extra volte gereden.. Niet zo goed opgelet dus. Was wel heel typisch, want heel veel hadden een 'fout' op hindernis 5. Iemand van onze menvereniging had ook strafpunten, want haar groom was met beide benen van de kar geweest (arme man had gewoon netjes achterop gestaan)

Ik heb net even globaal doorgelezen, zal morgen even reageren. Nu even leker voor de buis hangen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 08:27

Goedemorgen allemaal,

@Poeltje: jammer van die fout (als dat het was en niet een verkeerd geinformeerde hindernismeester of hoe dat ook heet)

@VHU: inderdaad hadden sommige ongelukken voorkomen kunnen worden. Geen langboom snap ik echt niets van. Hoe bedenk je het?! En leidsels verliezen, snap ik ook wat minder. Je hebt pinkriem en een groom, tenminste zo hoort het. Maar ik heb helaas ook wel eens bij mijn laatste verzorgpaard bij eigenaar op de bok gezeten en die verloor ook zo zijn leidsels. Was op 80 km weg. Doodeng, maar hij had geloof ik wel pinkriem op, had ze in ieder geval wel snel terug. (en ik greep in reflex ook gelijk naar die dingen :D ) Die gekke paarden lopen dan dus ook gewoon zo verkeerde weghelft op. Snap je toch ook niet.

Even een vraagje, kon vannacht niet slapen en lag te bedenken wat ik nog voor pony voor afwisseling zou kunnen doen. Nu is het voornamelijk mennen en longeren, af en toe freestylen of mijn zoontje erop. Zou ik ook met hem naast de fiets kunnen gaan werken? Hoe bouw je zoiets op? Hoe doen jullie het en waar? En waarom doen jullie het? Wat vinden jullie paarden/pony's ervan? Gebruiken jullie dan halster of hoofdstel? Graag alle mogelijke informatie en tips, zodat ik het zo goed en veilig mogelijk kan doen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 08:41

Citaat:
Even een vraagje, kon vannacht niet slapen en lag te bedenken wat ik nog voor pony voor afwisseling zou kunnen doen. Nu is het voornamelijk mennen en longeren, af en toe freestylen of mijn zoontje erop. Zou ik ook met hem naast de fiets kunnen gaan werken? Hoe bouw je zoiets op? Hoe doen jullie het en waar? En waarom doen jullie het? Wat vinden jullie paarden/pony's ervan? Gebruiken jullie dan halster of hoofdstel? Graag alle mogelijke informatie en tips, zodat ik het zo goed en veilig mogelijk kan doen.

Waar een mens wel niet mee bezig is he midden in de nacht ;)

Met mijn draver heb ik veel gewerkt aan de fiets. Mijn knieen waren toen echt bar slecht maar wilde toch met haar trainen, fietsen is veel minder belastend en kun je ook met een been doen, ja sorry niet verstandig maar goed, paardenmensen zijn nu eenmaal af en toe gestoord as you know :D

1. Goede fiets met achteruittraprem (want je hebt je handen nodig voor het stuur en het paard vast te houden) en dat je er makkelijk op en af kan stappen, dus geen herenfiets of racefiets :=
2. doe vooral een hoofdstelletje op met bitje / een freestyle hoofdstelletje, alleen kun je bij freestyle hoofdstelletje weer minder goed sturen
3. eerst oefenen in stap, veel halthouden en dan sukkeldrafje, halthouden enz
4. let op de bochten, vooral als jij buitenom gaat
5. zorg dat je ze onder controle houdt (vergelijkbaar met mennen) en wees niet bang om een flinke ruk te geven als je ook maar het idee hebt dat het te snel gaat
6. zorg dat ze niet voor de fiets komen, ze moeten naast je blijven, jij ongeveer tussen hoofd en schouder
7. leer ze recht vooruit te lopen, met los teugeltje
8. blijf zelf ook naar de weg kijken en niet alleen naar je paard

Ik deed vooral stapwerk afgewisseld met sukkeldrafjes met Ushi. Ze stapte erg snel ( 8km /uur ;) dat hou je dus ook niet bij met wandelen) dus zo sloom was dat niet. Gingen we 2x per week ongeveer 2 uurtjes op de fiets. Deden we toch 15 a 20 km / keer. Was erg leuk om te doen, paardje vond het ook erg leuk, bouwden beide conditie op en ze worden er super mak van.
Moet wel zeggen dat ik zo de fietspaden op kon en in de woonwijk. Tja, was hartje Rotterdam haha. Mensen staan dan wel heel raar te kijken hoor als je met je paard aan de lijn langskomt ipv met de hond aan de lijn :D

Ushi was 1.52 Vond ik lekker maatje om dit mee te doen. Met Sim vindt ik het lastig want die is zo klein, dan zit je zo hoog op de fiets en als hij wandelt val je dus steeds om met je fiets want zo langzaam kun je niet fietsen. Bij Alwyn heb ik het een paar keer gedaan, en dat maatje ging beter met onze vouwfiets (zit lager) dan onze gewone fiets. ALwyn stapte ook groot genoeg om te kunnen blijven fietsen, dus denk dat dat bij Amerigo (zelfde maat als Alwyn) vast ook wel gaat.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 09:10

Ik heb met sil eerst gewoon over het erf gefietst.. en toen de 2de keer een stukje naar buiten.. en de 3de keer nog iets verder :P

Ik laat hem wel veel draven naast de fiets. Stappen gaat zo langzaam :P Hij begint het nu ook wat meer te snappen en probeert geen gras meer te happen onderweg haha.

Ik doe het trouwens met een halster en een lang touwtje wat lekker in de hand ligt. ook hou ik Sil nog vast aan zijn halster als we draven, gezien hij dus gras wilt happen afentoe of wilt gaan bokken.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 09:38

Heb met dids ook gefietst :D hoofdstelletje, en een wat langer touw
Geen terugtraprem, hield met rechts vast, en linkerhandvat was de achter-rem, ideaal :D

Heb het gewoon eens geprobeerd of hij het snapte, en ben toen meteen een km of 10 gaan fietsen
Als hij al conditie heeft voor de kar kan hij wat mee struinen met de fiets ook wel aan lijkt me? :)

Ik heb gisteren van mijn ouders m'n verjaardagscadeau gehad :):) Een nieuwe fiets :D
Afbeelding
deze :D (moest wel bedragje bijleggen :)) ) Dus misschien fiets ik binnekort ook weer ns een stukje met dids :D

verder met ik vandaag leren, en wlde ik eigenlijk met de kar gaan rijden met dids.. Met vriendjemee.. maar dat zit er niet in vrees ik..

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 09:45

wow coole fiets! Succes met leren vandaag!

Wij hebben vandaag wedstrijden bij ons op stal. Dus ga zo heen om even te kijken.
Wou uitslapen tot een uur of 10, want gister moest ik werken tot 2 uur.. dus lag om 3 uur in bed.. Word ik wakker van een vlieg die me aan het irriteren was! dus maar me bed uitgegaan vanochtend :P

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 09:50

Citaat:
Heel veel succes morgen . Ik sla dit jaar een x over. Ik vond het vorig jaar écht waardeloos rijden op het niet gemaaide knollenveld

Hey olga we reden op het hoofdterrein nu. Vaardigheid was 16 poortjes helaas 2 ballen en buiten de tijd (ik snap echt helemaal niets van die tijd)
En dressuur ging op zich wel hij was een beetje kijkerig en drammerig af en toe maar er zaten ook mooie stukken tussen. Helaas 169 en 173 waar ik
eigenlijk wel een beetje van baal iedereen was vrij laag gepunt dus zo duurt het nog wel even in de B. Nou ja 10 jullie herkansing.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 09:55

naaltje, wat een gave fiets!

ik fiets met wobbe en ivy ook wel eens :j

Vanochtend al met wobbe gereden.
even in de bak geoefend, want er was nog niemand op stal.
heerlijk!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:00

Ik heb weer eens haast hihi.. en dacht ik lees even wat bij, maar wat gaan jullie toch snel :P Zal vanavond even alles lezen en op reageren :)

Wij gaan zo naar apenheul, had de kaartjes gewonnen en had de kindjes uitgenodigd die bij mij lessen. Erg leuk met zn alle erop uit.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 11:35

Hallo allemaal! Ik heb ook geen tijd om lekker te kletsen, maar heb snel even bijgelezen.
Mooie foto's gezien van een dikke shet :D Wel een erg mooi beestje! Leuk dat je zoontje er alleen mee kan mennen!

Pff wat is het toch warm vandaag!!! Ik had Romeo op de weide gezet (zonder stal en voormiddag ook geen schaduw), maar die was er snel terug af! Nu staat hij in de wei wat achter in onze tuin ligt, hier kan hij in de stal gaan staan/liggen als hij wil.
Toen ik hem van de weide haalde, deed hij zoals hij nooit eerder heeft gedaan. Hij begon te kuchen, héél snel achter elkaar, ik denk iedere seconde een snelle kuch. Zo heeft hij een 8-tal keren gedaan, toen ademde hij een paar keer heel kort met geluid, en daarna was het gedaan, toen ademde hij terug normaal. Vind het heel vreemd. Het heeft misschien met de hitte te maken, ik heb geen idee. Maak me wel een beetje zorgen.
Hij is ook nogal suf, maar ik denk dat dit sowieso met de hitte te maken heeft.
Vanmorgen was ik zo blij dat hij al 2 dagen geen kuchje had gegeven. Pff ik dacht dat het hoesten ongeveer voorbij was (als hij hoestte, was het een klein kuchje, meer niet), maar zoals hij net deed heb ik hem nog nooit gezien :? Het was maar een paar seconden, maar toch... Het leek alsof hij net heeft wat ik heb. Ik hoest ook verschrikkelijk veel, maar voor mij is het al normaal geworden. Met dit droog weer heb ik soms ook dat ik blijf hoesten en dan heb ik het gevoel dat ik geen adem meer krijg. Wat denken jullie? :?

Edit: ik ga morgen de dierenarts bellen. Romeo blijft maar kuchen. Mijn vader zegt altijd dat ik me zorgen maak om niets, dat hij Romeo nog nooit heeft horen hoesten. Hij ligt nu in het zwembad, en nu zegt hij ook: "Jeetje wat hoest hij veel. Bel morgen de dierenarts maar, dan kan hij morgen avond komen als je terug bent van het werk. Zo kan het inderdaad niet verder."
Laatst bijgewerkt door sander_lotte op 27-06-10 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 11:39

@Tine, ik fiets ook met mijn pony's en dat gaat ook super goed. met alle tips van VHU moet het helemaal goedkomen want ik kan me daar ook helemaal in vinden :D
@Naaltje, ik heb dezelfde fiets en deze bevalt super. Ik doe er zelfs mijn 'grote' boodschappen mee want ik heb een grote mand voorop geplaatst :P
@Maisie, als ik dat geweten had dan had ik ook graag mee willen doen. Vorig jaar vond ik het zo'n aanfluiting. Wie had je als jury ? Jammer van je balletjes. Als het goed is moeten ze de tijd ruimer zetten nu ze de poorten krapper hebben gezet (na 1 april) echter vorige week in Heerjansdam waren er ook een grote groep deelnemers buiten de tijd en dat terwijl ze goed 'doorreden'. :?

Ik ben vanochtend ook maar een rondje wezen fietsen met de pony's want ik vond het al te warm om ze in te spannen. Misschien als de bbq vanavond vroeg is afgelopen ga ik nog een rondje bos ;)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 11:42

@Ollie; hb je 'm zelf gewonnen? of ook overgekocht? :) De mand zit ik ook over te denken :j is die er makkelijk vanaf te halen? :)Want hij staat hier in een gezamenlijke fietsenstalling :))

heb net weer 6 liter water bij mn 4 potjes planten op 't balkon gemikt.. := die verdampen bij 't leven :=

@VHU; hmm, vervelend van het hoesten..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:46

VHu: bedankt voor je tips. We gaan het morgen eens proberen.

Hier grote teleurstelling. Kon vanmorgen pony en paard niet gevangen krijgen. Ging hele week super, ging langzaamaan echt hopen dat we er waren, maar helaas. Vandaag groot drama. Kostte heel veel tijd en moeite. Daardoor ook geen tiijd meer om beide dieren te doen voordat we weg moesten (zijn gaan kanovaren in Wedde, erg leuk).
Vanmorgen eerst zoontje op de pony gereden in de bak. Daarna ben ik even het erf afgegaan, aan de hand, om te zien of Rembrand rustig bleef alleen in de wei. Dat ging goed. Toen pony op de trailer en met trailer erf af gereden. Ook dit ging goed.

Toen pony in de wei terug en Rembrand op de trailer (heb al buitenritje hier gemaakt, pony bleef gewoon rustig grazen) en een rondje weggeweest. Ook dat ging goed. Dus ik durf nu morgen wel met een gerust hart pony in de wei te laten als ik met Rembrand naar de verenigingsles ben. Daarna dus geen tijd meer om te gaan mennen met paard, dat moet nu maar vanavond.

Nou, ik ga slapen en dan straks nog met R aan de slag en uitmesten.

Pomp voor sproeien in de wei heeft het begeven. ZUCHT

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:55

Hier iemand met wel genoeg tijd om te lezen en te reageren. Zal eens een mooie samenvatting schrijven.

- Ollie (en nog anderen) vind het te warm om in te spannen, maar zal wel genieten van de BBQ
- Gras en planten hebben last van de droogte
- Fietsen met paard of pony: Vanhuisuit schreef een mooie handleiding. Ik heb het ook wel eens met Petra gedaan (1m18) Zo gauw ze het snapte dat ze langs me moest lopen (en niet achter me zoals ze aan de hand altijd doet) vond ze het best fijn.
- Lotte gaat de DA bellen voor de aanhoudende hoest van Romeo en heeft zich geamuseerd op de foute party (Was het niet te warm/druk? Ben dit jaar om die reden niet gegaan)
- Laura maakt een uitstapje met de leskindjes
-Maisie had tegenvallende wedstrijdresultaten
- Jenkins heeft last van vliegen (hier hetzelfde probleem)
- Poeltje had een foutje op de hindernis
- Naaltje heeft een nieuwe fiets
- Vanhuisuit wacht op de genezing van het wondje op de neus van Sim, op plaatselijke buien en zoekt nog steeds een trailertje
-Sonjim zit thuis na een dom ongelukje en voegt zich bij de groep van thuiszittende, vervelende, niet kunnen mennende mensen in dit topic.
-Ollie is trots op haar zoontje met een knappe pony die een beetje te dik gevonden wordt en heeft heel wat lef om thuis aan te komen met een pony terwijl ze niet mocht van haar man (zou ik thuis nooit durven)
-De potentiële bijrijder van Tine is tot groot geluk niet komen opdagen

Verder nog gelezen over voeren en over ongevallen met koetsen.

Hier geen nieuws, alleen dat men pleisters van de operatie serieus beginnen te kriebelen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:09

Heb nog een vraagje voor het fietswerk, hoe doen jullie het al de pony in eens stil staat? Ik zit er ook aan te denken maar ik ben zo bang dat als hij in eens stil staat (dat doet hij als hij schrikt) dat ik dan languit ga met mijn fiets...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:41

@milanka, heb dat 1x gehad, dids ging vol in de achteruit vanuit flnke draf
Er zaten varkens, die vind hij doodeng, en ik wist het niet
heb toen los moeten laten :)
hij bleef staan, heb mijn fiets in de berm gemikt en ben naar hem toe gelopen :)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:49

Misschien een touw nemen wat niet te kort is. Dan heb je nog altijd een beetje reserve.