[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Patrick_

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:38

Die van mij krijgen onbeperkt voordroog, en allebei een beetje basisbrok

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:39

Heb nog niet bij gelezen,zag wel wat over voer.
Dandy krijgt 2 kg basisbrok en 1 kg sportbrok. en 2x per dag kuil.

Alle wedstrijd rijders succes.

Hoofdpijn gaat wel beter maar is nog niet over,ik ben blij dat ik morgen geen wedstrijd hoef te rijden.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:41

ik vlecht de staarten ook altijd doe er verder niets mee. Zo vies worden ze ook niet in een paar dagen.

Ik ga slapen!!

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:48

Heb vluchtig bijgelezen en ga mee met de samenvattingen.

laura wij weten wat het wordt en het is niet geheim, maar zet het niet hier neer.

de kamer is klaar, morgen schoonmaken en inrichten e.d. zal dan wel even foto's maken.

maisie bij die van mij wordt de staart wel vies in een paar dagen, op de trailer scheit hij er alles onder. Ik was zijn staart dus de dag van te voren en vlecht hem in. Op wedstrijd doe ik het nog met een borstel en water weer schoonmaken. voeten net zo

wedstrijdgangers succes

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:50

tallechie, spannend allemaal zeg, sterkte en veel succes nog de komende tijd!

wedstrijdrijders ook allemaal succes namens mij natuurlijk, doe je best! ;)

vhu, nee zo weinig mogelijk krachtvoer inderdaad...
ben op zoek gegaan naar andere manieren om haar vol te houden en dat lukt aardig met compactgras en lucerne, ben nu op advies van de veearts olie toe gaan voeren...
misschien kan het krachtvoer dan straks nog wel iets omlaag...
hoe minder hoe beter bij haar... 8-)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:52

Van krachtvoer wordt een paard niet vol, goed ruwvoer voeren is vaak het beste.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:58

ja klopt, maar op hooi redde ze het ook niet, dat is blijkbaar voor haar niet rijk genoeg en daarvan eet ze ook niet onbeperkt door...

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:02

Die van mij eten ook niet onbeperkt door, weinig paarden denk ik maar ze hebben het wel tot hun beschikking.

Is voordroog voor haar geen optie erbij?zit net wat meer in als in hooi.
Soms is het moeilijk om paarden goed op gewicht te houden, en sommige worden te van de lucht

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:05

Ik voer bij Rizanta 3-6-9 Omega mix van Subli bij. Ze werkt best wel hard en viel nogal in. Ze krijgt nu 3x per dag flinke berg kuil (echt flinke berg :Y) ) en dus die mix erbij. Ik wilde haar ook niet op meer krachtvoer/bix/of wat dan ook omdat ik niet zozeer wil dat ze feller wordt, ze is vlot zat, maar ook niet dat ze een grasbuik krijgt van nog meer kuil (dat had ze dus wel toen ik haar kreeg) maar ik wilde wel dat ze dat mooie laagje over haar ribben hield. Denk dat ze nu op een goed dieet staat.

Dat 3-6-9 mix heette vroeger energiekernmix en toen voerde ik het ook aan mijn dravertje en aan mijn KWPN'er die behoorlijk hoog in het bloed stond. Bij hun was het ook zoeken naar iets waarvan ze niet heet werden maar wel genoeg 'ausdauer' en niet zo heel erg afgetraind eruit zien. En dat werkte erg goed.

Nou moet hond nog uitlaten in de stromende regen :+ , anders doet manlief dat maar die ligt voor pampus op zijn bed (heeft 24 uur reizen achter de rug). Had in vliegtuig de film Secretariat gezien, over dat hele beroemde renpaard. Hij vond het een prachtige film, grappig he.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:13

Aaaargh. Kwam toevallig op marktplaats men droompaardje tegen (voor zover dat uit een advertentie op te maken is) en is best nog goedkoop. maar ze staat bij een handelsstal waar best veel negatieve reacties op bokt van rondgaan. Heb ik natuurlijk weer. Zal haar maar uit men hoofd zetten zeker.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:14

Welke handelsstal is het dan?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:16

Zou nooit alleen op reacties van 'bokt' afgaan hoor. Als jou dat paard leuk lijkt kun je gewoon gaan kijken en je hebt dan zelf een beeld. Er wordt zoveel gekletst. En overal is wel wat denk ik dan.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:17

Ja dat vind ik ook VHU kijk tuurlijk zullen er dingen van waar zijn.....maar zou gewoon zelf een da laten keuren en een bloedonderzoek doen..... kwa gezondheid

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:18

stomme vraag, maar wat is compact gras?

zit er in lucerne trouwens veel energie? of is dat alleen om ze wat voller te houden/krijgen? (heb gehoord dat ze er redelijk vol van worden als je het veel voert)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:32

Pff dat bijlezen is allemaal niet zo makkelijk meer hier ;) Zag wel weer mooie plaatjes langskomen!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 01:14

@Jouke, gewoon stug doorlezen of gewoon weer ergens middenin springen :+

Citaat:
stomme vraag, maar wat is compact gras?

zit er in lucerne trouwens veel energie? of is dat alleen om ze wat voller te houden/krijgen? (heb gehoord dat ze er redelijk vol van worden als je het veel voert)

Compact gras is gedroogd gras van hele hoge kwaliteit, zitten erg veel voedingsstoffen in, is van Hartog.
Lucerne is soort klaver, kun je in brok of gedroogde vorm aan je paard geven, zit veel energie in, weinig eiwit geloof ik, veel structuur. Je kunt heel je bix vervangen door lucerne als je dat zou willen. Paarden eten het niet altijd graag, wel als je het door wat bix mengt.
ALsj even kijkt op website van hartog, vindt je er wel allerlei info over. Andere merken hebben ook soortgelijk spul hoor.

Moet er echt mee ophouden..... :+

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 01:42

Hehehe denk dat dat het beste is VHU ;)

Nog even een verhaal:
We hebben een menner op stal, meerdere daar niet van, maar die is 2 weken geleden alleen weggegaan. Doet hij vaker. Laat ook zijn paard ingespannen staan en gaat dan wat in de stal pakken of uit de auto oid.
Zijn paard heeft af en toe kuren en zo ook 2 weken geleden weer. Hij wilde door een bussluis heen. Alleen paard had daar andere ideeen over en draaide zich per direct om. Dit zorgde ervoor dat de wagen is gekanteld. Hij is eraf gesprongen alleen verkeerd op zijn been terecht gekomen waardoor deze gebroken is. Hij lag achter de wagen, paard stond gelukkig stil met een gekantelde wagen achter zich en heeft zich niet verroerd. Nou wil ik niet zeggen dat dit verkomen had kunnen worden als iemand met hem meegegaan was, maar toch. Ook had hij zijn zweep niet in de hand anders had hij misschien nog kunnen voorkomen dat zijn paard omdraaide. Dus nog even mensen die alleen weggaan wees aub voorzichtig!! Paard doet het overigens goed, tuig is nog heel, wagen was ietsje krom. Woensdag heb ik hem weer ingespannen samen met begeleiding en hij had er niks aan overgehouden.

Zo moest ik nog even vertellen :D

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 07:56

volgens mij bedoelen jullie wat anders dit is een staartzak wat gewoon een lapje stof is en onder de staartwortel vast gaat dus hetzelfde als die panty.

Vervelend van die man jouke fijn dat paardje zo rustig bleef.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 08:57

Goede morgen,

Jouke wat vervelende situatie was dat zeg.
Gelukkig bleef het paard rustig.

Ik heb straks mencurus, hoop dat het een beetje droog blijft

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 09:15

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 09:51

b485-Hebben we soms het zelfde paardje gezien?
Had deze stal vroeger een andere naam?
Ik ga er niet heen,ik heb er al eens een paard gekocht en ben toen stevig in de maling genomen.
Paard weer ingeruild met moeite,maar daar adverteren ze mee,en weer klopte het niet.

Alleen mennen kan al lastig zijn als er onderweg iets gebeurt,zonder zweep mennen is niet bepaald slim

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 09:53

goedemorgen!!

Het is koud :brr: :brr: :brr:
Heb nu even electrische kachel in de auto aan, zodat we in ieder geval warm vertrekken. En maar ski broek aan over gewone broek.

Vwb staart wassen, dat doe ik de avond tevoren of zelfs op de ochtend van de wedstrijd. Zodat mijn paard zo min mogelijk last ervan heeft. Als hij is gewassen, maak ik er 3 vlechten van, en die vlecht ik dan ook weer. In de trailer gaat er (als ik het niet vergeet) een hoes omheen. Maar ik was zo kort mogelijk voor de wedstrijd. Anders is hij toch weer vies. Dat is het nadeel van witte paarden.

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 09:57

@Tine, hier is het absoluut niet koud maar wel erg nat...... heel veel succes vandaag. Ik drink me koffie op en dan ga ik ook vlechten.

tine10 schreef:
goedemorgen!!

Het is koud :brr: :brr: :brr:
Heb nu even electrische kachel in de auto aan, zodat we in ieder geval warm vertrekken. En maar ski broek aan over gewone broek.

Vwb staart wassen, dat doe ik de avond tevoren of zelfs op de ochtend van de wedstrijd. Zodat mijn paard zo min mogelijk last ervan heeft. Als hij is gewassen, maak ik er 3 vlechten van, en die vlecht ik dan ook weer. In de trailer gaat er (als ik het niet vergeet) een hoes omheen. Maar ik was zo kort mogelijk voor de wedstrijd. Anders is hij toch weer vies. Dat is het nadeel van witte paarden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:06

Het is hier niet heel koud. Wel heel nat en het waait aardig, dat maakt het wel koud. Was net na even snel voeren al verkleumt.

Staarten wassen doe ik 's winters soms helemaal niet. Het staat wel op de planning voor vandaag bij Whitney, maar weet het nog niet zeker of het ook gaat gebeuren. Ze loopt wel al een paar dagen met een deken op.

Succes iedereen die vandaag op wedstrijd moet :).

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:14

iedereen die wedstrijd hebben: succes
ik ga sunrise ook maar eens klaar maken ,ze moet 4 bixie proefjes lopen vandaag(hoop dat de jongste van 7 jaar nu echt lost durft,anders moet ik 2x 5,5 minuten meehollen!) :(
wassen van sun heeft geen zin, ze heeft een loopstal,dus die gaat heerlijk in de wei rollen,dus hoop zo een redelijk nette pony aan te treffen.
iedereen een fijne mendag (ondanks de regen)