[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:37

HSI gemaild. Helaas kunnen ze niks voor de oude cavelettie betekenen.
Nu heb ik wielen gezien. Die qua maten goed zijn.
Er moeten dan nog wel lagers ingezet worden.
Opening zit er. Iemand daar ervaring mee? Zag dat je lagers overal los kan bestellen. Is dat een questie van er gewoon in zetten? Drukken? Ik weet dat er een apparaatje voor is.
Dit is t gat waarin t gezet moet worden:
Afbeelding

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:39

Moet er goed ingeklemd worden.

Het is ook mogelijk om het asje wat er nu zit (waar je de wielen op schuift) af te slijpen en er een dikkere as op terug lassen. Dat gaat een vriend van mij nu doen met mijn cavalettie. Ik heb nieuwe wielen besteld voor een oxer (21") dit omdat ik grotere wielen net even wat beter vind staan dan 16" die er normaal op zit. Al zat er op mijn wagentje veel kleinere wielen.

Niet nodig te zeggen welke de nieuwe is :D Is een klein beetje groter :')
Afbeelding

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:46

Ik heb een tweedehands sulky cavalettie aangeschaft maar als ik mijn bomen in mijn lamoen doe en aandraai dan gaat hij tijdens het mennen toch weer verplaatsen.. Hoe kan ik dit oplossen?

Ik bedoel dus dat het blauwe blijft bewegen tenopzichte van het groene. Ze komen er niet uit, maar draait dus. Als ik de bouten aandraai dan kan ik ze nooit echt strak aandraaien dus ik denk dat het schroefdraad kapot is?
Afbeelding

Is overigens alleen de linkerkant als je op de sulky zit

Nynkster

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:07

Beter aandraaien :) Je mag hem wel flink kracht aandraaien met de schroeven die er zitten :)
Wij reden laatst met gekochte sulky en die zaten dus ook nog te los, dus draaiden ineens om, nou dan schrik je wel even hahah.

Ik heb gister met mijn eigen sulky gereden en de lamoen echt strak vastgedraaid. Niks gebeurd en zaten na rijden nog net als ervoor :) Waar je de moeren op draait zit een soort schroef ding. Die moet je met een imbus sleutel aandraaien. De moeren zijn eigenlijk alleen ter extra bescherming :)

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:57

Ik kan hem niet strakker aandraaien dat is het juist. Dan gaat hij strak en als ik dan 1 milimeter verder draai is het weer los. En als ik hem op strak laat gaat hij door de beweging van mennen weer los :(
Dat andere schroefding dat met imbus moet heb ik niet vgm

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:59

heb je die schroef met inbus wel goed vast gedraaid? Want dat is de schroef die de lamoen vast zet. Niet de moer die erom zit. Als die niet verder wil zal de schroefdraad idd stuk zijn

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:39

Eerst het schrpefdraad met een tap weer funcrioneel maken en er een iets langere bout indraaien. Hij is dan gewoon nu dol gedraaid dus het heeft geen zin om met deze bout te proberen

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:09

Druppie7711 schreef:
Ik heb een tweedehands sulky cavalettie aangeschaft maar als ik mijn bomen in mijn lamoen doe en aandraai dan gaat hij tijdens het mennen toch weer verplaatsen.. Hoe kan ik dit oplossen?

Ik bedoel dus dat het blauwe blijft bewegen tenopzichte van het groene. Ze komen er niet uit, maar draait dus. Als ik de bouten aandraai dan kan ik ze nooit echt strak aandraaien dus ik denk dat het schroefdraad kapot is?
[ [url=m/X9m1qQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is overigens alleen de linkerkant als je op de sulky zit

Heb ik ook last van gehad. Aandraaien werkte niet, dat gaat toch wel weer los zitten.
Uiteindelijk heeft een vriend van me het helemaal vastgezet, geen idee eigenlijk wat hij ermee heeft gedaan, maar het zit nu moervast. :+

Enige oplossing is om iemand er even aan te laten sleutelen, evt vastlassen. Die bouten die er normaal op zitten zijn echt niks waard..

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:42

Nog een vraagje, ik krijg net in een ander topic te horen dat mijn strengen niet door die lussen van de broek heen zoude moeten. Ik dacht altijd van wel! :)

Klopt dat?

Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:51

Strengen moeten in een rechte lijn naar achter lopen. Soms kan dit door de broekriem heen, soms niet. Bij jou duidelijk niet, er zit een flinke hoek zo in de strengen.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:52

Oke bedankt dan doe ik dat de volgende keer niet :D

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 01:26

Ik zou ze alleen door die grote lus van je broek doen dan schuren die touwstrengen niet langs de huid

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 01:31

Afbeelding
Zo heb ik het

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:25

Ik weet niet of dat gaat die lussen van mijn touw zijn best dik ik heb dit borsttuig:

(Foto komt van mp, zag ik toevallig staan deze week :) )
Afbeelding

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:43

Afbeelding
ik heb dit tuig ook gehad. helaas bleek het icm mijn cavalettie gewoon niet goed passend te krijgen. de strengen zijn heel erg lang in verhouding (en dan had ik in beide strengen een knoop) waardoor mijn pony trok met zijn rug ipv zijn borst. en de sulky wou gewoon niet goed zweven in de lichtogen waardoor het gewicht ook nog eens op de rug drukte. heb toen een nieuw tuig en een tweedehands HCA gekocht en mijn oude tuig en cavalettie verkocht.

wat betreft het draaien van die lamoenen, dat was bij ons opgelost door nieuwe inbuts schroeven en nieuwe borgmoertjes er op te draaien.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:21

Touw strengen lijkt me niet ideaal!

Ik heb strengophouders waar ze doorheen gaan :)
Afbeelding

Tot nu toe dikke lol met mijn sulky. Is comfortabeler dan ik had verwacht :)

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:14

Ja ik wilde dat met die knoop ook proberen zat te denken aan een 8 knoop maken aan beide kanten. Ik ga er nog eens mee knutselen de volgende keer dat ik ga mennen en dan zal ik fotos laten maken :)

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:39

Bij mijn sulky is het zo dus ik denk dat hier al eens wat aan veranderd is omdat jullie het over imbus hebben? Andere kant is het zelfde.
Afbeelding
Afbeelding

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:51

Hier ook een vraagje! :) Een tijd terug heb ik een 2e hands sulky cavalettie gekocht, waarvan toen de lamoen rechts nét een tikkeltje anders gebogen was dan links. Dus af en toe schoot hij rechts door de lichtogen heen. Nu heeft m’n vader hem laatst weer rechtgebogen en direct zwart geverfd enzo (waren rood namelijk), maar toen ging ik weer een keer mennen en toen schoot hij aan beide kanten na een poosje ineens door de lichtogen. Klein stukje maar, maar die ‘stop’ ging dus door het lichtoog ipv dat hij erachter bleef.

Nu vroeg ik me af, zouden jullie weten waardoor het kan komen? Heb al geprobeerd om het lamoen 1 lager of hoger te doen en ook de lichtogen een gat lager gedaan. Wil het lamoen niet nog maar lager doen, want hij moet niet keihard op de rug van m’n pony drukken natuurlijk :)

Ik dacht misschien heeft er hier iemand ervaring mee! M’n vader is heel erg handig gelukkig, dus hij kan er zo langere ‘stoppen’ aan maken of evt zelfs een gesloten lamoen ervan maken als dat nodig is :D

Heb niet echt een foto ervan of eentje van opzij ofzo, helaas
Afbeelding

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 20:08

In principe zou dat dan over moeten zijn als je de broek wat strakker doet. Maar n gesloten lamoen is natuurlijk ook n optie.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:14

Kenyada schreef:
In principe zou dat dan over moeten zijn als je de broek wat strakker doet. Maar n gesloten lamoen is natuurlijk ook n optie.

Broek strakker als in een gat hoger of als in strakker om de lamoenen heen ? :)

Las ergens ook dat het kon zijn dat je je strengen te strak had staan ?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:36

Zorgen dat je lamoen niet door kan schieten door de broek strakker te doen

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 22:13

Napie schreef:
Zorgen dat je lamoen niet door kan schieten door de broek strakker te doen

Zoals ik aan Kenyada vroeg; hem een gaatje hoger doen of waar hij aan het lamoen zit hem strakker vast maken? :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 00:10

Ik kan de hoogte en de lengte van je broekriempjes niet beoordelen. Als je broek te laag of te hoog zit en als je broekriempjes te kort zijn remt hij ook niet op de broek

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 00:14

Als de broek op de juiste hoogte hangt (wat ik d.m.v. de foto niet kan beoordelen) dan moet je de broekriemen die je aan het lamoen vast maakt, korter maken Kirsten :) Dus een gaatje dichter bij het lamoen of een slag extra en en dan evt. een of meerdere gaatjes 'terug'.