Wij gaan zo vertrekken richting Wateren. Het weer is hier op dit moment erg mooi. Hoop dat dat in Wateren ook zo is (en blijft). Heb er zin in!
VanHuisUit
Geplaatst: 30-05-15 08:07
Zooooo iedereen heeeeeeel veel plezier in Wateren, en hoop dat de plaatsnaam het weer niet voorspelt want hier gaat het af en toe aardig naar beneden afgewisseld met prachtig weer trouwens.
In een normale week loopt hij ongeveer gemiddeld 40 a 60 km met een gemiddelde snelheid van 6 km/u Meestal zijn de rondes tussen de 10 en 15 km per keer.
@W_A dat zijn heel veel km's ... dan zou ik in eerste instantie kiezen voor twee wat langere ritten (20 km) en daarin het tempo langzaam wat opvoeren. De twee ritten met hersteltijd van 3 dagen ertussen. Van de ritten van 10-15 km wordt de conditie niet meer anders. En je zult toch naar die 20 / 25 km toe moeten. Maar als je meer tempo gaat doen, is het handig die hersteltijd (3 dagen tussen trainingen) beter in de gaten te houden. En dan daarin rustig opbouwen naar 8, 9 km/uur. Ook weer beetje afhankelijk van wat je altijd onderweg tegenkomt. In mijn uitrijgebied bijv heb ik vrij veel oversteken en andere ruiters, of fietsers / wandelaars die ik tegenkom. Dus ik moet vrij vaak terugschakelen naar stap. Maar de 'tussenstukken' zit het tempo meestal ergens tussen de 13 - 16 km/uur. Als je dan een keer in een gebied rijdt waar je niet zo vaak hoeft terug te schakelen schiedt de gem snelheid enorm omhoog.
Het weer viel hier verder mee vandaag, lekker fris windje erbij, best lekker voor (m)endurance!
Zo, als verzopen katjes over de finish gekomen, pff het was best pittig, regen, hagel, regen, onweer en nog eens een keer hagel. De ondergrond was daardoor een beetje nat. Maar dat kon de pret niet drukken. Route super uitgezet en Napie bedankt voor de fijne ontvangst en super organisatie! Uiteindelijk met een gem. Snelheid van 12.77 km per uur 1e geworden. Trots op mijn pony en groom.
Esther_Tommy
Geplaatst: 30-05-15 19:35
Super om te lezen confetti. Gefelicireerd
VHU dank je wel voor de tips. Ga ermee aan de slag. Is die 8,9 wel te halen met die korte pootjes? Gewoon een vraagje Pony is 87 cm hoog
Had je prima. Ondanks dat hij niet meer wou lopen. Anders was je misschien wel te snel. Ik ben een beetje af maar moet nog veel doen dus nog even niet slapen, laat staan eten. Jammer van het weer vandaag. En heel jammer dat er een span was omgegaan en de menner naar het ziekenhuis moest. We konden ze gelukkig heel snel lokaliseren en alles was binnen het uur terug op stal of in het ziekenhuis. De enjoy the ride liep ronduit slecht. Ondanks duidelijke bordjes heb ik ruiters km van de route uit het bos geplukt. Vreselijk. Veel hadden niet goed gelezen en onderweg niet opgelet. Die doe ik niet meer. Nu effe opfrissen en iets te eten zoeken
@ willem_aukje. 8/9 km/u haal je makkelijk met zo'n kleintje Mijne is nog kleiner en wij rijden dat tempo makkelijk, wij draven wel veel.
Nu ben ik bezig met meer km rijden, helaas zit de tijd die ik heb niet altijd mee. Vaak ook 4 dagen achter elkaar tijd en dan paar dagen niet. Dus kwa rustdagen ook niet altijd even ideaal.
@ napie. Wat naar van de omgevallen aanspanning en van die verdwaalde ruiters. Leek mij een onwijs mooie en handige combinatie om meer animo te krijgen. Jammer dat dan zo negatief uit pakt.
@ confetti. Gefeliciteerd! Kan mij heel goed voorstellend dat weer zwaar was. Echt respect!
VanHuisUit
Geplaatst: 30-05-15 20:48
@confetti knap gedaan zeg, en ja, met mooi weer is het altijd fijn rijden en lukt alles wel maar zodra het of warmer of kouder en regen enz wordt , dan kan het echt afzien worden @napie zo dat klinkt heftig .... wat een gedoe met de EtR... is dat altijd zo'n gedoe? Let je beetje op jezelf @W_A ken je pony niet dus tja... da's kwestie van trainen en hopen dat het kan .... weet wel dat ik met onze Simba (was falabella x minipaardje van 86 cm) wel eens ritjes heb gedaan van 20 km waarin hij keurig op 9 km/uur uitkwam... onze Sim was een fanatiek mannetje die heel graag hard wilde draven maar denk wel dat je de tijd ervoor moet nemen, is ook zo als je met grotere pony van bijv 8 naar 12 km/uur wilt gaan. En als ik nu naar onze Piet kijk, die is dus groter (1.05) maar dan nog ... die kan echt heel hard stappen en heel hard draven ...
confetti
Geplaatst: 30-05-15 22:25
Napie, dan hadden wij een wat hogere snelheid gehad, wij proberen er natuurlijk niet overheen te komen . Succes voor morgen, hopelijk hebben jullie dan beter weer. Hier in Breda is trouwens weinig regen gevallen, wij kwamen thuis in het zonnetje .
Vanhuisuit, dit was echt bizar, het hield gewoon niet op, ja toen we klaar waren, toen kwam er een klein zonnetje om de hoek kijken.
Nou enjoy the ride in someren was perfect gegaan dus denk dan toch dat het niet overal zo gaat. Ik rij etten - leur met het 2 span verheug me er echt op altijd zo goed geregeld daar. Ik heb nooit in tempo hoeven op schroeven met trainen dus kan je daar niet bij helpen pony,s lopen alijd wel tussen de 12 en de 14 ergens in en dat vind ik prima. Ik zit eerder met een probleem dat de oudste heel goed en hard kan draven en de kleine uk van 4jr steeds wilt galoperen ook bij langzaam draven
VanHuisUit
Geplaatst: 31-05-15 08:22
Of ze kletsen te veel waardoor ze niet op de lintjes letten
Ben met Ollie vorig jaar in het begin wel wat bezig geweest met tempo omhoog, maar kwam ook meer omdat ik zelf dacht dat dat allemaal niet zou lukken (met mezelf). Pony snapte al snel dat ze vlotter 'mocht' nu is het vooral kwestie van inhouden bij de klasse 1, en ga je kijken of je andere waardes ook beter kunt krijgen (hartslag nog lager bijv), gebruik je de wedstrijd echt als trainingsrondje. In klasse 2 laat ik haar beslist niet zo snel lopen als ze zelf wil, wil de boel wel heel houden. Zij weet niet hoeveel km ze nog moet... ben als de dood voor blessures. We zitten feitelijk nog steeds in de opbouw vwb klasse 2. Straks Renkum, 57 km, is toch weer verder dan 44 km in opbouw vwb door de vetgate heen komen dat soort dingen. Dus in de 2 zijn we nog lang niet uitgestudeerd.
Ik denk ook wel dat de belasting met mennen anders is dan met rijden, voor de pony. Denk dat de blessures bij mennen eerder in de rug / achterhand (spieren) zullen zitten dan bijv in de voorbenen (peesblessures en blessures in banden bij endurance).
Ik ben er in ieder geval in EL, dan zie ik jullie allemaal, leuk. Bij endurance vrijwillig ik en bij de mendurance groom ik Barney.